Jaga Kesihatan Dan Amalkan Gaya Hidup Sihat




Jaga Kesihatan Dan Amalkan Gaya Hidup Sihat | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Hari ini merupakan hari Sha bersama klien. Walaupun Bekerja Dari Rumah (BDR), program pemulihan yang telah dirancang sepanjang tahun tetap perlu dijalankan seperti biasa. Sepanjang Perintah Kawakan Pergerakan (PKP) semua program secara bersemuka telah ditangguhkan. Pogram-program telah dijalankan secara atas talian bersama mereka sejak PKP 1.0 lagi.  Alang-alang Sha dah kongsi bersama mereka, Sha nak kongsi kat sini bersama pembaca Sha yang lain juga.
Masalah penagihan dadah adalah isu yang sentiasa berulang. Sejujurnya masalah penyalahgunaan dadah ini tidak hanya bergantung kepada Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) sahaja, tetapi ianya menjadi tanggungjawab semua lapisan masyarakat.
Sedar atau tidak salah satu elemen dalam kepulihan dadah adalah dengan menjaga kesihatan? Seperti orang lain, untuk menjaga kesihatan kita perlu mengamalkan gaya hidup sihat. Banyak pandangan tentang gaya hidup sihat ini, walaubagaimanapun kita tidak boleh memandang sebelah mata keperluan gaya hidup sihat ini dalam rutin seharian hidup kita. Hari ini saya nak kongsi dengan korang 6 gaya hidup sihat yang korang boleh amalkan.






6 Gaya Hidup Sihat Sebagai Rutin Harian

1. MENJAGA PEMAKANAN SEHARIANOrang kata hidup sihat bermula daripada perutnya. Antara gaya hidup sihat adalah menjaga pemakanan. Oleh itu, marilah sama-sama kita mengamalkan pemakanan seimbang. Pemakanan yang tidak seimbang boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan seperti kencing manis, darah tinggi dan penyakit jantung.


2. BERSENAM ATAU BERIADAHDaripada pemakanan biasanya akan memberi kesan kepada badan kita, lebih-lebih lagi jika kita terlebih makan. Badan akan menjadi lemau dan malas. Bagaimanakah kita mahu melawan rasa lemau? Kita boleh melakukan senaman. Dengan melakukan senaman, jantung akan menjadi lebih sihat dan kuat. Sisa toksid akan keluar daripada badan kita melalui peluh. Senaman juga boleh membantu otot tubuh kita lebih kuat dan juga pengaliran darah juga baik.


3. MENJAGA KEBERSIHAN RUMAH JUGA PERSEKITARANRumahku Syurgaku. Selain makan dan bersenam, kebersihan tempat tinggal juga sangat penting. Pastikan tidak mengumpul sampah dirumah, cukup masa sila buang dalam tong sampah besar. Jangan malas ya, sehingga nyamuk pun boleh beranak-pinak. Anda perlu tahu, rumah yang bersih juga dapat memberi aura yang sihat kepada emosi kita sekeluarga.


4. MENJALANI PEMERIKSAAN KESIHATAN
Kita bukan hanya digalakkan membuat pemeriksaan ketika sakit sahaja. Kini bagi individu yang berusia 40 tahun ke atas telah disarankan menjalani pemeriksaan kesihatan secara berkala. Pemeriksaan ini boleh dibuat di hospital kerajaan atau swasta. Pemeriksaan awal dapat mencegah kepada penyakit menjadi lebih teruk dan rawatan boleh diberikan.


5. ELAKKAN PERBUATAN YANG MENJEJASKAN KESIHATAN
Antara perkara yang boleh menjejaskan kesihatan ialah menghisap rokok, minum arak dan mengambil dadah. Tabiat menghisap rokok boleh menyebabkan seseorang mendapat penyakit paru-paru dan jantung. Manakala penagihan dadah boleh menyebabkan punca penyakit sosial dan masyarakat, menjadi penghalang kepada pembangunan negara. Marilah kita meningkatkan kesedaran dan kefahaman kita terhadap bahaya penyalahgunaan dadah, dan berusaha mengawal dan mencegah berlakunya kegiatan ini.


6. ATASI STRESS
Setiap individu ada masalah dan tekanan hidup masing-masing. Jadi kita perlu kenalpasti cara untuk atasi stress. Pelbagai punca boleh menjadikan kita stress antaranya masalah keluarga, kewangan, kerja dan sebagainya. Tekanan dan stress yang berpanjangan boleh menyebabkan kita menjadi marah atau panas baran. Boleh baca Cara Menguruskan Stress.


Kesimpulannya, terdapat beberapa amalan yang perlu kita lakukan untuk membolehkan kita hidup sihat.  Amalan gaya hidup sihat ini harus dipupuk sedari kita kecil dimana ibu bapa serta anggota keluarga memainkan peranan mereka dalam mengamalkan gaya hidup sihat. Walaubagaimanapun, masih tidak terlambat untuk kita BERUBAH.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.shalimaryusof.com/2021/06/amalan-gaya-hidup-sihat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketahui 7 Manfaat Untuk Kesihatan Yang Ada Pada Bunga Cengkih Yang Boleh Anda Amalkan

Ketahui 7 Manfaat Untuk Kesihatan Yang Ada Pada Bunga Cengkih Yang Boleh Anda Amalkan

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 277 hits
Benda hitam kecil macam bunga yang dipanggil Bunga Cengkih ni jadi popular baru baru ni sebab dikatakan ada keupayaan rawatan ajaib untuk covid 19 Orang ramai mula share video tersebut Kemudian ada lagi video lain yang saya dapat dikongsika...
Mengenal Electrifying Lifestyle Gaya Hidup Ramah Lingkungan Demi Keberlangsungan Masa Depan

Mengenal Electrifying Lifestyle Gaya Hidup Ramah Lingkungan Demi Keberlangsungan Masa Depan

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 181 hits
Dengan gaya hidup elektrik yang lebih praktis juga dapat menjaga keberlangsungan lingkungan di masa depan
Ronaldo Alih Botol Coca Cola Saran Orang Ramai Minum Air Untuk Jaga Kesihatan

Ronaldo Alih Botol Coca Cola Saran Orang Ramai Minum Air Untuk Jaga Kesihatan

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 263 hits
Ronaldo alih botol Coca Cola saran orang ramai minum air untuk jaga kesihatanPemain superstar Juventus Cristiano Ronaldo dilihat tidak senang duduk apabila mendapati ada dua botol Coca Cola di meja ketika menghadiri sidang media Euro 2020 m...
Farid Kamil Tak Pernah Takut Malu Untuk Hidup

Farid Kamil Tak Pernah Takut Malu Untuk Hidup

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 312 hits
Bukan sesuatu yang pelik apabila ramai menyimpulkan kerjaya seni aktor Farid Kamil Zahari menuju zaman gerhana apabila disabitkan kesalahan menggunakan kekerasan jenayah dan mengeluarkan perkataan tidak sopan terhadap seorang anggota polis ...
Checklist Amalan Harian Hidup Lebih Baik

Checklist Amalan Harian Hidup Lebih Baik

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 498 hits
Checklist Amalan Harian Hidup Lebih Baik Siapalah tak nak hidup yang lebih baik kan Amalan baik yang Allah suka setiap kali melakukan sesuatu terus niat ibadah itu kerana Allah Taala Ibadah itu bukan sekadar solat puasa berzakat itu sudah p...
Rakyat Perlu Siri Bantuan Kewangan Untuk Teruskan Hidup Kata Guan Eng

Rakyat Perlu Siri Bantuan Kewangan Untuk Teruskan Hidup Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 177 hits
June 12 2021 Lim Guan Eng berkata kerajaan tidak rugi jika ia meminjam RM45 bilion daripada pasaran hutang domestik bernilai RM1 3 trilion untuk membantu syarikat dan rakyat yang terjejas dengan lanjutan PKP penuh PETALING JAYA Setiausaha A...
Lelaki Nyaris Temui Ajal Ditelan Paus Hidup Hidup Ketika Menyelam Cari Udang Kara

Lelaki Nyaris Temui Ajal Ditelan Paus Hidup Hidup Ketika Menyelam Cari Udang Kara

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 139 hits
Seorang pemburu udang kara atau digelar sebagai lobsterman hampir hampir menemui ajal apabila dia terperangkap dalam mulut ikan paus tanpa disedari Kisahnya begini Pada awalnya lelaki berkenaan Michael Packard 40 melakukan selaman kira kira...
Hidup Tidak Terlepas Membuat Janji

Hidup Tidak Terlepas Membuat Janji

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 174 hits
Dalam kehidupan seharian kita tidak terlepas daripada membuat janji Membuat janji dan menerima janji adalah perkara lumrah dalam hidup Syariat Islam membenarkan penganutnya mengikat janji dengan mana mana pihak untuk melakukan sesuatu yang ...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan