Jangan Ganggu Kerajaan Sedia Ada Titah Al Sultan Abdullah



KUALA LUMPUR: "Saya sudah buat yang terbaik untuk negara sepanjang lima tahun menjadi Yang di-Pertuan Agong, tetapi sedih nak tinggalkan Istana Negara jika rakyat masih berpecah belah," titah Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.
Baginda bertitah, perkembangan politik semasa yang mendedahkan wujud tindakan pihak tertentu mahu menumbangkan kerajaan sedia ada amat menggusarkan kerana ia boleh merugikan dan menjejaskan kestabilan negara.

Titah baginda, urusan mentadbir kerajaan bukan sesuatu yang mudah dan perubahan yang mahu dilakukan pihak tertentu sebelum tempoh pemerintahan ini berakhir, tidak akan membawa negara ke mana-mana.
"Saya bukan mahu menidakkan mana-mana parti politik tetapi pengalaman bertukar kerajaan itu satu proses yang cukup merugikan negara.
"Sepanjang lima tahun menjadi Agong, saya ada empat Perdana Menteri dan ia cabaran terbesar yang perlu saya hadapi. Saya berusaha mententeramkan negara dan kekalkan keharmonian serta kestabilan hingga kini.
"Mengurus kerajaan ini bukan perkara mudah, pertukaran tidak boleh dibuat sewenang-wenangnya kerana ini akan rugikan rakyat dan kewangan negara.
"Kita sudah ada proses demokrasi yang tertulis pada setiap lima tahun rakyat boleh memilih kerajaan melalui pilihan raya. Jadi biarlah sekurang-kurangnya kerajaan yang ada ini memerintah mengikut tempoh ditetapkan, bukan sekadar satu atau dua tahun dan kemudian menukar dengan sewenang-wenangnya," titah baginda pada sesi bersama media di Istana Negara, sebelum menamatkan pemerintahan selama lima tahun berkuat kuasa hari ini.
Turut hadir, Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah. Al-Sultan Abdullah memegang tampuk kepimpinan negara bermula 31 Januari 2019.

Susulan itu, Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-17 dan akan bersemayam selama lima tahun, berkuat kuasa esok.
Majlis Raja-Raja juga bersetuju mengisytiharkan Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah sebagai Timbalan Yang di-Pertuan Agong, juga selama lima tahun dan mulai dari tarikh sama.
Spekulasi wujud gerakan pembangkang untuk menumbangkan kerajaan menerusi 'Langkah Dubai' pada bulan lalu, mengocakkan semula ketenangan politik negara terutama selepas setahun Kerajaan Perpaduan memerintah.
Konspirasi dikatakan dirancang Perikatan Nasional (PN) bagi menjatuhkan kerajaan sedia ada dengan dakwaan kononnya berjaya mengumpul surat akuan bersumpah (SD) untuk dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong sehingga membangkitkan rasa kurang senang rakyat dengan perkembangan politik Malaysia.
Al- Sultan Abdullah bertitah, kemelut politik negara hingga membabitkan pertukaran empat Perdana Menteri berbeza sepanjang lima tahun pemerintahan baginda memberi kenangan sukar diterima.
Baginda bertitah, apa yang sudah berlaku membuktikan perubahan yang dimahukan rakyat dengan khidmat Perdana Menteri dalam tempoh singkat tidak memberikan kebaikan langsung kepada negara.
"Jika kita tukar Perdana Menteri setiap tahun, ada Kabinet baharu, ia tak menjanjikan apa-apa. Ini pengalaman saya. Jadi, rakyat perlu bagi tempoh sewajarnya untuk menilai keberkesanan pentadbiran kerajaan, bukannya dalam tempoh setahun dua dan kemudian mempersoalkan prestasi mereka.
"Apa yang kita boleh buat dalam tempoh setahun? Jika tukar kerajaan, banyak perubahan akan berlaku membabitkan dasar dan corak pentadbiran yang akan melambatkan proses pengurusan. Malaysia pula perlu lebih kompetitif supaya tak ketinggalan.
"Pelabur asing akan melihat perkara ini dan ketidaktentuan kestabilan negara boleh menyebabkan mereka takut melabur di Malaysia sedangkan kita perlukan mereka ini untuk membuka lebih banyak peluang pekerjaan kepada rakyat," titah baginda.

Susulan itu, Al-Sultan Abdullah menggesa rakyat memahami kepentingan menjaga kestabilan negara untuk jangka panjang dalam usaha memacu perkembangan ekonomi ke peringkat lebih tinggi.
"Selain bergantung kepada kerajaan, kita memerlukan pelabur yang membawa pelaburan besar, tetapi mereka hanya akan bertapak di negara ini jika suasananya kondusif.
"Jika tiada pelaburan asing, kita akan kerugian banyak perkara termasuk kutipan cukai," katanya - BH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2024/01/jangan-ganggu-kerajaan-sedia-ada-titah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Al Sultan Abdullah Jangan Ganggu Kerajaan Sedia Ada Perubahan Tak Bawa Kebaikan Jejas Kestabilan

Al Sultan Abdullah Jangan Ganggu Kerajaan Sedia Ada Perubahan Tak Bawa Kebaikan Jejas Kestabilan

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 117 hits
KUALA LUMPUR Saya sudah buat yang terbaik untuk negara sepanjang lima tahun menjadi Yang di Pertuan Agong tetapi sedih nak tinggalkan Istana Negara jika rakyat masih berpecah belah titah Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Sha...
Kerajaan Dukung Sepenuhnya Titah Sultan Ibrahim Teruskan Tadbir Urus Yang Baik Dan Telus

Kerajaan Dukung Sepenuhnya Titah Sultan Ibrahim Teruskan Tadbir Urus Yang Baik Dan Telus

papar berkaitan - pada 1/2/2024 - jumlah : 97 hits
Kerajaan Perpaduan mendukung penuh titah Yang di Pertuan Agong Sultan Ibrahim yang mahu melihat pentadbiran Malaysia meneruskan tadbir urus yang baik dan telus dalam usaha meningkatkan darjat hidup rakyat Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri...
Sultan Abdullah Wants Well Planned Development For Sabah Sarawak

Sultan Abdullah Wants Well Planned Development For Sabah Sarawak

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 153 hits
The Kembara Kenali Borneo tour inspired by Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Ahmad Shah to meet the people in Sabah and Sarawak has become a phenomenon etched in the memory of not only the subjects but also His Majesty and Raja Permaisu...
Agongkita Selamat Pulang Jantung Hati Rakyat Pahang Teruja Sambut Al Sultan Abdullah

Agongkita Selamat Pulang Jantung Hati Rakyat Pahang Teruja Sambut Al Sultan Abdullah

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 97 hits
KUALA LUMPUR Selepas lima tahun Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menggalas tanggungjawab sebagai Yang di Pertuan Agong ke 16 sudah tentu ia sentiasa terpahat di hati dan sanubari rakyat jelata Dari Perlis hingga ke Sab...
E Book Bertajuk Test Of A King Kisah Kebijaksanaan Al Sultan Abdullah Kemudi Negara Di Lancarkan

E Book Bertajuk Test Of A King Kisah Kebijaksanaan Al Sultan Abdullah Kemudi Negara Di Lancarkan

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 115 hits
KUALA LUMPUR Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah hari ini berkenan melancarkan e buku bertajuk Test of A King di Istana Negara di sini Acara ringkas yang berlangsung di Bilik Seri Setia itu menyaksik...
Kebijaksanaan Dan Kewibawaan Yang Di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Mempertaut Permuafakatan

Kebijaksanaan Dan Kewibawaan Yang Di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Mempertaut Permuafakatan

papar berkaitan - pada 29/1/2024 - jumlah : 103 hits
PETALING JAYA Kewujudan Kerajaan Perpaduan adalah hasil kebijaksanaan dan kewibaan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah dalam menyelesaikan kemelut politik negara Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibra...
Solemn Call Of Azan Accompanies Al Sultan Abdullah Tunku Azizah S Departure From Istana Negara

Solemn Call Of Azan Accompanies Al Sultan Abdullah Tunku Azizah S Departure From Istana Negara

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 114 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah and Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah greet well wisher along Jalan Parliament during sending off ceremony in Kuala Lumpur January 30 ...
End Of Reign Sultan Abdullah And Consort Leave For Home State Today

End Of Reign Sultan Abdullah And Consort Leave For Home State Today

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 126 hits
Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah and Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah ended their reign as the 16th Yang di Pertuan Agong and Raja Permaisuri Agong today A ceremonial send off for the royal couple to their home state will be held t...
Junjung Kasih Al Sultan Abdullah Raikan Pemerintahan Sultan Ibrahim

Junjung Kasih Al Sultan Abdullah Raikan Pemerintahan Sultan Ibrahim

papar berkaitan - pada 1/2/2024 - jumlah : 127 hits
Oleh Helmi Mohd Foad Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kerajaan senada dengan rakyat memanjat kesyukuran serta menjunjung kasih atas pemerintahan Yang di Pertuan Agong ke 16 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Perdana Ment...
Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Zim Zim Ala Kazim

Simpan Duit Kertas Rm5

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Selamat Hari Ibu

Holy Spirit Fire Igniting Your Passion For Jesus And His Purpose

Ph Mendahului Kiraan Undi Awal Polis Tentera

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Asyraf Claims Ph Victory In Kuala Kubu Baharu

Prk Kkb Undi Polis Tentera Swing Kepada Ph