Jadilah Najib Pm Bongsu Umno


Subky Latif Diterbitkan Hari ini 11:10 tengahari 

ULASAN | Najib Razak adalah perdana menteri bongsu daripada spesies Umno yang mungkin tiada lagi sambungannya hingga kiamat.

Kini mantan perdana menteri itu menghadapi lambakan dakwaan rasuah dan pengubahan wang haram yang jika satu-satu dibicarakan mungkin sekurun pun tidak habis.

Mungkin kita perlu menunggu datangnya kiamat daripada menunggu semua kesnya selesai dibicarakan.

Mengikut sistem perundangan yang dipakai - termasuk undang-undang Islam - seseorang yang dituduh tidak bersalah hinggalah ia ditentukan begitu atau sebaliknya oleh mahkamah.

Mahathir Mohamad semasa penggal pertamanya dulu pernah berkata, seseorang itu tidak semestinya dihukum rasuah barulah kita boleh kata dia rasuah, tetapi disangsi bersihnya jika dia dilihat rasuah.

Maka seseorang yang bersih rasuah itu bukan semata-mata bersih rasuah, tetapi mesti tidak dilihat rasuah.

Tohmah yang Najib hadapi kini sudah bertimbun, yang bakal dituduh juga bertimbun lagi. Tetapi apakah yang dilihat rasuah itu perdana menteri bongsu Umno itu saja?

Tidakkah dia mewarisinya daripada sekalian perdana menteri sebelumnya?

Enggan terlibat rasuah

Tiada yang sebelumnya ditakwil bersihnya kecuali Mahathir beberapa bulan sebelum menumbangkan Najib disuruhanjaya siasatan diraja dan disabitkan. Belum dikenakan hukuman.

Maka itu pun cukup untuk dikatakan tidak dilihat bersih.

Siapa di sepanjang 60 tahun merdeka tidak melihat Malaysia dan pemerintahannya negara rasuah. Cuma tiada jerung yang disebut dimahkamahkan. Semua kata, yang dimahkamahkan cuma bilis-bilis belaka.

Saya pernah diberitahu Almarhum Bahaman Samsudin, menteri dalam kabinet pertama Tunku Abdul Rahman sejak 1955. Dialah pencadang Tunku Abdul Rahman menjadi presiden Umno menggantikan Onn Jaafar dulu.

Dia pernah jadi DO (pegawai daerah) Lumut dan Teluk Intan. Pada PRU 1955 dia bertanding di Hilir Perak yang kawasannya termasuk Bagan Datuk, Teluk Intan dan Pasir Salak sekarang.

PRU 1959 dia balik ke tanah airnya di Negeri Sembilan. Tiada Umno menolak buntang dari ajak melainkan dia.

Awal 1960-an dia bersara politik. Saya jumpa dia di rumahnya di Kampung Baru, Kuala Lumpur.

Saya tanya, mengapa dia tidak menjadi menteri lagi? Jawabnya, dia tidak mahu terlibat dengan kerajaan rasuah yang sudah bermula sejak merdeka.

Dia jarang keluar dalam surat khabar. Dia menteri yang tidak dikacau pembangkang di parlimen. Cakapnya boleh dipercayai.

Jika Bahaman boleh dijadikan saksi, siapakah dalam Umno yang dipercayai bersihnya?

Jadi bubur semua

Semasa mula-mula dulu tiada badan pencegah rasuah yang khas. Mungkin rasuahnya sekadar RM10 kerana berbasikal pada waktu malam tak berlampu atau langgar lampu trafik.

Tunku mana pernah cukup duit. Elaunnya sebagai perdana menteri tak cukup. Menteri Kewangan ketika itu, Tan Siew Sin, dikatakan selalu bingung kerana cek yang Tunku keluarkan tidak berduit.

Kita tidak tahu apa yang Razak Hussein dan menteri-menterinya buat. Lepas 13 Mei 1969 Dr Ismail Abdul Rahman jadi timbalan perdana menteri dan BPR (Badan Pencegah Rasuah) dibentuk.

Diangkatnya Harun Hashim jadi pengarah BPR. Ditangkapnya pembesar Umno termasuk menteri mesar. Menteri MCA pun ketakutan.

Selepas Razak menggantikan Tunku, BPR mulai lembik. Jerung tidak masuk perangkap lagi. Ia seolah-olah menghadapi bilis saja.

Dari zaman Razak hingga ke zaman Dollah Badawi Malaysia dirasakan sudah di belakang Indonesia, Filipina dan Thailand.

Rasuah dilihat sebagai sebahagian daripada budaya bangsa. Parahnya rasuah, Abdullah tukar BPR jadi SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) bagi membendung rasuah.

Tapi beras tidak jadi nasi. Jadi bubur semuanya. Jadilah Najib perdana menteri bongsu Umno. SPRM sudah tidak bergigi. Tinggal gusi, gigi palsu pun tidak lekat.

Sejak lahir Najib hidup di tengah budaya dilihat rasuah. Sangkanya rasuah itu sebahagian watak Melayu. Dia sambung saja legasi semua perdana menteri sebelumnya.

SUBKY LATIF ialah bekas wartawan kanan dan veteran PAS. Artikel ini asalnya diterbitkan harakahdaily dengan tajuk "PM Umno hanya menyambung."

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi sidang redaksi Malaysiakini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/05/jadilah-najib-pm-bongsu-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno To Oust Zahid Najib

Umno To Oust Zahid Najib

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 225 hits
Umno is expected to amend its constitution in an extraordinary general meeting in November which will result in its president Ahmad Zahid Hamidi and his predecessor Najib Abdul Razak automatically dropped from their positions The amendment ...
Najib Arah Tentera Siber Umno Serang Dap Kit Siang

Najib Arah Tentera Siber Umno Serang Dap Kit Siang

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 386 hits
Najib arah tentera siber Umno serang DAP Kit SiangPosted By on May 22 2019Cybertrooper Umno melancarkan perang saraf siber ke atas DAP untuk menjatuhkan Pakatan Harapan atas arahan Najib Razak kata Lim Kit Siang Lim dalam kenyataan hari ini...
Kit Siang Dakwa Najib Arah Cybertrooper Umno Serang Dap

Kit Siang Dakwa Najib Arah Cybertrooper Umno Serang Dap

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 335 hits
Kit Siang dakwa Najib arah cybertrooper Umno serang DAP Dikemas kini 49 minit yang lalu Diterbitkan pada 22 May 2019 11 13AM
The Bersatu Umno Pas Contention For Malay Hegemony

The Bersatu Umno Pas Contention For Malay Hegemony

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 242 hits
William Leong Jee Keen Malaysiakini For the past one year since May 9 2018 the sound and fury of racial and religious rhetoric have pushed the agenda of social inclusion and moderation into the back burner Consider the following statements ...
Piagam Umno Pas Ke Arah Pru 15

Piagam Umno Pas Ke Arah Pru 15

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 193 hits
KOTA BHARU 24 Mei 8211 PAS tidak menolak kemungkinan akan meningkatkan kerjasama dengan UMNO untuk jangka masa yang panjang sehingga membentuk gabungan baharu pada Pilihan Raya Umum ke 15 Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man ba...
No Decision Yet On Amendments To Umno Constitution Annuar

No Decision Yet On Amendments To Umno Constitution Annuar

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 206 hits
Reports on proposed amendments to Clause 9 9 of the Umno constitution are just speculation as nothing has been finalised yet according to secretary general Annuar Musa Annuar said although Umno vice president Mohamed Khaled Nordin was leadi...
Kerjasama Umno Pas Diambang Lailatul Qadar

Kerjasama Umno Pas Diambang Lailatul Qadar

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 299 hits
ULASANTuan Ibrahim dan Annuar mengakui kerjasama diumumkan tidak lama lagi RAMADHAN sudah berada di ambang 10 malam terakhir malam yang ditunggu tunggu dan diimpikan dengan penuh ghairah oleh setiap mereka yang berpuasa dan tahu pula fadhil...
Bersama Barisan Exco Pergerakan Pemuda Umno Malaysia

Bersama Barisan Exco Pergerakan Pemuda Umno Malaysia

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 226 hits
PETALING JAYA 23 Mei 8211 Ketua Pemuda UMNO Malaysia Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berswafoto bersama Exco Pergerakan Pemuda selepas menunaikan solat Tarawih pada Majlis Berbuka Puasa yang diadakan dikediamannya di sini hari ini Foto 8211 FB...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional