Isa Pertahan Tindakan Felda Beli Ehp


Bekas Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Samad mempertahankan tindakan Felda membeli saham syarikat Indonesia Eagle High Plantations Tbk (EHP) dua tahun lalu.
Mohd Isa berkata, pembelian EHP merupakan suatu kisah yang panjang untuk diperjelaskan namun menyifatkan ia merupakan pembelian yang baik kerana mempunyai keluasan ladang yang besar.
“Pembelian tersebut membolehkan Felda memiliki tambahan tanah ladang daripada apa yang ada di Malaysia,” katanya ditemui selepas selesai sebutan kesnya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di sini, hari ini.
Menurutnya pembelian EHP dilakukan selepas Felda tidak dapat memperoleh tanah di Papua New Guinea.
“Kejayaan syarikat Sime Darby membeli tanah di Papua New Guinea menyebabkan Felda perlu mencari tanah lain dan membeli EHP.
“Kita kena cari, kalau kita nak jadikan Felda itu sebagai sebuah entiti yg besar dalam peniagaan dan perladangan,” katanya.
Tambahnya, pembelian itu turut dilindungi dengan pilihan untuk menjual semula saham EHP yang ditambah dengan kadar faedah enam peratus.
Kelmarin, Pengarah Besar Felda, Datuk Dr Othman Omar di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi kerana mendakwa ditipu dalam urusan jual beli saham tersebut pada harga AS$505 juta (RM2.3 bilion) berbanding harga sebenar di pasaran pada Disember 2016.
ARTIKEL BERKAITAN: Felda dakwa ditipu pembelian saham Eagle High Plantations
Dalam pada itu, Mohd Isa juga bersedia untuk memberi penjelasan sekiranya diminta oleh pihak polis mengenai isu tersebut.
Isu berkenaan timbul selepas Felda membuat laporan polis pada 9 April lepas, yang menyetakan ditipu bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak supaya melabur AS$505 juta (RM2.3 bilion) dalam EHP, milik ahli perniagaan Peter Sondakh, yang dikatakan sebagai rakan karibnya.
Pada masa yang sama Mohd Isa menyambut baik pembentangan Kertas Putih Felda yang dibentangkan oleh Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali selepas sesi pertanyaan lisan persidangan Dewan Rakyat pada semalam.
Katanya, Kertas Putih bertajuk ke Arah Kelestarian Felda bagi menjelaskan kecelaruan pengurusan dan hutang melampau agensi itu yang melebihi RM8 bilion itu menjelaskan kepada masyarakat awam khususnya peneroka bahawa jumlah yang kononnya di salah tabdir itu sebenarnya sebahagian besar merupakan hutang peneroka.
“Hutang peneroka termasuklah sara hidup, tanam semula, pinjaman rumah tanpa faedah dan ada juga buat pinjaman skim usahawan Felda, jadi maknanya betul apa yang kita betulkan dahulu, rupanya mereka salah pandangan dan jadi isu politik,” katanya.
Sinar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/04/12/isa-pertahan-tindakan-felda-beli-ehp/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rasuah Pecah Amanah Felda Isa Samad Minta Dibicarakan

Rasuah Pecah Amanah Felda Isa Samad Minta Dibicarakan

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 228 hits
Bekas pengerusi Felda Mohd Isa Abdul Samad berdepan 1 pertuduhan rasuah dan 9 pecah amanah melibatkan Felda Foto New Straits Times KUALA LUMPUR Perbicaraan kes bekas pengerusi Felda Mohd Isa Abdul Samad yang didakwa atas 1 pertuduhan pecah ...
Anwar How Did Isa Find Rm140m Felda Money To Spend Including On Family Trips

Anwar How Did Isa Find Rm140m Felda Money To Spend Including On Family Trips

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 196 hits
Tan Sri Mohd Isa Samad filepicKUALA LUMPUR Datuk Seri Anwar Ibrahim wants an explanation on how RM140mil was spent by former Felda chairman Tan Sri Mohd Isa Samad including on overseas trips with his family members Is it true that the forme...
Beli Mesin Aiskacang Elektrik Sekarang

Beli Mesin Aiskacang Elektrik Sekarang

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 369 hits
Electric Ice Shaver Mesin Aiskacang Mesin popular untuk bulan Ramadan dan syawal ini Waktu misim panas jangan cerita lagi lah banyak Oder Nak survey
Beli Kipas Angin Media Ada Regulator

Beli Kipas Angin Media Ada Regulator

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 534 hits
Kipas 60 media kipas siling brand ini yang pakai regulator aku tak rekomen sangat Tapi ramai nak tahu Dan tengok juga So aku tampal juga sini Kelemahannya masa ada orang beli tu blade dia kena bend sikit baru rasa power angin dia Tapi kalau...
Mantan Karyawan Bobol Server Minimarket Untuk Beli Voucher Game Online

Mantan Karyawan Bobol Server Minimarket Untuk Beli Voucher Game Online

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 196 hits
Kabag Penum Divisi Humas Polri Kombes Asep Adi Saputra menjelaskan komplotan tersebut melakukan illegal access atau hacking terhadap server PT Indomaret untuk membeli voucher game online di UNIPIN dan Google Play Komplotan terdiri dari empa...
Jokowi Kita Beri Subsidi Agar Masyarakat Bisa Beli Sembako Murah

Jokowi Kita Beri Subsidi Agar Masyarakat Bisa Beli Sembako Murah

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 266 hits
Calon Presiden Nomor Urut 01 Joko Widodo menjanjikan tiga kartu jika kembali terpilih menjadi presiden Salah satu kartu itu adalah Kartu Sembako Murah Jokowi mengatakan pemerintah akan memberi subsidi melalui kartu tersebut agar masyarakat ...
Tanya Soalan Ini Dahulu Sebelum Beli Baby Car Seat Terpakai Risikonya Anak Anda Yang Tanggung

Tanya Soalan Ini Dahulu Sebelum Beli Baby Car Seat Terpakai Risikonya Anak Anda Yang Tanggung

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 415 hits
Baby car seat atau kerusi keselamatan kanak kanak amat penting untuk keselamatan anak tak kira lah perjalanan jauh atau pun dekat Risiko bayi atau kanak kanak tercampak keluar dari kereta dapat dikurangkan dengan pemakaian kerusi keselamata...
Kelemahan Redmi Note 7 Ini Akan Membuatmu Malas Beli Kecuali

Kelemahan Redmi Note 7 Ini Akan Membuatmu Malas Beli Kecuali

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 272 hits
Sebelum kamu memutuskan untuk membeli Redmi Note 7 4 kelemahan yang dibawanya berikut ini bisa jadi bahan pertimbangan Daripada nantinya menyesal Kalau ternyata ke empat kekurangan Redmi Note 7 ini bisa kamu terima ya silahkan membelinya Se...
Salmafina Bisa Beli Mobil Sendiri Sejak Sma

Salmafina Bisa Beli Mobil Sendiri Sejak Sma

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 198 hits
Di balik segala kontroversi dari Salmafina Sunan rupanya ia berhasil membuat bangga kedua orangtua Salah satu hal yang membanggakan adalah Salma berhasil membeli mobil sendiri sejak ia masih duduk dibangku Sekolah Menengah Atas
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan