Isu Kantin Pun Nak Jadi Isu


 
Arahan agar kantin sekolah 𝗽𝗲𝗿𝗹𝘂 𝗱𝗶𝗯𝘂𝗸𝗮 sepanjang bulan Ramadhan pun nak dijadikan isu dan 𝗽𝗼𝗹𝗲𝗺𝗶𝗸. Tak faham aku. Macam dah ketandusan isu sangat.


Apa masalah kalau kantin sekolah dibuka pun? Murid sekolah, terutamanya 𝘁𝗮𝗵𝗮𝗽 𝘀𝗮𝘁𝘂 memang 𝗱𝗮𝗵 𝘄𝗮𝗷𝗶𝗯 𝗽𝘂𝗮𝘀𝗮 ke semuanya sampai nak tutup terus kantin?


Ibadah puasa itu diwajibkan ke atas 𝗺𝘂𝘀𝗹𝗶𝗺 𝘀𝗮𝗵𝗮𝗷𝗮. Orang bukan Muslim, terutamanya kanak-kanak, tak bolehlah dipaksa untuk turut sama berpuasa.


Memang orang Islam Malaysia, mudahnya Melayu, tak kuat iman ke apa? Nampak orang makan pun dah rasa terliur dan 𝘀𝗲𝗿𝘁𝗮 𝗺𝗲𝗿𝘁𝗮 𝗻𝗮𝗸 𝗯𝗮𝘁𝗮𝗹𝗸𝗮𝗻 𝗽𝘂𝗮𝘀𝗮. Begitu?


Orang Islam di negara lain, terutama negara majoriti bukan Islam tenang je. Bukan setakat di sekolah, yang keluarga mereka masih bukan Islam, 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝗿𝘂𝗺𝗮𝗵 pun ada yang makan depan mereka. Ok je?


Puasa ni, antara lain mengajar kita perasaan orang miskin yang nak beli makanan pun tak mampu. Punya marah orang makan depan dia, tapi masa dia berlagak kaya 𝘁𝗮𝗸 𝗳𝗶𝗸𝗶𝗿 𝗽𝘂𝗹𝗮 𝗽𝗲𝗿𝗮𝘀𝗮𝗮𝗻 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗶𝘀𝗸𝗶𝗻?


𝘗𝘰𝘴𝘵 di media sosial 𝘴𝘩𝘰𝘱𝘰𝘪𝘯𝘨 sana, 𝘴𝘩𝘰𝘱𝘱𝘪𝘯𝘨 sini, pergi melancong, makan di restoran mahal, masa tu tak ada pula fikir perasaan orang yang tak mampu.


Puasa ni kan menduga keimanan kita. Kalau setakat tengok orang makan dah tak tahan, maknanya 𝗹𝗲𝗺𝗮𝗵 𝘀𝗮𝗻𝗴𝗮𝘁 𝗶𝗺𝗮𝗻 tu. Kena usaha kuatkan iman. Bukannya larang orang makan.


Di televisyen dan dalam media sosial ada banyak je 𝗶𝗸𝗹𝗮𝗻 𝗺𝗮𝗸𝗮𝗻𝗮𝗻. Ada juga 𝘪𝘯𝘧𝘭𝘶𝘦𝘯𝘤𝘦𝘳 yang buat video memasak. Eh yang tu 𝘁𝗮𝗸 𝗮𝗽𝗮 𝗽𝘂𝗹𝗮𝗸 ye? Boleh pulak.


Tiba kantin sekolah, terus suruh tutup. Ini apa jenis fikiran sebenarnya?


Kalau anak tu puasa, takut anak tak tahan, beritahu dia 𝗷𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗿𝗴𝗶 𝗸𝗲 𝗸𝗮𝗻𝘁𝗶𝗻 waktu rehat. Apa yang susah sangat? Bukan wajib pergi kantin pun masa rehat.


Masa anak aku sekolah tadika dulu, aku beritahu cikgu dia yang anak aku puasa. Kalau anak aku tak ada sakit atau apa, jangan beri dia makan. Ok je anak aku puasa.


Walaupun ramai murid lain yang makan dalam kelas. Murid yang puasa cikgu dia suruh 𝗽𝗲𝗿𝗴𝗶 𝘁𝗲𝗺𝗽𝗮𝘁 𝗹𝗮𝗶𝗻 masa murid yang tak puasa makan. Tak ada masalah.


Tak payahlah nak jadikan benda ni isu. Perkara begini boleh buatkan orang bukan Islam 𝘀𝗲𝗺𝗮𝗸𝗶𝗻 𝗺𝗲𝗺𝗯𝗲𝗻𝗰𝗶 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺. Ini bukan jenis dakwah yang perlu kita bawa.


Kita sebagai muslim diwajibkan berdakwah. Paling tidak pun 𝗺𝗲𝗻𝗮𝗺𝗽𝗶𝗹𝗸𝗮𝗻 𝗮𝗸𝗵𝗹𝗮𝗸 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗲𝗹𝗼𝗸. Kalau dah begini perangai, kita sebenarnya tonjolkan akhlak yang tengik. Guane boh?


 
Raja Gelap II 


.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/03/isu-kantin-pun-nak-jadi-isu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Kantin Atau Nak Islam

Nak Kantin Atau Nak Islam

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 112 hits
Membaca kenyataan keterlaluan oleh Ketua Dewan Ulama PAS Pusat Ahmad Yahaya bahawa organisasi dipimpinnya beranggapan yang arahan Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek supaya kantin sekolah mesti beroperasi seperti biasa sepanjang Ramadan sebag...
Pemimpin Pn Tak Sepakat Isu Tutup Kantin

Pemimpin Pn Tak Sepakat Isu Tutup Kantin

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 128 hits
malaysiakini comIsu kantin sekolah yang dibenar beroperasi sepanjang bulan Ramadan mendapat reaksi berbeza dalam kalangan pemimpin Perikatan Nasional Presiden Gerakan Dominic Lau berkata parti itu tidak berkongsi pandangan sama dengan PAS y...
Pm Bincang Hal Lebih Penting Bukan Isu Macam Bak Kut Teh Kantin Sekolah

Pm Bincang Hal Lebih Penting Bukan Isu Macam Bak Kut Teh Kantin Sekolah

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 116 hits
malaysiakini comDiterbitkan Mar 18 2024 12 40 PMPerdana Menteri Anwar Ibrahim menggesa semua pihak untuk mengutamakan isu yang lebih penting seperti ekonomi dan pelaburan berbanding polemik politik Berucap kepada kakitangan Jabatan Perdana ...
Tak Dak Baru Nak Mai

Tak Dak Baru Nak Mai

papar berkaitan - pada 10/3/2024 - jumlah : 99 hits
Nak peruntukan Datang dewan pun jarang jarang baru nak datang masuk dewan pun tak buat kerja memfitnah je tahunya nak peruntukan Pergi jahanam la PMX dah kalau nak peruntukan datang bincang Tapi dia degil Ni peluang tebuk atap pun dah tak a...
Jebat Dah Nak Sekolah Nabila Bahagia Hidup Dengan Jebat Tak Fikir Cari Pengganti

Jebat Dah Nak Sekolah Nabila Bahagia Hidup Dengan Jebat Tak Fikir Cari Pengganti

papar berkaitan - pada 8/3/2024 - jumlah : 76 hits
Tampil cantik berbusana anggun beberapa hari lalu sehingga ramai menyangkakan ibu kepada Jebat Jayden ini sudah pun kembali berumah tangga Namun usahawan dan pempengaruh Noor Nabila menyatakan dia belum terfikir untuk mencari pengganti baha...
Kes Tangkap Khalwat Aliff Aziz Mohon Maaf Amp Akan Beri Kenyataan Bukan Nak Tegakkan Benang Basah Sekadar

Kes Tangkap Khalwat Aliff Aziz Mohon Maaf Amp Akan Beri Kenyataan Bukan Nak Tegakkan Benang Basah Sekadar

papar berkaitan - pada 10/3/2024 - jumlah : 82 hits
Selepas dilaporkan ditangkap khalwat awal pagi semalam di sebuah kondominium mewah di Kuala Lumpur Aliff Aziz telah memuat naik hantaran di Instagram story 23 hours ago Nama Tengah Panas Menjadi Bualan Ruhainies Sempat Pu
Woii Walaun Malas Kerja Nak Baju Murah Jahit Sendiri Lagi Murah Upserey Napetey

Woii Walaun Malas Kerja Nak Baju Murah Jahit Sendiri Lagi Murah Upserey Napetey

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 111 hits
Bob Kelanang Walaun ni xmampu nak beli baju uniform sekolah anak kesian ke dia boleh la tadah tin Milo kat pasar Ramadan nanti
Konon Nak Ubah Industri Idola Netizen Jelek Lihat Ahli Kumpulan Popular Ini Sokong Jenama Diboikot Meski Dah Ditegur

Konon Nak Ubah Industri Idola Netizen Jelek Lihat Ahli Kumpulan Popular Ini Sokong Jenama Diboikot Meski Dah Ditegur

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 129 hits
Peminat telah meluahkan kekecewaan mereka terhadap seorang idola wanita ini ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini kumpulan LE SSERAFIM telah dijemput sebagai artis jemputan untuk membuat persembahan di konsert IU di Seoul Setibanya ahli di lokasi...
Perlu Hasil Dividen Yang Lebih Baik Dari Bank Alliance

If Anwar Is Bad Najib Was Worse

Bekas Datuk Bandar Ditahan Disyaki Terima Rasuah Lebih Rm1 Juta

Lights Camera Action Attending The Lisbon Motorcycle Film Festival

Oku Dipukul Polis Siasat Dakwaan 3 Laporan Disediakan Anggota Sendiri Peguam

Jadual Bayaran Bantuan Str Fasa 3 2024

Dua Lelaki Maut Berbalas Tembakan Dengan Polis

Selepas Tesla Microsoft Google Pula Akan Melabur Di Malaysia



10 Fakta Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Yang Ramai Tak Tahu Gandingan Pelakon Erysha Emyra MK K Clique Siaran TV3 Malaysia Tonton

5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat


Tiny House By Caz Zegers Arquitectura In Lo Barnechea Chile

15 Nautical Themed Mediterranean Kids Room Ideas For Adventure Seekers

Fleet Card Diesel

Why Green Credentials Must Be A Business Imperative

National Press Club Abolish Pppa Not Expand It

Apakah Suami Menanggung Dosa Istri Termasuk Dosa Yang Terkecil Sekalipun