Isu Percanggahan Tadbir Urus Glic Glc Perlu Dihentikan




A Kadir Jasin
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.
Gambar hiasan: Pelancaran projek Bukit Bintang City CentreNOTA: Rencana ini dipinda dan disesuaikan daripada kolum saya yang disiarkan oleh Sinar Harian pada 2 Februari lalu.
BANYAK sudah dibincangkan mengenai usaha menyelamat, menyusun semula dan mereformasi agensi awam serta tabung-tabung pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC).
Ia adalah tugas yang rumit, memakan belanja besar dan masa yang lama. Apatah lagi kes-kes tertentu melibatkan tindakan undang-undang. Maka catatan kali ini pun panjang juga. Mohon kesabaran.
Antara yang terlibat dengan menyelamatan dan penyusunan semula adalah 1Malaysia Development Berhad (1MDB), SRC International Sdn Bhd (SRC), Tabung Haji (TH), Kumpulan Felda dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).
Banyak lagi perlu disusun semula bagi membuang amalan lama yang merosakkan. Ini termasuklah memperkukuhkan tadbir urus dan tanggungjawab fidusiari serta mengelak percanggahan kepentingan.
Di pihak lain pula, percubaan sedang dibuat untuk membeli aset kerajaan oleh pihak swasta di mana terdapat unsur-unsur yang meragukan dan campur tangan orang yang terlibat dengan kerajaan lama.
Izinkan saya memberi contoh perbuatan mencampur-adukkan pengurusan harta kerajaan dengan harta persendirian, termasuk harta parti politik, khususnya yang melibatkan Umno dan kerajaan lama.
Hal ini penting difahami kerana terdapat tanda-tanda bahawa ia masih berterusan hingga ke hari ini walaupun mungkin dalam bentuk yang berbeza.
Gabungan Kesturi
Contoh klasik adalah sebuah syarikat bernama Gabungan Kesturi Sdn Bhd. Banyak orang mungkin tidak tahu bahawa sehingga beberapa bulan lalu, syarikat ini adalah salah satu pemegang saham utama syarikat media terbesar di negara kita iaitu Media Prima Bhd.
Gabungan Kesturi ini adalah syarikat proksi Umno. Tetapi Ini bukanlah hal yang memeranjatkan. Banyak parti politik anggota Barisan Nasional (BN) mempunyai syarikat media. MCA, misalnya masih menguasai akhbar bahasa Inggeris, The Star.
Apa yang luar biasa mengenai Gabungan Kesturi adalah untuk satu jangka masa yang panjang - dari 2004 hingga 2019 - ia diuruskan oleh dua orang eksekutif GLC, iaitu Datuk Shahril Ridza Ridzuan dan Datuk Abdul Rahman Ahmad.
Shahril sekarang Pengarah Urusan Khazanah Nasional Berhad (Khazanah). Sebelum itu dia adalah Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Abdul Rahman pula baru saja tamat kontrak sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan kini menjadi Pengerusi Lembaga Pengarah Sime Darby Berhad.
Mereka ini dianggap “wunderkinder” (budak-budak cerdik) zaman keruntuhan empayar perniagaan Bumiputera akibat Krisis Kewangan Asia 1997-98.
Mereka dilantik mengurus aset-aset yang diambil alih atau diambil balik oleh kerajaan daripada beberapa orang usahawan Bumiputera. Ini termasuklah aset Renong-UEM, Naluri Berhad dan Realmild Sdn Bhd.
Antara aset tiga kumpulan Bumiputera tersebut adalah Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS), Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS), New Straits Times Press dan MRCB.
Ketua kepada Shahril dan Abdul Rahman adalah Tan Sri Mohamed Yakcop seorang “survivor” politik dan korporat yang luar biasa. Dia dikaitkan dengan kerugian RM30 bilion duit Bank Negara dalam perniagaan tukaran asing pada awal tahun 1990-an.
Dua Alam
Yang menjadi persoalan dengan Shahril dan Abdul Rahman adalah ketika mereka menyandang jawatan tinggi GLC, mereka juga menjadi penama (proxy) Umno dalam Gabungan Kesturi mulai 21 Jun 2004, iaitu permulaan pemerintahan Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Maksudnya, Shahril dan Abdul Rahman menjadi makhluk dua alam dunia korporat dengan menjadi penama Umno Umno dan pada masa yang sama mereka juga menguruskan GLIC/GLC.
Malah mereka kekal mewakili Umno dalam Gabungan Kesturi sehingga selepas Pilihan Raya Umum 2018 di mana Pakatan Harapan (PH) menewaskan BN. Mereka berhenti hanya pada 11 Februari 2019.
Pada 18 Oktober 2019, Gabungan Kesturi ditukar menjadi Synergy DSI Capital Sdn Bhd dengan pemegang saham utamanya Datuk Seri Dr Irmohizam Ibrahim. Dia adalah Ahli Parlimen BN Kuala Selangor dan antara orang kuat bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak.
Yang lebih menarik dan mengejutkan adalah Gabungan Kesturi juga mempunyai saham dalam Ultra Kirana Sdn Bhd dengan rakan kongsi terdiri daripada Wan Quoris Shah Abdul Ghani dan Harry Lee Vui Khiun. Wan Quoris Shah dikaitkan dengan kepimpinan Umno zaman Najib.
Syarikat Ultra Kirana ini dikatakan sangat beruntung kerana mendapat hasil mudah melalui kontrak Kementerian Dalam Negeri bagi memproses visa pelancong dari China.
Rasuah

Ultra Kirana menjadi bahan berita sensasi apabila pada 26 Jun tahun lalu bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tuduhan menerima rasuah lebih S$4.2 juta (kira-kira RM12.6 juta) daripadanya.

Sehari kemudian, Ahmad Zahid didakwa pula di Mahkamah Sesyen Shah Alam dengan 33 pertuduhan menerima rasuah RM42.7 juta daripada Ultra Kirana. Dia mengaku tidak bersalah atas semua pertuduhan.

Dalam erti kata yang lain, Ultra Kirana didakwa terbabit memberi rasuah kepada Ahmad Zahid pada ketika Shahril dan Abdul Rahman menjadi penama Umno dalam Gabungan Kesturi.

Walaupun kes ini masih dibicarakan, namun pembabitan Shahril dan Abdul Rahman sebagai penama Umno dalam Gabungan Kesturi selama 15 tahun menimbulkan banyak persoalan kerana pada masa yang sama mereka juga pengurus GLC.
Dilema moral bagi kedua-dua mereka dan kerajaan PH adalah bagaimana hendak menjustifikasikan penerusan peranan mereka dalam GLIC dan GLC. Itu pun kalau isu moral penting kepada semua yang terbabit.
Dalam konteks semasa, hal ini boleh dihubungkaitkan dengan apa yang sedang berlaku, yang melibatkan bekas Menteri Kewangan Kedua era BN, Datuk Seri Johari Abdul Ghani.
Johari yang berupa Ahli Majlis Tertinggi Umno dan Pengerusi Perhubungan Umno Wilayah Persekutuan sedang terlibat dengan usaha mengambil alih dan menyusun semula perniagaan perbadanan awam, GLC dan syarikat media.
Peranan Johari ini perlu disiasat dan difahami dalam konteks bahawa PH sendiri tidak menggalakkan pemimpinnya terbabit dalam pengurusan GLC dan GLIC.
Semasa berkhidmat dengan kerajaan BN, Johari terbabit dengan banyak “business deals” yang melibatkan kepentingan awam dan jumlah wang yang besar.
Antaranya adalah penswastaan tapak Penjara Pudu kepada UDA ketika dia menjadi pengerusi perbadanan tersebut. Tanah itu kemudiannya diserahkan kepada Ecoworld Berhad untuk dimajukan. Ecoworld dikepalai oleh Tan Sri Liew Kee Sin.
Johari juga terlibat dengan penjualan dan pembangunan tanah UDA seluas 9.5 ekar di Tanjong Tokong, Pulau Pinang, yang membabitkan Ideal Property Group milik Tan Sri Alex Ooi Kee Liang.
Maklumat yang saya peroleh mengatakan Ideal telah membina 2,000 unit apartmen mampu milik dan memulangkan 400 unit kepada UDA untuk dijual kepada setinggan Bumiputera sekitar kawasan itu.
Sumber Umno mengatakan terdapat 1,000 keluarga setinggan di situ tetapi hanya 400 dapat ditempatkan di projek UDA-Ideal. Ini isu lama di bawah pemerintahan BN.
Sebagai Menteri Kewangan Kedua zaman Najib, Johari terlibat dengan banyak urusan jual beli hartanah oleh kerajaan serta pelaburan yang membabitkan berbilion ringgit.
Kesimpulannya, kerajaan PH perlu memikirkan semula situasi seperti ini dan, sekiranya didapati ada kes, hendaklah membuat pemeriksaan forensik seperti yang telah dilakukan terhadap banyak individu, syarikat, agensi dan perbadanan sejak ia mengambil alih pentadbiran.
Nota Kaki: Setelah membeca tulisan saya di Sinar Harian, seorang bekas Ahli Lembaga Pengarah Media Prima Bhd menghantar pesanan WhatsApp mengenai dua perkara.
Pertama, peranan berbentuk politik yang membabitkan Shahril dan bekas Pengerusi SME Corporation, Tan Sri Mohamed Al Amin Abdul Majid, dalam Gabungan Kesturi dan kedua mempertahankan Abdul Rahman sebagai “orang baik dan profesional tulen”. Saya ambil maklum.
Mengenai pembabitan Mohamed Al Amin dalam politik Umno/BN saya tahu sangat. Dia sahabat Najib. Saya bertembung dengan beliau bersama bekas Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan, Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah dan beberapa orang lagi sahabat Najib di Langkawi ketika kempen Pilihan Raya Umum 2018.
Mereka di pulau itu berkempen menyekat calon PH, Tun Dr Mahathir Mohamad. Ketika itulah Irwan memperkenalkan tarian ala burung cenderawasih jantan mengawan dengan berkasut merah.
Wallahuaklam.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kadirjasin.blogspot.com/2020/02/isu-percanggahan-tadbir-urus-glicglc.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hisham Persoal Tindakan Mat Sabu Tangani Isu Penculikan

Hisham Persoal Tindakan Mat Sabu Tangani Isu Penculikan

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 216 hits
Hishammuddin Hussein menggesa penggantinya Mohamad Sabu memainkan peranan lebih tegas dalam menjaga keselamatan negara termasuk memantapkan inisiatif Perjanjian Kerjasama Trilateral selepas kes penculikan di perairan Sabah yang melibatkan n...
Malaysia Ulangi Sokongan Kepada Gambia Isu Rohingya

Malaysia Ulangi Sokongan Kepada Gambia Isu Rohingya

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 203 hits
KUALA LUMPUR Malaysia menganggap keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa untuk meluluskan langkah langkah sementara yang dimohon oleh Gambia berhubung Konvensyen Pencegahan dan Hukuman Jenayah Genosid sebagai hala tuju yang betul untuk men...
Isu Pemandu Bas Ph Saifuddin Pas Tak Terlibat Pun

Isu Pemandu Bas Ph Saifuddin Pas Tak Terlibat Pun

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 190 hits
BERITASetiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail tidak melihat kenyataan dibuat Abdul Hadi Awang mengenai peralihan kepemimpinan negara sebagai sesuatu yang wajar diberi perhatian Malah kata Saifuddin pandangan diberi presiden PAS itu t...
Pdrm Yakin Tiada Isu Tunggakan Gaji

Pdrm Yakin Tiada Isu Tunggakan Gaji

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 189 hits
ISU tunggakan gaji membabitkan pasukan Polis Diraja Malaysia tidak akan berulang lagi sepanjang saingan musim ini apabila skuad The Cops bakal meraih penajaan jutaan ringgit daripada syarikat telekomunikasi RedONE Sdn Bhd Walaupun tidak din...
Kaitkan Isu Lain Tindakan 8 Pemuda Dap Bodoh Kebudak Budakan

Kaitkan Isu Lain Tindakan 8 Pemuda Dap Bodoh Kebudak Budakan

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 264 hits
Ketua Pemuda Bersatu Perak Mohd Hafez Mubin Mohd Salleh membidas kenyataan lapan pemuda DAP terhadap ketua Armada Syed Saddiq Syed Abdul Rahman Ini selepas Syed Saddiq mendakwa beberapa pemimpin DAP yang merupakan sekutu Presiden PKR Anwar ...
Auta Dr Mahathir Dan Pakatan Harapan Dalam Isu Lanjutan Konsesi Tol

Auta Dr Mahathir Dan Pakatan Harapan Dalam Isu Lanjutan Konsesi Tol

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 313 hits
Ingat lagi tak mamat kat atas nie Masa kempen PRU 14 lepas dalam satu video klip berdurasi 2 minit 19 saat beriya iya mamat nie tuduh DS Najib dan kerajaan Barisan Nasional dahulu sengaja tak nak hapuskan tol sebab nak kayakan kroni Mamat n...
Pakai Topi Tutup Rambut Tapi Topi Basah Sharifah Rose Mohon Maaf Isu Foto Tidak Bertudung

Pakai Topi Tutup Rambut Tapi Topi Basah Sharifah Rose Mohon Maaf Isu Foto Tidak Bertudung

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 483 hits
Bagi anda yang mengenali personaliti media sosial Sharifah Rose semalam dia telah tampil menjelaskan situasi sebenar selepas tersebar fotonya tidak bertudung ketika bercuti di Phuket Thailand Menurut Rose ketika di pantai dia hanya mengenak...
Anwar Pun Sedia Jumpa Hadi Jawab Isu Susunan Politik Baru

Anwar Pun Sedia Jumpa Hadi Jawab Isu Susunan Politik Baru

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 273 hits
January 23 2020 1 22 PMPETALING JAYA Presiden PKR Anwar Ibrahim juga sedia berjumpa Abdul Hadi Awang walaupun sibuk ketika ditanya pemberita mengenai susunan politik baru di Putrajaya susulan pertemuan presiden PAS dengan perdana menteri Ta...
Terkini Isu Peralihan Kuasa Pm Secara Terbuka Hanya Untung Pihak Lawan Lim Guan Eng

Terkini Isu Peralihan Kuasa Pm Secara Terbuka Hanya Untung Pihak Lawan Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 281 hits
PUTRAJAYA Soal peralihan kuasa Perdana Menteri yang dibicarakan secara terbuka ketika ini hanya menguntungkan pihak lawan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berpendapat isu sepatutnya dibincangkan secara dalaman walaupun Pakatan Harapan meng...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran