Isu 1mdb Najib Patut Minta Maaf Lim Guan Eng



PUTRAJAYA - Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak harus meminta maaf atas kesilapan beliau terutamanya ekoran perkembangan terbaharu skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

Beliau dalam kenyataan hari ini berkata, dalam perkembangan terkini, Goldman Sachs telah memohon maaf kepada rakyat Malaysia dan menyatakan Goldman Sachs juga telah ditipu oleh pemimpin tertinggi kerajaan BN.

Loading...
"Sungguhpun Goldman Sachs telah minta maaf, Najib masih berdegil dan berkeras yang beliau tidak bersalah dan enggan memohon maaf. 

Sebaliknya beliau menyalahkan sistem sungguhpun beliau mewakili sistem semasa menjadi perdana menteri pada masa itu," katanya.

Pada Rabu lalu, Ketua Pegawai Eksekutif Goldman Sachs Group Inc, David Solomon memohon maaf kepada rakyat Malaysia atas peranan bekas pegawai bank di firma itu dalam skandal 1MDB.


Goldman membantu menguruskan bon AS$6.5 bilion bagi 1MDB dan Malaysia telah memfailkan pertuduhan jenayah terhadap bank tersebut serta dua bekas kakitangannya atas tuduhan mencuri.

Tambah Guan Eng, satu lagi kesilapan Najib ialah menganggap Universiti Islam Malaysia (UIM), sebuah kolej swasta bukan untuk keuntungan yang berteraskan wakaf sebagai institusi yang sama dengan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), sebuah institusi pengajian tinggi awam.

Jelas Guan Eng, UIM ditubuhkan di Cyberjaya pada tahun 2012 apabila Kolej Islam Malaya sebuah institusi pengajian Islam dengan sejarah panjang melahirkan ramai tokoh-tokoh di Malaysia dinaik taraf dengan perkenan Majlis Raja-Raja.

"Mustahil seorang bekas perdana menteri tidak tahu tentang kewujudan institusi yang begitu bersejarah, atau pura-pura tidak tahu semata-mata untuk berpolitik?," katanya lagi.

Seharusnya Najib patut memohon maaf atas kesilapannya tetapi saya yakin Najib tidak akan berbuat demikian kerana beliau rasa 'tidak boleh buat salah'", tambahnya.

Kenyataan Guan Eng mengulas hantaran Najib menerusi laman sosial Facebook yang mempertikaikan menteri kewangan yang membuat perbandingan antara pemberian RM15 juta kepada UIM dengan pemberian sebanyak RM6 Juta kepada tiga universiti iaitu Kolej Universiti New Era di Selangor, Kolej Universiti Selatan di Johor dan Kolej Universiti Han Chiang di Pulau Pinang. 

- Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2019/01/isu-1mdb-najib-patut-minta-maaf-lim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lim Guan Eng S Cnn Interview On 1mdb We Do Not Know What Happened To The Money

Lim Guan Eng S Cnn Interview On 1mdb We Do Not Know What Happened To The Money

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 245 hits
Malaysia s Finance Minister Lim Guan Eng says the Malaysian Government does not know what happened to the 1MDB money so the government wants Goldman Sachs to pay back US 7 5 billion
Lim Guan Eng Tak Tahu Pun Kesusahan Golongan B40 Najib

Lim Guan Eng Tak Tahu Pun Kesusahan Golongan B40 Najib

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 460 hits
Dia tidak faham keperitan hidup dan keperluan golongan B40 Keadaan ekonomi juga semakin tidak stabil dan lembab Najib Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa bahawa Menteri Kewangan Lim Guan Eng tidak faham dengan keperita...
Lim Guan Eng Pernah Dipenjarakan Bukan Kerana Pertahankan Maruah Seorang Gadis Melayu Najib

Lim Guan Eng Pernah Dipenjarakan Bukan Kerana Pertahankan Maruah Seorang Gadis Melayu Najib

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 405 hits
Antara satu satu propaganda yang sering diulang oleh MenHEN sebagai bukti bahawa anaknya bukan rasis ialah propaganda Guan Eng pernah merentasi batasan kaum dan agama demi mempertahankan maruah seorang anak gadis Melayu Islam yang didakwa t...
Guan Eng Ingat Najib Tak Tau Beza Uiam Najib Lah Tubuh Uim

Guan Eng Ingat Najib Tak Tau Beza Uiam Najib Lah Tubuh Uim

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 338 hits
Guan Eng kata saya tahu beza UIM dengan UIAM Saya tentu tahu tentang Universiti Islam Malaysia kerana ianya ditubuhkan pada tahun 2012 semasa saya Perdana Menteri Seperti yang saya tulis hari itu isu utama sebenarnya ialah peruntukan untuk ...
Lim Guan Eng Perlu Hentikan Politik Ugut Ala Kongsi Gelap Reezal Merican

Lim Guan Eng Perlu Hentikan Politik Ugut Ala Kongsi Gelap Reezal Merican

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 266 hits
Serangan politik bersiri yang dipelopori Menteri Kewangan Lim Guan Eng terhadap beberapa buah negeri yang tidak sealiran dengan Kerajaan Persekutuan mutakhir ini amat tidak wajar sama sekali Terbaharu serangan terhadap Kerajaan Negeri Pahan...
Peruntukan Kolej Swasta Guan Eng Tidak Jawab Isu Sebenar

Peruntukan Kolej Swasta Guan Eng Tidak Jawab Isu Sebenar

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 360 hits
Menteri Kewangan Lim Guan Eng tidak menjawab isu sebenar berhubung peruntukan kepada kolej kolej swasta yang diberikan secara terus oleh kementeriannya Tiga kolej universiti swasta yang diberikan RM6 juta atau RM2 juta setiap satu ialah Kol...
Skandal 1mdb Najib Harus Mohon Maaf Di Atas Kesilapannya

Skandal 1mdb Najib Harus Mohon Maaf Di Atas Kesilapannya

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 232 hits
PUTRAJAYA Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak harus meminta maaf atas kesilapan beliau terutamanya ekoran perkembangan terbaru skandal 1Malaysia Development Berhad kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng Beliau dalam kenyataan hari ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Makanan Perlis Paling Popular

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia