Jangan Malu Didik Dan Sokong Anak Untuk Belajar Berniaga Bantu Anak Berdikari Kelak


Jujurnya ada yang malu-malu untuk berniaga sedangkan hakikatnya ilmu berniaga ini sudah tertulis di dalam al Quran sebagai resipi dan tip untuk berjaya. Ajar dan didiklah anak-anak kita untuk berniaga, jangan malu sebaliknya sokong mereka.
Perkongsian Dr Norzila Zakaria ini menarik juga untuk kita jadikan semangat untuk anak-anak berdikari dan punya pendapatan sendiri kelak. Latih anak-anak kita untuk berdikari dan punya pengalaman dalam bidang ini.
Sila baca dengan fikiran terbuka. Saya adalah produk pelajar yang tidak diajar berniaga sejak dari bangku sekolah. Oleh sebab itulah bila saya cuba berniaga, saya gagal.

Kali pertama dapat pegang duit sendiri ketika saya masih belajar. Ambil upah mengait ‘chair back’, zaman tu saya baru berusia 12 tahun. Upah mengait sama mahal dengan harga segulung benang bulu. Sakit tangan mengait tapi upahnya tidak berbaloi.
Kemudian saya ambil upah menjahit baju. Saya mula menjahit baju sendiri pada usia 11 tahun siap buat tulang belut di leher. Anak-anak zaman sekarang dah tak kenal apa itu tulang belut. Boleh tahan juga halusnya jahitan saya. Sebab tu bila saya mahu menempah baju saya perlu cari yang jahitannya lebih baik dari saya untuk rasa berbaloi.

Saya mula belajar menjahit seawal usia 9-10 tahun. Masih teringat sukarnya memahami memotong pesak baju kurung dan menjahitnya terbalik kanan dan kiri. Entah berapa kali buka jahitan sehingga lah sudah boleh memberi tip bagaimana memudahkan jahitan pesak.
Saya mengambil upah menjahit baju kurung lepas habis sekolah menengah. Ketika itu saya tidak pandai meletak harga upah.
“Ikutlah nak beri berapa pun” jawab saya bila orang tanya harga upah.
Ada yang bagi RM 10, RM15. Saya berkata demikian sebab saya bukan tukang jahit terlatih. Belajar menjahit dari emak tukang jahit kampung.
Mindset ketika itu nak buat baju sebab mahu tolong orang sahaja. Jahit tulang belut pun ambil masa dua jam baru siap (ketika itu) . Tidak berbaloi dengan upah RM10 ( 30 tahun yang lalu).

Kemudian semasa belajar di UKM Jalan Raja Muda Kuala Lumpur, saya meniaga kain, beli di Chow Kit. Dapat duit biasiswa MARA saya belikan kain yang telah siap dipotong 4 ela di pasar Chow Kit dan Jalan Tunku Abdul Rahman. Jual kepada kawan-kawan emak dan emak sedara di kampung.
Zaman tu tidak banyak kedai kain seperti sekarang. Corak pun memang tidak jumpa di kedai kain biasa di Banting. Bila jual saya ambik untung sikit saja dalam RM 5-10, boleh hutang pula tu. Ada yang bayar dua kali. Mana nak pusing modal!
Kemudian saya berniaga tudung bawal pula (setelah berkahwin dan tinggal di Kelantan). Kedai Kak Yah Golok di Pasar Siti Khadijah tempat saya memborong tudung. Puluh ribu juga modal meniaga.

Masa ni sudah pandai kira margin keuntungan. Tapi sebab mahu tolong orang kampung masih lagi jual hutang. Ok juga lah keuntungan tu tapi yang tidak bayar pun ramai. Biasanya yang ambil banyak dan jual semula kepada kawan-kawan mereka.
Semuanya kerana tiada ilmu berniaga. Maka itulah hasilnya tiada mentor dan banyak membuang masa namun hasilnya sedikit atau rugi. Hanya untung pengalaman. Tapi kalau tiada mentor lambat lah mahu berjaya dalam perniagaan.
Anak-anak saya semasa bersekolah di Australia telah didedahkan untuk mencari dana untuk membeli sesuatu keperluan untuk aktiviti sekolah. Mereka ada mindset berniaga. Bila mereka keluar mereka pastinya ada idea mahu mencari pendapatan sampingan jika dilatih sebegini.

Boleh ke sekolah kita buat aktiviti begini? Ha pasti ada yang menjawab nanti orang kantin marah kalau pelajar menjual makanan. Nanti koperasi sekolah tak laku jual barang. Apa salahnya cutikan sehari aktiviti kantin. Beri peluang anak-anak bawa barang untuk dijual di sekolah.
Biar mereka belajar menjual dan tawar menawar. Belajar mengira kos dan keuntungan. Belajar mencari pasaran dan pelanggan. Belajar mencari pusingan modal dan pasaran tetap.
Inilah yang cuba saya beritahu Hafiz yang cuba-cuba berniaga “slime” dengan kawan-kawannya. Maka terpaksalah saya beritahu peraturan sekolah. Jangan berniaga dalam sekolah nanti jadi isu besar!
Hafiz perlu mencari pelanggan di luar sekolah dan saya akan bantu dengan idea untuk mencari pelanggan.
Saya kongsikan kesungguhan Hafiz untuk berniaga. Saya sokong 200%. Go go Hafiz!
The post Jangan Malu Didik Dan Sokong Anak Untuk Belajar Berniaga, Bantu Anak Berdikari Kelak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-malu-didik-dan-sokong-anak-untuk-belajar-berniaga-bantu-anak-berdikari-kelak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gunakan Objek Untuk Bantu Anak Bina Ayat Sambil Bermain Anak Boleh Jadi Bijak

Gunakan Objek Untuk Bantu Anak Bina Ayat Sambil Bermain Anak Boleh Jadi Bijak

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 526 hits
Salah satu cara untuk galakkan anak buat ayat anda boleh buat aktiviti untuk describe berkenaan objek atau gambar Macam contoh dalam gambar ni gunakan objek Caranya adalah 1 sediakan objek atau gambar utk di describe 2 Sediakan Strip kertas...
Jangan Halang Anak Korek Dan Makan Tahi Hidung Doktor Pakar

Jangan Halang Anak Korek Dan Makan Tahi Hidung Doktor Pakar

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 541 hits
Mengorek hidung dan memakan sisanya adalah salah satu cara terbaik menjaga kesihatan tubuh badan dakwa seorang doktor terkenal di Austria Pakar paru paru yang beribu pejabat di Innsbruck Prof Dr Friedrich Bischinger berkata golongan yang me...
Jangan Fikir Kotor Bila Anak Main Pasir Pantai Cara Ini Bagus Merangsang Sensori Si Kecil

Jangan Fikir Kotor Bila Anak Main Pasir Pantai Cara Ini Bagus Merangsang Sensori Si Kecil

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 470 hits
Perasan tak bila bawa ke pantai anak terus terkam nak main pasir Hinggakan sampai satu tahap ibu bapa bagi amaran jangan kotorkan tangan dan kaki Sebenarnya fitrah anak suka main pasir ini sangat bagus Ia boleh merangsang sensori pada diri ...
Jangan Sokong Pemimpin Pro Syiah Kata Rora

Jangan Sokong Pemimpin Pro Syiah Kata Rora

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 309 hits
SOSMED Penyebaran gambar Menteri Pertahanan Muhammad Sabu yang bersolat dengan batu karbala terus mencetuskan perdebatan hangat dikalangan netizens Gambar itu pada mulanya disebarkan oleh pegawai Muhammad Sabu sendiri di akaun Facebooknya s...
Mak Ayah Jangan Beza Bezakan Anak Kesannya Berbekas Sampai Ke Tua

Mak Ayah Jangan Beza Bezakan Anak Kesannya Berbekas Sampai Ke Tua

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 415 hits
Mak ayah mempunyai tanggungjawab yang berat dalam mendidik dan memberi kasih sayang sepenuhnya pada anak anak Namun lumrah setiap anak pastinya mempunyai karakter dan pencapaian yang berbeza Inilah sebenarnya ujian terbesar buat mak ayah ag...
Omar Amp Hana On Duty Sedia Bantu Kanak Kanak Belajar Dengan Cara Interaktif

Omar Amp Hana On Duty Sedia Bantu Kanak Kanak Belajar Dengan Cara Interaktif

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 246 hits
Sebut mengenai Omar amp Hana kami yakin anak anak anda atau mungkin anda sendiri yang bergelar ibu bapa cukup tahu dengan lagu animasi kanak kanak yang sangat cool dan catchy ini Berjaya mengumpul hampir 1 9 juta pengikut di YouTube sekalig...
Walaupun Selepas Berkahwin Anak Perempuan Sebenarnya Masih Wajib Bantu Kedua Dua Orang Tuanya

Walaupun Selepas Berkahwin Anak Perempuan Sebenarnya Masih Wajib Bantu Kedua Dua Orang Tuanya

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 746 hits
Selepas Berkahwin Anak Perempuan Masih Wajib Bantu Kedua Orang Tuanya Sebagai anak perempuan yang sudah menikah tentu saja orang tua masih membutuhkan anaknya dan juga berstatus sebagai orang tua Ketaatan pada orang tentu saja tidak melangg...
Informasi Akta 355 Ph Jangan Buat U Turn Pas Pahang Sokong Fuziah Salleh

Informasi Akta 355 Ph Jangan Buat U Turn Pas Pahang Sokong Fuziah Salleh

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 292 hits
KUANTAN Kerajaan Pakatan Harapan diharap tidak membuat U Turn di atas kesediaan seorang timbalan menteri meminda Akta Mahkamah Syariah 1965 Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang Andansura Rabu berkata PAS Pahang menyokong kenyataan Timbalan Mente...
Jangan Jjadi Perosak Beli Jiwa Mereka Ozlynn Akui Johan Mahir Dalami Hati Anak Anak

Jangan Jjadi Perosak Beli Jiwa Mereka Ozlynn Akui Johan Mahir Dalami Hati Anak Anak

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 437 hits
Ozlynn kongsi cara didikan anak anaknyaPELAKON Ozlynn memberitahu dia dan suami Johan mempunyai cara tersendiri dalam mendidik anak anak mereka Ozlynn bagaimanapun berkata suaminya yang juga pelawak serta penyampai radio itu lebih mahir dal...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih