Jaminan Terbaik Ibu Bapa Berikan Hadiah Ini Buat Anak Anda


Setelah bergelar ibu bapa, sebahagian besar fokus dan keutamaan kita beralih kepada kesihatan, pendidikan dan tumbesaran anak-anak. Bagaimanapun, adakah itu bermakna penjagaan kesihatan dan kesejahteraan kita sebagai ibu bapa tidak lagi penting?
Dalam hal ini, jangan sesekali ambil mudah kerana perjalanan anak-anak kita masih jauh dan mereka memerlukan kasih sayang dan perhatian kedua ibu bapa. Jika hilang salah seorang atau kedua-duanya sekali, cuba fikir apa nasib anak-anak di kemudian hari.
Sekurang-kurangnya kita harus memainkan peranan untuk sentiasa mengamalkan gaya hidup yang sihat serta membuat beberapa persediaan awal dalam keadaan dunia hari ini yang penuh cabaran.
Ingatlah, anak-anak adalah pemerhati nombor satu ibu bapa. Apa yang dia lihat, itu yang dia akan ikut bila menginjak usia dewasa nanti. Sama-samalah berusaha amalkan gaya hidup sihat kerana ianya boleh menjamin hidup yang lebih sejahtera dan mengurangkan risiko penyakit. Berikut antara tip untuk kekal sihat dan bahagia bersama keluarga:

Amalkan tabiat pemakanan seimbang
Pemakanan adalah perkara paling asas dan harus diberi keutamaan untuk memastikan kesihatan terjaga demi kelangsungan hidup yang baik. Pengambilan makanan yang sihat dan seimbang pastinya dapat membantu mengekalkan kesihatan badan dan menghindari pelbagai penyakit kronik.
Selain itu, makanan yang tinggi kandungan gula dan garam jika diambil dengan kerap sudah tentu akan meningkatkan risiko penyakit darah tinggi, kencing manis, jantung atau berat badan berlebihan.
Jika sebelum ini kita ambil mudah mengenai pemakanan dan selalu makan makanan segera, bergoreng dan makanan diproses untuk menjimatkan masa, cuba kurangkan pengambilannya mulai sekarang. Ingat, ia bukan untuk kepentingan orang lain, tetapi diri kita sebagai ibu bapa.
Lakukan pemeriksaan kesihatan berkala
Semakin meningkat usia seseorang, risiko untuk mendapat sebarang penyakit lebih tinggi. Tambahan pula jika mempunyai sejarah ahli keluarga yang menghidap penyakit tertentu yang membuatkan anda lebih terdedah kepada penyakit berkenaan.
Sebagai langkah pencegahan awal, sebaiknya buatlah pemeriksaan kesihatan berkala dua kali setahun dan bukan hanya berjumpa doktor bila jatuh sakit. Ini dapat membantu anda mengesan tanda-tanda awal penyakit dan secara tak langsung boleh memberikan kesedaran.

Buat aktiviti riadah dan fizikal
Kesibukan bekerja antara halangan dan alasan ramai individu untuk tidak melakukan aktiviti riadah atau bersenam bersama ahli keluarga. Walaupun semua tahu kebaikan aktiviti ini tetapi ia tak diambil berat.
Sebenarnya jika nak melakukan aktiviti ini, di kawasan perumahan, taman atau tasik yang berdekatan rumah pun dah memadai. Sekadar berjalan atau berjoging dengan anak-anak dah boleh mengeluarkan peluh.
Tak perlulah sampai berjam-jam. Untuk tempoh 30 minit satu sesi, tiga kali seminggu sudah memadai jika anda benar-benar sibuk dengan tugasan pejabat. Asalkan aktiviti ini dilakukan secara konsisten, anak-anak pun seronok kerana ada bonding bersama mereka.

Elakkan stres, kongsi masalah bersama pasangan
Tak dinafikan masalah stres boleh dialami oleh sesiapa tanpa mengira usia atau jantina. Stres disebabkan oleh pelbagai faktor seperti masalah di tempat kerja, keluarga, hubungan suami isteri, kewangan dan lain-lain.
Tekanan yang tidak diatasi secara baik dalam tempoh lama boleh memberi kesan kepada emosi dan mental dan secara tidak langsung akan menimbulkan perasaan marah yang mudah dilepaskan pada pasangan atau anak-anak.
Bagi mengatasi masalah ini, pastikan anda mendapat rehat dan tidur yang cukup, selalu berkongsi masalah dengan pasangan (elak memendam perasaan), luangkan masa berkualiti dengan keluarga, cuba meninggalkan tabiat hidup yang tidak sihat seperti merokok dan boleh belajar teknik pernafasan yang betul jika perasaan marah tak dapat dikawal.
Di samping tip-tip tersebut, terdapat beberapa aspek lain yang perlu diberi perhatian oleh ibu bapa untuk jaminan masa hadapan anak-anak. Memandangkan kita sekarang berdepan dengan musim pandemik Covid-19, ia juga wajar bagi ibu bapa untuk menitikberatkan soal perlindungan buat anak tersayang.
Bagi ibu bapa yang mempunyai anak yang berusia bawah 5 tahun, inilah waktu yang sesuai untuk mendapatkan perlindungan insurans mahupun takaful untuk anak-anak melalui rangkaian produk yang komprehensif dan menyeluruh dari AIA Malaysia.

Penyelesaian Kesihatan Menyeluruh AIA buat Ibu Bapa dan Anak Tersayang!
Ekosistem Penyelesaian Kesihatan Menyeluruh (Total Health Solution – THS) AIA Malaysia memberi fokus kepada 3 tunggak utama iaitu Hidup Sebaiknya (Live Well), Lindungi Sebaiknya (Protect Well) dan Pulih Sebaiknya (Get Well).
Secara keseluruhannya, THS menyediakan penyelesaian kesihatan dan kesejahteraan komprehensif selari dengan matlamat syarikat untuk membantu keluarga hidup lebih sihat, berpanjangan dan bermakna.
Ekosistem THS ini juga seiring dengan kempen terbaharu AIA Malaysia iaitu ‘Anakku Sihat, Negaraku Hebat‘ yang bertujuan untuk memastikan ibu bapa menikmati ketenangan fikiran apabila mengetahui anak-anak mereka mempunyai akses kepada penjagaan kesihatan dan perlindungan yang berkualiti sepanjang fasa tumbesaran kritikal, lebih-lebih lagi pada musim pandemik ini.
Antara pelan-pelan yang anda boleh dapatkan untuk cahaya mata yang bakal lahir atau si kecil yang sedang membesar adalah seperti berikut:
A-Life Ikhtiar Child Solution:
Produk inovatif yang melindungi anak sejak dari dalam kandungan sehingga membesar, A-Life Ikhtiar Child Solution adalah pelan takaful fleksibel yang bukan sahaja menyediakan perlindungan komprehensif serta peluang simpanan (all in one plan) tetapi juga didatangkan dengan pelbagai pilihan rider (faedah tambahan) patuh syariah yang dapat memberikan ibu bapa ketenangan dan jaminan keselamatan dalam perjalanan membesarkan anak-anak.
Antara faedah lain yang disediakan dibawah pelan ini ialah:
Melindungi anak anda daripada penyakit kuning neonatal, 19 keadaan kongenital serta, masalah tumbesaran anak. Pelan pertama dalam pasaran yang membayar balik kos rawatan dan caj hospital sekiranya bayi anda dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi Neonatal (NICU), Unit Rawatan Rapi (ICU) atau Unit Rawatan Separa Rapi (HDU) dalam tempoh 30 hari pertama kelahiran. Hadir dengan ciri unik AIA iaitu Vitality Joy Wallet yang memberi ganjaran kepada anak anda apabila anda kekal sihat melalui program AIA Vitality. Dalam erti kata lain faedah ini menggalakkan anda mengutamakan kesihatan di samping menikmati pelbagai ganjaran seperti pemeriksaan gigi dan mata untuk anak anda. Perlu difahami, tempoh kehamilan bagi seseorang ibu bukanlah semuanya sama. Ada yang dari awal mengalami komplikasi dan memerlukan pemantauan doktor berterusan. Sebab itulah, A-Life Ikhtiar Child Solution ini adalah pilihan tepat. Bukan sahaja melindungi anak tetapi juga melindungi si ibu jika menghadapi komplikasi kehamilan seawal 13 minggu sehingga kelahiran.
Bagi ibu bapa yang inginkan pelan perlindungan insurans konvensional, AIA juga menawarkan pelan A-Life Joy Xtra yang juga didatangkan dengan pilihan-pilihan rider yang menyediakan ciri-ciri serta manfaat yang sama seperti A-Life Ikhtiar Child Solution.
Tawaran menarik dan istimewa untuk pelanggan AIA:
AIA Malaysia komited dalam menyokong ibu bapa membesarkan anak-anak yang sihat dan ceria. Dari peringkat kehamilan hingga ke kelahiran dan seterusnya, AIA akan sentiasa berada di setiap langkah perjalanan hidup dan kesihatan anda sekeluarga.
Pelbagai tawaran menarik tersedia buat para pelanggannya termasuk hak dan kadar istimewa untuk pelbagai perkhidmatan yang ditawarkan oleh rakan penjagaan kesihatan AIA seperti:
Penjimatan sehingga RM 1,200 untuk pakej bersalin / kelahiran. Potongan sehingga 15% untuk vaksinasi kanak-kanak seperti BCG, cacar air (chickenpox) dan pneumococcal. Potongan sehingga 35% untuk lawatan ke rumah selepas bersalin oleh jururawat / ahli  fisioterapi.
Bukan itu sahaja! AIA Malaysia sediakan Perlindungan Pendapatan Hospital COVID-19 Percuma kepada kanak-kanak dan ibu hamil.
Memahami kebimbangan ibu bapa ketika musim pandemik ini, AIA Malaysia tampil untuk membantu golongan rentan yang semakin terdedah kepada risiko jangkitan COVID-19 iaitu kanak-kanak serta ibu hamil dengan menawarkan Perlindungan Pendapatan Hospital COVID-19 Percuma.
Kanak-kanak (17 tahun dan ke bawah) serta ibu hamil akan menerima Perlindungan Pendapatan Hospital sehingga RM150 setiap hari sehingga maksimum 14 hari sekiranya disahkan positif COVID-19 dan memerlukan kemasukan hospital.
Perlindungan percuma ini yang juga merupakan sebahagian daripada inisiatif dibawah kempen “Anakku Sihat Negaraku Hebat” tersedia sehingga 31 Disember 2021 dan adalah tertakluk kepada terma dan syarat. Ibu bapa yang berminat boleh mendaftar sebelum 31 Oktober 2021 melalui pautan ini.
Inisiatif lain yang dianjurkan oleh AIA dibawah kempen tersebut juga termasuk siri webinar dan kelas antenatal percuma yang terbuka untuk penyertaan orang ramai.
Kelas antenatal eksklusif dengan kerjasama Hospital Pantai Kuala Lumpur akan berlangsung setiap bulan sehingga Disember 2021, pada hari Sabtu dari jam 9 pagi hingga 1 tengah hari. Untuk pendaftaran kelas antenatal percuma, layari pautan ini.
Untuk maklumat lanjut mengenai inisiatif dan aktiviti yang disediakan di bawah kempen ini, layari www.aia.com.my/anakkuhebat.

 



The post Jaminan Terbaik Ibu Bapa, Berikan Hadiah Ini Buat Anak Anda! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jaminan-terbaik-ibu-bapa-berikan-hadiah-ini-buat-anak-anda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kesalahan Trafik Polis Pahang Gesa Ibu Bapa Lebih Peka Dengan Pergerakan Anak Mereka

Kesalahan Trafik Polis Pahang Gesa Ibu Bapa Lebih Peka Dengan Pergerakan Anak Mereka

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 263 hits
KUANTAN Polis Pahang menasihatkan ibu bapa untuk lebih peka dengan pergerakan anak anak terutamanya golongan remaja supaya terhindar daripada melakukan kesalahan trafik khususnya berkaitan motosikal dan basikal Ketua Polis Pahang Datuk Raml...
Sekali Keluar Guna Tiga Stroller Netizen Terpegun Lihat Strvggle Ibu Bapa Kembar 3 Bawa Anak Keluar Jalan

Sekali Keluar Guna Tiga Stroller Netizen Terpegun Lihat Strvggle Ibu Bapa Kembar 3 Bawa Anak Keluar Jalan

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 257 hits
Korang pernah tak ada impian untuk mempunyai anak kembar Kalau tengok orang ada anak kembar mesti rasa best kan sebab rupa mereka yang seiras dan sering pakai baju sedondon Tapi korang tahu tak nak jaga anak kembar ini bukan suatu perkara y...
Anak Selalu Demam Sejak Lahir Rupanya Ini Sebab Yang Ibu Bapa Terlepas Pandang

Anak Selalu Demam Sejak Lahir Rupanya Ini Sebab Yang Ibu Bapa Terlepas Pandang

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 392 hits
Kebanyakan ibu bapa masih lagi tidak tahu bahawa bayi seawal usia enam bulan sudah boleh menerima makanan selain bergantung pada susu ibu sahaja Bagi memastikan anak anak membesar dengan sempurna dan sihat aspek pemakanan haruslah dijaga su...
Gigi Anak Berlapis Ini Puncanya Yang Ibu Bapa Tidak Sedar

Gigi Anak Berlapis Ini Puncanya Yang Ibu Bapa Tidak Sedar

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 251 hits
Masalah gigi berlapis sering dipandang enteng oleh masyarakat umum Perkara ini perlu dititikberatkan kerana kelak ia boleh menyebabkan masalah karies gigi dan masalah gusi bengkak Tahukah anda bahawa masalah gigi berlapis boleh disebabkan o...
Rossa Hadiah Banglo Rm6 Juta Untuk Ibu Bapa

Rossa Hadiah Banglo Rm6 Juta Untuk Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 199 hits
Rossa hadiah banglo RM6 juta untuk ibu bapa Penghibur tersohor Indonesia Datuk Seri Rossa menghadiahkan sebuah banglo kepada kedua ibu bapanya di kampung halama di Sumedang Jawa Barat Indonesia lapor portal berita Liputan6 Menurut portal it...
Pihak Sekolah Mengeluarkan Amaran Ibu Bapa Boleh Disaman Kalau Anak Tiru Aksi Squid Game Di Sekolah

Pihak Sekolah Mengeluarkan Amaran Ibu Bapa Boleh Disaman Kalau Anak Tiru Aksi Squid Game Di Sekolah

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 319 hits
LONDON Ibu bapa pelajar boleh disaman sekiranya anak mereka didapati meniru aktiviti Squid Game di sekolah
Ibu Tunggal 9 Anak Dijatuhi Hukuman Mati Mandatori

Ibu Tunggal 9 Anak Dijatuhi Hukuman Mati Mandatori

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 884 hits
Tertuduh yang juga penjual ikan didakwa memiliki dadah jenis syabu seberat 113 9 gram di sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Pangkalan Wakuba Batu 15 Jalan Apas Tawau pada jam 5 30 petang 10 Januari 2018 TAWAU Seorang ibu tunggal kepada...
Niko Al Hakim Buka Suara Soal Kasus Rachel Vennya Dia Tetap Ibu Dari Anak Anakku

Niko Al Hakim Buka Suara Soal Kasus Rachel Vennya Dia Tetap Ibu Dari Anak Anakku

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 167 hits
Mantan suami Rachel ini akhirnya buka suara terkait kasus karantinya yang menimpa mantan istrinya itu
Bunuh Ibu Bapa Penganggur Diperintah Jalani Ujian Mental Sebulan

Bunuh Ibu Bapa Penganggur Diperintah Jalani Ujian Mental Sebulan

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 243 hits
LIPIS Tanpa sebarang pengakuan seorang penganggur hanya mengangguk faham sebaik sahaja pertuduhan membunuh ibu dan bapa kandungnya dibaca di hadapan Majistret Siti Aisyah Ahmad
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered