Jangan Malas Kira 10 Kali Pergerakan Bayi Dalam Kandungan Penting Untuk Tahu Bayi Aktif


Bermacam kenangan pahit dan manis yang dilalui oleh ibu mengandung. Jika awal kehamilan, ibu perlu melalui kesukaran morning sickness yang sangat tidak selesa. Tetapi apabila selesai trimester pertama, gejala mual, loya, muntah dan hilang selera makan hilang dengan sendirinya.
Ketika itu ibu mengandung sudah mula merasakan nikmatnya berbadan dua. Gembira, ceria dan bahagia sukar digambarkan dengan kata-kata. Bagi yang pertama kali hamil, rasa teruja makin menjadi-jadi apabila merasakan tendangan pertama si kecil.
Sebenarnya sebelum itu lagi sudah tertanya-tanya macam mana agaknya rasa bila bayi menendang. Maklumlah selalu dengar cerita pengalaman kawan-kawan yang mengandung, membuatkan dir sendiri rasa tak sabar hendak merasakannya sendiri.
Ia sememangnya pengalaman paling mahal dan menyeronokkan. Ibu hamil boleh ketawa sendirian kerana geli apabila bayi aktif bergerak. Biarpun geli tetapi ibu sangat bahagia dan seronok menikmati tendangan kecil tersebut.
Sebenarnya bila kali pertama bayi bergerak?
Menurut doktor pakar perbidanan & sakit puan, setiap ibu mengandung akan merasakan pergerakan anak pada masa yang berbeza-beza. Bagi yang baru pertama kali mengandung pergerakan anak akan dirasakan agak lambat iaitu pada minggu ke-20 dan ke atas. Manakala bagi ibu yang mengandung anak kedua dan seterusnya, pergerakan bayi dirasakan lebih awal iaitu sekitar minggu ke-16 kehamilan.
Bagaimana agaknya rasa pergerakan bayi itu?
Awalnya pergerakan bayi dirasakan hanya seperti jentikan sahaja. Kadang kala ibu sendiri tidak sedar pun anak dalam kandungan sudah mula bergerak. Biasanya tendangan bayi paling kuat dirasakan pada pertengahan kandungan. Ketika ini bayi sangat aktif bergerak sehingga kadang kala ibu sukar untuk tidur lena di waktu malam kerana bayi aktif bergerak.
Bagaimanapun apabila usia kandungan masuk minggu ke-34, pergerakan bayi akan kurang kuat tetapi ketika ini ibu perlu lebih prihatin kepada jumlah bilangan pergerakan kerana apa yang penting adalah bilangan pergerakan bayi bukan kekuatan dia bergerak.
Pada awal kandungan bayi banyak bergerak sebab masih banyak ruang dalam rahim ibu tetapi selepas 32 minggu ke atas, kepala bayi sudah turun ke bawah tetapi jika bayi dalam posisi lain, ibu disarankan mengikuti lebih banyak pemeriksaan dan perbincangan dengan doktor tentang cara kelahiran yang sesuai.
Kenapa ibu disuruh mengira pergerakan?
Ibu mesti mengira pergerakan anak kerana bayi yang kurang bergerak atau kurang aktif menunjukkan ada masalah lain. Jika pergerakan bayi kurang, dibimbangi bayi ada masalah lain seperti ibu kurang air ketuban atau perkembangannya terbantut. Jadi, ia memerlukan lebih pantuan daripada doktor.
Mengapa doktor biasanya menyuruh ibu mengira sebanyak 10 kali sahaja pergerakan bayi?
Sebenarnya ini adalah kiraan minimum yang doktor sarankan dalam sehari tetapi sebenarnya bayi bergerak lebih daripada 10 kali dalam sehari.
Bagaimana hendak mengira 10 pergerakan itu dalam sehari?
1. Ibu disarankan mula mengira pergerakan bayi dari pukul 9 pagi hingga 9 malam (minimum 10 pergerakan).
2. Oleh kerana ibu sibuk bekerja di pejabat atau di rumah dan kurang prihatin dengan pergerakan bayi jadi ibu disarankan mengira dahulu pergerakan anak selama dua jam sehingga mendapat 10 kali pergerakan.
3. Pergerakan atau tendangan dikira sebagai satu kali jika dalam satu-satu masa bayi bergerak melebihi sekali. (Bayi bergerak secara bertubi-tubi atau tidak berhenti-henti).
4. Pergerakan bayi terlalu lemah misalnya bila sudah pukul 9 malam pergerakan bayi masih belum mencapai 10 kali kemungkinan ada masalah pada bayi dan kandungan. Ibu disarankan segera datang ke hospital untuk pemeriksaan lanjut.
5. Pergerakan yang terlalu aktif juga perlu dipantau. Misalnya sekiranya sebelum pukul 12, tendangan dan pergerakan bayi sudah mencapai kiraan 10, dibimbangi bayi meronta-ronta di dalam kandungan disebabkan terbelit tali pusat.
Oleh itu ibu hamil mesti mematuhi arahan doktor untuk mengira jumlah pergerakan bayi dalam kandungan apabila sudah memasuki trimester ketiga. Jangan pandang remeh arah tersebut kerana ia penting untuk memantau keadaan bayi dalam kandungan.
The post Jangan Malas Kira 10 Kali Pergerakan Bayi Dalam Kandungan. Penting Untuk Tahu Bayi Aktif appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-malas-kira-10-kali-pergerakan-bayi-dalam-kandungan-penting-untuk-tahu-bayi-aktif/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penting Pantau Pergerakan Elak Bayi Mati Dalam Kandungan Masa Lahir 6 Kategori Ibu Ini Berisiko

Penting Pantau Pergerakan Elak Bayi Mati Dalam Kandungan Masa Lahir 6 Kategori Ibu Ini Berisiko

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 293 hits
Pantau pergerakan bayi penting mengelakkan bayi meninggal masa lahir Siapa ibu yang berisiko Menurut Dr Dharmini Veerakumaran Pakar Perbidanan Sakit Puan Pertubuhan Kesihatan Sedunia menyatakan bahawa kebolehupayaan janin untuk hidup di lua...
Doktor Admit Bayi Demam Kuning Bersebab Jangan Minta Discharge Sebab Kasihankan Bayi

Doktor Admit Bayi Demam Kuning Bersebab Jangan Minta Discharge Sebab Kasihankan Bayi

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 403 hits
Demam kuning dalam kalangan bayi yang baru lahir adalah perkara biasa namun ada juga bayi yang tidak mengalami masalah ini selepas dilahirkan Jika bacaan kuning anak terlalu tinggi doktor akan buat keputusan untuk diwadkan bagi memantau bac...
Bila Dah Bagi Ubat Punggung Jangan Bagi Lagi Paracetamol Lain Maksimum 4 Kali Sehari

Bila Dah Bagi Ubat Punggung Jangan Bagi Lagi Paracetamol Lain Maksimum 4 Kali Sehari

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 707 hits
Pemberian ubat jenis supositori atau lebih dikenali sebagai ubat punggung kerana dimasukkan melalui punggung selalu diberikan kepada kanak kanak dan bayi semasa demam Persoalannya ialah berapakah dos yang diperlukan untuk anak anda Panik bi...
Jangan Susahkan Hati Mama Papa Kamu Bukan Anak Orang Kaya Ini Pesan Johan Setiap Kali Solat Berjemaah

Jangan Susahkan Hati Mama Papa Kamu Bukan Anak Orang Kaya Ini Pesan Johan Setiap Kali Solat Berjemaah

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 571 hits
Melihat ukhuwah dalam keluarga Johan Raja Lawak dan Ozlynn sangat mendamaikan hati Begitu kuat ikatan kekeluargaan yang diterapkan oleh Johan dan isterinya Menerusi akaun instagram Jozlynn beliau memuatnaik gambar selepas selesai berjemaah ...
Jokowi Jangan Golput Satu Suara Penting Untuk Kemenangan Kita

Jokowi Jangan Golput Satu Suara Penting Untuk Kemenangan Kita

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 181 hits
Jokowi mengatakan bahwa waktu menuju tanggal pencoblosan semakin dekat Untuk itu dia meminta agar para pendukungnya bekerja keras memenangkan dirinya
Penting Ketahui Perkembangan Bayi 7 12 Bulan Barulah Tahu Anak Kita Cepat Atau Lambat

Penting Ketahui Perkembangan Bayi 7 12 Bulan Barulah Tahu Anak Kita Cepat Atau Lambat

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 221 hits
Anak dah berapa bulan Sudah pandai buat apa Mungkin itu antara soalan popular yang orang suka tanya kepada ibu yang ada bayi kecil Jom semak carta perkembangan anak anda Ketahui kemampuan anak melalui carta perkembangan anak daripada usia t...
Bayi Tumbuh Ruam Lepas Demam Doktor Terangkan Jenis Cara Penjagaan Paling Penting Mesti Rawat Segera

Bayi Tumbuh Ruam Lepas Demam Doktor Terangkan Jenis Cara Penjagaan Paling Penting Mesti Rawat Segera

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 459 hits
Demam suhu tinggi dan tiba tiba anak tumbuh ruam Apakah jenis jenis ruam yang selalu muncul selepas demam Ruam selepas anak demam sering berlaku Menurut ruam terbahagi kepada beberapa jenis yang biasa dihadapi si kecil seperti campak chicke...
Aduhhh Sakitnya Bila Bayi Mengigit Semasa Menyusu Mama Jangan Marah Stress Atasi Masalah Ini Dengan 7 Cara

Aduhhh Sakitnya Bila Bayi Mengigit Semasa Menyusu Mama Jangan Marah Stress Atasi Masalah Ini Dengan 7 Cara

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 288 hits
Bayi menggigit semasa menyusu mama jangan stres Ia kerap terjadi kepada ibu yang mempunyai bayi yang sudah melebihi usia enam bulan Pada usia ini ada segelintir bayi yang mula tumbuh gigi Salah satu cabaran penyusuan yang perlu dilalui iala...
Gusi Bayi Perlu Dijaga Walaupun Belum Tumbuh Gigi Ini 8 Tips Penting

Gusi Bayi Perlu Dijaga Walaupun Belum Tumbuh Gigi Ini 8 Tips Penting

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 902 hits
Jangan ingat anda hanya perlu menjaga kesihatan gigi bayi hanya selepas mereka tumbuh gigi Sepatutnya sejak bayi lahir lagi penjagaan mulut bayi patut dititikberatkan Ibu bapa juga harus mengetahui cara bersihkan gigi bayi dengan betul Beri...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Tiada Peruntukan

How Working For Google Amazon And Microsoft Lost Dream Job Status

5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih