Ismail Sabri Perlu Ketepi Politik Tak Sihat


Oleh Latifah Arifin Ismail Sabri KUALA LUMPUR: Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob perlu mengatasi beberapa cabaran besar khususnya mengembalikan keyakinan terhadap kestabilan politik negara, menangani pandemik COVID-19 dan menguruskan pelbagai masalah rakyat.
Beberapa veteran politik berpandangan ketiga-tiga perkara itu perlu dijadikan keutamaan dan tidak melayan kerenah politik yang merugikan kerana ia akan menjadi penghalang dalam merealisasikan agenda negara.
Pengerusi Veteran UMNO, Datuk Othman Desa, berkata Perdana Menteri kesembilan perlu fokus kepada kerja, dengan menjadikan nasihat Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu sebagai tunjang bagi mengelakkan berulangnya kemelut politik yang tidak sihat.
"Jangan layan sangat masalah kepartian, agenda kelompok dan individu tertentu, yang penting fokus kepada masalah sedang kita hadapi sekarang.
"Bakal Perdana Menteri kita ada pengalaman besar kerana pernah menjadi Menteri Kanan bagi menangani masalah COVID-19 sebelum ini, jadi ia bukan satu perkara baharu untuk Ismail Sabri. Cuma, beliau perlu melipatgandakan lagi usaha supaya negara bebas daripada pandemik ini," katanya.
Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini berkenan melantik Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri kesembilan dan akan menjalani istiadat Pengurniaan Suratcara Pelantikan dan Mengangkat serta Menandatangani Sumpah Jawatan, jam 2.30 petang esok.
Othman berkata, barisan Kabinet yang akan dibentuk juga sewajarnya dikecilkan dengan mengisi jawatan yang utama dan mendesak sahaja.
"Perlu lantik orang yang boleh buat kerja dan individu ini mestilah diyakini serta mendapat kepercayaan rakyat.
"Bukan pilih parti, pilih kawan, bukan juga atas permintaan pihak tertentu. Cukuplah barisan Kabinet ada kurang daripada 10 orang sahaja, misalnya bagi kementerian yang tidak perlu ada menteri, memadai diisi dengan jawatan Timbalan Perdana Menteri (TPM) atau isi jawatan menteri tanpa TPM.
"Ini bukan masanya untuk bentuk Kabinet yang besar, mereka yang dilantik nanti perlu buat dua tiga kerja kerana negara berdepan pelbagai masalah besar ketika ini," katanya.
Sementara itu, Setiausaha Agung Veteran UMNO, Datuk Mustapha Yaakub, berkongsi pandangan selari iaitu sebaiknya Kabinet yang ditubuhkan nanti diisi dengan beberapa kementerian penting sahaja.
"Cukup dengan beberapa kementerian yang amat diperlukan seperti kewangan, pendidikan, pertahanan dan dalam negeri dan jika ada kementerian yang didapati berlaku pertindihan tugas, lebih baik digabungkan.
"Tindakan ini wajar kerana ia boleh mengurangkan perbelanjaan negara, selebihnya serahkan kepada teknokrat dalam kalangan pegawai kerajaan yang layak dan berpengalaman bagi menentukan perjalanan sesebuah kementerian," katanya.
Mengulas kemungkinan Ismail Sabri bakal berdepan 'tekanan hebat' terutama daripada parti politik pembangkang, katanya, ia sudah tentu ada dan sukar untuk dielakkan.
"Hendak lari terus daripada kerenah politik sememangnya sukar, cuma diharapkan semua pihak akan dapat memahami mesej yang disampaikan oleh Yang di-Pertuan Agong supaya kerjasama positif antara pelbagai parti politik dapat terjalin secara harmoni.
"Benda (kerajaan baru dibentuk) ini tidak lama, paling lama adalah sehingga 2023 sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) diadakan, jadi jika boleh (semua parti politik) tunggulah sehingga PRU," katanya.
Veteran UMNO, Tan Sri Syed Hamid Albar, berkata cabaran terbesar Ismail Sabri ketika ini tertumpu kepada cara beliau menangani ketidakstabilan politik yang berlarutan dan mewujudkan Kabinet yang disenangi semua pihak.
"Ismail Sabri perlu fokus pada keperluan mendesak, ketepi politik tak sihat
"Selain itu, beliau perlu menumpukan isu perpaduan dan meletakkan kepentingan rakyat di tempat tertinggi, terutama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/08/ismail-sabri-perlu-ketepi-politik-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jemaah Menteri Ismail Sabri Dan Politik Damai Di Parlimen

Jemaah Menteri Ismail Sabri Dan Politik Damai Di Parlimen

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 202 hits
Anggota Jemaah Menteri Ismail Sabri akan diumumkan hari ini Jumaat 27 Ogos seketika lagi Selesai pengumumannya maka berakhirlah juga segala spekulasi pertanyaan dan teka teki Ini kerajaan BN ke Kerajaan PN 2 0 ke Macam macam lagi Semuanya b...
Kebijaksanaan Agong Jayakan Gencatan Politik Ismail Sabri Ph

Kebijaksanaan Agong Jayakan Gencatan Politik Ismail Sabri Ph

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 232 hits
Kebijaksanaan Agong jayakan gencatan politik Ismail Sabri PH Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia memuji kebijaksanaan Yang di Pertuan Agong yang memainkan peranan besar dalam menjayakan perjanjian gencatan politik di antara kerajaan baharu d...
Chief Secretary Ag Arrive At Istana Negara Ahead Of Mps Summoned To Reconfirm Support For Ismail Sabri

Chief Secretary Ag Arrive At Istana Negara Ahead Of Mps Summoned To Reconfirm Support For Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 314 hits
A vehicle believed to be ferrying Attorney General Tan Sri Idrus Harun is seen arriving at Istana Negara in Kuala Lumpur August 16 2021 Picture by Yusof Mat IsaKUALA LUMPUR Aug 19 Attorney General Tan Sri Idrus Harun was the first to arrive...
With Ismail Sabri And Anwar As Frontrunners Kit Siang Proposes Pm Dpm Combo

With Ismail Sabri And Anwar As Frontrunners Kit Siang Proposes Pm Dpm Combo

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 257 hits
Iskandar Puteri MP Lim Kit Siang has proposed that the two prime ministerial candidates from opposing coalitions form an alliance with one occupying the prime minister position and the other the deputy prime minister seat The DAP supremo di...
First 2 Batches Of 114 Mps Supporting Ismail Sabri Arrive At Istana

First 2 Batches Of 114 Mps Supporting Ismail Sabri Arrive At Istana

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 280 hits
The first bus arriving at the palace gates at 10 37am PETALING JAYA The first two batches of MPs supporting Umno vice president Ismail Sabri Yaakob as the ninth prime minister have arrived for an audience with the Yang di Pertuan Agong Sult...
Adakah Ismail Sabri Perdana Menteri Proksi Kepada Mahiaddin

Adakah Ismail Sabri Perdana Menteri Proksi Kepada Mahiaddin

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 195 hits
Belum pun Ismail Sabri Yaakob dilantik lagi sebagai Perdana Menteri yang baru Pengerusi PN Mahiaddin Md Yasin sudah pun mengeluarkan kenyataan medianya petang tadi Antara intipatinya kenyatan media beliau ialah 50 Ahli Parlimen PN sebulat s...
Sokongan Pn Kepada Ismail Sabri Sebagai Pm Adalah Bersyarat

Sokongan Pn Kepada Ismail Sabri Sebagai Pm Adalah Bersyarat

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 262 hits
Oleh FAZLI RADZI August 19 2021Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Mahiaddin Md Yasin menegaskan sokongan gabungan politik itu kepada Naib Presiden Umno Datuk Sri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri adalah bersyarat Bekas Perdana M...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Catatan Hujung Minggu

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Jengah Kebun Melihat Tanaman

3 Top Rated Things To Do In Jakarta



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei