Isu Vaksin Dan Kesannya Kepada Kanak Kanak Jangan Ambil Mudah


AGENDA DAILY
Kerajaan hanya akan memberi suntikan vaksin kepada kanak-kanak di bawah 12 tahun setelah memastikan ianya benar-benar selamat. - Gambar hiasan
Gerakan anti vaksin bukanlah perkara yang baru. Sejak 1800,  sebahagian manusia telah menolak vaksinasi untuk penyakit cacar air yang diambil dari lepuhan kulit pesakit cacar. Antara sebab-sebab mereka menolak vaksin tersebut adalah kerana mempertikaikan kebersihan, keselamatan dan melanggar hukum agama. Malah pada sekitar tahun 1970an, vaksin untuk difteria, tetanus dan pertusis ditolak oleh sebahagian masyarakat kerana dilaporkan menyebabkan penyakit neurologi.
Di Malaysia, penyakit seperti batuk kokol, difteria dan tetanus telah lenyap sejak tahun 2000. Namun disebabkan gerakan anti vaksin, penyakit-penyakit ini muncul kembali dan membawa ancaman bukan sahaja kepada kanak-kanak di negara kita malah golongan dewasa yang berisiko.
Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan World Health Organization (WHO) telah menyatakan bahawa anti vaksin membawa ancaman pada dunia kerana keputusan ahli-ahli anti vaksin ini bukan dipegang oleh diri sendiri sahaja tetapi juga disebarkan kepada masyarakat dan orang di sekeliling mereka. Justeru, sebagai ibu bapa anda perlu tahu kepentingan vaksin kepada anak-anak dan tidak boleh mengambil mudah dengan mengabaikannya.
Imunisasi ialah daya tahan jangkitan terhadap bakteria atau virus tertentu manakala vaksin ialah nama bahan atau ubat yang terdiri daripada virus yang sudah mati atau sudah dilemahkan atau sebahagian daripada bakteria mahupun toksin daripada bakteria tersebut yang sudah dilemahkan. Tujuan diberikan vaksin ialah supaya sistem imun atau daya tahan atau daya lawan jangkitan akan membina antibodi terhadap jangkitan kuman tersebut.
Menurut Pakar Pediatrik, Pantai Hospital Laguna Merbok, Dr. Senthil Kumaran, vaksin yang disyorkan kepada kanak-kanak buat masa ini bagi kerajaan Malaysia kita sudah mendapat vaksin untuk penyakit seperti pneumococcal, tuberkulosis, hepatitis B, difteria, pertussis, tetanus, polio, haemophilus influenzae type B, measles (campak), mumps (beguk), rubella dan human papillomavirus HPV, ini untuk bayi baru lahir sehinggalah berumur 18 bulan dan ketika di peringkat sekolah bermula tujuh hingga15 tahun. Ini adalah vaksin yang wajib diberikan kepada kanak-kanak dan disediakan kerajaan secara percuma.
“Vaksin lain secara tambahan lebih bagus kalau diambil dan diberi perlindungan kepada kanak-kanak antaranya vaksin jenis influenza, chicken pox, hepatitis A, meningococcal dan rotavirus. Ini antara inisiatif ibu bapa untuk mengambil perlindungan tambahan di klinik ataupun hospital swasta.
“Bayi mempunyai daya tahan terhadap jangkitan yang lemah berbanding orang dewasa jadi golongan bayi berisiko tinggi untuk mendapat komplikasi yang serius sekiranya mendapat jangkitan kuman.
“Golongan bayi memerlukan bantuan untuk meningkatkan imunisasi mereka, jadi kita beri bantuan melalui pemberian vaksin. Sebab itu ketika bayi dilahirkan, mereka diberikan dua jenis suntikan untuk menguatkan imunisasi,” katanya.
Tambah beliau,  badan kita secara semula jadi mempunyai sel-sel yang dikenali sebagai sel imun untuk melawan penyakit dan kuman, tetapi  ianya tidak terbentuk secara spesifik terhadap  kuman-kuman tertentu.
Sel-sel imun semula jadi ini berguna untuk melawan kuman-kuman yang biasa ditemui di persekitaran kita, tetapi tidak mempunyai kekuatan yang cukup  untuk melawan jangkitan kuman yang berbahaya, contonya kuman polio, difteria dan sebagainya. Untuk melawan kuman-kuman yang merbahaya ini, kita memerlukan sel imun atau antibodi yang spesifik.
“Untuk mendapatkan sel imun yang spesifik bagi kuman tertentu secara semulajadi, pertama kita perlu harus dijangkiti kuman tersebut terlebih dahulu dan mejalani proses penyembuhan. Tetapi proses ini membawa risiko komplikasi serius atau kematian, terutama pada golongan kanak-kanak.
“Pemberian vaksin dapat menimbulkan imuniti yang setara dengan proses jangkitan dan penyembuhan, tanpa perlu mengambil risiko yang ditimbulkan oleh penyakit tersebut,” jelasnya.
Dalam pada itu, Dr. Senthil menasihatkan, mana-mana pihak yang mempunyai sebarang kemusykilan atau berasa takut dan ragu-ragu, boleh mendapatkan nasihat daripada pengamal perubatan yang diiktiraf dan bukannya melalui sumber tidak sahih mahu pun laman sosial dan sebagainya.
“Vaksin telah digunakan lebih 80 tahun di seluruh dunia dan terbukti keberkesanannya. Saya juga nasihatkan ibu bapa yang terlepas jadual suntikan imunisasi dan ingin mendapatkan semula perlindungan untuk anak-anak, boleh tampil segera ke mana-mana klinik atau pusat kesihatan sewajarnya,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/isu-vaksin-dan-kesannya-kepada-kanak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sama Ada Dia Bapa Abaikan Anak Anak Atau Simply Bebal Dr Say Tegur Jangan Ambil Mudah Isu Depresi Isteri

Sama Ada Dia Bapa Abaikan Anak Anak Atau Simply Bebal Dr Say Tegur Jangan Ambil Mudah Isu Depresi Isteri

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 343 hits
Doktor dan pengacara Dr Say Shazril menasihatkan para suami agar tidak mengambil mudah isu depr3si isteri Dr Say mengulas perkara itu berdasarkan tularnya seorang individu lelaki memberikan komen berbaur biad4p terhadap video seorang suri r...
Pfizer Kata Keberkesan Vaksin Pada Kanak Kanak 5 11 Tahun Capai 90

Pfizer Kata Keberkesan Vaksin Pada Kanak Kanak 5 11 Tahun Capai 90

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 174 hits
Amerika Syarikat mengumumkan untuk memberi vaksin kepada kanak kanak berusia lima hingga 11 tahun Gambar Getty Keberkesanan vaksin Covid 19 Pfizer mencapai lebih 90 peratus menghalang gejala jangkitan terhadap kanak kanak berusia antara lim...
Parlimen Hari Ini Isu Aukus Penjawat Awam Enggan Vaksin Jadi Tumpuan

Parlimen Hari Ini Isu Aukus Penjawat Awam Enggan Vaksin Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 304 hits
Isu pakatan keselamatan tiga negara yang diwujudkan antara Amerika Syarikat United Kingdom dan Australia antara isu bakal dibangkitkan pada persidangan Parlimen hari ini Menurut aturan urusan mesyuarat persidangan Dewan Rakyat perkara itu t...
Jangan Cemburu Kita Pun Nak Belajar Cari Duit Mudah Mat Sabu Sindir Anwar

Jangan Cemburu Kita Pun Nak Belajar Cari Duit Mudah Mat Sabu Sindir Anwar

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 235 hits
Mohamad Sabu menggamatkan Sidang Dewan Rakyat selepas menyindir Ketua Pembangkang ketika membangkitkan isu usul bahas Kertas Pandora KUALA LUMPUR Sidang Dewan Rakyat gamat apabila Ahli Parlimen Kota Raja Mohamad Sabu berjenaka menyindir Ket...
Isu Yang Jangan Dipandang Remeh

Isu Yang Jangan Dipandang Remeh

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 198 hits
NORMAN RADZUANNampak biasa biasa sahaja tapi kepada orang Melayu dari mulut ke mulut di warung kopi dan pintu luar surau mereka mula mengatakan PH ingkar janji Pemimpin2 PH terutama pemimpin2 Melayu kena buat penjelasan segera secara detail...
Jangan Buli Mereka Enggan Vaksin Nube

Jangan Buli Mereka Enggan Vaksin Nube

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 180 hits
Jangan buli mereka enggan vaksin NUBE Kesatuan Kebangsaan Pekerja pekerja Bank membantah sebarang bentuk diskriminasi membuli dan menggugat maruah rakyat yang enggan divaksin Setiausaha Agung NUBE J Solomon berkata kenyataan Menteri Kesihat...
Hiburan Digelar Attention Seeker Rita Rudaini Ditegur Netizen Minta Berhenti Meroyan Isu Vaksin

Hiburan Digelar Attention Seeker Rita Rudaini Ditegur Netizen Minta Berhenti Meroyan Isu Vaksin

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 174 hits
Seolah tidak berkesudahan Rita Rudaini sekali lagi menjadi hencapan netizen berikutan rentetan drama aktres ini yang sering meluah perasaan di Instagram mengenai kecaman yang diterimanya kerana enggan menerima vaksin sebelum ini ARTIKEL BER...
Jangan Hukum Individu Tidak Divaksin

Jangan Hukum Individu Tidak Divaksin

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 225 hits
DR ZAIDI ZAKARIAJangan pecat jangan tukar pindah tempat kerja kerana semata mata tidak vaksin Pandemik epidemik Covid 19 ini semua orang jadi susah Susah terutama bab kewangan kekangan darurat dan PKP kantung simpanan kering Bahkan kita dik...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara