Jangan Hanya Pandai Kritik Saja A Aida




PENERBIT drama popular, Datuk A Aida tetap dengan kenyataannya pelakon mesti berwajah cantik dan kacak jika mahu membawa watak hero dan heroin walaupun berdepan kritikan dan kecaman daripada penggiat seni dan netizen.

Aida, 49, atau nama sebenarnya Zaidah Awang berkata, kriteria itu sudah lama wujud dalam bidang penerbitan drama berdasarkan pengalamannya lebih 20 tahun dalam bidang itu.

Aida yang juga penerbit drama fenomena Andainya Takdir turut menyelar sikap individu dan peminat yang tidak faham konsep penerbitan drama tetapi hanya pandai mengkritik.

“Drama kita ada banyak genre. Begitu juga program yang ada dalam negara kita. Kenyataan sebelum ini saya bercakap atas platform DFKL (Drama Festival Kuala Lumpur) itu sendiri yang mana mencari bakat untuk diketengahkan dalam drama sekali gus mencari pelapis hero dan heroin.

“Siapa nak tengok drama jika pelakon utamanya tak cantik atau kacak? Sudah semestinya dalam drama mencari yang ada rupa. Dari situ, kita boleh gilap bakat mereka. Bukannya soal bakat itu diketepikan terus. Mereka yang menghentam membabi buta ini hanya pandai bercakap.

“Saya berikan contoh, jika program mencari pelawak, datanglah rupa dan penampilan macam mana pun, kalau mereka berbakat saya akan terima. Sebab program seumpama itu memang kena ada bakat,” katanya kepada Harian Metro.

Aida yang mengeluarkan kenyataan itu ketika menjadi juri sesi uji bakat DFKL 2019 baru-baru ini berdepan pelbagai kritikan daripada penggiat seni dan netizen.



Pelakon legenda, Ogy Ahmad Daud turut menyifatkan Aida tidak faham rukun lakonan selain dianggap biadap terhadap peserta uji bakat.

Selain Ogy, beberapa rakan artis lain juga tidak bersetuju dengan kenyataan dikeluarkan Aida. Malah, ada beranggapan Aida tidak sensitif selain menyifatkan kenyataan sebegitu tidak wajar.

Aida yang juga pengendali saluran di Unifi TV serta pembekal drama di beberapa saluran stesen TV utama berkata, kehendak penonton menjadi sandaran mereka.

“Saya sudah cukup berpengalaman dalam bidang ini. Saya sudah masak apa kehendak stesen TV. Malah, mereka juga membuat keputusan atas permintaan penonton. Kita sepatutnya terima hakikat. Berhenti daripada menyalahkan satu pihak saja. Perkara seperti ini bukan benda baru dalam penerbitan drama di negara kita,” katanya.

Dalam masa sama, Aida juga menafikan kenyataan dikeluarkan itu menghina ciptaan Allah SWT seperti yang disebarkan segelintir pihak.

“Mereka tidak tahu apa maksud sebenar saya. Terlalu cepat nak menghukum. Saya tidak menghina ciptaan Allah. Saya bercakap atas kapasiti sebagai juri dalam DFKL. Sudah lima tahun saya terbabit dalam program itu. Saya hanya menyuarakan perkara sebenar.

“Saya bukan jenis yang memberikan harapan palsu pada orang. Lebih baik saya berterus terang meski ia pahit ditelan. Saya siap cakap, kalau memang tidak ada rupa tapi berbakat, boleh cuba nasib untuk menjadi watak ‘extra’ dulu. Kalau ada rezeki, mungkin mereka boleh pergi jauh.

“Ada yang datang sudah lima kali sepanjang lima tahun DFKL ini. Dia berbakat dalam penulisan skrip. Saya akan bantu dia dalam bidang itu. Begitu juga dengan yang lain, saya minta mereka pergi uji bakat program yang mengutamakan bakat. Namun, dalam drama saya akan serap mereka untuk watak yang bersesuaian,” katanya.

Dalam pada itu, Aida berkata, kenyataannya itu turut dipersetujui rakan penerbit lain.

“Apabila saya bercakap perkara ini, orang nampak saya yang jahat. Apabila kenyataan saya disalah ertikan, mereka tidak bersetuju. Ini kerana, mereka juga bersependapat sama dengan saya,” katanya.

Sumber : harian metro

“Kalau tak cantik, siapa nak tengok drama? Jangan hipokritlah!” - A Aida turut sekat 500 netizen



PENERBIT Datuk A. Aida yang dihentam netizen dan rakan artis mempertahankan kenyataannya iaitu rupa paras sangat penting untuk seseorang menjadi pelakon kerana perkara itu adalah realiti kehidupan dan tuntutan masa kini.

Menurut A. Aida atau Zaidah Awang, 48, perkara itu tidak perlu dipertikaikan kerana industri lakonan era kini sememangnya memerlukan pelakon utama yang mempunyai rupa-paras menarik kerana ia adalah 'bisnes'.

"Itu adalah realiti kehidupan dan tuntutan masa kini. Kenapa nak pertikaikan. Selebriti yang menyelar kenyataan saya itu mungkin tak faham.

"Mereka kena terima hakikat dan jangan jadi hipokrit. Sebab sememangnya setiap drama semua menggunakan pelakon utama yang mempunyai wajah yang cantik dan tampan.

"Kalau tidak, siapa yang nak tengok drama tu? Bagi saya, bakat itu boleh digilap. Tapi rupa itu sangat penting untuk melariskan sesebuah drama," katanya kepada mStar Online.



A. Aida diminta mengulas mengenai komen beberapa pelakon yang tidak bersetuju dengan komennnya iaitu pelakon masa kini yang hadir ke sesebuah uji bakat perlu memahami bahawa paras-rupa menjadi pilihan utama untuk diambil sebagai pelakon.

Kenyataan itu dikeluarkan ketika sesi uji bakat lakonan sempena Drama Festival Kuala Lumpur 2019 (DFKL2019) pada minggu lalu.

Kata A. Aida, masih ada banyak lagi program yang disediakan untuk mempertengahkan bakat tanpa memikirkan soal rupa paras seseorang itu.

"Saya mengeluarkan kenyataan berkenaan rupa itu penting berdasarkan pencarian pelakon utama menerusi sesi uji bakat DFKL2019. Tak ada niat pun nak menghina ciptaan Tuhan.

"Kalau tanya fasal program lain seperti Bintang Mencari Bintang iaitu rancangan bakat yang tidak menkankan paras-rupa, memang saya akan memberi komen perihal mengenai kepentingan bakat la. Sebab program itu memang berdasarkan bakat.

"Ada sahaja peserta yang hadir di sesi uji bakat itu, saya suruh dia cuba menyertai program lain yang mempertengahkan bakat tanpa menekankan soal rupa," ujarnya.

Dalam pada itu, isteri kepada pelakon Ariff Aziz ini memberitahu dia tidak kisah dengan komen-komen netizen yang mengaitkan wajahnya.

Malah, dia sudah menyekat lebih 500 netizen di laman sosialnya kerana tidak mahu mempunyai pengikut yang negatif memberi komen.

"Saya tak kisah pun dengan komen-komen negatif negatif. Wajah saya tak ada kena mengena dengan kerjaya lakonan sebabnya saya bukan lagi pelakon tapi penerbit.

"Sejak semalam, saya dah sekat lebih 500 netizen di laman sosial yang meninggalkan komen negatif. Saya tak mahu dikelilingi dengan orang sebegitu," katanya.



Tambah A. Aida lagi, semua pihak harus faham dunia lakonan adalah sebuah bisnes dan stesen televisyen yang menyiarkan sesebuah drama itu mengharapkan ada periklanan dalam produk mereka.

Justeru, selain bakat lakonan, pihak stesen menekankan juga soal-rupa paras seseorang pelakon kerana ia boleh menarik jumlah tontonan atau rating yang seterusnya menyumbang kepada pendapatan iklan.

Jika rating baik, stesen mempunyai sumber pendapatan lebih dan hasil daripada itulah akan dibayar kepada sesebuah nsyarikat produksi.

"Ia adalah hakikat sebenar dunia lakonan di negara ini sekarang. Jangan la nak bandingkan dengan Hollywood atau Bollywood kerana mereka corak pemikiran penonton mereka berbeza dengan kita," ujarnya.

Sumber : mStar Online © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/03/jangan-hanya-pandai-kritik-saja-aida.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Hanya Lihat Siapa Suami Isteri Anak Anak Tapi Lihat Siapa Yang Beri Kita Amanah Ini

Jangan Hanya Lihat Siapa Suami Isteri Anak Anak Tapi Lihat Siapa Yang Beri Kita Amanah Ini

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 507 hits
Jangan hanya lihat siapa suami isteri anak anak tapi lihat siapa yang beri kita amanah ini Mendirikan rumahtangga merupakan keputusan paling besar yang anda perlu lakukan seumur hidup Ini kerana ianya merangkumi cara hidup anda buat selaman...
Penyatuan Ummah Yang Di Gerakkan Umno Dan Pas Beri Menafaat Pada Semua Bukan Hanya Pada Masyarakat Melayu Islam Saja

Penyatuan Ummah Yang Di Gerakkan Umno Dan Pas Beri Menafaat Pada Semua Bukan Hanya Pada Masyarakat Melayu Islam Saja

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 419 hits
UMNO dan Pas mencapai kata sepakat untuk bersetuju menjalinkan kerjasama secara formal antara kedua2 parti bagi menghadapi Pakatan Harapan dalam setiap PRK dan juga PRU 15 yang akan datang Pengerusi bersama Jawatankuasa Induk UMNO dan Pas D...
Hiburan Jangan Hipokrit Kalau Pelakon Tak Cantik Siapa Nak Tengok Drama A Aida

Hiburan Jangan Hipokrit Kalau Pelakon Tak Cantik Siapa Nak Tengok Drama A Aida

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 409 hits
Walaupun dikecam oleh netizen termasuklah juga golongan artis dan penerbit Datuk A Aida tetap mempertahankan kenyataannya bahawa rupa paras merupakan kriteria penting bukan sahaja untuk pelakon tetapi untuk menaikkan lagi sesebuah drama Ter...
Kubu Prabowo Robertus Robet Tak Berniat Hina Tni Hanya Kritik Wacana Dwifungsi

Kubu Prabowo Robertus Robet Tak Berniat Hina Tni Hanya Kritik Wacana Dwifungsi

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 180 hits
Menurutnya Robert tak menghina dan hanya mengkritik wacana dwifungsi TNI lewat lagu
Tolong Terima Menantu Anda Seadanya Jangan Membebankan Emosi Mereka Hanya Kerana Dia Bukan

Tolong Terima Menantu Anda Seadanya Jangan Membebankan Emosi Mereka Hanya Kerana Dia Bukan

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 297 hits
Dalam rumah tangga kena saling memberi dan menerima Dua orang berbeza yang hidup bersama memerlukan komitmen dan juga kerjasama yang baik Apabila anda menerima pasangan dengan hati terbuka maka automatik anda juga perlu menerima ahli keluar...
Jangan Buang Masa Hanya Dengan Memikirkan Keburukan Orang Lain

Jangan Buang Masa Hanya Dengan Memikirkan Keburukan Orang Lain

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 806 hits
Assalamualaikum Pernah atau tidak korang merasakan dahulunya orang yang rapat dengan kita tetiba menjauhkan diri tanpa sebab Dulunya dia ramah tiba tiba menjadi pendiam Dapat tahu yang dia telah termakan fitnah tentang kita Sedangkan kita t...
Hiburan Kalau Tiada Rupa Jangan Buang Masa Datang Uji Bakat Penerbit A Aida

Hiburan Kalau Tiada Rupa Jangan Buang Masa Datang Uji Bakat Penerbit A Aida

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 446 hits
Memikul tanggungjawab sebagai salah seorang juri bagi sesi uji bakat Drama Festival Kuala Lumpur 2019 penerbit terkenal A Aida berkata setiap peserta yang hadir harus mempunyai pakej lengkap dan menarik Bakat itu boleh digilap tetapi rupa j...
Tolong Jangan Buang Masa Kalau Tiada Rupa Datuk A Aida

Tolong Jangan Buang Masa Kalau Tiada Rupa Datuk A Aida

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 2286 hits
KALAU boleh tak nak beri harapan kepada orang tapi saya perlu berterus terang kata penerbit popular Datuk A Aida ketika diminta memberi komen mengenai peserta yang hadir pada sesi ujibakat Drama Festival Kuala Lumpur 2019 hari ini Ada seora...
Telur Turun Hanya 2 Sen Nak Jaga Harga Telur Pun Tak Pandai Sindir Najib

Telur Turun Hanya 2 Sen Nak Jaga Harga Telur Pun Tak Pandai Sindir Najib

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 451 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Tun Razak dalam sesi perbahasan di Dewan Rakyat hari ini menyindir kerajaan PH berhubung isu kawalan harga barang yang disifatkannya kerajaan sekarang gagal mengawal harga barang Mengambil contoh pengawalan har...
Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Kes Denggi Meningkat



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Filem Ngesot

Zikir Hari Isnin Fadhilat Membacanya

Monosterio Jadi Raya Tak Jadi Chord

Shinta Angely Nyaman Ku Harap Luka Ku Dapat Chord

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office