Jangan Buat Sidang Parlimen Bazir Masa



Sidang Parlimen 5 hari yang akan bermula pada 26 Julai ini dianggap ‘menghabiskan masa dan bajet’ oleh Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul.
Bagi Ketua Whip KEADILAN itu, sidang Parlimen mempunyai peraturan tersendiri yang perlu dilaksanakan secara bermaruah meliputi proses perbahasan dan membuat keputusan melalui undian.
Tanpa hal itu dibenarkan berlangsung, katanya, Parlimen akan kehilangan rohnya.
“Harus ada waktu pertanyaan dan dijawab lisan oleh menteri. Kemudian sekiranya ada usul melibatkan kepentingan orang ramai, akan ada penerangan menteri sebagaimana digariskan dalam Peraturan Mesyuarat.
“Isu yang saya bangkitkan, kenapa ada sidang khas ini? Kalau kita terus adakan sidang sebagaimana dititahkan oleh Agong, buat persidangan proper, mengapa tidak? Tuanku Agong boleh datang panjangkan tempoh lebih daripada 5 hari.
“Salah satu agenda mesyuarat ini adalah penerangan menteri maka kerajaan boleh masukkan sahaja dalam agenda mesyuarat. Kalau sidang diteruskan maka ia boleh menjimatkan duit negara.
“Panggil wakil rakyat bersidang kosnya tinggi. Ada kos elaun untuk datang, kena bayar hotel, biasanya Ahli Parlimen duduk hotel mahal, kena bawa pegawai. Sekarang bulan Julai, kemudian Ogos dan September. September nak panggil persidangan lagi? Saya rasa ini sesuatu yang luar biasa (membazir)
“Bagi saya sidang khas ini menghabiskan masa, tidak memenuhi apa yang Tuanku Agong kehendaki. Ini bukan persidangan pun tetapi mesyuarat khas menceritakan hikayat yang akan dilafaskan oleh menteri-menteri, kerana selama 5 hari cuma sesi penerangan oleh menteri,” katanya dalam temubual langsung di Facebook bersama Tok Abah, malam tadi.
Tegas Johari, biarpun dikatakan ada 2 perkara yang akan dibentangkan dalam sidang berkenaan, namun perkataan ‘bentang’ itu sendiri lebih kepada meletakkan dokumen di atas meja dan tidak dijangkakan ada perbahasan.
“Makna bentang ini letak atas meja, debat kah, tak debat boleh dipertikaikan. Macam dia meletakkan laporan Tabung Haji, Keretapi Tanah Melayu untuk ditatapi Ahli Parlimen.
“Sesi penerangan ini mungkin macam Takiyuddin kata, boleh mencelah, bertanya. Tetapi kita Ahli Parlimen masuk Parlimen nak buat keputusan, kalau sekadar mendengar hikayat selepas itu kita komen, kemudian apa keputusannya?
“Tidak ada keputuan dibuat. Kalau panggil nak dengar, kita ada laptop, bagi sahaja link kami di rumah boleh dengar. Untuk apa himpunkan di Parlimen kalau tak boleh ambil bahagian mengundi?” soalnya.
Mengenai pilihan mengadakan sidang Parlimen hibrid, ADUN Gurun itu berkata, tidak ada masalah untuk beralih kepada format seperti itu.
Menurut beliau, mahkamah yang lebih rumit tatacara persidangannya boleh dibuat melalui aplikasi zoom, mengapakah sidang yang lebih mudah seperti Parlimen dianggap sukar untuk dibuat secara hibrid
“Kononnya kita tidak boleh adakan sidang hibrid ini, masalahnya perundangan, masalah teknikal. Tetapi kita sedar atau tidak mahkamah sekarang ini melalui zoom.
“Maknanya kalau mahkamah sendiri telah dizoom, perbicaraan berlaku secara zoom, yang lebih teknikal melibatkan undang-undang, apatah lagi Parlimen ini. Benda yang simple kalau nak buat.
“Saya anggap tidak ada keberanian, kesungguhan untuk kerajaan melaksanakan sidang hibrid ini,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32617

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Meningkat Tinggi Jangan Cari Alasan Tangguh Sidang Parlimen Ismail Yusof

Covid 19 Meningkat Tinggi Jangan Cari Alasan Tangguh Sidang Parlimen Ismail Yusof

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 195 hits
Jangkitan harian Covid 19 yang tinggi melebihi 10 000 kes dan mungkin berlanjutan sehingga akhir bulan boleh sahaja digunakan sebagai alasan oleh kerajaan untuk menangguhkan sidang Parlimen pada 26 Julai ini Hal itu dibangkitkan oleh Senato...
Jangan Takut Dipecat Bersuaralah Untuk Sidang Parlimen Yang Telus Puad Beritahu Pas Bersatu

Jangan Takut Dipecat Bersuaralah Untuk Sidang Parlimen Yang Telus Puad Beritahu Pas Bersatu

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 211 hits
PETALING JAYA Ahli Parlimen PAS dan Bersatu perlu tegas bersuara menuntut Sidang Khas Parlimen yang akan bermula 26 Julai ini bukan sekadar sesi taklimat kata Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi Puad berkata mereka harus membawa ...
Sidang Parlimen Telus Jangan Takut Dipecat

Sidang Parlimen Telus Jangan Takut Dipecat

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 249 hits
Sidang Parlimen telus jangan takut dipecat Jangan takut dipecat bersuaralah untuk sidang Parlimen yang telus Puad beritahu PAS Bersatu Ahli Parlimen PAS dan Bersatu perlu tegas bersuara menuntut Sidang Khas Parlimen yang akan bermula 26 Jul...
Sidang Parlimen Serlah Kerajaan Berpaut Pada Dahan Rapuh

Sidang Parlimen Serlah Kerajaan Berpaut Pada Dahan Rapuh

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 225 hits
Mohsin AbdullahTak kira lah sama ada anda penyokong Anwar Ibrahim atau tidak perlu diakui ada benarnya kata kata beliau ketika menyifatkan pembatalan ordinan darurat oleh kerajaan macam buat di pasar malam Kata kata itu diluah sebagai reaks...
Sidang Parlimen Khas Serlah Perangai Buruk Ahli Parlimen Pembangkang

Sidang Parlimen Khas Serlah Perangai Buruk Ahli Parlimen Pembangkang

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 232 hits
Sebaik sahaja parlimen mula bersidang keadaan parlimen menjadi hiruk pikuk cacamerba dan kelam kabut hasil perangai tidak bertamadun yang dipamirkan oleh barisan ahli parlimen pembangkang Dalam masa yang sama para wakil rakyat kerajaan teru...
Menjelang Sidang Parlimen Esok Umno Ancam Letak Jawatan

Menjelang Sidang Parlimen Esok Umno Ancam Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 228 hits
Bersempena Sidang Parlimen Khas yang akan bersidang pada 26 Julai sehingga 2 Ogos 2021 UMNO dengan ini membuat ketetapan berikut 1 Ahli Ahli Parlimen UMNO mesti menzahirkan pendirian parti untuk mengusulkan agar Parlimen mesti membahaskan d...
Sidang Khas Parlimen Tak Menepati Titah Yang Di Pertuan Agong Hanyalah Majlis Penerangan

Sidang Khas Parlimen Tak Menepati Titah Yang Di Pertuan Agong Hanyalah Majlis Penerangan

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 227 hits
KUALA LUMPUR Sidang Khas Parlimen tidak menepati titah Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah tetapi sebaliknya majlis penerangan oleh kerajaan kepada wakil rakyat yang diadakan di dalam Dewan Rakyat Pe...
Riuh Rendah Di Parlimen Tak Halang Pm Pengerusikan Sidang Khas Mkn

Riuh Rendah Di Parlimen Tak Halang Pm Pengerusikan Sidang Khas Mkn

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 234 hits
AGENDA DAILY Status Facebook yang dimuat naik Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor Walaupun Sidang Khas Parlimen riuh rendah dengan suara menjerit jerit Ahli Ahli Parlimen khususnya daripada blok pembangkang ia tidak menghalang Tan Sr...
Sidang Parlimen Kecoh Perdana Menteri Tidak Hadir

Sidang Parlimen Kecoh Perdana Menteri Tidak Hadir

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 248 hits
ARIF ATANSesi penggulungan perbahasan Pelan Pemulihan Negara dalam Sidang Khas Parlimen petang ini kecoh apabila ketidakhadiran Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yasin dipersoal Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan Parli...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping