Jangan Menyesal Macam Saya Tengok Gajet Waktu Pkp Mata Anak Rabun Juling


Dalam keadaan sekarang ini aktiviti anak-anak duduk di rumah agak terhad. Apabila anak bosan, gajet atau handphone lah yang jadi peneman. Walaupun dah banyak kajian dan pengalaman ibu bapa mengenai anak rabun akibat gajet, namun disebabkan tidak terjadi pada diri sendiri, ia seolah tak diendahkan.
Namun kisah ibu ini mengenai mata anaknya yang juling dan rabun akibat gajet boleh dijadikan pengajaran bersama.
Menurut Puan Rohaya Mohd Nor, kejadian ini telah mengubah hidup anak perempuannya, Nur Qalesya Aisyah yang kini berusia 5 tahun.
Ketika mata Qalesya masih normal Semua ini berlaku ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang diadakan pada Mac tahun lepas di mana anak yang dilahirkan normal telah mengalami masalah juling dan rabun akibat gajet.
Ingatkan anak saja buat juling
Saya nak kongsikan pengalaman yang cukup memberi kesan kepada kami suami isteri kerana dengan tiba-tiba mata anak kami menjadi juling.
Benda ni bermula masa PKP bulan Mac tahun lepas. Disebabkan semua tak boleh keluar dan duduk dalam rumah je, anak-anak banyak menghabiskan masa dengan gajet. Sebelum ni waktu bersekolah boleh dikatakan tiada masa nak tengok gajet.

1.5.2020 (Jumaat) Saya perasan mata anak saya juling. Saya fikir positif. Mungkin anak saya buat-buat mata dia macam tu dan mata dia akan kembali normal keesokkan harinya. Rupa-rupanya TIDAK. Mata dia tetap juling.
5.5.2020 Saya ke klinik untuk rujuk doktor tentang mata dia. Doktor klinik tak tahu nak kata sebab apa. Doktor klinik rujuk kes ni ke hospital untuk pakar mata memeriksanya.
6.5.2020 Temujanji hospital pakar. Doktor sana pun tak tahu nak kata sebab apa dan minta kami kumpul semua gambar-gambar dia yang lama. Sebabnya nak tengok adakah benda ni dah lama, cuma kami tak perasan.

Buat CT Scan
11.5.2020 Temujanji yang kedua. Doktor nak tengok semua gambar-gambar lama dia dan doktor kata memang betul benda ni baru terjadi bukan dari kecil. Doktor cadangkan kami buat Ct Scan untuk tengok dalam kepala dia. Risau ada ketumbuha atau sebagainya yang menolak saraf mata yang menyebabkan mata menjadi juling. Kami setuju dan perlu tandatangan beberapa surat.
17.5.2020 Dia terpaksa masuk wad untuk buat Ct Scan. Mula 10 malam doktor minta dia puasa.
18.5.2020 Lebih kurang 9 pagi dia masuk bilik CT Scan. Sebelum tu doktor ada terangkan
mungkin ubat yang diberikan akan memberi kesan kepada dia. Kami redha jika itu yang terbaik untuk dia dan keputusan Ct Scan dia masalah dan doktor Hospital Kemaman kata dia akan rujuk kes ni ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) untuk yang lebih pakar dalam kes mata.
Perlu pakai cermin mata khas
1.6.2020 Kami ke HSNZ doktor sana suruh dia pakai cermin mata. Doktor sana bagi masa sebulan untuk tengok semula keadaan mata dia.

13.7.2020 Kami kembali ke HSNZ setelah selesai check up, doktor cadangkan kami tukar cermin mata lain iaitu cermin mata khas untuk train balik mata dia.
20.12.2020 Lepas dia ada temujanji saya ada lah tanya doktor berapa lama agaknya kena pakai cermin mata ni. Doktor pun tak dapat bagi keputusan. Cuma doktor cakap bergantung kepada respon mata dia macam mana.
Pilihan terakhir buat pembedahan
Doktar cakap cara yang terakhir sekali adalah buat pembedahan mata. Tapi tak boleh buat sekarang juga sebab nak kena tahu saraf mana yang rosak. Jadi benda ni mungkin ambil masa yang lama untuk mata dia kembali baik seperti sediakala.Buat masa ni follow up dengan doktor dibuat 5 atau 6 bulan sekali.
Sebagai seorang ibu, pesanan saya untuk ibu bapa lain kalau boleh elakkan gajet atau handphone untuk anak-anak. Betul semua orang tak sama. Tapi apa salahnya beringat sebelum terjadi.

Doktor ada cakap pada saya, kalau kita mandi hujan, kita demam boleh makan ubat untuk hilangkan demam. Tapi mata tak ada ubat dan mungkin mengambil masa yang lama untuk kembali normal semula.
Kalau kita tanya dia. Dia akan cakap nampak tapi masa doktor buat ujian baru kita tahu mata dia sebelah kanan tak nampk sangat sebabnya doktor akan tutup satu dan biarkan dia guna satu mata je.
Automatik dia tak boleh bagi jawapan yang tepat. Kalau kita tengok dari luaran. Kita ingat mata je juling, rupanya dia sekali dengan rabun. Doktor cakap mata dia yang juling tu terlalu bergantung kepada mata yang elok.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Jangan Menyesal Macam Saya!” Tengok Gajet Waktu PKP, Mata Anak Rabun & Juling appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-menyesal-macam-saya-tengok-gajet-waktu-pkp-mata-anak-rabun-juling/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Jelaskan Kes Anak Juling Akibat Gajet Membimbangkan Elak Sebelum Terlambat

Doktor Jelaskan Kes Anak Juling Akibat Gajet Membimbangkan Elak Sebelum Terlambat

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 208 hits
Gajet dan anak susah untuk dipisahkan jika dah dibiasakan dari awal Walaupun banyak kes yang dikongsikan oleh pakar dan ibu bapa mengenai kesan penggunaan gajet ini kita sebagai ibu bapa masih lagi kurang mengambil berat Berdasarkan perkong...
Agar Agar Sedut Oren Sunquick Pic Resipi Rare Tapi Sedap Nikmatnya Lain Macam Makan Waktu Sejuk

Agar Agar Sedut Oren Sunquick Pic Resipi Rare Tapi Sedap Nikmatnya Lain Macam Makan Waktu Sejuk

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 420 hits
Agar agar mungkin sudah biasa namun agar agar sedut dengan gabungan susu cair ini membuatkan resipi agar agar yang satu ini cukup unik Manis dan sedap bila digabungkan bersama perasa Sunquick dan pic dalam tin Resipi ringkas dan unik yang d...
Hiburan Saya Tidaklah Baik Sangat Tapi Akan Buat Perkara Macam Tu Adam Shah Nafi Bawa Anak Tidur Sebilik Dengan Kekasih

Hiburan Saya Tidaklah Baik Sangat Tapi Akan Buat Perkara Macam Tu Adam Shah Nafi Bawa Anak Tidur Sebilik Dengan Kekasih

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 309 hits
Selain pengumuman PKP 2 0 oleh kerajaan kecoh juga di media sosial apabila pelakon Fatin Afeefa mendedahkan bahawa bekas suaminya telah membawa anak perempuan mereka Ivy Herra Sophia tidur sebilik dengan kekasih hatinya Ivy dikatakan telah ...
Jangan Risikokan Nyawa Anak Orang Doktor Kongsi 6 Perkara Ketika Ziarah Bayi Baru Lahir

Jangan Risikokan Nyawa Anak Orang Doktor Kongsi 6 Perkara Ketika Ziarah Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 324 hits
Sistem imun bayi yang baru dilahirkan masih belum matang dan ini memudahkan mereka mendapat jangkitan Menjadi lumrah masyarakat akan teruja bila mendengar kelahiran baru dari keluarga mahupun kenalan Sifat bayi yang comel membuatkan ramai y...
7 Aktiviti Menarik Di Rumah Bersama Anak Anak Sepanjang Musim Pkp

7 Aktiviti Menarik Di Rumah Bersama Anak Anak Sepanjang Musim Pkp

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 314 hits
7 Aktiviti menarik di rumah bersama anak anak sepanjang musim PKP Assalamualaikum dan salam sejahtera Kita baru sahaja memasuki perintah kawalan pergerakan 2 0 hari ini Berbeza dengan PKP yang pertama dahulu kali ini terdapat beberapa kelon...
Tak Perasan Benang Pada Sarung Tangan Baju Anak Terlilit Pada Jari Jangan Biarkan Bahaya

Tak Perasan Benang Pada Sarung Tangan Baju Anak Terlilit Pada Jari Jangan Biarkan Bahaya

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 295 hits
Sebelum mengenakan baju sarung tangan dan kelengkapan lain pada anak sebaiknya diperiksa terlebih dahulu samada ada lebihan bebenang yang tidak ditanggalkan Menurut benang yang terlebih ini berpotensi mencederakan anak bayi kecil kita Tanpa...
Ismail Sabri Jangan Sebar Maklumat Palsu Pelaksanaan Semula Pkp

Ismail Sabri Jangan Sebar Maklumat Palsu Pelaksanaan Semula Pkp

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 163 hits
Menyebarkan maklumat palsu akan menyebabkan perkara luar jangkaan seperti pembelian panik kata Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Foto BernamaKOTA BARU 10 Jan Orang ramai diminta tidak menyebarkan maklumat tidak sahih mengenai spekulasi pelaksa...
Tadika Swasta Beroperasi Di Negeri Pkp Keputusan Hantar Anak Terserah Pada Ibu Bapa

Tadika Swasta Beroperasi Di Negeri Pkp Keputusan Hantar Anak Terserah Pada Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 301 hits
Susulan pengumuman Menteri Kanan Pendidikan Dr Radzi Jidin mengenai pengoperasian tadika swasta tiada paksaan untuk ibu bapa menghantar anak ke tadika jika bimbangkan tahap kesihatan anak Menurut beliau berkaitan dengan kerungsingan ibu bap...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya