Jangan Biarkan Anak Kemam Makanan Dalam Mulut Lama Lama Risau Ada Masalah Sensori


Anak suka sangat kemam makanan dalam mulut. Ada yang kemam lama-lama, kemudian barulah telan makanan tu. Punyalah lama nak habiskan makanan ni.  Tak kurang juga ada anak-anak yang kemam makanan, kemudian keluarkan semula makanan tu dari mulut. Kemam makanan tu sampai berair-air mulut. Lain pula yang dibuatnya. Bertambah-tambah la rasa susah hati mak dan ayahnya sebab anak makan macam tu.
Berikut penerangan yang dikongsikan oleh Nutritionist Iza dari Aishah Kassim Academy. Beliau menjelaskan faktor-faktor yang mungkin menyebabkan anak anda buat macam ni.

ANAK ANDA SUKA KEMAM MAKANAN DALAM MULUT?
1. ANAK ADA MASALAH SENSORI
Bila ada masalah sensori, ia boleh menyebabkan deria-deria yang ada pada anggota badan anak ni tak dapat nak hantar signal pada otak untuk proses dan bertindak balas berdasarkan infomasi yang dia dapat dari deria tu. Contohnya bila anak makan, deria dimulut tu tak hantar signal ke otak untuk anak kunyah dan telan makanan tu.
Ada kanak-kanak yang deria mereka sangat sensitif (hipersensitif) atau kurang sensitif (hiposensitif) bila dapat rangsangan oral. Kadang-kadang mereka yang mempunyai deria hipersensitif ni akan muntahkan semula makanan yang dimakan dan ada juga yang menolak makanan kerana terdapat gangguan pada deria-deria mereka dari makanan yang diberi padanya. Bagi kanak-kanak yang hiposensitif, mereka tak dapat rasa ada makanan dalam mulut, jadi mereka tak sedar dan biarkan je makanan tu berada dalam mulut mereka tanpa menguyah dan telan. Sampai berair-air mulut anak tu.
2. ANAK ADA MASALAH ORAL MOTOR
Kemahiran oral motor yang baik penting untuk kemahiran makan dan pertuturan anak. Gangguan pada bahagian ini menyebabkan anak anda mengalami masalah dengan otot-otot saraf bahagian oral mereka sehingga menyebabkan anak susah nak kunyah makanan, air liur asyik terkeluar, makanan dan minuman juga terkeluar dari mulut. Anak yang kemam makanan dalam mulut ni sebab tak tahu cara nak kawal pergerakkan lidah mereka. Tak tahu cara nak tolak makanan ke kiri, ke kanan, ke depan, ke belakang. Jadi, ibubapa perlu latih bahagian oral motor ini untuk bantu kembangkannya.
Kemahiran oral motor yang baik ni penting sewaktu proses makan sebab ia akan melibatkan cara bagaimana otot-otot mulut anak tu berfungsi untuk koordinasikan gerakkan mulut, nak latih kekuatan otot-otot mulut dan untuk gerakkan makanan dalam mulut sehingga proses menelan.
3. KUANTITI MAKANAN DALAM MULUT TERLALU BANYAK
Bila anak makan atau anda suapkan makanan dalam kuantiti yang banyak, anak tak dapat nak kawal pergerakkan lidah mereka tu. Jadi susah untuk anak telan makanan tu. Akhirnya anak hanya kemam makanan yang ada di dalam mulutnya. Kalau anda tak percaya, cuba la masukkan makanan dalam mulut banyak-banyak, lepas tu tengok dan rasa sendiri macam mana lidah tu nak gerak. Kita yang dewasa ni mungkin akan mudah sikit la nak gerakkan, tapi cuba bayangkan untuk kanak-kanak yang baru nak belajar makan ni, perkara ni susah sangat untuk mereka buat. Jadi, untuk ajar anak anda telan dan kunyah, bagi dalam kuantiti yang sikit dahulu. Anak pun tak tertekan nak kena habiskan makanan. Mesti ada yang akan cakap “lambat la habis kalau bagi makan sikit-sikit” kan? Ini la pengorbanan anda sebagai ibubapa yang tak ada sesiapa dalam dunia ni akan buat pada anak anda. Anda saja yang dapat bantu dia.
BACA [Jangan Cepat Lap Muka Anak Waktu Makan. Biar Dia Seronok, Comot Pun Tak Apa!]
4. ANAK ADA MASALAH FOKUS DAN PERHATIAN
Apabila anak ada masalah fokus, mereka tak dapat nak beri tumpuan pada apa yang mereka sedang lakukan. Anak tak sedar dengan apa yang dia sedang buat dan apa yang terjadi pada sekelilingnya. Jadi susah untuk proses maklumat. Contohnya bila ada gangguan semasa makan seperti gadget, anak tak fokus pada makanan yang masuk ke dalam mulutnya. Jadi perkara yang sering terjadi, anak akan kemam saja makanan atau telan saja makanan tanpa menyedari apa yang di makan olehnya. Jadi ibubapa perlu tahu, penting sangat untuk anak ada fokus dan kesedaran yang baik. Bila anak sedar, mudah untuk mereka proses maklumat serta tahu apa langkah seterusnya yang mereka perlu buat bila makanan ada dalam mulut.
5. ANAK ADA MASALAH KOGNITIF
Kognitif yang baik penting untuk anak anda berfikir, mentafsir, mempelajari, memahami, mengingati dan memberi pendapat terhadap sesuatu perkara yang yang terjadi pada diri dan sekelilingnya. Anak anda akan mudah untuk ingat, merancang, faham turutan, menyelesaikan masalah, tahu kesan dan akibat dan berimaginasi terhadap sesuatu perkara bila mereka mempunyai kongnitif yang baik. Contohnya bila anak ada masalah kongnitif, mereka tak tahu apa nak buat bila ada makanan dalam mulut tu, tak tahu sama ada nak kena biarkan atau telan. Sebab tu ada kanak-kanak yang hanya kemam saja makanan tu.
Jadi, apa yang anda boleh buat sekiranya anak suka kemam makanan dalam mulut adalah:
(a) Elak beri anak snek (cth susu, buah, biskut dll) yang banyak sebelum waktu makan. Walaupun snek yang anda bagi tu berkhasiat. Sebab bila anda bagi banyak sangat, anak akan kenyang. Maka selera anak akan terjejas. Nak makan pun dah tak lalu.
(b) Tetapkan masa makan yang sama dan konsisten setiap hari. Jadi mudah untuk anda tahu dan rancang bila nak bagi anak snek, bila nak bagi anak makan. Kita tak nak jarak masa pemberian snek dan makanan utama tu dekat-dekat.
(c) Elakkan semua gangguan yang ada semasa makan seperti gadget, tv dan mainan. Ia akan membantu untuk anak fokus pada proses makan tersebut dan sedar mengenai apa yang patut mereka buat. Ia akan bantu mereka sedar dan belajar proses makan tu macam mana.
ARTIKEL MENARIK [Bertuah Anak Lelaki Rapat Dengan Ibu. Bukan Saja Lebih Pandai Tapi Bagus Peribadinya!]
(d) Bila anda suapkan makanan pada anak, kurangkan kuantiti makanan yang disuap ke dalam mulut anak tu. Supaya tak susah untuk anak kunyah dan mudah untuk lidah anak gerakkan makanan dalam mulut. Sama juga kalau anda bagi anak makan sendiri, kawal kuantiti makanan yang masuk ke dalam mulut anak.
(e) Beri peluang untuk anak anda meneroka semasa makan. Jangan marah bila dia main-main dengan makanan tu. Beri peluang dia belajar untuk melatih kemahiran deria-deria dia. Boleh ajak anak buat aktiviti-aktiviti yang dapat rangsang sensori anak seperti masukkan spaghetti dalam botol, main tepung dll.
(f) Hiaskan makanan dalam rupa yang menarik. Anak akan lebih seronok bila nampak makanan yang cantik dalam pinggannya dan ianya membantu menarik minat anak untuk makan. Kadang-kadang anak tak minat nak makan sebab nampak makanan tu tak menarik.
Anda boleh cuba dulu tips di atas ni ya. Cuba dulu. Kunci utama adalah KONSISTEN dan TAK PUTUS ASA. Saya tak boleh beri jangka masa untuk anda nampak hasil, sebab setiap kanak-kanak berbeza. Apa yang pasti, bila anda konsisten, anda akan nampak perubahan pada anak tu.
InsyaAllah, saya doakan semoga semua usaha ibubapa yang baca dan cuba tips yang dikongsikan oleh saya ini dipermudahkan. Harap perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada anda semua yang membaca.
Kredit: Nutritionist Iza
Aishah Kassim Academy
**Mahu dapatkan keperluan anak pada harga jimat, klik di sini

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Jangan Biarkan Anak Kemam Makanan Dalam Mulut Lama-Lama! Risau Ada Masalah Sensori appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-biarkan-anak-kemam-makanan-dalam-mulut-lama-lama-risau-ada-masalah-sensori/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Terus Label Anak Lembab Amp Pemalas Mungkin Sebenarnya Dia Ada Masalah Pembelajaran Disleksia

Jangan Terus Label Anak Lembab Amp Pemalas Mungkin Sebenarnya Dia Ada Masalah Pembelajaran Disleksia

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 341 hits
Disleksia adalah sejenis masalah pembelajaran khusus yang sering dialami kanak kanak Mereka akan menghadapi kesulitan semasa belajar membaca menulis mengeja memahami dan mengira Mereka juga mungkin sukar faham pelajaran yang disampaikan sec...
Ibu Jangan Ambil Mudah Masalah Kecacingan Pada Anak

Ibu Jangan Ambil Mudah Masalah Kecacingan Pada Anak

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 272 hits
Sekiranya anak anda hilang selera makan mengalami sakit perut cirit birit kembung pucat atau berat badan berkurangan anak anda mungkin mengalami masalah kecacingan Kecacingan atau jangkitan cacing biasa berlaku dalam kalangan kanak kanak da...
Penyakit Baru Yang Sukar Diubati Jangan Biarkan Anak Anda Jadi Mangsa Sakit Tulang Belakang Gara Gara Henfone

Penyakit Baru Yang Sukar Diubati Jangan Biarkan Anak Anda Jadi Mangsa Sakit Tulang Belakang Gara Gara Henfone

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 236 hits
Media sosial merupakan antara perkara yang biasa dan ada pada kebanyakkan orang khasnya mereka yang memiliki telefon pintar
Ikan Keli Dikatakan Makanan Berbisa Mengikut Perubatan Dan Budaya Melayu Lama

Ikan Keli Dikatakan Makanan Berbisa Mengikut Perubatan Dan Budaya Melayu Lama

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 186 hits
IKAN KELI DIKATAKAN MAKANAN BERBISA MENGIKUT PERUBATAN DAN BUDAYA MELAYU LAMA Dalam perubatan Melayu lama selain makanan yang dikatakan berunsur panas sejuk berangin dan tajam terdapat makanan yang diketegorikan sebagai makanan berunsur bis...
Tak Perlu Tunggu Bayi Ada Gigi Baru Nak Tukar Tekstur Makanan Mama Boleh Explore Ikut Usia Anak

Tak Perlu Tunggu Bayi Ada Gigi Baru Nak Tukar Tekstur Makanan Mama Boleh Explore Ikut Usia Anak

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 358 hits
Saat nak menukar tekstur makanan bayi adalah saat yang ditunggu tunggu oleh ramai mommy Dari hanya menyediakan puri mama boleh menjadi lebih kreatif dalam menyediakan makanan buat si comel Tapi mungkin ada yang teragak agak bilakah masa yan...
3297 Kes Baharu Dan 5 Kematian Sebagai Ibubapa Dan Saya Sendiri Adakah Anda Perlu Risau Melepaskan Anak Anda Ke Sekolah

3297 Kes Baharu Dan 5 Kematian Sebagai Ibubapa Dan Saya Sendiri Adakah Anda Perlu Risau Melepaskan Anak Anda Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 293 hits
COVID 19 Kes baharu 3 297 lima kematian dan 4 456 sembuhHilmi MalikFebruari 21 2021 Negeri Perak merekodkan kes harian tertinggi COVID 19 iaitu sebanyak 1 215 kes kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah Gambar hiasanKU...
Jangan Rimas Anak Nak Tidur Suka Cari Jari Telinga Rambut Ibu Itu Ibarat Penenangnya

Jangan Rimas Anak Nak Tidur Suka Cari Jari Telinga Rambut Ibu Itu Ibarat Penenangnya

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 356 hits
Semestinya ibu ibu ada pengalaman ni kan Anak nak tidur mesti nak kita ada sebelahnya Selain tu ada juga yang perlu bantal busuk kain hisap jari gentel baju gosok telinga dan macam macam lagi Istimewanya juga anak kita ni bukan itu saja yan...
Wahai Ibu Jangan Lupa Jaga Diet Anda Dengan Pengambilan Makanan Sihat Ketika Hamil

Wahai Ibu Jangan Lupa Jaga Diet Anda Dengan Pengambilan Makanan Sihat Ketika Hamil

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 153 hits
Ibu anda jaga tak pengambilan makanan ketika hamil Tentu banyak pesanan berkaitan pemakanan telah anda dengar Ada yang biasa biasa seperti pengambilan air soya agar kulit bayi putih gebu Ada juga yang pelik seperti larangan memakan ulam ula...
Anak Meronta Geli Pijak Tanah Rumput Ibu Ini Kongsi Jangan Cepat Sangat Pakaikan Kasut Pada Anak

Anak Meronta Geli Pijak Tanah Rumput Ibu Ini Kongsi Jangan Cepat Sangat Pakaikan Kasut Pada Anak

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 298 hits
Ala comelnya kasut baby ni dah borong banyak kasut untuk baby Hari hari nak pakaikan dia kasut walaupun dalam rumah sebab comel Opss tunggu dulu mama sebelum mama borong kasut banyak banyak mama baca dulu perkongsian ini ya Tak salah kalau ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api