Jangan Asyik Salahkan Orang Lain


 

Kita tidak pernah salah. Kita selalu menuding jari pada orang lain. Ia berlaku dalam kehidupan seharian kita. Lagi parah kalau dalam dunia politik. Selalunya begitulah.
Macam Ahmad Maslan menyalahkan bekas perdana menteri Ismail Sabri kerana tidak mahu membubarkan Parlimen ketika menjadi perdana menteri dulu. Kalau tidak BN tidak kalah setreruk ini pada PRU15.
Always blame others but not yourself. Kalau kita ada mangsa untuk disalahkan, mudah kerja kita. Tetapi sampai bila pun kita tidak dapat mencari jalan penyelesaian kepada masalah parti.
Sekarang mereka yang digantung dan dipecat diajak kembali. Sebelum diterima semula mereka terpaksa berhadapan Lembaga Disiplin untuk menjawab beberapa soalan. Kenapa ketika dipecat dulu mereka tidak dipanggil untuk menjawab tuduhan dikenakan ke atas mereka? Jadi ramai yang terlibat tidak pasti sejauh mana jujur tawaran itu.
Di Kelantan, Annuar Musa disambut meriah oleh kepimpinan PAS Negeri. Mereka yakin PN akan sapu bersih kerusi DUN di Kelantan. Annuar pun memulakan siri ceramah tentang jajaran baharu UMNO-PH dalam jelajah menjelang PRN, bermula di Senawang, Negeri Sembilan.
Awal tahun ini PN hampir pasti akan menang di Kelantan, Terengganu, dan Kedah. Kemudian keyakinan itu melebar ke Selangor dan Negeri Sembilan. Sekarang PN juga dapat merasakan trend pengundi di Kedah sudah menular ke Pulau Pinang, walaupun sekadar simple majority.
Para pemimpin PH dan BN menyindir angan-angan PN untuk menang di semua enam negeri dalam PRN. Atas dasar apa? tanya mereka. Kerana jumlah penyokong yang hadir di perhimpunan parti, atau uar-uar kehadiran 10 warlord Umno dalam PN?
Mereka ini tidak meninggalkan parti sebaliknya dipecat, dan ada yang digantung. Naratifnya mereka pengkhianat parti. Apabila mereka ambil keputusan untuk masuk parti lain, lagilah mereka dihina sebagai parasit. Naratif begini tidak membantu penyatuan semula parti malah memburukkan lagi keadaan.
Melabelkan orang lain pengkhianat adalah advantage para pemegang jawatan. Alasannya muda dicari. Tambah lagi ketika kedudukan parti goyah. Kalau tidak mahu dilabel pengkhianat, jangan cari pasal mengkritik kepimpinannya. Ini sebahagian daripada masa-masa sulit parti untuk survival.
Akar umbi telah bersuara. Mereka mahu ahli yang dipecat dan digantung dibenarkan menyertai semula parti. Ramai yang dah move on. Kenapa sekarang mahukan mereka semula? Ramai yang pening-pening lalat dengan perkembangan terbaru ini.
Ramai yang berpandangan peranan Umno dalam gabungan PH tidak penting. Tetapi kalau mereka bertindak keluar dari PH, undi Melayu akan semakin mengecil sebab PKR juga tidak mampu menambah undi Melayu. Ini membuka peluang kepada PN.
Jadi Umno masih ada kuasa rundingan. Gabungan PH perlu berhati-hati dengan kedudukan ini. Jangan ambil remeh. Jangan hanya jadi rakan pasif dalam gabungan ini, kalau mahu muncul semula sebagai parti yang ada kredibiliti. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/06/jangan-asyik-salahkan-orang-lain.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keciciran Murid Jangan Salahkan Kerajaan Semata Mata

Keciciran Murid Jangan Salahkan Kerajaan Semata Mata

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 131 hits
ULAMA dari Indonesia Hamka dalam buku bertajuk Pribadi Hebat ada menyebut Pendidikan yang menumbuhkan kedua dua kemampuan penting berpikir dan bekerja Kemampuan memikirkan dan kemampuan mengerjakan harus dikuatkan pada masa merdeka Statisti...
Leo Asyik Mengigau Waktu Tidur Menjerit Jerit Rupanya Berpunca Dari Stres Ketika Rihana Hamil

Leo Asyik Mengigau Waktu Tidur Menjerit Jerit Rupanya Berpunca Dari Stres Ketika Rihana Hamil

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 181 hits
Model Moscow Rihana Petra mendedahkan anak sulungnya Tengku Ismail Leon Petra 4 selalu mengalami masalah mengigau ketika tidur sehingga menyebabkan anaknya itu menjerit jerit pada waktu malam Apabila dirujuk kepada pakar ia berkemungkinan s...
Hiburan Shila Amzah Tarik High Note Dipenjara Janji Tapi Lain Pula Respon Warganet Habislah Lepas Ni Ubai Dekat Rumah

Hiburan Shila Amzah Tarik High Note Dipenjara Janji Tapi Lain Pula Respon Warganet Habislah Lepas Ni Ubai Dekat Rumah

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 219 hits
Penyanyi Shila Amzah dan tunangnya Ubai sering meraih perhatian warganet terutamanya di TikTok kerana di platform itulah mereka berdua banyak berkongsi tentang hal yang lebih santai Menerusi TikTok jugalah pasangan ini akan berkongsi video ...
Salahkan Suami Rugi Isteri Tips Untuk Mengelakkan Konflik Dalam Rumah Tangga

Salahkan Suami Rugi Isteri Tips Untuk Mengelakkan Konflik Dalam Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 15/6/2023 - jumlah : 168 hits
Konflik dalam rumah tangga adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan oleh setiap pasangan suami isteri Namun konflik tidak semestinya membawa kepada kehancuran atau penceraian jika kita tahu cara mengatasinya dengan bijak dan matang Banyak ...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Akaun Emas Gap Bukan Emas Digital


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Exclusive Scr2u Casino Features You Should Know About Before Signing Up

Lubnan Mengesahkan Sayyed Hassan Nasrallah Terbunuh

Bn Sapu Mahkota Rampas Undi Pn Tapi Sokongan Cina Merosot

Server Kecil Hpe Berbasis Amd Eypc 64 Core Tiga Gpu Enam Ssd Tapi Jangan Harap Main Black Myth Wukong Dengan Lancar

Saiz Fail Dlc Shattered Space Untuk Starfield Ditemui

Vivo Tunjuk X200 Series Dengan Lebih Jelas