Ismail Nama Popular




Nama Ismail antara nama paling diingati dan disebut di sepanjang zaman kehidupan manusia. Sebut sahaja Kaabah dan ibadat korban, pasti nama Ismail tidak ditinggalkan.

Ismail bin Ibrahim adalah salah seorang nabi dan rasul yang wajib diyakini dalam senarai 25 orang yang dikaitkan dengan Percaya Kepada Nabi dan Rasul yang menjadi salah satu Rukun Iman.

Nabi Ismail adalah anak Nabi Ibrahim dan ibunya Siti Hajar. Siti Hajar adalah budak yang diberikan oleh Raja Mesir kepada Nabi Ibrahim. Dari semenjak kecil hingga dewasa Siti Hajar dipelihara oleh Nabi Ibrahim sehingga diperisterikan sebagai isteri kedua.

Perkahwinan kedua Nabi Ibrahim antara lain bertujuan mendapatkan zuriat kerana isteri pertama iaitu Siti Sarah yang sudah berusia tidak mampu melahirkan zuriat. Namun, setelah perkahwinan Nabi Ibrahim dan Siti Hajar, Siti Sarah turut mengandung yang kemudiannya melahirkan anak yang juga dilantik menjadi nabi iaitu Nabi Ishak.

Untuk mengelak sengketa (sebenarnya satu perintah dari Allah), Nabi Ibrahim membawa Siti Hajar dan Ismail yang masih bayi ke negeri Mekkah yang pada waktu itu masih merupakan padang pasir kosong yang belum didiami oleh manusia. Siti Hajar dan Nabi Ismail ditinggalkan berdua sahaja dengan sedikit bekalan makanan dan minuman.

Suatu ketika Siti Hajar kehabisan air, beliau sangat kehausan sehingga air susunya pun kering. Dalam usahanya mencari air, Siti Hajar berlari kian kemari sampai ke bukit Shafa dan Marwah. Kemudian Siti Hajar mendengar suara Malaikat Jibril yang menunjuk suatu tempat (Shafa) di mana bayinya (Ismail) dibaringkan dalam keadaan menangis sambil merentak-rentakan kakinya.

Atas izin Allah didekat Ismail menangis itu, memancarlah mata air. Siti Hajar tergesa-gesa menampungnya. Kemudian Malaikat Jibril berkata kepada air yang berlimpah-limpah itu "Zam-Zam!" yang artinya "Berkumpullah!" maka air itu berkumpul untuk kemudian menjadi telaga dan sampai sekarang ini disebut telaga Zam-zam.

Usaha Siti Hajar mencari dari bukit Shafa ke Marwah dijadikan salah satu Rukun Haji yang disebut Sai, iaitu berjalan kaki dari Shafa ke Marwah, pulang pergi tujuh kali.

Setelah beberapa lama meninggalkan Siti Hajar dan Nabi Ismail di Mekah, Nabi Ibrahim kembali ke Mekah. Ketika itu Mekah telah berubah menjadi penempatan yang subur dan makmur.

Suatu ketika Nabi Ibrahim bermimpi menyembelih anaknya Nabi Ismail. Lalu dikatakannya hal itu kepada Ismail, anaknya yang sudah besar itu pun menjawab "Hai bapakku, kerjakanlah sebagaimana diperintahkan Allah iaitu menyembelihku, mudah-mudahan bapak akan menyaksikanku berhati sabar".

Maka Nabi Ibrahim pun membaringkan Ismail ke tanah dengan maksud akan disembelihnya. Pada saat itulah Allah menebusnya dengan seekor biri-biri (kibas) yang besar. Dari peristiwa itu disunatkan melakukan ibadat korban pada setiap Aidiladha dan hari Tashrik.

Nabi Ibrahim bersama Nabi Ismail kemudian mendirikan Kaabah yang menjadi qiblat bagi umat manusia sedunia dalam beribadah sehingga kini dan sampai hari kiamat.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/02/vqq.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Cara Masak Makanan Gerai Jepun Popular Gerenti Laris Lah

5 Cara Masak Makanan Gerai Jepun Popular Gerenti Laris Lah

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 513 hits
Makanan Jepun adalah antara sajian popular dunia Bahan makanan rendah lemak dan tidak menjadi pemangkin kepada obesiti Pemakanan yang sihat boleh menjadikan tubuh sihat juga Hari ni Min nak kongsi resipi dari Chef Qayyum Irwanzi chef muda y...
Seindah Nama Dan Akhlak Puteri Sarah Dipuji Kerana Makan Semeja Dengan Orang Gaji

Seindah Nama Dan Akhlak Puteri Sarah Dipuji Kerana Makan Semeja Dengan Orang Gaji

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 262 hits
Selebriti kita sering menjadi tumpuan orang ramai Apa sahaja yang mereka lakukan pasti menjadi bualan mulut peminat tidak kira lah sesuatu yang baik mahu pun sebaliknya Sama seperti pelakon wanita ini yang telah kongsikan gambarnya bersama ...
Akhirnya Ernisha Dewi Remaja Dedah Nama Pengkhianat

Akhirnya Ernisha Dewi Remaja Dedah Nama Pengkhianat

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 1031 hits
Nampaknya isu Dewi Remaja kantoi buat peranagai tak senonoh dan tak sesuai jadi role model kini masuk ke fasa seterusnya Setelah video berkenaan yang menunjukkan 3 orang Dewi Remaja sibuk berparti sakan tersebar dan menjadi viral ramai yang...
Pengaruh Nama Domain Terhadap Seo Hasil Pencarian Google

Pengaruh Nama Domain Terhadap Seo Hasil Pencarian Google

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 327 hits
Apakah nama domain mempengaruhi SEO Bagaimana cara domain baru membantu peringkat pencarian di Google BANYAK blog atau website berusaha menjadikan kata kunci dalam nama domain dengan maksud agar lebih SEO dan mendapatkan peringkat bagus di ...
Mark Zuckerberg Pernah Mempertimbangkan Untuk Mengambil Alih Enjin Permainan Popular Unity

Mark Zuckerberg Pernah Mempertimbangkan Untuk Mengambil Alih Enjin Permainan Popular Unity

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 245 hits
Mark Zuckerberg CEO Facebook telah sedia mempunyai sejumlah syarikat popular dibawah portfolio mereka termasuk Instagram WhatsApp dan juga pembangun peranti realiti maya Oculus Menariknya kini melalui sebuah buku baru ia turut didedahkan ya...
Mist3ri Tahun 1990 4 Artis Popular Yang Terlibat Dalam Kem4langan Jalan Raya Sekaligus

Mist3ri Tahun 1990 4 Artis Popular Yang Terlibat Dalam Kem4langan Jalan Raya Sekaligus

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 237 hits
Mungkin tidak ramai yang tahu mengenai tragedi kem4langan melibatkan artis tempatan yang berlaku pada era 90an ini Mist3ri Tahun 1990 4 Artis Popular Yang Terlibat Dalam Kem4langan Jalan Raya Sekaligus
Tidak Sangka Rupanya 5 Selebriti Popular Malaysia Ini Keturunan Indonesia

Tidak Sangka Rupanya 5 Selebriti Popular Malaysia Ini Keturunan Indonesia

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 830 hits
Kamu sudah lama tahu kalau artis artis Indonesia banyak yang sangat populer di Malaysia Sebut saja Dian Sastro atau Nicholas Saputra Di kalangan penyanyi juga sangat banyak seperti Afgan atau Rossa Begitu pula sebaliknya banyak artis Malays...
Kerajaan Perlu Jelaskan Tindakan Tidak Popular

Kerajaan Perlu Jelaskan Tindakan Tidak Popular

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 215 hits
Kerajaan PH haruslah menjelaskan kepada rakyat beberapa tindakan yang tidak popular yang selama ini diperjuangkan oleh mereka semasa menjadi pembangkang sebelum ini Tindakan rakyat menyoal beberapa isu yang sebelum ini menjadi viral berikut...
Blog Politik Popular Sebelum Zaman Kejatuhan

Blog Politik Popular Sebelum Zaman Kejatuhan

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 318 hits
Sebelum media sosial seperti Facebook Instagram dan Twitter menjadi wadah utama dalam menyampaikan maklumat berkaitan politik wujudnya banyak blog dan portal berkaitan politik pada awal 2000 an sehingga 2015 Pada waktu itu biasanya blog dan...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024