Isu Niis Muhyiddin Jangan Berdalih




Isu NIIS: Muhyiddin jangan berdalih!Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: February 18, 2023 ShareBekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyididn Yassin digesa tidak berdalih atau mengalihkan isu berkaitan dakwaan penganugerahan projek Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIIS) untuk Jabatan Imigresen bernilai RM1.159 bilion kepada menantu beliau.
Bagi Timbalan Pengarah Komunikasi KEADILAN Danish Hairudin, Muhyididn tidak boleh hanya menafikan terlibat sedangkan hal berkenaan telah menjadi rahsia umum dan rakyat mahu jawapan yang konkrit.
“Di Parlimen, beliau hanya membuat penafian semata-mata tanpa sebarang asas yang jelas. Jika rahsia terbuka ini dikatakan fitnah, mengapa sehingga hari ini tiada tindakkan undang-undang diambil kepada mana-mana pihak yang secara terus menerus membangkitkan hal ini.
“Ini melibatkan maruah, intergriti serta kredibiliti beliau sebagai bekas Perdana Menteri dan Presiden Perikatan Nasional,” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Danish lagi, Projek National Integrated Information System (NIIS) Jabatan Imigresen yang akan menggantikan sistem sedia ada, Malaysian Immigration Sistem (myIMMS) telah bertukar syarikat pembangun sistem ketika Muhyiddin menjawat Menteri Dalam Negeri (KDN) Kerajaan Pakatan Harapan yang lalu.
Isu tersebut bertukar kontroversi apabila kontrak yang sudah diberikan kepada syarikat Prestariang pada 2017 dibatalkan dan KDN minta proposal baharu pada tahun 2019.
Hal itu, kata Hairudin, menyebabkan syarikat baharu yang dikaitkan dengan menantu beliau Datuk Adlan Berhan diberi kontrak dan Prestariang kemudiannya menyaman kerajaan menuntut ganti rugi RM732 juta.
“Syarikat IRIS umum di Bursa Malaysia, mereka sudah mendapat surat anugerah atau letter of award (LOA) projek NIIS Jabatan Imigresen bernilai RM1.16 bilion.
“Di sini ada persoalan yang Muhyiddin kena jawab segera dengan tuntas,” katanya.
Justeru Hairudin mahu Muhyiddin memberi jawapan siapakah pemilik saham syarikat rakan kongsi IRIS tersebut, adakah menantu beliau?
Kedua, apakah hubung kait sebuah syarikat bernama S5 Sistem dengan IRIS, adalah sebagai rakan kongsi IRIS. Juga IRIS menggunakan konsortium untuk melobi kontrak berkenaan dan S5 adalah pemain utamanya.
Ketiga, menjadi tanda tanya mengapakah projek mega NIIS tersebut diluluskan secara tergesa gesa pada ketika parlimen digantung pada waktu darurat tempoh hari.
“Persoalan ini ditujukan kepada Muhyiddin kerana beliau adalah PM ketika itu.
“Pada 11 Disember 2018, Muhyiddin selaku Menteri KDN Kerajaan PH telah membatalkan kontrak yang sudah diberi kepada Prestariang. Kemudian minta proposal baru “request for proposal” (RFP) pada tahun 2019. Ini memberi peluang syarikat yang didakwa ada kaitan dengan menantunya melobi dan membida.
“Sebab itu Muhyiddin perlu jawab dan bukan hanya penafian semata-mata,” ujarnya.
Menurut Hairudin lagi, banyak perkara yang rakyat perlu tahu dan beliau yakin badan penguatkuasa seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sudah bersedia menyiasat dan membongkar skandal tersebut demi mengembalikan keyakinan rakyat terhadap integriti kerajaan Malaysia.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/02/isu-niis-muhyiddin-jangan-berdalih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akibat Takut Kena Dakwa Muhyiddin Pesan Jangan Salah Guna Kuasa Kepada Anwar

Akibat Takut Kena Dakwa Muhyiddin Pesan Jangan Salah Guna Kuasa Kepada Anwar

papar berkaitan - pada 17/2/2023 - jumlah : 190 hits
Oleh Adam MalikPenghujahan di dalam dewan Parlimen menjadi bertambah menarik semalam Paling menarik apabila Tan Sri Muhyiddin Yassin memperingatkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim agar jangan salah guna kuasa BacA SINI
Jangan Harap Guna Kes Mahkamah Bersatu Untuk Menang Prn Umno Diberitahu

Jangan Harap Guna Kes Mahkamah Bersatu Untuk Menang Prn Umno Diberitahu

papar berkaitan - pada 23/2/2023 - jumlah : 111 hits
Parti itu patut menumpukan kepada usaha pulih daripada persengketaan dalaman kata ahli akademik 23 Feb 2023 Selain Wan Saiful Wan Jan daripada Bersatu Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi juga sedang dibicarakan atas tuduhan rasuah PETALING JAY...
Oiii Kah Kah Hang Jangan Gelabah La Hang Cakap Video Hang Ada Tak Pa Jangan Gelabah Tunggu Kena Angkut

Oiii Kah Kah Hang Jangan Gelabah La Hang Cakap Video Hang Ada Tak Pa Jangan Gelabah Tunggu Kena Angkut

papar berkaitan - pada 23/2/2023 - jumlah : 306 hits
ATAIH HANG KATA TAK KATA YANG BAWAH NI HANG KATA KAH KAH KAHBUKAN PENYELIDIK SAMBILAN DIA NI KHABARNYA KENA BUANG KERJA
Jangan Mohon Maaf Dan Lawan Dimahkamah Kan Cakap Baru Ni Kata Dah 60 Tahun Berjuang

Jangan Mohon Maaf Dan Lawan Dimahkamah Kan Cakap Baru Ni Kata Dah 60 Tahun Berjuang

papar berkaitan - pada 23/2/2023 - jumlah : 138 hits
DS Anwar arahkan surat tuntutan dihantar kepada MP Pendang untuk minta maaf dan buat satu surat akujanji tak ulangi tohmahan yang mengatakan DS Anwar sebagai PM paling teruk Harap kalau dia tak minta maaf DS jangan berlembut lagi Teruskan s...
Kalau Tak Mampu Jangan Kahwin Pemuda Selar Cadangan Insentif Khas Untuk Berkahwin Bagi Golongan B40

Kalau Tak Mampu Jangan Kahwin Pemuda Selar Cadangan Insentif Khas Untuk Berkahwin Bagi Golongan B40

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 116 hits
Perkahwinan ini bukanlah sekadar membendung maksiat malah tanggungjawab yang datang bersama juga adalah besar Jadi jika anda tidak mampu maka hentikanlah niat untuk berkahwin kerana tugas akan bertambah dan kewangan juga main isu penting Di...
Boikot Pengusaha Melayu Sendiri

Touch N Go Launches Its First Sports Edition Charm In Collaboration With The Badminton Association Of Malaysia

Pengambilan Besar Besaran Jawatan Ukm Mei 2024

Makanan Viral Di Concubine Lane Ipoh

Is Pas Considering A Future Without Perikatan

Introducing Munchy S Lexus Gold A Joyful Golden Delight In Every Bite

Gumhealthfirst Utamakan Kesihatan Gusi Anda Dengan Systema

Is The Kuala Lumpur Singapore High Speed Rail Project A Good Idea



5 Sisi Gelap Perangai Guru di Malaysia Yang Kita Takut Nak Perkatakan

Info Sinopsis Kutipan The Experts Filem Malaysia 2024

10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia


Trip 4h3m Ke Kuching Sarawak

Santai Makan Malam Hujung Minggu Di Palm Garden Hotel Putrajaya Dengan Bufet Grill Nites Masakan Thai

Perbezaan Antara Tentatif Atur Cara

Bilal Indrajaya Niscaya Chord

Satu Satunya Kenderaan Kami Ada Bapa Tular Bawa Anak Sakit Naik Motor Ulang Alik Hospital

Thursday Jokes 213