Jaga Sop Sentiasa Pakai Mask Elakkan Perkara Yang Boleh Menyerang Asma Ayden Kongsi Cerita Di Pa Ma Tv


Pandemik Covid-19 yang mengancam dunia pastinya tidak akan berakhir dalam tempoh yang singkat. Tidak perlu mengharapkan vaksin sebaliknya kita berusaha untuk mengamalkan gaya hidup yang sihat kerana itulah pencegahan paling total seperti yang disarankan oleh KKM.
Pa&Ma Journey Bersama Joviannina minggu ini tidak terkecuali membincangkan topik ini dengan tajuk ‘Persiapan Anak Terus Melawan Covid’. Satu kupasan yang begitu menarik di bawakan oleh Pa&Ma TV dimana pelbagai segmen dikupas bagi mendidik masyarakat agar terus kekal menjaga SOP sepanjang musim Covid ini.
Menerusi slot Skuad Pa&Ma bersama Dr Iqbal, beliau turut berkongsi kisah ini dimana mengutarakan masalah adik Ayden yang mengalami masalah asma kronik. Bagaimana berdepan masalah ini ketika Covid melanda? Inilah yang cuba dikongsikan oleh Dr Iqbal.

Encik Saifudin, bapa kepada Ayden turut berkongsi masalah anaknya yang disahkan mempunyai asma yang agak kronik, ketika berdepan Covid-19.
“Ayden baru-baru ini keluar dari hospital kerana asma. Pun begitu keadaannya sudah semakin sihat. Biasanya jika keadaan Ayden jadi makin teruk kami terpaksa bawa ke hospital walaupun bimbang ketika dunia dilanda masalah Covid-19. Bila di sekolah pula saya wajib pakaikan mask supaya dapat melindungi diri,” katanya berkongsi.
“Macam Ayden ni dia suka haiwan. Daripada bacaan saya, haiwan juga boleh menjadi pembawa virus kepada kita. Jadi saya mahupun penjelasan lanjut benarkah hal ini boleh membawa kesan?,” ajunya kepada Dr Iqbal menerusi slot Skuad Pa&Ma.

“Seperti mitos yang digembar gemburkan sebenarnya tidaklah tepat. Haiwan misalnya seperti kucing tidak dapat membawa virus kepada manusia, sebaliknya ia berlaku disebabkan jangkitan manusia di antara manusia itu sendiri”.
Malah kata Dr Iqbal lagi, tiada sebarang kajian yang ditemui membuktikan hal ini. Jadi tidak perlulah dirisaukan. Begitu yang dikongsikan oleh Dr Iqbal kepada Ayden dan ayahnya. Jadi tidak perlulah dirisaukan.

Pun begitu kesihatan pesakit asma perlu diberikan rawatan dan penjagaan yang terbaik malah perlu dihindarkan beberapa perkara. Inilah yang cuba diutarakan oleh bapa Ayden.
Malah menurut Encik Saifudin juga mengenai anaknya, Ayden juga mudah alah dengan pelbagai elemen sekeliling seperti debu-debu atau habuk dan haiwan berbulu yang membuatkan dia mudah diserang asma.
Dr Iqbal pula tidak lokek berkongsi tips bagi memastikan kesihatan Ayden sentiasa terkawal malah alahannya juga semakin berkurangan. Ini antara tip yang dikongsikan oleh Dr Iqbal menerusi Pa&Ma TV Episod 4, Persiapan Anak Terus Melawan Covid.

Tips Skuad Pa&Ma
1. Tidur yang secukupnya adalah kunci kepada kesihatan. Kembalikan rutin asal anak-anak dengan tidur awal serta mencukupi.
2. Makanan yang seimbang dan sihat. Pastikan makanan dibekalkan dengan protein dan vitamin yang secukupnya agar imun anak makin kuat sekaligus mencegah daripada pelbagai alahan.
3. Mengamalkan gaya hidup yang sihat sentiasa. Biarpun masih dalam PKPP, cuba cari ruang untuk melakukan aktiviti sihat bersama anak-anak.
4. Jangan lupakan pengambilan vaksin kerana ia cukup penting untuk ketahanan badan anak kita. Malah kata Dr Iqbal lagi, musim Covid ini ada baiknya vaksin tambahan diberikan pada anak yang menghidap asma misalnya vaksin tambahan yang melindungi paru-paru anak kita iaitu Influenza dan juga Pneumococcal.
Jadikan tips dan cara pencegahan yang dikongsikan oleh Dr Iqbal ini menjadi panduan untuk ibu bapa yang mempunyai anak asma. Elakkan juga jenis-jenis makanan yang membuatkan anak mudah menerima alahan selain mengelakkan pada keadaan cuaca yang tidak menentu.

 
Jangan lupa saksikan siaran ulangan PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANNINA : Persiapan Anak Terus Melawan Covid ini pada hari Ahad jam 9 30 pagi di Astro Ria, 104 dan 124 bagi mengetahui lebih informasi berkenaan Covid dan masalah anak-anak kita.
Kita jaga diri kita dan keluarga tersayang. Kekal amalkan SOP walau dimana kita berada dan paling penting sentiasa ingatkan anak-anak kecil kita agar sentiasa menjaga kebersihan diri. Itu yang sebaiknya.
EPISOD 4 PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANNINA : Persiapan Anak Terus Melawan Covid
Pandemik yang melanda dunia pada ketika ini amat membimbangkan ib ayah. Apatah lagi apabila anak-anak harus ke sekolah dan bergauk dengan kawan-kawan seperti biasa. Jadi apakah persiapan yang perlu ibuayah sediakan untuk anak-anak bagi melawan covid-19 ini?
Saksikan Episod ke 4, Journey Bersama Jovianina pada 16 September 2020, jam 9 malam hanya di Astro Ria saluran 104/124.

#PaMaJourneyBersamaJovianNina
#AstroRIA
#MajalahPAMA
Nak macam-macam info? Jom join channel Pa&Ma D Parents Channel https://t.me/pamadparents
The post “Jaga SOP, Sentiasa Pakai Mask & Elakkan Perkara Yang Boleh Menyerang Asma”, Ayden Kongsi Cerita Di Pa&Ma TV appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jaga-sop-sentiasa-pakai-mask-elakkan-perkara-yang-boleh-menyerang-asma-ayden-kongsi-cerita-di-pama-tv/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Polis Tekan Leher Remaja Lelaki Menggunakan Lutut Kerana Tak Pakai Face Mask

Polis Tekan Leher Remaja Lelaki Menggunakan Lutut Kerana Tak Pakai Face Mask

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 365 hits
Seorang pegawai polis menahan seorang remaja lelaki berusia 14 tahun dan menekan lehernya menggunakan lutut kerana tidak memakai pelitup muka dengan betul Kejadian itu disaksikan oleh orang awam yang kemudian meminta anggota itu tidak berti...
Ini Reaksi Cristiano Ronaldo Selepas Kena Tegur Tak Pakai Mask

Ini Reaksi Cristiano Ronaldo Selepas Kena Tegur Tak Pakai Mask

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 259 hits
Tak kisahlah siapa pun korang undang undang tetap undang undang Baru baru ni tersebar satu video dimana pemain bola sepak terkenal iaitu Cristiano Ronaldo kena tegur dengan seorang perempuan supaya memakai mask Walaupun kita berjauhan denga...
Rupanya Salah Pakai Bawa Maksud Lain Wanita Ini Kongsi Cara Guna Kain Batik Ikut Kepala Kain Amp Maksud Disebaliknya

Rupanya Salah Pakai Bawa Maksud Lain Wanita Ini Kongsi Cara Guna Kain Batik Ikut Kepala Kain Amp Maksud Disebaliknya

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 434 hits
Penggunaan kain batik sebenarnya sangat selesa dipakai terutamanya apabila selesai mandi sebelum menukar kepada baju sedia ada Malah sebenarnya penggunaan kain batik menjadi kemestian bagi kaum wanita pada zaman dulu untuk dijadikan kain ba...
Mahu Komputer Atau Laptop Korang Sentiasa Tip Top Jom Check 4 Perkara Ini

Mahu Komputer Atau Laptop Korang Sentiasa Tip Top Jom Check 4 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 317 hits
MAHU KOMPUTER ATAU LAPTOP KORANG SENTIASA TIP TOP JOM CHECK 4 PERKARA INI Penggunaan komputer adalah satu keperluan terutama pada mereka yang berkerja dengannya Tapi tahukah korang macam mana nak jaga komputer atau laptop korang tu sentiasa...
Tak Boleh Bagi Ph Jaga Petronas Lagi Najib

Tak Boleh Bagi Ph Jaga Petronas Lagi Najib

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 261 hits
Datuk Seri Najib Razak mendakwa Kerajaan Pakatan Harapan tidak boleh diberi peluang menjaga Petronas lagi kerana telah mengakibatkan syarikat petroleum milik negara itu jahanam Beliau yang membuat perbandingan penyata akaun suku kedua 2020 ...
Abai Sop Kenduri Boleh Membawa Padah

Abai Sop Kenduri Boleh Membawa Padah

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 391 hits
sumber Portal Harian MetroSOP dibuat bukan untuk menyusahkan tetapi untuk melindungi kita kita semua daripada jangkitan virus maut Covid 19 Sekurang kurangnya sediakan kod QR My Sejahtera bagi memudahkan KKM untuk menjejak mereka yang mungk...
Tak Mustahil Ada Cyst Waktu Hamil Elakkan 8 Perkara Yang Di Kongsikan Pakar

Tak Mustahil Ada Cyst Waktu Hamil Elakkan 8 Perkara Yang Di Kongsikan Pakar

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 192 hits
Walaupun tidak sampai menyebabkan berlakunya kanser ovari namun begitu pengalaman kehamilan dengan cyst bersama bayi sememangnya amat mengganggu emosi ibu hamil Kerisauan melampau dan emosi berubah ubah Ditambah pula dengan kesakitan yang k...
Boleh Ke Latih Bayi Duduk Ambil Tahu Perkara Penting Ini Dahulu

Boleh Ke Latih Bayi Duduk Ambil Tahu Perkara Penting Ini Dahulu

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 320 hits
Pada usia berapa bayi mula duduk Boleh ke kalau ada parents yang melatih bayi duduk atau ia 1 tindakan tidak wajar Bergelar ibu bapa pastinya anda berasa bangga apabila melihat si manja mencapai tahap perkembangan yang baik Antara salah sat...
Ketahui Bahaya Tidur Dalam Kereta Dan Bagaimana Gas Karbon Monoksida Boleh Membunuh

Ketahui Bahaya Tidur Dalam Kereta Dan Bagaimana Gas Karbon Monoksida Boleh Membunuh

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 510 hits
Bila perjalanan jauh mesti ada diantara kita yang akan berhenti di mana mana hentian rehat untuk lelapkan mata buat seketika kerana mata terasa letih Bukan apa hanya untuk rehatkan diri sementara akan meneruskan pemanduan Tetapi tahukah and...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven