Jalan Berliku Ahmad Samsuri Nak Jadi Pm



NARATIF Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar sebagai bakal Perdana Menteri Perikatan Nasional (PN) dilihat berjaya mempengaruhi pengundi Parlimen Kemaman.
Ini terbukti apabila Pas dengan cemerlang mengekalkan status quo dengan memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kemaman pada 2 Disember lalu setelah Ahmad Samsuri menang dengan majoriti lebih besar iaitu 37,220 berbanding 27,179 undi yang dimenangi penyandang sebelum ini, Che Alias Hamid dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).
Saya bersetuju dengan pandangan penganalisis politik dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Mazlan Ali bahawa naratif itu mungkin berkesan setakat Parlimen Kemaman sahaja kerana pengundi melihat prestasi baik Ahmad Samsuri sebagai Menteri Besar Terengganu selama dua penggal sejak 9 Mei 2018.
Bagaimanapun, apabila berbicara untuk mengetengah Ahmad Samsuri sebagai calon Perdana Menteri ia adalah bertentangan dengan realiti yang mempunyai pelbagai cabaran yang perlu dihadapi dan bukan senang untuk pemimpin Pas menerajui Putrajaya.
Sementara itu, Felow Kanan Akademi Penyelidikan Strategik Nusantara (NASR), Azmi Hassan juga mempunyai telahan serupa apabila menyatakan pencalonan Ahmad Samsuri di PRK Parlimen Kemaman bukan strategi menjadikannya calon Perdana Menteri sebaliknya Pas bimbang gagal menang besar selepas Barisan Nasional (BN) meletakkan bekas Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jeneral (B) Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor sebagai calon.
Apabila menyentuh mengenai cabaran, sudah tentulah untuk menarik sokongan Gabungan Parti Sarawak (GPS) dan Gerakan Rakyat Sabah (GRS) kerana pemimpin dan rakyat di kedua-dua negeri itu sejak dari dahulu lagi tidak boleh menerima parti-parti yang membawa isu agama dan kaum sebagai bahan kempen.
Bagaimanapun, Ahmad Samsuri mempunyai kelebihan jika dibandingkan dengan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md. Nor yang dikatakan boleh juga diketengahkan sebagai calon Perdana Menteri.
Ini kerana beliau gemar berjenaka secara berlebihan sehingga baru-baru ini mendapat kecaman banyak pihak apabila menggelar seorang pemimpin politik dari Sarawak sebagai ‘tokong perut buncit’ yang tidak membuat kerja.
Ahmad Samsuri yang juga Naib Presiden Pas sejak 2019 berasal Jerteh, Terengganu selalu digambarkan sebagai pemimpin beraliran sederhana kerana berkelulusan bukan dalam bidang agama yang mungkin boleh menarik sokongan Sabah dan Sarawak. Beliau berkelulusan Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang aeroangkasa dari University of Leeds, United Kingdom.
Dengan latar belakang itu, ia nampaknya tidak menghalang kerajaan Terengganu sejak 2020 melarang atlet gimrama dan gimnastik wanita daripada mengambil bahagian dalam temasya sukan kebangsaan atas sebab pakaian yang terdedah.
Walaupun larangan itu hanya terpakai ke atas wanita Islam, kumpulan hak asasi manusia mendakwa larangan tersebut merupakan ancaman terhadap hak wanita untuk bersukan dan memperkecilkan kesaksamaan gender, sekali gus merosakkan reputasi negara di peringkat antarabangsa.
Dalam pada itu, persaingan sesama pemimpin Pas untuk menjadi Perdana Menteri juga dilihat tidak terlalu sengit kerana faktor keperibadian Ahmad Samsuri, 53, yang bersifat sederhana dan tidak mempunyai ramai musuh. Beliau seorang yang tidak kasar dan lembut orangnya ketika berhadapan dengan rakyat.
SAKAU
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rhu Rendang itu juga dilihat tidak menghadapi masalah mendapat restu Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang kerana pernah menjadi setiausaha politik beliau selama 10 tahun dari 2008 hingga 2018.
Satu lagi cabaran yang dihadapi Ahmad Samsuri untuk menerajui kerajaan di Putrajaya seperti yang ditegaskan Mazlan adalah halangan daripada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Hamzah Zainudin yang sebelum ini diuar-uarkan bakal menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin jika beliau melepaskan jawatan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu). Terdapat juga cakap-cakap ‘beliau dilatih’ untuk menjadi pemimpin masa depan.
Dengan majoriti 37,220 undi, ia membuka ruang kepada Pas untuk mengetengahkan calon Perdana Menteri mereka sendiri pada masa hadapan dan bukan hanya semata-mata daripada Bersatu sahaja.
Ia juga sedikit sebanyak memberikan kegusaran dalam kalangan kepimpinan Bersatu, kerana sebelum ini hanya pemimpin daripada parti itu yang dikatakan layak untuk menjadi Perdana Menteri walaupun mempunyai jumlah ahli Parlimen lebih kecil berbanding Pas.
“Saya fikir pada awalnya naratif di peringkat PRK Kemaman sahaja. Tetapi sekarang calon Perdana Menteri ideal itu mungkin menjadi lebih besar pada masa akan datang.
“Jadi, nampaknya ada sedikit kegusaran dalam kalangan kepimpinan Bersatu ini. Selain Muhyiddin, bakal pengganti akan datang ialah Hamzah, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Datuk Dr. Radzi Jidin sebagai calon Perdana Menteri,” kata Mazlan.
Mazlan berkata, akan wujud persaingan antara Pas dan Bersatu di masa akan datang bagi menjaga survival parti masing-masing. Ujian pertama adakah Ahli Parlimen Larut akan menyerahkan jawatan Ketua Pembangkang kepada Ahmad Samsuri yang sebelum ini telah menyebut, “Kepada sahabat saya, Datuk Seri Ahmad Samsuri Mokhtar – selamat datang ke Parlimen.”
Muhyiddin yang juga Pengerusi PN dalam kenyataannya sebelum ini tidak menolak kemungkinan Ahmad Samsuri diangkat sebagai calon Perdana Menteri bagi gabungan itu di masa depan. Jelas beliau, Naib Presiden Pas itu mempunyai kelayakan dan personaliti yang baik.
Jika kenyataan Menteri Komunikasi dan Digital yang juga jurucakap kerajaan perpaduan, Fahmi Fadzil iaitu “Ahmad Samsuri mungkin boleh dilantik sebagai Ketua Pembangkang” menjadi kenyataan, ia hanya permulaan kepada jalan berliku yang perlu ditempuh Naib Presiden Pas itu bagi menarik sokongan GPS dan GRS.
Pada masa sama, BN dan Pakatan Harapan (PH) perlu mempunyai strategi bertindak balas kerana komen-komen dalam media sosial agak positif terhadap Ahmad Samsuri yang disifatkan berusia muda, berkelayakan akademik tinggi dan tiada isu moral.
Beliau dikatakan layak menjadi Perdana Menteri Ke-11 kerana seorang pemimpin yang bukan datang dari asid deoksiribonukleik (DNA) UMNO yang sering dikaitkan dengan budaya ‘sakau’.
Bagaimanapun, mahu menjadi Perdana Menteri kena banyak bersabar seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menanti selama 24 tahun. Tunggulah tamat penggal kerajaan perpaduan pada 3 Disember 2027 kelak.-UTUSAN

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/12/jalan-berliku-ahmad-samsuri-nak-jadi-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Ahmad Samsuri Calon Pm Jangan Gundah Tapi Jangan Ambil Mudah

Dr Ahmad Samsuri Calon Pm Jangan Gundah Tapi Jangan Ambil Mudah

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 163 hits
Berikutan kemenangan besar Menteri Besar Terengganu Dr Ahmad Samsuri Mokhtar dalam PRK Kemaman Sabtu lalu lebih ramai yang ghairah bercakap mengenai dirinya sebagai bakal Perdana Menteri Bagaimanapun dua perkara harus difahami terlebih dahu...
Ahmad Samsuri Belum Tentu Pm Anak Hadi Hampir Pasti Dapat Kerusi Mb

Ahmad Samsuri Belum Tentu Pm Anak Hadi Hampir Pasti Dapat Kerusi Mb

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 99 hits
HarapanDaily comShahbudin Husin nbsp Sepertimana yang saya tulis sebelum ini usaha menonjolkan Dr Ahmad Samsuri Mokhtar sebagai calon Perdana Menteri tidak mungkin boleh menjadikannya sebagai Perdana Menteri dalam waktu terdekat ini Tiada k...
Ahmad Samsuri Thanks Voters Hadi Attributes Win To People S Rejection Of Unity Govt

Ahmad Samsuri Thanks Voters Hadi Attributes Win To People S Rejection Of Unity Govt

papar berkaitan - pada 3/12/2023 - jumlah : 102 hits
The newly emerged winner of the Kemaman parliamentary seat by election Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar has thanked those who were involved in the by election NSTP ROHANIS SHUKRIKUALA LUMPUR The newly emerged winner of the Kemaman parlia...
Teringin Nak Makan Kek Marble Cuba Resipi Ini Mudah

Teringin Nak Makan Kek Marble Cuba Resipi Ini Mudah

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 187 hits
Bagi mereka yang suka buat manisan mesti suka resipi kali ini boleh buat untuk minum petang bersama teh panas Kek marble kampung bahan mudah dicari malah caranya juga mudah kira resipi anti gagal yang boleh dilakukan Bayangkan kek lembut di...
Semua Orang Kena Kreatif Bab Nak Utang Kereta Dan Hp Tu Pakai Hp Berapa Line

Semua Orang Kena Kreatif Bab Nak Utang Kereta Dan Hp Tu Pakai Hp Berapa Line

papar berkaitan - pada 3/12/2023 - jumlah : 142 hits
Kalau aku jual kereta tu beli yang bulanan bawah RM500 Kalau tak mampu kereta baru beli kereta terpakai Janji bulanannya murah Banyak yang ada masalah macam ni Beli barangan tak ikut kemampuan Misalnya susu anak Beli yang brand kayangan Lep...
Selepas 20 Tahun Jepun Perkenal Wang Kertas Baharu

Feilina Feisol Mother Friend And Great Advocate Of Autism Rights

Muhyiddin Terlebih Perasan Di Sungai Bakap

Moxy Putrajaya Keselesaan Dan Keseronokkan Dalam Satu Tempat

With China Producing Many Cars Should We Be Happy

Israel Telah Kalah Tapi Ini Bukan Kata Pas

Najib Tun Razak Game Over

Apa Jadi Kalau Rakyat Jumpa Lubuk Emas Belakang Rumah Hak Milik Siapa Sebenarnya



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


The Best Of Celebrity Legs And Feet In Tights Vol 74 The Red White And Blue 2024

Cara Buat Kek Batik Lembut Tanpa Telur Dan Susu Pekat

Enjoying View While It Lasts

Tuai Nenas Md2 Dan Sulurnya

Universitas Terbuka Raih Akreditasi A Per Juli 2024 Dari Ban Pt

The Future Of Corporate Dining Exploring Trends In Technology And Personalization