Isteri Suri Rumah Tetap Tinggi Darjatnya Walaupun Tak Bekerja Suami Perlu Ucap Terima Kasih


“Hari ni buat apa? Ke tidur je?”… “Anak dah tidur tu, pergi la buat apa yang patut. Kemas dapur ke, sapu rumah ke”.
Ini antara dialog yang biasa tapi jika selalu sangat keluar dari mulut pasangan, kadang terguris juga hati.
Menjadi suri rumah sepenuh masa ini adalah keputusan dari persetujuan suami dan isteri. Apabila seorang suami sudah membenarkan isteri menjadi suri rumah sepenuh masa yang sebelum itu mempunyai kerjaya, si suami perlu redha dengan kelebihan serta kekurangan yang terhasil dari keputusan itu.

Ramai yang tidak faham apa yang dilalui oleh seorang suri rumah. Dari permulaan menjadi suri rumah dengan kehilangan punca pendapatan sendiri, sehinggalah waktu mempunyai anak yang ramai. Suri rumah ini tidak sama dengan orang bekerja. Kita bekerja dengan gaji beribu, mereka bekerja tanpa gaji sebanyak itu.
Jangan kira penat anda seorang sahaja. Celik sahaja mata isteri tu, dia sudah mula bekerja. Malah, tengah tidur pun anak masih ganggu nak menyusu bagai. Isteri suri rumah ni menyediakan semua benda yang anda terlepas pandang.
Bilik tidur siap teratur, cadar bantal semua. Baju kerja siap bergosok. Seluar dalam siap bersih. Kasut siap tersusun. Rumah siap kemas. Lauk siap masak. Dapur siap bersih. Anak siap bersih mandi dan pakai baju, yang pergi sekolah dah ke sekolah, yang di rumah sudah siap berpakaian. Semuanya siap makan dan tidak kelaparan. Baju kotor siap berbasuh dan tandas siap bercuci bersih.
Yang kita nampak itu hanya yang “siap”. Kita buta akan prosesnya. Itu sebab ramai yang masih tak berpuas hati dengan isteri suri rumah. Masih ada yang rasa tidak adil. Kerana kita tak buka mata. Semua yang dah siap itu ada orang siapkan, iaitu isteri kita. Ada beberapa kerja yang perlu dilakukan sebelum siapnya semua benda itu.

Anak yang siap makan prosesnya bermula dari menyediakan bahan mentah untuk masak lagi. Kemudian baru proses masak tu, menghidang, memberi makan, mengemas dan membasuh. Itu baru satu benda pun dah banyak prosesnya. Kalau dicampur dengan benda lain, memang tersangat sibuk. Siapa yang buat semua tu? Isteri la.
Jadi, tolong buang segala tanggapan negatif mengenai isteri sendiri. Jangan ada perasaan tidak puas hati apabila anda perlu bangun pagi dan isteri masih lagi tidur. Kerana apabila anda tidur tadi, dia berjaga menguruskan anak tanpa anda sedar. Dan apabila anda ke tempat kerja, dia juga bekerja di rumah, bukan hanya tidur sahaja seharian.
Tanggapan yang tidak baik ini bukan hanya hadir dari suami sendiri, tetapi mentua juga. Ada juga mentua yang merasakan menantunya pemalas hanya kerana melihat menantunya tidur tengahari atau pada petang hari. Sedangkan mentua juga sepatutnya tahu yang sebelum dia tidur, banyak urusan telah dia selesaikan dahulu.
Akhir sekali, bayangkan anda berada di satu tempat dan sibuk buat kerja dan terperap sahaja di rumah. Boleh jadi gila tahu tak? Hati isteri itu akan mati dengan kepenatan, kebosanan dan rutin harian. Itu sebabnya penting untuk suami menjaga emosi isteri dan membawa isteri keluar dari rumah untuk menyegarkan semula fizikal dan mental mereka.
Mula ubah mentaliti kita, mula cakna akan keperluan serta kesihatan emosi isteri. Tanya bagaimana keadaannya, tanya apa yang diperlukannya dan bukannya mempertikaikan apa yang dibuatnya di rumah. Kenapa? Kerana orang di hadapan kita itu ialah isteri kita dan bukannya orang suruhan atau orang gaji.
Kepada para isteri yang dilayan sebegini, anda perlu cakap dengan suami apa yang anda rasa. Suami perlu tahu. Kadang kala, mereka bukan semuanya kejam, ada yang terlepas pandang walaupun bertahun-tahun lamanya terlepas itu. Jangan berdiam diri. Anda bukan orang gaji, anda adalah isteri.
Sumber: Akhtar Syamir
Kredit Gambar Hiasan (Top Image) : Islam Itu Indah
The post Isteri Suri Rumah Tetap Tinggi Darjatnya. Walaupun Tak Bekerja, Suami Perlu Ucap Terima Kasih!  appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/isteri-suri-rumah-tetap-tinggi-darjatnya-walaupun-tak-bekerja-suami-perlu-ucap-terima-kasih/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Lepas Isteri Bersalin Jangan Lupa Ucap Terima Kasih Hilang Sakit Bila Suami Ambil Berat

Suami Lepas Isteri Bersalin Jangan Lupa Ucap Terima Kasih Hilang Sakit Bila Suami Ambil Berat

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 90 hits
Terima kasih abang tolong jagakan baby masa saya tidur tadi Ya Allah rasa puas sangat tidur tadi walaupun kejap Sama sama Sayangkan isteri abang Kalau bukan abang tolong siapa lagi Sayang dah susah payah lahirkan anak kita ni Ala setakat ja...
Tak Sebut Nama Ketika Terima Anugerah Punca Suami Youtuber Cederakan Isteri

Tak Sebut Nama Ketika Terima Anugerah Punca Suami Youtuber Cederakan Isteri

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 77 hits
Hanya kerana tidak menyebut nama suaminya ketika menerima anugerah penghargaan di Ipoh baru baru ini disyaki menjadi punca suami YouTuber masakan terkenal tergamak mencederakan isterinya Menurut sumber kejadian itu dikatakan menjadi antara ...
Rumah Untuk Isteri Freehair Berehat Memasak Itulah Rumah Suami Kena Sediakan

Rumah Untuk Isteri Freehair Berehat Memasak Itulah Rumah Suami Kena Sediakan

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 111 hits
Betapa pentingnya tinggal di rumah sendiri selepas berkahwin kerana ia bukan sahaja melibatkan rasa hati malah emosi pasangan anda Mungkin anda dikurniakan ibu mentua yang baik tapi jika berada di rumah ibu bapa ni terdapat ipar duai yang b...
Suami Isteri Sedia Makanan Percuma Menerusi Rumah Makan Percuma

Suami Isteri Sedia Makanan Percuma Menerusi Rumah Makan Percuma

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 105 hits
ALOR SETAR Prihatin dengan nasib segelintir masyarakat yang terkesan akibat penularan pandemik COVID 19 seorang usahawan berjaya dan isterinya mengambil inisiatif membuka Rumah Makan Percuma di sini untuk menyediakan makanan secara percuma ...
Budak Perempuan Ini Sanggup Belajar Bahasa Isyarat Untuk Ucap Terima Kasih Pada Seorang Posmen Pekak Dan Bisu

Budak Perempuan Ini Sanggup Belajar Bahasa Isyarat Untuk Ucap Terima Kasih Pada Seorang Posmen Pekak Dan Bisu

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 76 hits
Meskipun mereka tidak sempurna kita tidak harus meminggirkan golongan kelainan upaya Mereka juga insan biasa seperti kita yang mahu dilayan seperti insan biasa Malahan ada diantara mereka yang melakukan pekerjaan seperti orang normal keluar...
Suami Isteri Bina Rumah Makan Percuma Untuk Semua Orang Makan Percuma

Suami Isteri Bina Rumah Makan Percuma Untuk Semua Orang Makan Percuma

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 84 hits
Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan pelbagai bantuan diberikan kepada orang ramai yang memerlukan dari pelbagai pihak Rumah Makan Percuma Selain itu pasangan suami isteri di Alor Setar ini mengambil inisiatif menyediakan makanan percuma b...
Mahathir Ucap Terima Kasih Kepada Najib

Mahathir Ucap Terima Kasih Kepada Najib

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 101 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mengucapkan terima kasih kepada Najib Razak dan orang ramai yang menghantar ucapan selamat sempena ulang tahun hari kelahirannya yang ke 95 hari ini Saya nampak Najib pun ada menulis dan saya ingin ...
Isteri Suri Rumah Mesti Menabung Zaman Ni Zaman Susah Buatlah Simpanan Selagi Boleh

Isteri Suri Rumah Mesti Menabung Zaman Ni Zaman Susah Buatlah Simpanan Selagi Boleh

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 72 hits
Isteri suri rumah bukan alasan untuk tak ada simpanan Jika pandai urus simpanan ini jugalah nanti yang boleh membantu jika kesuntukan wang Bagi yang pandai buat bisnes online itu dah boleh membantu perbelanjaan bulanan keluarga selain dapat...
Kasih Sayang Suami Isteri Berpanjangan Amalkan Dua Ayat Ini Selepas Solat Fardu

Kasih Sayang Suami Isteri Berpanjangan Amalkan Dua Ayat Ini Selepas Solat Fardu

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 146 hits
Potongan dua ayat dari surah dalam al Quran ini baik untuk dijadikan amalan harian terutama setiap kali mak ayah lakukan lepas solat fardhu Kedua dua ayat pendek ini mengandungi manfaat yang besar Namun ada cara dan syarat untuk melakukanny...
Sokongan 15 Mp Umno Punca Anwar Dapat Majoriti

Perancangan Anwar Najib Zahid Gagal

Ketika Perutusan Khas Perdana Menteri Ada Sesuatu Yang Tidak Kena Dengan Abah Muhyiddin Yassin

Zahid Pun Sokong Anwar

Anwar Ibrahim Tidak Automatik Jadi Perdana Menteri Meski Punyai Sokongan Majoriti

Begini Ciri Ciri Orang Terkena Sihir

Dia Suruh Berhenti Katanya Rumah Dekat Sini Tapi Bila Tengok Kiri Kanan Semuanya Hutan

Sidang Akhbar Anwar Kalutkan Keadaan



Info Dan Sinopsis Drama Sekali Ku Jatuh Cinta TV1

Kenapa Kerajaan Singapura Menghalang Wanita Muslim Bertudung

Semua Yang Anda Perlu Tahu Tentang Kebocoran Dokumen Sulit FinCEN

Biodata Penyanyi Ashira Aziz Peserta Gegar Vaganza Musim 7 GV7 2020

5 Negara Yang Mengalami Diaspora Kaum Unik


Amalan Sebelum Solat Jumaat

Keputusan Prn Sabah Akan Tentukan Bila Parlimen Akan Dibubarkan

Hisham Umno Perlu Waspada Sedar Bahaya Sokong Anwar

What Are You Waiting For To Throw These Tablecloths

Uniknya Masker Berbentuk Semangkuk Ramen

Langgar Psbb Dki 188 Rumah Makan Dan 19 Perkantoran Disegel