Isham Pertahan Cadangan Tubuh Lembaga Unggas Sokong Zahid Bidas Rafizi2 Jam Lalu Politik


agendaily.com27/06/2022
Isham Jalil membidas Rafizi Ramli selepas Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengkritik bakal Timbalan Presiden PKR itu.

Selepas dilantik Ahli Majlis Tertinggi (MT) yang baharu, Isham Jalil tampil dengan lantang mempertahankan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang membidas Rafizi Ramli selepas disindir berhubung isu penubuhan Lembaga Unggas Negara (Ayam).

Isham yang dilantik menggantikan tempat Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman menyahut kritikan Zahid terhadap Rafizi dengan mendakwa bakal Timbalan Presiden PKR itu tidak mempunyai idea baharu berhubung kaedah untuk menurunkan harga ayam.

“Rafizi tidak ada idea baharu yang original untuk selesaikan masalah tetapi hanya pandai kritik, kutuk dan perlekeh serta tiru idea orang lain sahaja.

“Mungkin sebab itu formulanya semua ke laut,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Rafizi pada Sabtu menyindir cadangan UMNO yang diputuskan semasa mesyuarat MT semalam dengan menyifatkan ia suatu yang melucukan.

“Idea UMNO untuk menangani masalah kenaikan kos makanan dan sara hidup ialah dengan menubuhkan Lembaga Unggas (Ayam) Kebangsaan.

“Selepas ini apabila harga kambing pula naik, UMNO akan menubuhkan Lembaga Kambing Kebangsaan,” katanya.

Rafizi berkata cadangan UMNO hanya akan menambah beban kepada rakyat apabila terpaksa membayar gaji mereka yang dilantik dalam lembaga tersebut dan kemudiaan tidak akan menyelesaikan masalah harga ayam yang naik.

“Akhirnya, tindakan ini hanya menambah bebanan kewangan kepada rakyat yang terus menanggung gaji, elaun dan belanja ahli-ahli politik dari parti-parti mereka yang dilantik untuk menjadi bos-bos kepada lembaga ayam, lembaga kambing dan lain-lain,” katanya lagi.

Sebaliknya, Rafizi mencadangkan supaya mewujudkan stok penimbal (stockpile) serta penstrukturan semula sejumlah kementerian agar pengurusan rantaian bekalan ditangani dengan lebih berkesan tanpa pertindihan kuasa antara kementerian.

Jelasnya, krisis ketika ini tidak begitu berbeza dengan apa yang berlaku pada era 1970-an, ketika berlakunya perang dan konflik geopolitik, inflasi, sekatan bekalan minyak mentah dan kekurangan bekalan bijirin.

“Negara-negara yang lebih bersedia (dari segi dasar kelangsungan makanan, keupayaan kerajaan menyelaraskan kembali bekalan makanan dan kekukuhan kewangan negara) berjaya menangani gangguan sebegini tanpa menyebabkan kesengsaraan rakyat, sedangkan negara-negara yang lemah tadbir urusnya akan menyeksa rakyat (seperti yang berlaku di Sri Lanka sekarang),” katanya.

Isham juga berpandangan Rafizi hanya pandai cakap untuk mendapat perhatian dan untuk retorik politik, namun fakta dan solusinya ke laut dan tindakan itu tidak membantu rakyat.

“Rafizi, kita perlu penyelesaian dasar yang bijak sekarang untuk membantu rakyat, bukan sekadar retorik politik. Bila rakyat lapar, mereka tidak boleh makan retorik politik kamu,”katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/06/isham-pertahan-cadangan-tubuh-lembaga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kos Sara Hidup Tak Turun Dengan Tubuh Lembaga Unggas

Kos Sara Hidup Tak Turun Dengan Tubuh Lembaga Unggas

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 163 hits
Kos sara hidup tak turun dengan tubuh Lembaga UnggasPosted By on June 28 2022Kritikan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi bahawa rakyat tidak memerlukan raja formula sebaliknya penyelesaian konkrit menangani kos sara hidup dan sekuriti makanan...
Lembaga Displin Umno Boleh Siasat Tajuddin Jika Ada Aduan Ahmad Zahid Saiasat Tu Pun Ada Motif Jugak Gamaknya

Lembaga Displin Umno Boleh Siasat Tajuddin Jika Ada Aduan Ahmad Zahid Saiasat Tu Pun Ada Motif Jugak Gamaknya

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 185 hits
Firdaus AzilJun 28 2022 Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman boleh disiasat oleh Lembaga Displin UMNO berhubung kenyataannya yang dilihat mengkritik parti kata Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Pasir Salak D...
Tingkat Pengeluaran Jamin Kualiti Kerajaan Pahang Tubuh Lembaga Durian Pahang

Tingkat Pengeluaran Jamin Kualiti Kerajaan Pahang Tubuh Lembaga Durian Pahang

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 242 hits
LIPIS Kerajaan negeri Pahang akan menubuhkan Lembaga Durian Pahang dalam usaha untuk meningkatkan pengeluaran selain memberi jaminan kualiti serta harga bagi pasaran tempatan dan antarabangsa Pengerusi Jawatankuasa Pertanian Industri Asas T...
Sd Sokong Anwar Zahid Tak Pernah Minta Saya Tandatangan Annuar

Sd Sokong Anwar Zahid Tak Pernah Minta Saya Tandatangan Annuar

papar berkaitan - pada 2/7/2022 - jumlah : 130 hits
agendaily com01 07 2022Tan Sri Annuar Musa mendedahkan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak ada menyuruhnya menandatangani SD menyokong cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi tidak pern...
Zahid Dakwa Pertemuan Dengan Tun M Hal Politik Bukan Kes Mahkamah

Zahid Dakwa Pertemuan Dengan Tun M Hal Politik Bukan Kes Mahkamah

papar berkaitan - pada 18/6/2022 - jumlah : 154 hits
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menafikan dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa lima pertemuan membabitkan mereka antara Jun 2018 dan Februari 2020 adalah untuk membincangkan kes mahkamah dihadapi Presiden Umno itu Pengerusi Barisan Nasio...
Zahid Najib Pada Mulanya Tak Sokong Ismail Sabri Jadi Calon Pm

Zahid Najib Pada Mulanya Tak Sokong Ismail Sabri Jadi Calon Pm

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 159 hits
agendaily com27 06 2022Sidang media Ahli Parlimen Pasir Salak Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak menyokong pencalonan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjadi Perdana Menteri semasa krisis sebel...
Zahid Tak Jawab Bila Ditanya Isu Sd Sokong Cikgunya

Zahid Tak Jawab Bila Ditanya Isu Sd Sokong Cikgunya

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 123 hits
agendaily com28 06 2022Bekas Ahli Majlis Tertinggi Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman mendakwa Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyokong Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri Malaysia kesembilan Presiden UM...
Usah Dolak Dalik Jawab Dakwaan Sd Sokong Anwar Zahid Diberitahu

Usah Dolak Dalik Jawab Dakwaan Sd Sokong Anwar Zahid Diberitahu

papar berkaitan - pada 1/7/2022 - jumlah : 185 hits
freemalaysiatoday com June 30 2022 6 40 PMWan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal mahu Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menjawab bahawa dakwaan parti itu menghantar akuan berkanun menyokong Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri kepada Agong PETAL...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau