Jabatan Hutan Pahang Berjaya Patahkan Dua Kes Cubaan Pindah Balak Bernilai Rm404 000


 

KUANTAN - Jabatan Perhutanan Negeri Pahang mematahkan dua kes cubaan memindahkan balak pelbagai spesies secara haram bernilai lebih RM404,000 di Temerloh dan Bentong dalam tempoh seminggu.
Ketua Penolong Pengarah (Penguatkuasa) jabatan itu, Nor Azirim Ahmad berkata, kes pertama di Kompatmen 6 Hutan Simpan Kemasul, Pelangai, Bentong membabitkan penemuan 11 tual balak pelbagai spesies bernilai lebih RM17,000.
Beliau berkata, serbuan anggota Unit Penguat kuasa (UPK) Zon Pahang Barat itu turut menyita lori lima tan yang digunakan untuk memindahkan balak, sindiket terbabit juga dipercayai menghasilkan kayu bergergaji membabitkan spesies cengal.
Katanya, kes dua di Kompatmen 19 Hutan Simpan Jengka, Temerloh membabitkan cubaan memindahkan 48 tual balak spesies keruin, meranti dan balau bernilai lebih RM387,000.
"Tujuh anggota Pejabat Renjer Hutan Jempol, Temerloh yang melakukan serbuan turut menyita jengkaut yang digunakan bagi membuat jalan tarik, menyusun dan mengangkat balak yang ditebang.
Turut ditemui tiga motosikal milik ahli sindiket terbabit.
"Hutan Simpan Jengka dan Kemasul menjadi tumpuan kegiatan menebang balak secara haram berikutan terdapat banyak pokok spesies berkualiti tinggi serta taburan pokok bersaiz besar yang berdekatan," katanya, dihubungi di sini, semalam.
Beliau berkata, harga kayu yang tinggi menjadi faktor utama kegiatan mencuri balak semakin bertambah, pelbagai cara digunakan untuk menceroboh hutan simpan di negeri ini yang terkenal dengan pelbagai spesies pokok berkualiti.
Nor Azirim berkata, Jabatan Perhutanan Pahang menerusi pasukan UPK Zon Pahang Barat dan Zon Timur akan meningkatkan usaha membanteras pencerobohan hutan simpan bagi tujuan mencuri balak dan hasil hutan lain termasuk emas, selain rondaan di kawasan panas turut diadakan operasi bersepadu.
"Selain itu, Unit Tindakan Khas (UTK) Pejabat Hutan Daerah (PHD) yang diketuai Pegawai Hutan Daerah juga akan meningkatkan rondaan selain kerjasama masyarakat setempat menyalurkan maklumat mengenai kegiatan itu," katanya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/02/jabatan-hutan-pahang-patahkan-dua-kes.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebanyak 48 Tual Balak Curi Bernilai Rm387 Ribu Di Temui Dalam Hutan Simpan Jengka

Sebanyak 48 Tual Balak Curi Bernilai Rm387 Ribu Di Temui Dalam Hutan Simpan Jengka

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 213 hits
TEMERLOH Pejabat Hutan Daerah mematahkan cubaan memindahkan 48 tual balak spesies keruin meranti dan balau bernilai lebih RM387 000 yang tebang secara haram di Kompatmen 19 Hutan Simpan Jengka di sini semalam Pegawai PHD Temerloh dan Bera A...
Covid 19 Di Malaysia Diramal Teruk 20 000 Kes Harian Pada Mac

Covid 19 Di Malaysia Diramal Teruk 20 000 Kes Harian Pada Mac

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 341 hits
WARTAWAN SINAR HARIAN11 FEB 2021SHAH ALAM Kes Covid 19 di Malaysia diramalkan meningkat sehingga 20 000 jangkitan setiap hari bermula 3 Mac tahun ini Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata Institut Metrik dan Penil...
Covid 19 20 000 Kes Harian Di Malaysia Diramal Mulai Mac Tahun Ini

Covid 19 20 000 Kes Harian Di Malaysia Diramal Mulai Mac Tahun Ini

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 206 hits
SHAH ALAM Kes Covid 19 di Malaysia diramalkan meningkat sehingga 20 000 jangkitan setiap hari bermula 3 Mac tahun ini Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata Institut Metrik dan Penilaian Kesihatan Amerika Syarikat ...
10 000 Kes Positif Dijangka Minggu Kedua Mac

10 000 Kes Positif Dijangka Minggu Kedua Mac

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 240 hits
Oleh PETAH WAZZAN ISKANDAR NOOR HISHAM ABDULLAHPUTRAJAYA Malaysia dijangka boleh mencecah sebanyak 10 000 kes pada minggu kedua bulan depan jika mengikut unjuran kadar kebolehjangkitan Covid 19 atau R0 1 15 berdasarkan kes seharian kelmarin...
Bebal Tak Mahu Ambil Pengajaran Penggondolan Hutan Di Pahang Masih Diteruskan

Bebal Tak Mahu Ambil Pengajaran Penggondolan Hutan Di Pahang Masih Diteruskan

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 140 hits
Selepas bah besar membadai Pahang hulu Sungai Lembing digondol untuk projek ladangFAZLI RADZIWalaupun baru sahaja dilanda banjir besar dengan menyebabkan banyak kemusnahan harta benda penduduk dan hasil tanaman aktiviti penggondolan hutan d...
Report Pahang Forestry Dept Foils Illegal Logging Worth Rm400 000 In Temerloh Bentong

Report Pahang Forestry Dept Foils Illegal Logging Worth Rm400 000 In Temerloh Bentong

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 172 hits
Pahang State Forestry Department s rangers enforcement unit and special action team stopped the first case in Kemasul Forest Reserve Pelagai near Bentong and uncovered 11 logs of of various species worth more than RM17 000 AFP picKUALA LUMP...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran