Jangan Kecam Ahli Umno Kerana Kesalahan Pemimpin Mereka




PUTRAJAYA - Bersatu menetapkan syarat ketat untuk bekas pemimpin Umno menyertai parti itu termasuk tidak memberikan mereka jawatan.

Pengerusi Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, parti itu hanya menerima bekas ahli Umno yang tidak terbabit atau menunjukkan sokongan kepada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, selain cenderung memilih mereka yang menyokong kerajaan PH.
Loading...

Katanya, tidak adil untuk mengecam semua bekas ahli Umno yang mahu menyertai Bersatu disebabkan kesilapan pemimpin dalam parti Melayu tertua itu.
"Jangan kecam semua ahli Umno kerana kesalahan dibuat pemimpin mereka. Sebahagian mereka sangat komited dan sebahagian lagi tidak komited. Individu-individu ini (bekas ahli Umno yang menyertai Bersatu) hanyalah pengikut kerana mereka tidak terlibat dalam membuat polisi Umno mahupun memimpin parti itu.
"Mereka merasakan Umno sudah tidak lagi berpegang pada prinsip parti dan mahu keluar (Umno). (Tetapi) mereka masih berminat dalam politik dan sebahagian mereka mahu menyertai Bersatu, tetapi kita menetapkan syarat bahawa mereka tidak akan dapat jawatan dalam Bersatu," katanya dalam sesi wawancara bersama media di pejabatnya, di sini, semalam.
Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai beberapa bekas wakil rakyat daripada Umno yang menyertai Bersatu.
Sebelum ini, bekas Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed sah sertai Bersatu selepas menyerahkan borang keahlian kepada Dr Mahathir.Selepas Mustapa, bekas Ketua Puteri Umno, Datuk Mas Ermieyati Samsudin, mengumumkan menyertai Bersatu.
Dr Mahathir berkata, bekas pemimpin Umno yang melepasi saringan menyertai Bersatu masing-masing mempunyai penyokong tersendiri, sekali gus mengukuhkan kedudukan Bersatu dan PH dalam meraih sokongan rakyat terutama kaum Melayu.
"Dalam pilihan raya lalu, Melayu masih menyokong Umno. Jadi Umno masih lagi popular di mata orang Melayu. Mereka akan menyokong Bersatu," katanya.Dalam pada itu, beliau berkata, Bersatu tidak akan menerima beberapa pemimpin dalam Umno untuk menjadi ahli Bersatu.
"Pemimpin-pemimpin ini 'no way' masuk Bersatu. Mereka terlibat dengan beberapa kes selain berdepan dengan tuduhan di mahkamah.
"Orang seperti ini, kita tak boleh terima," katanya.Walaupun kebanyakan pemimpin Bersatu datang daripada bekas pemimpin Umno, Dr Mahathir menegaskan, mereka tidak mudah terpengaruh dengan apa yang dibawa bekas pemimpin Umno yang menyertai parti itu.
Menurutnya, Bersatu juga mengambil kira suara rakan-rakan komponen dalam PH mengenai isu penghijrahan bekas pemimpin Umno ke parti itu.

"Kita tidak mahu (orang) memberikan tanggapan bahawa Umno mengambil alih Bersatu atau mana-mana parti dalam PH. Kita sangat serius dalam 'betting' bekas pemimpin Umno menyertai Bersatu," katanya.
-sinar harian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2018/12/jangan-kecam-ahli-umno-kerana-kesalahan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Umno Jangan Panik Zahid Hamidi Politik Utusan Online

Ahli Umno Jangan Panik Zahid Hamidi Politik Utusan Online

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 268 hits
Ahli UMNO jangan panik Zahid Hamidi Politik Utusan Online Ahli UMNO jangan panik Zahid Hamidi14 Disember 2018 4 47 PM Naib Presiden UMNO yang menjalankan tugas tugas Presiden Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ketika sidang akhbar di Menara D...
Pemimpin Bersatu Dan Tun Sendiri Jangan Overacting Dan Oversay Terhadap Umno

Pemimpin Bersatu Dan Tun Sendiri Jangan Overacting Dan Oversay Terhadap Umno

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 296 hits
Sesuatu yang melampau Allah tak suka Bersederhana jangan takbur dan ego Perlawaan sertai umno harus ditolak dengan kata hormat bukan memperlekeh menghina Lebih lagi BERSATU tanpa Mahathir akan jatuh merudum lebih teruk dari AMANAH Jangan ca...
Ahli Umno Jangan Marah Tapi Berterimakasih Pada Mp Yang Lompat Parti

Ahli Umno Jangan Marah Tapi Berterimakasih Pada Mp Yang Lompat Parti

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 297 hits
Dakwaan Hamzah Zainuddin bahawa ada 36 orang MP UMNO telah menandatangani akuan bersumpah menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad jika berlaku undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri di Dewan Rakyat adalah benar malah angka sebenar adalah 37 ...
Gambar Pemimpin Umno Jumpa Tun M Tular

Gambar Pemimpin Umno Jumpa Tun M Tular

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 321 hits
GAMBAR Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan serta lima lagi pemimpin parti itu bersama Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang tular di media sosial hari ini disahkan adalah tulen Menurut Penasihat Khas Media dan Komunikasi ...
Pemimpin Datang Dan Pergi Perjuangan Umno Tetap Ditunjangi

Pemimpin Datang Dan Pergi Perjuangan Umno Tetap Ditunjangi

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 350 hits
Hari ini saya berada di Sabah bersama sama dengan ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Pusat mengadakan perjumpaan dengan kepimpinan dan ahli UMNO Sabah Alhamdulillah di sebalik isu politik yang melanda UMNO Sabah semalam masih ramai pemimpin d...
Shafie Akui Ada Bekas Pemimpin Umno Sabah Mahu Sertai Warisan

Shafie Akui Ada Bekas Pemimpin Umno Sabah Mahu Sertai Warisan

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 299 hits
KOTA KINABALU Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mengakui bahawa terdapat pemimpin pemimpin UMNO Sabah yang keluar parti menyatakan keinginan untuk menyertai Parti Warisan Sabah Menurut Mohd Shafie beliau mengalu alukan penyer...
Umpan Mengena Pemimpin Ph Mula Panas Dengan Situasi Mp Umno Masuk Ppbm

Umpan Mengena Pemimpin Ph Mula Panas Dengan Situasi Mp Umno Masuk Ppbm

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 335 hits
Isunya kerana Nazri memberi idea supaya kerjasama diantara PKR dan DAP akan mewujudkan kerajaan segera mengantikan kerajaan baru pimpinan Mahathir Namun sejak akhir akhir ini agak janggal dengan cerita lompat parti dan menyokong kepimpinan ...
Pemimpin Umno Jenis Tiada Jati Diri

Pemimpin Umno Jenis Tiada Jati Diri

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 388 hits
Sejak UMNO kehilangan kuasa pada 9 Mei lalu dua senario silih berganti berlaku kepada pemimpin pemimpin parti Melayu itu Pertama satu demi satu pemimpinnya meninggalkan UMNO kerana tidak sedia untuk berada lebih lama sebagai pembangkang seo...
7 206 Orang Ahli Umno Keluar Parti Sertai Warisan Di Sabah

7 206 Orang Ahli Umno Keluar Parti Sertai Warisan Di Sabah

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 336 hits
TAWAU Parti Warisan Sabah menerima kemasukan 7 206 bekas ahli UMNO menyertai 121 cawangan di bahagian Kalabakan di sini hari ini Penyerahan borang keahlian itu disampaikan oleh wakil cawangan kepada Presiden Warisan Datuk Seri Mohd Shafie A...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000