Jangan Bezakan Kasih Sayang Antara Anak Angkat Anak Sendiri Ambil Dan Sayang Sama Rata


Mengambil anak angkat merupakan antara pilihan terbaik bagi pasangan yang tidak dikurniakan rezeki untuk memperoleh zuriat sendiri. Tetapi bagaimana caranya untuk membuatkan si anak berasa diterima dan disayangi?

Pengambilan anak angkat
Mengambil anak angkat merupakan satu tindakan yang amat digalakkan, lebih-lebih lagi jika si anak itu merupakan anak yatim. Ini pastinya dapat membela kehidupan si anak ke arah yang lebih baik dan terjamin.
Namun tidak dinafikan, jika anak tersebut merupakan kanak-kanak yang sudah besar, berkemungkinan mereka akan menghadapi masalah untuk menyesuaikan diri dengan keluarga angkatnya.
Pelbagai cara telah dicuba dan dilakukan, tetapi masih tidak berjaya membuat si anak berasa diterima dalam rumah dan keluarga angkatnya. Lebih merungsingkan hati ibu bapa angkat, jika si anak hanya berdiam dan sentiasa mengasingkan diri.
Penerimaan keluarga baru
Mengambil bayi yang baru lahir sebagai anak angkat semestinya satu situasi berbeza dengan membawa seorang kanak-kanak yang sudah boleh bercakap, berfikir dan membuat keputusan sendiri, pulang ke rumah anda sebagai anak.
Apabila seorang kanak-kanak dibawa ke tempat baharu, sebuah rumah yang bakal menjadi kediamannya, sudah tentu ia boleh menjadi satu pengalaman yang menakutkan dan luar biasa untuk dirinya. Apatah lagi jika mereka mungkin mempunyai pengalaman yang sukar dan pahit sebelumnya seperti didera atau dibiarkan tanpa penjagaan.
Kanak-kanak yang dibawa ke rumah keluarga angkat, pastinya akan terlintas difikirkan mereka, adakah dia akan selamat di sini atau akan didera kembali. Jika anda mempunyai anak sendiri, keadaan tersebut mungkin akan menimbulkan kebimbangan seandainya kehadirannya tidak diterima adik-beradik angkat yang lain.
Perkara ini tidak semudah dengan membawa seorang kanak-kanak pulang ke rumah anda dan menyatakan ia adalah tempat tinggalnya yang baru dan anda semua akan hidup bahagia sebagai sebuah keluarga.
Hakikatnya ia adalah satu cabaran buat anda, keluarga (jika mempunyai anak kandung sendiri) dan anak tersebut. Walau bagaimanapun, cabaran tersebut boleh diselesaikan dengan kerjasama semua pihak.
Tip menjalinkan hubungan;
Setiap masalah sudah tentu ada jalan penyelesaiannya. Jadi berikut dikongsikan beberapa tip dan cara yang boleh membantu mengurangkan kejanggalan antara anak dan keluarga angkatnya.
Hadirkan kemesraan
Ketika mengalukan-alukan kedatangan si anak di rumah anda, pastikan nada suara yang digunakan lembut dengan senyuman yang ikhlas. Sebaiknya elakkan daripada melakukan sebarang sentuhan secara berlebihan. Ini untuk menghindari si anak daripada terfikir yang anda mungkin cuba melakukan sesuatu yang tidak elok kepadanya.
Berikan si anak pilihan, katakan padanya bahawa dia boleh memanggil anda sebagai mama, sekiranya dia sudah bersedia. Jika tidak, dia boleh memanggil anda dengan gelaran makcik. Berikan mereka masa untuk menerima kenyataan bahawa anda kini adalah ibu bapa angkatnya.
Jika anda mempunyai anak kandung sendiri, berikan peluang kepada dirinya dan juga anak-anak anda untuk memperkenalkan diri. Mereka tidak perlu dipaksa untuk menggunakan panggilan adik, abang atau kakak. Sebaliknya, sebagai permulaan menggunakan nama sendiri sudah cukup baik.
Persekitaran
Perkenalkan anak angkat dengan persekitaran rumah seperti dapur, ruang tamu, bilik anda dan pasangan, bilik adik-beradiknya lain (jika ada) dan termasuklah bilik baharunya. Tetapi pastikan bilik baharunya dalam keadaan kemas dan bersih. Jika berkemampuan, sediakan perabot baharu seperti katil, almari pakaian dan meja belajar.
Jika ada kelapangan, adakan satu majlis untuk mengumpulkan semua ahli keluarga dan sahabat rapat anda bagi memperkenalkan mereka kepada keluarga dan sahabat anda. Ia pastinya dapat meningkatkan lagi rasa penerimaan si anak di dalam keluarga baharunya.
Peraturan rumah
Setiap rumah sudah tentu mempunyai peraturan yang tersendiri bukan, dan peraturan ini terpakai kepada semua termasuklah anak angkat anda. Untuk memperkenalkan segala peraturan di dalam rumah, ia perlu dilakukan dengan baik dan lemah-lembut.
Mungkin ada antara anda terfikir masih terlalu awal untuk memperkenalkan peraturan rumah tetapi sebenarnya ia adalah satu perkara penting dan tindakan yang terbaik. Ini kerana mereka perlu sedia maklum mengenai peraturan di rumah, mereka tahu apa yang patut dan tidak patut mereka lakukan.
Walau bagaimanapun, elakkan daripada memberikan peraturan rumah yang terlalu panjang. Cukup sekadar memberitahu peraturan utama. Jika tidak, ia mungkin akan menyebabkan wujudnya tekanan kepada si anak. Berikan peluang kepada mereka jika terdapat sebarang soalan yang ingin ditanyakan kepada anda. Tujuan utamanya adalah untuk membina kepercayaan antara anak dan anda sebagai ibu bapa dan keluarga angkatnya.
Harapan si anak;
Setiap anak pastinya mengharapkan sesuatu daripada ibu bapa dan keluarganya. Begitu juga dengan anak-anak yang bergelar anak angkat. Berikut adalah beberapa perkara utama yang diharap oleh anak kepada keluarga angkatnya.
Selamat
Anak yang diambil oleh keluarga angkat sudah pastinya ingin berasa dirinya selamat. Ini kerana anak-anak ini datangnya daripada pelbagai latar belakang, mungkin ada antara mereka sentiasa diselubungi rasa takut dan bimbang.
Jadi anda harus memainkan peranan penting untuk mewujudkan rasa selamat dalam diri anak tersebut. Hadirkan satu perasaan dalam diri si anak yang membuatkan mereka berasa anda dan keluarga adalah tempat paling selamat buat mereka.
Kasih sayang
Melafazkan kata sayang adalah tidak semudah melakukannya. Kasih sayang melibatkan perbuatan. Mereka mungkin tidak menunjukkannya tetapi percayalah, anak-anak yang diambil oleh keluarga angkat ini amat dahagakan kasih sayang.
Jangan sekadar melafazkannya bahawa anda sayangkan mereka, tetapi anda harus membuktikannya. Wujudkan kepercayaan antara si anak dan anda sebagai keluarga angkatnya. Biarkan mereka melihat bahawa kasih sayang di rumah anda bukan sekadar dibuat-buat, tetapi hadir seikhlasnya untuk mereka.
Persefahaman
Jika anak yang anda ambil adalah dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), ketahuilah bahawa mereka mungkin telah melalui pengalaman yang sukar dan menakutkan. Jadi anda harus bersedia untuk berdepan dengan segala kemungkinan kerana anda mungkin akan berdepan dengan situasi dan tingkah laku yang mungkin tidak pernah anda duga.
Dalam situasi ini, ia memerlukan kesefahaman dan kesabaran yang tinggi daripada pihak anda sebagai ibu bapa angkat. Pastikan anda mencurahkan rasa kasih sayang tanpa berbelah bagi kepadanya.
Anak angkat adalah sama seperti anak-anak yang lain yang mahukan diri mereka disayangi dan dikasihi. Jadi pastikan anda melayan mereka sama seperti ahli keluarga anda yang lain dan elakkan daripada mengabaikan mereka. Berikan mereka peluang merasai hidup dalam sebuah keluarga yang bahagia.
Sumber: Hello Doktor


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-bezakan-kasih-sayang-antara-anak-angkat-anak-sendiri-ambil-dan-sayang-sama-rata/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sesekali Cuba Angkat Bibir Tengok Gigi Anak Nampak Tompok Putih Jangan Abaikan

Sesekali Cuba Angkat Bibir Tengok Gigi Anak Nampak Tompok Putih Jangan Abaikan

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 110 hits
Sesekali tu cuba periksa mulut anak anak kita Nak tengok ada ke tidak TANDA TANDA AWAL gigi berlubang Tak susah pun Cuma angkat bibir dan tengok pada permukaan gigi Gigi yang bersih warna macam putih susu Tanda awal gigi rosak ialah adanya ...
Tak Perlu Beritahu Isteri Boleh Rasa Sendiri Kasih Sayang Suami Padanya

Tak Perlu Beritahu Isteri Boleh Rasa Sendiri Kasih Sayang Suami Padanya

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 65 hits
Seorang suami tanggung jawabnya besar Bukan sahaja perkahwinannya harus dijaga tetapi isteri tersayang perlu dilindungi Suami mempunyai hati yang keras sukar mengungkapkan kata cinta Tetapi dia akan berkorban apa sahaja demi kebaikan isteri...
Ibu Bapa Jangan Membeza Bezakan Anak Kesannya Berbekas Sampai Ke Tua

Ibu Bapa Jangan Membeza Bezakan Anak Kesannya Berbekas Sampai Ke Tua

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 154 hits
Ibu bapa mempunyai tanggungjawab yang berat dalam mendidik dan memberi kasih sayang sepenuhnya pada anak anak Namun lumrah setiap anak pastinya mempunyai karakter dan pencapaian yang berbeza Inilah sebenarnya ujian terbesar buat para ibu ba...
Sayang Anak Biar Bertempat Wajib Tegur Kalau Salah Jangan Sampai Kita Menangis

Sayang Anak Biar Bertempat Wajib Tegur Kalau Salah Jangan Sampai Kita Menangis

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 67 hits
Biasa kita lihat anak anak kecil seawal usia 3 atau 4 tahun dah mula berani meninggikan suara bila bercakap dengan ibu bapa Mungkin anak tak tahu cara itu salah tapi sebagai orang tua kita kena perbetulkan dari awal Manjakan anak tak salah ...
Aksi Babun Jantan Culik Anak Singa Jadi Tumpuan Urus Jaga Macam Anaknya Sendiri

Aksi Babun Jantan Culik Anak Singa Jadi Tumpuan Urus Jaga Macam Anaknya Sendiri

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 96 hits
Jika anda pernah menonton filem The Lion King anda sudah tentu pernah melihat satu babak dimana Rafiki seekor babun memegang Simba seekor anak singa dihadapan kumpulan binatang di tengah tengah savanah Rupanya rupanya babak berkenaan turut ...
Perlu Ke Berterus Terang Status Anak Angkat

Perlu Ke Berterus Terang Status Anak Angkat

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 71 hits
K fiezz saja nak kongsi pendapat k fiezz mengenai tajuk di atas ni Perlu ke tidak berterus terang dengan anak angkat status dia yang sebenar Eh jangan buat spekulasi k fiezz mr hubby nak ambil anak angkat pulak Pernah lah hampir nak dapat a...
Terima Kasih Kimanis Gelombang Kebangkitan Anak Muda Berintegriti

Terima Kasih Kimanis Gelombang Kebangkitan Anak Muda Berintegriti

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 62 hits
KUALA LUMPUR 19 Jan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki menganggap kemenangan BN di PRK Kimanis adalahgelombang kebangkitan anak muda di Semenanjung yang terus bersinar dan memugar di bumi Sabah dengan barisan kepimpin...
Wanita Inilah 4 Cara Lelaki Menunjukkan Kasih Sayang Cuma Wanita Je Tak Perasan

Wanita Inilah 4 Cara Lelaki Menunjukkan Kasih Sayang Cuma Wanita Je Tak Perasan

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 187 hits
Inilah 4 Cara Lelaki Menunjukkan Kasih Sayang Cuma Wanita Je Tak Perasan Wanita seringkali mengeluarkan statement bahawa lelaki lelaki melayu tidak tahu erti romantik Lelaki di Malaysia selalu di label ego Namun hakikatnya lelaki melayu tid...
Mampu Upah 4 Orang Gaji Anzalna Nasir Pilih Jaga Anak Sendiri

Mampu Upah 4 Orang Gaji Anzalna Nasir Pilih Jaga Anak Sendiri

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 73 hits
Sudah lama rasanya kita tidak melihat wajah Anzalna Nasir menghiasi kaca televisyen sejak menimang cahaya mata sulungnya Menurut Anzalna dia sanggup menolak The post appeared first on
Semak Status Bantuan Prihatin Nasional B40 M40

Bila Golongan Kaya Memohon Hak Sama Rata Dengan Orang Miskin

Begini Pula Jadinya Lockdown Di India Pekerja Migran Ramai Ramai Balik Kampung

Genius Tuan Ibrahim Tuan Man Menteri Alam Sekitar Nih

Bantuan Prihatin Nasional Daftar Dan Semak Bermula 1 April

10 Makanan Yang Baik Untuk Mencegah Virus Covid19

Kisah Tauladan Yang Mesti Korang Baca

Ajal Bersama Doktor Anak Berusia 8 Bulan Maut Selepas Van Hospital Terbabas



Bagaimana Kiswa Kaabah Dihasilkan Dan Siapa Pereka Kiswa

Azar Azmi Putus Tunang Bekas Tunang Buka Mulut

5 Teori Bagaimana Penularan COVID 19 Bakal Berakhir

Malaysia Hotspot Coronavirus Dunia

5 Peringkat Perubahan Mutasi Kuman Sebelum Menjadi Wabak Besar


Kari Kambing

Padah Joging Semasa Pkp Pakar Kardiologi Diheret Ke Mahkamah

Ejaan Yang Mengelirukan

Selamat Datang

Pengertian Dan Sejarah Uang

Manfaat Mengunyah Permen Karet Untuk Kesehatan