Jabatan Alam Sekitar Negeri Perlis Melakukan Siasatan Atas Pencemaran Sungai Ngulang


Sistem Guru Online
Sistem Guru Online - "SGO Web Pendidikan No.1 di Malaysia Rujukan Guru, Murid dan Ibu Bapa"

Jabatan Alam Sekitar Negeri Perlis melakukan siasatan atas pencemaran Sungai Ngulang setelah mendapat aduan daripada orang tempatan.
Terdapat satu video tular di media sosial berkenaan dengan keadaan air sungai ngulang yang bertukar menjadi kehitaman daripada salah seorang penduduk di sekitar sungai tersebut.
Sungai Ngulang yang terletak di kawasan mata air padang besar ini bermula daripada Cuping dan berakhir di Sungai Perlis sebelum bertemu kawasan laut Kuala Perlis. Pada 19 Februari lalu, kualiti air sungai itu didapati berada pada tahap 1 di mana airnya adalah selamat untuk diminum.
Namun kelmarin, Exco Kesihatan dan Alam Sekitar Teh Chai Ann berkata tahap kualiti air di sungai tersebut telah pun mencatatkan pada tahap ketiga.
Tindakan Jabatan Alam Sekitar Negeri Perlis Keputusan tentang titik permulaan pencemaran sungai ini masih belum diketahui dan tindakan yang berat akan diambil oleh pihak Jabatan Alam Sekitar (JAS) Negeri Perlis kepada mana-mana pihak yang didapati bertanggungjawab akan pencemaran sungai ini, kata Exco Kesihatan dan Alam Sekitar, Teh Chai Ann semalam.
“Aduan orang ramai akan diambil serius dan tidak akan membiarkan pelaku terlepas jika bukti telah didapati” katanya lagi.
Setelah meneliti keadaan sungai ini menggunakan dron, pihak JAS mengatakan tiada tompok minyak di permukaan air dan air sungai tersebut juga tidak menghasilkan bau busuk.
Pengarah Jabatan Alam Sekitar Negeri Perlis, Azman Shah Ismail menyatakan pencemaran sungai ini berkemungkinan berpunca daripada pembuangan sisa industri sekitar kawasan Sungai Ngulong ataupun berpunca daripada pelepasan sisa-sisa tidak terurai daripada kegiatan sawah bendang.
Namun perkara tersebut masih lagi tidak boleh disahkan sementara menunggu keputusan sampel air dikeluarkan. Sampel air Sungai Ngulang ini dihantar ke Jabatan Kimia di Alor Setar bagi mendapatkan maklumat terperinci berkenaan dengan keadaan sebenar sungai ini.
Perubahan keadaan sungai ini disedari oleh penduduk Kampung Perawah, Encik Zubir Bidin yang melaporkan kepada JAS setelah beberapa hari mendapati keadaan sungai yang bertukar menjadi kehitamanan.
“Kesal dengan apa yang berlaku saya telah membuat aduan kepada Jabatan Alam Sekitar (JAS) Perlis semalam dan Alhamdulillah kurang dari tempoh 24 jam, mereka segera mengambil tindakan melakukan siasatan punca pencemaran pada pagi ini” kata Encik Zubir Bidin.
Ujarnya, sungai ini menjadi sumber kegunaan harian penduduk kawasan daripada aktiviti pertanian sehinggalah kegunaan harian. Pencemaran yang berlaku di sungai ini sudah tentunya menganggu kegiatan penduduk kawasan.
Langkah Pencegahan Pencemaran Air Disini kami kongsikan langkah-langkah yang dicadangkan oleh pihak Jabatan Pengairan dan Saliran Wilayah Kuala Lumpur yang boleh dilakukan oleh orang ramai untuk mengelakkan pencemaran air berlaku. Antaranya ialah:
Pihak-pihak berwajib samada kerajaan mahupun swasta perlulah kerap menganjurkan kempen “Cintailah Sungai Kita” secara kerap melalui media-media massa untuk menimbulkan kesedaran kepada orang ramai tentang kepentingan sungai. Melakukan aktiviti membersihkan sungai bersama-sama tidak mengira lapisan masyarakat untuk menangani masalah sungai yang kotor. Penguatkuasaan melakukan tindakan yang tegas untuk setiap pihak yang bertanggungjawab atas kesalahan pencemaran sungai. Pihak berkuasa mempelbagaikan fungsi sungai seperti menjadikan sungai sebagai tarikan pelancongan, aktiviti sukan air dan perkelahan. Akhir kata, semoga dengan berkongsian berkenaan dengan isu Jabatan Alam Sekitar Negeri Perlis melakukan siasatan atas pencemaran Sungai Ngulang ini dapat meningkatkan kesedaran tentan kepentingan menjada alam sekitar. Apabila alam sekitar tercemar, ianya akan memberikan kesan buruk kepada manusia sendiri. Tidak kira daripada aspek pelancongan mahupun domestik. Kesimpulannya, kita mestilah menjaga kebersihan dan kelestarian alam sekitar.
Sebelum ini, kami ada berkongsi berkenaan isu Peruntukan RM700,000 Membaik Pulih Perumahan Nelayan di Melaka yang mengulas tentang perbuatan vandalisme yang dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.
Selain perkongsian di atas, kami berkongsi tentang permohonan Program Ijazah Sarjana Muda di Institut Pendidikan Guru 2021 yang membuka peluang daripada segi pendidikan kepada pelajar lepasan diploma, stpm, asasi dan matrikulasi.
Jabatan Alam Sekitar Negeri Perlis melakukan siasatan atas pencemaran Sungai Ngulang
Dzanifah Nadia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2021/03/jabatan-alam-sekitar-negeri-perlis-melakukan-siasatan-atas-pencemaran-sungai-ngulang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kementerian Alam Sekitar Air Cari Remaja Campak Buku Dalam Sungai

Kementerian Alam Sekitar Air Cari Remaja Campak Buku Dalam Sungai

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 349 hits
280 total views 280 views today Belum reda kecaman netizen terhadap tindakan pelajar sekolah menconteng baju dengan perkataan biadab kini tular pula tindakan seorang pelajar mencampakkan buku sekolah ke dalam sungai Menerusi satu hantaran d...
Nggak Cuma Young Lex 6 Penyanyi Ini Juga Pernah Dituding Melakukan Plagiarisme Lagu Luar Negeri

Nggak Cuma Young Lex 6 Penyanyi Ini Juga Pernah Dituding Melakukan Plagiarisme Lagu Luar Negeri

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 205 hits
Selain konsep video klip ada pula penyanyi yang dituding lakukan plagiarisme karena kemiripan melodi atau irama
Jabatan Kesihatan Negeri Pahang Nafi Dakwaan Anggota Bomba Maut Akibat Vaksin

Jabatan Kesihatan Negeri Pahang Nafi Dakwaan Anggota Bomba Maut Akibat Vaksin

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 352 hits
KUANTAN Jabatan Kesihatan Negeri Pahang menafikan dakwaan berhubung kematian seorang anggota bomba akibat vaksin Covid 19 di negeri ini seperti yang tular di laman sosial Pengarahnya Datuk Dr Bahari Tok Muda Che Awang Ngah berkata kematian ...
Terkini Kebakaran Terbuka Mencari Penyelesaian Menang Menang Antara Petani Alam Sekitar

Terkini Kebakaran Terbuka Mencari Penyelesaian Menang Menang Antara Petani Alam Sekitar

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 179 hits
Terkini kali ini kami bawakan mengenai jalan penyelesaian menang menang antara petani alam sekitar dalam isu kebakaran terbuka AWANIterkini HapusCOVID19 SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro A...
Dikabarkan Sempat Lamar Enzy Storia Di Atas Panggung Dikta Akhirnya Beri Klarifikasi

Dikabarkan Sempat Lamar Enzy Storia Di Atas Panggung Dikta Akhirnya Beri Klarifikasi

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 337 hits
Nyanyikan lagu Janji Suci sambil menggenggam tangan Enzy publik saat itu berharap keduanya benar benar punya hubungan spesial
Simpati Atas Swab Test Yang Kerap Zed Zaidi Cadang Artis Diberi Vaksin Lebih Awal

Simpati Atas Swab Test Yang Kerap Zed Zaidi Cadang Artis Diberi Vaksin Lebih Awal

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 222 hits
Terdahulu Presiden Persatuan Seniman Malaysia Zed Zaidi pernah mengutarakan cadangan kepada kerajaan bagi memberikan bantuan khas untuk penggiat seni di Malaysia Kali ini pula beliau kembali lagi dengan cadangan terbaharu untuk pihak keraja...
Dakwaan Kononnya Terdapat Tindakan Saman Ke Atas Pemandu Kenderaan Yang Memakai Cermin Mata Gelap Adalah Tidak Benar

Dakwaan Kononnya Terdapat Tindakan Saman Ke Atas Pemandu Kenderaan Yang Memakai Cermin Mata Gelap Adalah Tidak Benar

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 225 hits
SEBENARNYA Menurut Jabatan Siasatan Dan Penguatkuasaan Trafik JSPT telah mengesan satu audio yang tular di aplikasi WhatsApp mengenai tindakan saman ke atas pemandu kenderaan yang memakai cermin mata gelap
Kenyataan Bersama Organisasi Organisasi Masyarakat Sivil Atas Penggunaan Sejagat Kalimah Allah

Kenyataan Bersama Organisasi Organisasi Masyarakat Sivil Atas Penggunaan Sejagat Kalimah Allah

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 174 hits
Syak wasangka terhadap fenomena Kristian berdoa kepada Allah sebenarnya satu kejutan budaya yang dialami oleh Muslim di Semenanjung dan akibat semulajadi dua perkembangan pertama kejayaan Dasar Bahasa Kebangsaan yang memulihkan populariti B...
Lebih Baik Umno Bertanding Solo Atas Tiket Bn

Lebih Baik Umno Bertanding Solo Atas Tiket Bn

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 236 hits
ZAKARIA MUSAKerjasama politik Bersatu Umno dalam kerajaan Perikatan Nasional nampak gaya sukar dipertahankan lagi Besar kemungkinan hayatnya bakal berakhir sebelum Parlimen dibubarkan lagi Manakala satu lagi sekutunya Pas dilihat lebih cend...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Kempen Ramadan Dan Raya 2024 Kuskop Mari Beli Lokal Kembali Lagi

Sustainable And Ethical Practices

Aktiviti Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Yayasan Bekas Anggota Perisikan Tentera Malaysia 04 05 2024

Aktiviti Majlis Perasmian Richiamo Mart Dan Rumah Terbuka Aidilfitri Kumpulan Richiamo 2024 Ppim 05 05 2024

Suspek Simbah Asid Faisal Halim Ditahan Direman Hari Ini

Kita Berada Di Dalam Kubur Lebih Lama Daripada Hidup Di Atas Dunia