Jangan Kongsi Notifikasi Tac Bank Anda



Jangan kongsi notifikasi TAC bank anda!"Scammer call minta nombor TAC, katanya nak refund balik duit yang dia tersalah ambil dalam akaun saya sebanyak RM2,250. Pada asalnya saya tak layan dan tamatkan panggilan terus. Scammer call lagi dan dia suruh saya semak dalam akaun bank kalau tak percaya."Jangan kongsi notifikasi TAC bank anda!

'Macam mana awak boleh ambil duit saya dari akaun bank, tanpa pengetahuan saya?' - Nyaris rugi RM2,250, akaun bank diceroboh scammerBagi mereka yang selalu menggunakan perkhidmatan bank secara online, adalah dinasihatkan untuk berhati-hati kerana ada scammer yang cuba mengambil kesempatan untuk merembat wang dalam akaun bank dengan pelbagai helah dan tipu daya.


Baru-baru ini, seorang lelaki nyaris kehilangan RM2,250 selepas akaun banknya diceroboh oleh individu yang memberikan alasan kononnya tersilap ambil dan mahu memulangkan semula wang tersebut.

20 MAC 2020, ada scammer yang dah berjaya menceroboh masuk dalam akaun online banking saya. Saya pun tak tahu macam mana dia boleh tahu username dan password Maybank2u saya.

Scammer call minta nombor TAC, katanya nak refund balik duit yang dia tersalah ambil dalam akaun saya sebanyak RM2,250. Pada asalnya saya tak layan dan tamatkan panggilan terus. Scammer call lagi dan dia suruh saya semak dalam akaun bank kalau tak percaya.

Saya buka Maybank2u, terkejut tengok dalam akaun memang ada transaksi keluar sebanyak RM2,250 dan baki tinggal RM21.00 sahaja. Sedangkan masa kerja overtime kelmarin saya buka Maybank2u, tengok duit baki ada RM2,000+ lagi. Saya jadi panik.

Scammer itu call lagi dan desak suruh saya bagi no TAC segera sebab dia nak pindahkan duit saya semula ke dalam akaun. No TAC memang dah masuk dalam telefon saya, tinggal saya nak bagi atau tidak.

Saya tanya, macam mana dia boleh ambil duit saya tanpa pengetahuan saya? Dia kata dia tersilap dan sekali lagi desak beri no TAC segera dan kalau tidak, duit itu tidak akan dapat dipindahkan ke dalam akaun saya lagi.

Saya kata nak confirmkan dulu dengan pihak Maybank. Tetapi dia tak bagi dan katanya dia adalah wakil dari pihak Maybank untuk tolong refund semua duit saya itu segera dan perlu dilakukan segera. Kalau lambat, duit itu tidak akan dapat dipindahkan.

Saya call Maybank dan pegawai bank tanya ada bagi nombor TAC kepada sesiapa, saya jawab tak.

"Selagi awak tak bagi nombor TAC kepada sesiapa, duit awak takkan hilang walaupun nampak dalam akaun simpanan macam hilang," katanya.

Jadi, Maybank ajar step by step cara macam mana nak pindahj ke saving account semula. Agak rumit sikit sebab scammer dah block online banking saya.

Bila dah settle semua dan duit RM2,250 sudah masuk ke dalam akaun saya, staff Maybank pun block semua sebab akaun ini dah tak selamat.

Scammer ini memang pandai, bila dia dah berjaya ceroboh dalam online banking kita, dia akan transfer duit kita itu dari saving ke tempat lain tetapi masih ada dalam akaun kita, cuma bukan di bahagian saving, menyebabkan kita nampak dalam akaun ada RM21.00 dan masa itu kita akan jadi gelabah dan panik sebab sah-sah duit memang dah tak ada dalam akaun.

Saya hampir terberi nombor TAC kepada scammer bila berada dalam keadaan panik.

Sekarang Maybank dah block akaun dan kad ATM saya. Duit tak dapat nak ambil langsung. Kena pergi ke cawangan Maybank untuk buat kad baru dan daftar semula Maybank2u.

Maybank nasihatkan, jangan bagi nombor TAC kepada sesiapa dan jangan bagi nombor kad ATM kepada sesiapa. Kalau tidak, duit akan dipindahkan ke akaun orang lain.

Ingat ye, nombor TAC adalah nombor pengesahan transfer duit dari akaun kita kepada akaun orang lain. Bukannya akaun orang lain kepada akaun kita. Jadi, jangan bagi kepada sesiapa. Kalau ada nombor TAC tiba-tiba masuk ke dalam telefon kita, itu bermakna akaun bank kita telah diceroboh oleh scammer. Jadi, cepat-cepat call pihak bank.


rePublish Update Berita MalaysiaJangan kongsi notifikasi TAC bank anda! Medium perkongsian sosial berbentuk media. Artikel adalah percuma untuk diulang siar atau dikongsi di jaringan sosial. Credit dan penghargaan adalah hakmilik Cyusrie yang merupakan sumber asalnya. Trimas and Much more respect from Malaysiaisme


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://malaysiaismalaysia.blogspot.com/2020/03/jangan-kongsi-notifikasi-tac-bank-anda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Berpusu Pusu Ke Bank Atau Atm Pada Hari Gaji Menteri Pertahanan

Jangan Berpusu Pusu Ke Bank Atau Atm Pada Hari Gaji Menteri Pertahanan

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 240 hits
Menteri Pertahanan Datuk Sri Ismail Sabri Yaakob mengingatkan orang ramai agar tidak berpusu pusu ke bank ketika hari gaji Kita semua menyeru supaya jangan berpusu pusu di bank atau pun di ATM Kita juga meminta pihak polis dan tentera jika ...
Jangan Menjadi Hamba Kepada Bank

Jangan Menjadi Hamba Kepada Bank

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 403 hits
Duit kertas yang ada didalam poket anda sebenarnya hanyalah sekeping kertas yang tidak ada nilai Tetapi Bank yang mencetak duit tersebut mahukan anda percaya bahawa duit kertas itu ada nilainya Bank sebenarnya mencetak duit tersebut atas an...
Jangan Lupa Bawa Ibumu Pergi Follow Up Doktor Kongsi Detik Pesakit Covid 19 Tinggalkan Pesanan Terakhir Untuk Anaknya

Jangan Lupa Bawa Ibumu Pergi Follow Up Doktor Kongsi Detik Pesakit Covid 19 Tinggalkan Pesanan Terakhir Untuk Anaknya

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 266 hits
Setiap hari kita diberitakan dengan kematian angkara wabak Covid 19 dan di saat akhir mereka menghembuskan nafas terakhir hanya para doktor dan jururawat yang menyaksikan kejadian itu Tiada tangisan keluarga yang kedengaran hanya doa dari k...
Esok Gaji Jangan Serbu Bank Dan Mesin Atm

Esok Gaji Jangan Serbu Bank Dan Mesin Atm

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 234 hits
Jaga jarak sosial satu meter ESOK penjawat awam dan mereka yang bekerja di sektor swasta bakal menerima gaji masing masing Sebagai peringatan orang ramai dinasihatkan jangan menyerbu bank bank dan mesin pengeluaran wang kerana mahu membuat ...
Bila Gaji Masuk Dinasihatkan Jangan Berpusu Pusu Ke Bank Dan Pasar Raya

Bila Gaji Masuk Dinasihatkan Jangan Berpusu Pusu Ke Bank Dan Pasar Raya

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 268 hits
Apa kau rasa Mentang ni hari gajian Turun semua p bandar bawak anak bini Amik mu la Covid19 tu Sapa cakap Tawau lengang Ni buktinya malas sudah mau cakap Kamu yg mau dilanjutkan lg kan Gaji masuk jangan berpusu pusu ke bank dan pasar raya S...
Bekas Pesakit Covid 19 Kongsi Cerita

Bekas Pesakit Covid 19 Kongsi Cerita

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 171 hits
Menjadi seorang pesakit COVID 19 sudah tentu satu pengalaman yang sukar untuk digambarkan lebih lebih lagi sehingga kini belum ada vaksin yang mampu mencegah virus misteri itu Bekas Pesakit Covid 19 Kongsi Cerita
Sudah Sudah Salahkan Tabligh Jururawat Ini Kongsi Cerita Jaga Jemaah Tabligh Dlm Wad Covid 19

Sudah Sudah Salahkan Tabligh Jururawat Ini Kongsi Cerita Jaga Jemaah Tabligh Dlm Wad Covid 19

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 287 hits
Seramai 95 peratus ahli tabligh yang menyertai himpunan Sri Petaling telah memberi kerjasama untuk menjalani saringan Sudah sudah Salahkan Tabligh Jururawat Ini Kongsi Cerita Jaga Jemaah Tabligh Dlm Wad Covid 19
Doktor Pakar Uk Sembuh Covic 19 Kongsi Pengalaman Sebenar Hari Demi Hari

Doktor Pakar Uk Sembuh Covic 19 Kongsi Pengalaman Sebenar Hari Demi Hari

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 592 hits
Alhamdulillah seorang doktor pakar dari UK Dr Chris Gough yang dijangkiti Covic 19 semakin sembuh dan dia kongsikan pengalaman SEBENAR tanda virus harian selama 6 hari untuk pedoman kepada kita semua Baca selanjutnya Doktor Pakar UK Sembuh ...
Jururawat Kongsi Pengalaman Pelik Jaga Jemaah Tabligh

Jururawat Kongsi Pengalaman Pelik Jaga Jemaah Tabligh

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 208 hits
CYBERJAYA Selepas tohmahan dan cacian dilemparkan kepada kelompok tabligh yang dituduh menjadi punca penularan Covid 19 di negara itu pelbagai pihak tampil mempertahankan kumpulan berkenaan Minggu lalu tular video seorang ustaz menceritakan...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



7 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya