Jakim Sedia Perbaiki Khutbah Jumaat Agar Lebih Segar



 
PUTRAJAYA: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bersedia menambah baik khutbah Jumaat supaya isi teks kandungannya tampak segar dan lebih relevan dengan suasana semasa.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, pihaknya sememangnya sentiasa melihat keperluan khutbah yang bersesuaian dengan keadaan terkini.
“Kita (Jakim) ada lihat mana-mana teguran positif yang disampaikan daripada pelbagai pihak malah kita mengambil kecaknaan dan keprihatinan terhadap perkara khutbah ini,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas Majlis Penyerahan Sumbangan Kurma Ajwa dan Air Mineral Dari Kumpulan Brahim’s Dewina di Masjid Mahmoodiah, di sini hari ini.
Sumbangan itu diserahkan kepada 127 buah masjid di bawah kelolaan Jawi dan Jakim selain Jabatan Agama Islam Selangor untuk diagih ketika majlis berbuka puasa pada Ramadan ini.
Mengulas lanjut, Zulkifli mengambil maklum tulisan dalam ruangan Minda Pengarang oleh Timbalan Pengarang Utusan Malaysia, Zulkifli Jalil kelmarin mengenai teks khutbah Jakim.
“Pihak kita (Jakim) memang perbaiki teks dari semasa ke semasa kandungannya namun tidak menolak ada kala terlepas pandang dan kita amat menghargai teguran masyarakat,” katanya.
Utusan Malaysia difahamkan teks khutbah terbitan Jakim kelazimannya cuma untuk Wilayah Persekutuan meliputi tiga masjid di Putrajaya, 15 buah di Labuan dan 67 lagi di Kuala Lumpur.
Sementara teks khutbah untuk sejumlah 6,380 buah masjid di luar tiga Wilayah Persekutuan dikeluarkan pihak Jabatan Agama Islam di negeri masing-masing mengikut situasi tempatan.
Bagi Wilayah Persekutuan, teks disedia panel penulis yang meneliti perkembangan semasa dan latihan raptai selama tempoh masa tertentu dibuat sebagai simulasi sebelum diluluskan.
Ini termasuk dengan mengambil kira latar belakang rencam jemaah di masjid yang pelbagai dengan ada golongan profesional, pentadbir, pelajar sekolah, peniaga kecil dan sebagainya.
Menyentuh pelantikan sebagai ahli Perhimpunan Ulama Muslim Amerika (AMJA) baru-baru ini, Zulkifli berkata, beliau berkata, ia platform berkongsi pengalaman Malaysia dalam isu syarak.
“Ini merupakan badan ilmu feqah disertai pelbagai tokoh dan pakar agamawan, sementara mereka mahu tahu kejayaan kita dalam kaedah falak untuk penentuan tarikh Islam,” katanya.
Pemilihan beliau turut mencipta sejarah rakyat Malaysia pertama sebagai anggota AMJA yang ada pengaruh besar dalam perkongsian perundangan syarak kontemporari seluruh dunia
The post Jakim sedia perbaiki khutbah Jumaat agar lebih segar appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/04/01/jakim-sedia-perbaiki-khutbah-jumaat-agar-lebih-segar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menanti Sedapnya Teks Khutbah Jakim

Menanti Sedapnya Teks Khutbah Jakim

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 177 hits
MARI kita lari sedikit hari ini daripada berita berita kemelut politik tanah air Ia tentang kandungan teks ucapan khutbah Jumaat keluaran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia yang dikatakan tidak ikut keadaan semasa Mereka yang mengadu ini darip...
Aswj Khutbah Jumaat Jdt 139mac 2021 5 Sya Ban 1442 Pelihara Nikmat Lidah

Aswj Khutbah Jumaat Jdt 139mac 2021 5 Sya Ban 1442 Pelihara Nikmat Lidah

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 312 hits
INTISARI KHUTBAH JUMAAT JDTTARIKH 19hb Mac 2021 05 Sya ban 1442TAJUK Pelihara Nikmat Lidah1 Nikmat Allah sangat banyak nikmat iman Islam nikmat berbicara dengan lidah nikmat kemampuan menjelaskan isi hati menjelaskan kehendak tanda kekuasaa...
Khutbah Jumaat Jdt 2 April 2021 19 Sya Ban 1442 Amalan Soleh Bekalan Yang Cukup Berharga

Khutbah Jumaat Jdt 2 April 2021 19 Sya Ban 1442 Amalan Soleh Bekalan Yang Cukup Berharga

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 286 hits
PERKARA Intisari Khutbah Jumaat JDTTARIKH 19 SYA BAAN 1442HTAJUK Amalan soleh bekalan yang cukup berharga Firman Allah SWT di dalam Surah An Nahl Ayat 97 Maksudnya Sesiapa yang beramal soleh dari lelaki atau perempuan sedang dia beriman mak...
Umno Sedia Bersendiri Jika Pas Rasa Bersatu Lebih Lawa Dan Kaya Dasar Mata Duitan

Umno Sedia Bersendiri Jika Pas Rasa Bersatu Lebih Lawa Dan Kaya Dasar Mata Duitan

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 239 hits
April 2 2021Umno sedia bertanding solo tanpa PAS pada PRU15 jika parti itu mendapati PPBM lebih lawa dan kaya kata Pengarah Pilihan Raya Umno Tajuddin Abdul Rahman Ahli Parlimen Pasir Salak itu berkata demikian sehari selepas PAS PPBM menge...
Pasangan Usd Jpy Tetap Terus Meningkat Lebih Tinggi

Pasangan Usd Jpy Tetap Terus Meningkat Lebih Tinggi

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 225 hits
Pasangan USD JPY diperdagangkan pada 109 64 di bawah halangan kenaikan 109 75 Prospeknya menaik kerana harganya diperdagangkan di atas garis aliran menaik merah Ia terus meningkat seperti yang diharapkan setelah melonjak di atas 109 21 Melo...
Hikayat Wak Zahid Sembang Jer Lebih

Hikayat Wak Zahid Sembang Jer Lebih

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 174 hits
Guruh sudah berdentum dentam sejak lama di langit yang gelap Gegarannya hampir sama saja kuatnya dengan gendang perang yang dipalu laskar penuh ilmu di dada Panji panji diangkat tinggi Senjata sudah di tangan Serangan yang dirancang bukan m...
New Mazda Cx 3 Sport Bawa Mesin Lebih Kecil Harganya Lebih Terjangkau

New Mazda Cx 3 Sport Bawa Mesin Lebih Kecil Harganya Lebih Terjangkau

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 270 hits
Eurokars Motor Indonesia distributor resmi merek Mazda di Indonesia memperkenalkan varian terbaru crossover SUV yakni New Mazda CX 3 Sport 1 5L Crossover SUV yang diimpor utuh dari Jepang ini juga mendapatkan opsi dapur pacu baru
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin