Istidraj Nikmat Dunia Tapi Sebenarnya Azab


Istidraj sangat jelas dalam perkara ini kerana perbuatan maksiat pangkalnya adalah kehancuran dan penderitaan. Namun ketika maksiat terus dilakukan sedangkan kehidupan di dunianya semakin sukses dan sejahtera maka hal tersebut adalah kemurahan hati yang Allah berikan dalam bentuk istidraj.





Pengertian istidraj?Apa itu istidraj? Ia adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya .


Rasullulah SAW bersabda :


” Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah di Istidraj kan oleh Allah SWT.”


Allah SWT melimpahkan rezeki, keberkahan, kebahagiaan, dan kenikmatan lainnya kepada setiap orang yang Dia kehendaki. Kenikmatan tersebut boleh jadi untuk keberkatan, tapi juga boleh menjadi peringatan dari Allah apabila diberikan kepada orang yang sering lalai dalam menjalankan ibadah bahkan sering maksiat dan tidak merasa was-was atas perbuatannya tersebut.


Dalam Islam, orang yang lalai dalam menjalankan ibadah dan sering bermaksiat namun Allah beri kenikmatan dunia berupa harta yang berlimpah disebut dengan istidraj. Dikutip dari Rumaysho.com, Istidraj artinya suatu jebakan berupa kelapangan rezeki padahal yang diberi dalam keadaan terus menerus bermaksiat pada Allah.


Pembahasan tentang istidraj, juga Allah terangkan dalam Al Qur’an, tepatnya surat Al An’am ayat 44. Allah Ta’ala berfirman,


فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ


“Maka tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kamipun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka; sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka dengan sekonyong-konyong, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa.” (QS. Al An’am: 44)


Ciri-ciri Istidraj

Antara ciri-ciri orang yang istidraj adalah :





1. Pekerjaan dan rezeki di dunia berjalan lancar meskipun tidak pernah mengingat Allah SWT.


2. Merasa begitu tenang dan tentram meskipun tidak pernah menjalankan ibadah dan sering melakukan maksiat.


3. Jarang terkena penyakit walaupun sering melakukan perbuatan maksiat dan lalai beribadah.


4. Merasa segala kenikmatan yang didapatkan di dunia semata karena usaha sendiri tanpa campur tangan Allah SWT.


5. Jarang ditimpa musibah meskipun tidak pernah mengingat Allah SWT.


Namun ternyata, sakit juga bisa menjadi ciri bahwa seseorang sedang mengalami istidraj. Bagi seseorang yang sedang diuji berupa istidraj, biasanya orang itu akan jarang sekali sakit karena pada dasarnya salah satu hikmah sakit adalah mendapat keringanan dari dosa-dosa yang kita lakukan. Wallahu’alam


Semoga kita semua tidak termasuk dalam golongan orang yang diuji oleh Allah dengan istidraj, aamiin.
Perbedaan Istidraj dengan Azab
Istidraj merupakan bentuk pengelabuan sementara berupa ujian dengan membiarkan orang terjebak dalam dosa sebagai kesempatan bagi individu untuk bertaubat.


Sedangkan azab adalah hukuman yang adil dan setimpal yang Allah berikan kepada mereka yang tidak bertaubat dan melanggar perintah-Nya.


Perbedaan Istidraj dengan NikmatIstidraj memiliki efek negatif jangka panjang pada individu karena memperburuk keadaan spiritual dan mengarahkan orang semakin jauh dari kebenaran.


Sementara nikmat memberikan dampak positif jangka panjang, karena menguatkan ikatan spiritual dengan Allah, memperbaiki karakter individu, dan membawa kebahagiaan yang abadi di kehidupan akhirat.

Bahayanya IstidrajBerikut ini bahaya istidraj yang perlu diketahui:


1. Siksaan atau Azab hanya Ditangguhkan
Hakikat istidraj adalah sebuah siksaan, bukan sebuah nikmat meskipun dalam penerimaannya berupa nikmat.


Siksaan tersebut ditangguhkan dalam waktu yang lama, sehingga sampai batas waktu yang telah ditetapkan.


Mengenai bila terlaksananya tangguhan siksaan atau azab Allah SWT, ulama tafsir berbeda pendapat dan pandangan.


Ada yang berpendapat bahwa tangguhan azab dan siksaan bisa terjadi di dunia terlebih dahulu, kemudian disempurnakan di akhirat.


Ada pula mufasir yang berpendapat bahwa tangguhan azab dan siksaan Allah SWT akan terlaksana di akhirat kelak.


Tujuan Allah SWT menimpakan azab atau siksaan-Nya secara langsung saat di dunia kepada umat terdahulu adalah untuk menjadikannya sebagai peringatan dan pelajaran


2. Semakin Tenggelam dalam Dosa dan Maksiat
Allah SWT akan memberikan kepada mereka segala kenikmatan dan kebahagiaan di dunia agar terus melakukan dosa dan kemaksiatan.


Apabila tiba hari akhir, Allah SWT akan mengazab mereka dengan penuh siksa.


Selain itu, melansir dari BDK Aceh Kementerian Agama Republik Indonesia, ada banyak tafsir dan hadis lain yang menyebutkan bahaya istidraj.


Dalam Tafsir Al Jalalain (hal. 141) disebutkan:


“Ketika mereka meninggalkan peringatan yang diberikan pada mereka, tidak mau mengindahkan peringatan tersebut, Allah buka pada mereka segala pintu nikmat sebagai bentuk istidraj pada mereka.


Sampai mereka berbangga akan hal itu dengan sombongnya.


Kemudian Kami siksa mereka dengan tiba-tiba. Lantas mereka pun terdiam dari segala kebaikan.”


Selanjutnya, berdasarkan hadis dari ‘Uqbah bin ‘Amir ra, Rasulullah SAW bersabda:


إِذَا رَأَيْتَ اللهَ تَعَالَى يُعْطِي الْعَبْدَ مِنَ الدُّنْيَا مَا يُحِبُّ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَى مَعَاصِيْهِ فَإِنَّمَا ذَلِكَ مِنهُ اسْتِدْرَاجٌ


Mengenai kapan terlaksananya tangguhan siksaan atau azab Allah SWT, ulama tafsir berbeda pendapat dan pandangan.


Siksaan tersebut ditangguhkan dalam waktu yang lama, sehingga sampai batas waktu yang telah ditetapkan.


Mengenai kapan terlaksananya tangguhan siksaan atau azab Allah SWT, ulama tafsir berbeda pendapat dan pandangan.


Ada yang berpendapat bahwa tangguhan azab dan siksaan bisa terjadi di dunia terlebih dahulu, kemudian disempurnakan di akhirat.


Ada pula mufasir yang berpendapat bahwa tangguhan azab dan siksaan Allah SWT akan terlaksana di akhirat kelak.


Tujuan Allah SWT menimpakan azab atau siksaan-Nya secara langsung saat di dunia kepada umat terdahulu adalah untuk menjadikannya sebagai peringatan dan pelajaran


3. Terlalu Terlena dengan Kenikmatan hingga Tidak Bertobat
Jika seseorang terjebak dalam istidraj, mereka mungkin tidak merasa perlu atau tidak memiliki keinginan untuk bertobat.


Hal ini dapat menghambat pertobatan dan perbaikan diri yang penting dalam agama Islam.


4. Kehilangan Hidayah
Istidraj dapat membuat seseorang merasa puas dengan kehidupan mereka yang salah atau dosa, dan mereka mungkin kehilangan kesadaran akan kebenaran dan konsekuensi perbuatan mereka.


Mereka mungkin tidak lagi mencari kebaikan atau menjaga hubungan yang benar dengan Allah.


Istidraj dapat mengarah pada kehilangan petunjuk ilahi dan kesadaran spiritual.


Seseorang yang terjebak dalam istidraj mungkin tidak lagi merasakan dorongan untuk memperbaiki diri, mencari kebenaran, atau mengikuti jalan yang benar.

Cara Menghindari IstidrajSetelah mengetahui bahayanya, kita sebagai umat Islam tentu tidak ingin mengalaminya. Jadi, berusahalah untuk mengelakkan dan terhindar dari istidraj yang menyesatkan.


1. Meningkatkan Iman dan Takwa
Salah satu cara menghindari istidraj yang bisa memba kita ke dalam jerumus setan dan dosa yaitu dengan meningkatkan keimanan serta ketakwaan dalam diri.


Hal ini bisa dilakukan dengan senantiasa melaksanakan segala ibadah yang diperintahkan oleh Allah SWT.


Jadi, cobalah untuk meningkatkan hubungan Moms dengan Allah SWT melalui sholat, puasa, dzikir, dan amal ibadah lainnya.


2. Menjaga Diri dari Maksiat
Cara lain yang juga efektif untuk menghindarkan diri dari bahaya istidraj yaitu dengan mewaspadai segala bentuk godaan dunia.


Setan sering kali menggunakan kesenangan dunia sebagai alat untuk menyesatkan manusia.


Oleh karena itu, berhati-hatilah terhadap harta, kekuasaan, popularitas, atau kesenangan duniawi lainnya yang mungkin dapat menyesatkan.


Baca Juga: 5 Doa Keluarga Bahagia Dunia Akhirat, Masya Allah!


3. Meminta Perlindungan pada Allah SWT
Selain membentengi diri dengan segala upaya, jangan lupa perkuat dengan doa agar selalu dilindungi oleh Allah SWT dari segala tipu daya setan.


Berikut bacaan doa meminta perlindungan dari godaan setan yang boleh diamalkan:


اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ وَهَمْزِهِ وَنَفْخِهِ وَنَفْثِهِ


Allahuma inny a'udzubika minasyaithoni rojiymi wa hamzahi wa nafakhihi wa naftsihi


Artinya: "Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung pada-Mu dari setan yang terkutuk dan dari godaannya dan dari tiupannya dan dari hembusannya".


4. Memperkuat Hubungan dengan Sesama Muslim


Misalnya dengan bergabung dalam kelompok-kelompok keagamaan, dan berinteraksilah dengan orang-orang yang memiliki pemahaman yang benar tentang Islam.


Dengan saling mengingatkan dan memberikan dukungan, kita dapat membantu satu sama lain dalam menghindari jebakan setan.





Dalil Tentang IstidrajKita tentunya juga perlu memahami penjelasan tentang istidraj di dalam Al-Quran. Berikut dalil tentang apa itu istidraj di dalam Al-Quran:


- Surat Al-A'raf ayat 182, yang artinya: "Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, nanti Kami akan menarik mereka dengan berangaur-angsur (ke arah kebinasaan), dengan cara yang tidak mereka ketahui."


"Maka ketika mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kami pun membukakan semua pintu (kesenangan) bagi mereka. Sehingga ketika mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka secara tiba-tiba, maka ketika itu mereka terdiam putus asa." (Surat Al An'am ayat 44)


"Dan jangan sekali-kali orang-orang kafir itu mengira bahwa tenggang waktu yang Kami berikan kepada mereka lebih baik baginya. Sesungguhnya tenggang waktu yang Kami berikan kepada mereka hanyalah agar dosa semakin bertambah, dan mereka akan mendapat azab yang menghinakan." (Surat Ali Imran ayat 178)


"Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada negeri akhirat, Kami jadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka, maka mereka bergelimang (dalam kesesatan)." (Surat An Naml: 4)


"Dan (juga) kaum 'Aad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan syaitan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang berpandangan tajam." (Surat Al Ankabut: 38)

 


Kesimpulan

Kurniaan Allah biasanya diisi sebelum dan selepasnya dengan ketaqwaan, kebaikan dan ketaatan. Hal ini sepertimana seseorang yang rajin melakukan solat malam, rajin bersedekah, rajin melakukan Solat Dhuha, kemudian Allah SWT melimpah ruahkan rezekinya. Maka itu kita namakan sebagai kurniaan atau karamah.


Namun orang yang tidak mengerjakan sembahyang lima waktu, berterusan melakukan maksiat dan derhaka kepada-Nya, namun dia kelihatan kaya dan rezekinya juga mudah, maka inilah yang dinamakan istidraj.


Justeru, marilah sama-sama kita sentiasa meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT selaras dengan firman-Nya:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ


Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.


Surah Ali Imran (102)


Semoga kita tidak tergolong sebagai orang yang bangga dengan maksiat yang kita buat kerana masih selamat dari azab dan musibah.


Jangan lupa juga untuk perbanyak ibadah dan mengingat Allah serta bersyukur atas semua nikmat yang telah diberikan.


sumber : https://www.muftiwp.gov.my/ms/artikel/al-afkar/3301-al-afkar-53-bagaimana-membezakan-antara-istidraj-dan-kurniaan-allah-swt




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2023/11/istidraj-nikmat-dunia-tapi-sebenarnya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Amalan Mudah Di Dunia Tapi Mampu Memberi Syafa At Di Akhirat

10 Amalan Mudah Di Dunia Tapi Mampu Memberi Syafa At Di Akhirat

papar berkaitan - pada 17/11/2023 - jumlah : 154 hits
10 Amalan Mudah di Dunia Tapi Mampu Memberi Syafa at di Akhirat Semalam dengar sikit pasal amalan sunnah yang selalu Nabi s a W buat salah satunya baca Al Quran dan ustaz sebut pasal syafa at Definisi syafa at Dari segi bahasa syafa at berm...
Aku Kahwin Dengan Isteri Kedua Janda Anak 3 Sebab Nak Bantu Tapi Rupanya Ini Perangai Sebenarnya Buatkan Dia Jadi Janda

Aku Kahwin Dengan Isteri Kedua Janda Anak 3 Sebab Nak Bantu Tapi Rupanya Ini Perangai Sebenarnya Buatkan Dia Jadi Janda

papar berkaitan - pada 14/11/2023 - jumlah : 316 hits
Saya mempunyai 5 orang anak dengan isteri pertama Perkahwinan kami bukan atas dasar cinta Ketika saya berada dipuncak saya diuji dengan wanita Saya berkahwin dengan janda anak 3 atas dasar cinta dan ikhlas ingin membantu Tapi kini saya bunt...
Peningkatan Kualiti Skuad Harimau Malaya Tapi Ini Kurang Ajar

Peningkatan Kualiti Skuad Harimau Malaya Tapi Ini Kurang Ajar

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 379 hits
Gambar atas Dr Siti Mastura Gambar bawah Skuad Harimau Malaya tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur sebelum berlepas ke Taipei pagi ini bagi menghadapi aksi Kelayakan Piala Dunia 2026 Piala Asia 2027 menentang Taiwan pada Selas...
Menteri Dan Kepala Daerah Boleh Kampanye Di Pilpres 2024 Tapi Syarat Ini Wajib Dipatuhi

Menteri Dan Kepala Daerah Boleh Kampanye Di Pilpres 2024 Tapi Syarat Ini Wajib Dipatuhi

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 79 hits
Peraturan Pemerintah Nomor 53 Tahun 2023 baru ditetapkan Presiden Joko Widodo di Jakarta tanggal 21 November 2023
Abdul Mu Ti Ganjar Artinya Berkah Mahfud Md Orang Nu Tapi Muhammadiyah

Abdul Mu Ti Ganjar Artinya Berkah Mahfud Md Orang Nu Tapi Muhammadiyah

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 57 hits
Sekretaris Umum Muhammadiyah Abdul Mu ti menilai Capres nomor urut tiga Ganjar Pranowo adalah sosok yang membawa berkah bagi bangsa Indonesia
Akibat Sifat Suka Salahkan Orang Lain Jadi Penyebab Orang Kemalangan Tapi Masih Salahkan Orang

Akibat Sifat Suka Salahkan Orang Lain Jadi Penyebab Orang Kemalangan Tapi Masih Salahkan Orang

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 335 hits
Dah takdir kata habibi Ya nampaknya habibi dah berdamai dengan takdir bila ditanya kenapa dia tak marah budak perempuan yang menyebabkan kami jatuh dari motosikal baru baru ini Bukan nak suruh marah tapi habibi tampak relax sedangkan budak ...
Keh Keh Macam Sama Tapi Lain

Keh Keh Macam Sama Tapi Lain

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 111 hits
Kelakar pulak aku baca ni Nampak macam wujud persamaan yang nyata antara Yahudi Zionis dan Yahadi Kedua duanya membenci DS Anwar Tapi sebenarnya bukan itu je persamaan mereka Ada beberapa lagi Meh kita cuba senaraikan sikit 1 Play victims K...
5 Negara Punyai Jumlah Kemasukan Pelancong Yang Tinggi Tapi Tiada Airport Langsung

5 Negara Punyai Jumlah Kemasukan Pelancong Yang Tinggi Tapi Tiada Airport Langsung

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 89 hits
Biasanya jika anda ingin melancong ke mana mana anda pasti akan menempah tiket penerbangan betul Tetapi bagaimana jika tempat yang anda ingin kunjungi tidak mempunyai lapangan terbang Anda mungkin rasa perkara itu mustahil kan Walaupun kede...
Pentingnya Muhasabah Diri

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Bite Sized Bliss Of Weed Edibles For Every Occasion To Use

Sindiket Scammer Didalangi Warga Asing Tumpas

Mak Terpaksa Buat Banyak Kerja Untuk Dapat Rm700 Tiap Minggu Rupanya Ini Abang Buat Pada Mak

Pengalaman Anak Anak Sertai Poomsae Di 7th Hypermax Junior Taekwondo Invitational Championship 2023

Lumira Kawasan Rumah Moden Dan Ideal Di Eka Heights

Rethink Reuse Refill Challenging The Disposable Smoking Accessory Market