Gigi Anak Berlapis Ini Puncanya Yang Ibu Bapa Tidak Sedar


Masalah gigi berlapis sering dipandang enteng oleh masyarakat umum. Perkara ini perlu dititikberatkan kerana kelak, ia boleh menyebabkan masalah karies gigi dan masalah gusi bengkak.

Tahukah anda bahawa masalah gigi berlapis boleh disebabkan oleh gigi susu? Ikuti artikel ini untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut.
Sebelum kita menyelami bagaimana gigi berlapis boleh terjadi, mari kita kenal terlebih dahulu dengan pesona utama artikel ini, gigi susu. Walaupun gigi mula tumbuh ketika bayi berusia di antara 6 ke 12 bulan, hakikatnya, ia mula terbentuk pada 6 minggu fasa kehamilan.
Usia bagi pertumbuhan gigi susu adalah berbeza bagi setiap bayi maka jika anak anda masih tidak mempunyai gigi seawal 6 bulan, usah khuatir. Biar lambat, asal selamat.
Apa itu enamel, dentina dan pulpa?
Terdapat perbezaan yang agak ketara jika dibuat perbandingan di antara struktur gigi susu dan gigi kekal. Secara umumnya, jumlah gigi susu yang bakal tumbuh apabila anak anda berusia 1 tahun adalah sebanyak 6 batang. Ketika anak anda berusia 3 tahun, seharusnya kesemua 20 batang gigi susu telah pun tumbuh.
Jika dibuat perbandingan secara fizikal, gigi susu kelihatan lebih kecil dan putih manakala gigi kekal kelihatan lebih besar dan berwarna krim atau putih kekuningan.
Gigi kekal juga mempunyai bilangan yang lebih banyak iaitu sebanyak 32 batang berbanding dengan gigi susu yang hanya sebanyak 20 batang. Pada sudut anatomi, perbezaan di antara keduanya dapat dilihat pada ketebalan lapisan enamel (luar), dentina (tengah) dan pulpa (dalam).
Gigi susu mempunyai lapisan enamel dan dentina yang agak nipis berbanding dengan gigi kekal membuatkan karies gigi lebih mudah untuk merebak ke lapisan pulpa.
Oleh sebab itulah karies gigi kelihatan lebih teruk pada gigi kanak-kanak berbanding dengan orang dewasa. Lapisan pulpa gigi mengandungi banyak urat saraf dan salur darah yang memberikan nutrisi kepada gigi. Gigi susu mempunyai lapisan pulpa yang agak besar berbanding dengan gigi kekal. Ini meningkatkan risiko untuk mendapat kecederaan urat saraf dalam situasi trauma memandangkan ia juga mempunyai lapisan luar yang nipis.
Memastikan keteraturan gigi kekal
Jika dilihat pada fungsi asas gigi susu, ia penting bagi membantu proses penghadaman yang baik buat anak-anak anda. Fungsinya adalah sama dengan gigi kekal iaitu untuk mengigit, mengoyak dan melumatkan makanan. Fungsi ini penting bagi memastikan nutrisi makanan dapat diserap masuk ke dalam tubuh badan.

Namun begitu, tidak ramai yang tahu bahawa ia juga memainkan peranan penting dalam memastikan keteraturan susunan gigi kekal. Gigi susu kebiasaannya akan patah secara semula jadi dan digantikan dengan gigi kekal pada usia sekitar 6 tahun.
Sebelum daripada usia tersebut, gigi yang patah akan digantikan dengan gigi belakang bagi mengisi kekosongan di hadapan. Keadaan ini akan menyebabkan susunan asalnya menjadi tidak teratur seterusnya mengakibatkan kekangan ruang di antaranya untuk gigi kekal tumbuh.
Kesannya, gigi kekal akan tumbuh sama ada di hadapan atau di belakang gigi sedia ada menjadikan gigi anda kelihatan berlapis. Gigi yang berlapis akan memberikan kesan negatif terhadap keyakinan diri anak-anak anda memandangkan keteraturan gigi penting dalam aspek penampilan diri.
Bayangkan jika anak anda diejek dan dipulaukan oleh rakan-rakannya hanya disebabkan oleh masalah gigi berlapis. Ini akan menurunkan tahap keyakinan anak anda untuk menjalinkan hubungan sosial.
Selain itu, ia juga memudahkan proses pengumpulan plak yang boleh meningkatkan risiko untuk mendapat karies gigi dan penyakit gusi bengkak (gingivitis).
Adakah gigi susu perlu dicabut?
Kebanyakan gigi susu akan tercabut dengan sendirinya apabila tiba masa untuk gigi kekal tumbuh. Proses ini kebiasaannya berlaku pada sekitar usia 6 tahun dan berlanjutan sehingga tumbuhnya gigi geraham kekal pada sekitar usia 13 tahun.
Jadi, adakah anda perlu membawa anak anda ke klinik untuk mencabut gigi? Terdapat beberapa situasi yang membolehkan anda untuk membawa anak anda berjumpa dengan doktor gigi:
Apabila anak anda mengalami karies gigi.
Gigi rosak atau berlubang boleh menyebabkan kerosakan sistem saraf yang terletak pada lapisan pulpa gigi. Gigi ini perlu dicabut untuk mengelakkan kesakitan yang boleh mengganggu selera makan dan tidur anak anda.
Apabila gigi kekal mula tumbuh di bahagian belakang atau hadapan gigi susu.
Situasi ini akan menyebabkan terbentuknya gigi berlapis yang boleh menyebabkan pelbagai jenis masalah berkaitan dengan kesihatan gigi dan gusi.Gigi susu perlu dicabut untuk memastikan keteraturan gigi kekal seterusnya mengelakkan risiko untuk mendapat karies gigi dan penyakit gusi.
Apabila gusi kelihatan merah, bengkak dan bernanah.
Ini adalah merupakan komplikasi daripada penyakit karies gigi. Apabila karies gigi telah merebak ke lapisan pulpa, gusi akan bengkak dan bernanah. Ia perlu dicabut untuk mengelakkan kerosakan serius pada saraf gigi.
Apabila gigi kekal tidak tumbuh pada usia 8 tahun ke atas.
Dalam situasi ini, pertumbuhan gigi kekal terbantut kerana ia terletak secara langsung dibawah gigi susu. Ia perlu dicabut untuk memastikan gigi kekal dapat tumbuh dengan sihat.
Jadi sekarang anda sudah faham, bukan?
Adalah penting untuk kita sebagai ibu bapa untuk memastikan dan mengajar anak-anak kita cara untuk menjaga gigi mereka dengan lebih baik. Tabiat ini boleh mengelakkan terjadinya masalah gigi berlapis yang boleh menyebabkan karies gigi dan penyakit gusi. Oleh itu, jangan abaikan penjagaan gigi anak-anak anda!
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Jom daftar sekarang, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/
The post Gigi Anak Berlapis? Ini Puncanya Yang Ibu Bapa Tidak Sedar appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/gigi-anak-berlapis-ini-puncanya-yang-ibu-bapa-tidak-sedar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Tanpa Sedar Cepat Sangat Marah Anak Cara Ini Bantu Perbetulkan Silap Kita

Ibu Tanpa Sedar Cepat Sangat Marah Anak Cara Ini Bantu Perbetulkan Silap Kita

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 532 hits
Bila jadi mak ni kuat sangat kita marah tanpa kita sedar kan Bila dah lepaskan kemarahan barulah menyesal Malam malam masa anak tidur kucup dahi anak sambil minta maaf dekat mereka Tapi akan datang tetap buat lagi kan Selalu kita idamkan es...
Adakah Berdosa Anak Tidak Beri Duit Kepada Ibu Bapa

Adakah Berdosa Anak Tidak Beri Duit Kepada Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 270 hits
Adakah berdosa anak tidak beri duit kepada ibu bapa Tidak ada syarat beri duit kalau kita tiada duit kita nak beri macam mana Yang penting kita buat baik kepada ibu bapa kita Kadang kadang kita sudah beri duit tetapi kita tak buat baik deng...
Anak Selalu Demam Sejak Lahir Rupanya Ini Sebab Yang Ibu Bapa Terlepas Pandang

Anak Selalu Demam Sejak Lahir Rupanya Ini Sebab Yang Ibu Bapa Terlepas Pandang

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 389 hits
Kebanyakan ibu bapa masih lagi tidak tahu bahawa bayi seawal usia enam bulan sudah boleh menerima makanan selain bergantung pada susu ibu sahaja Bagi memastikan anak anak membesar dengan sempurna dan sihat aspek pemakanan haruslah dijaga su...
Pihak Sekolah Mengeluarkan Amaran Ibu Bapa Boleh Disaman Kalau Anak Tiru Aksi Squid Game Di Sekolah

Pihak Sekolah Mengeluarkan Amaran Ibu Bapa Boleh Disaman Kalau Anak Tiru Aksi Squid Game Di Sekolah

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 314 hits
LONDON Ibu bapa pelajar boleh disaman sekiranya anak mereka didapati meniru aktiviti Squid Game di sekolah
Hiburan Ahmad Idham Kongsi Pengalaman Ada Anak Istimewa Nasihat Ibu Bapa Agar Lebih Teliti

Hiburan Ahmad Idham Kongsi Pengalaman Ada Anak Istimewa Nasihat Ibu Bapa Agar Lebih Teliti

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 228 hits
Sememangnya bukan mudah untuk ibu bapa membesarkan anak istimewa contohnya seperti kanak kanak autistik sekiranya tiada panduan dan pengalaman ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementTerbaru media massa tempatan rancak membincangkan mengenai sebuah ...
Lima Anak Kecil Yatim Piatu Ibu Ayah Meninggal Angkara Covid 19

Lima Anak Kecil Yatim Piatu Ibu Ayah Meninggal Angkara Covid 19

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 279 hits
Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul begitulah nasib lima beradik yang telah hilang tempat bergantung selepas kehilangan kedua ibu bapa mereka Difahamkan ibu kepada lima beradik itu disahkan meninggal dunia di Hospital Putrajay...
Ikut Jejak Bapa Jadi Anak Seni Cantiknya Mia Sara Anak Gadis Datuk Afdlin Shauki

Ikut Jejak Bapa Jadi Anak Seni Cantiknya Mia Sara Anak Gadis Datuk Afdlin Shauki

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 207 hits
Lawanya anak gadis Datuk Afdlin Shauki Berusia 22 tahun Mia Sara Shauki yang merupakan anak sulung kepada pelakon komedi dan penerbit popular ini rupa rupanya mengikut jejak langkah ayahanda tersayang dalam dunia seni
Anak Saya Tak Dengar Kata Doktor Kongsi 2 Tindakan Yang Berkesan Untuk Ibu Ayah

Anak Saya Tak Dengar Kata Doktor Kongsi 2 Tindakan Yang Berkesan Untuk Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 261 hits
Sebagai ibu bapa kadang kadang kita buntu apa yang harus dilakukan apabila anak anak susah nak mendengar kata Pelbagai cara sudah dilakukan dan semuanya tak jalan Apa lagi yang perlu dilakukan Ikuti perkongsian artikel ini Doktor anak saya ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music