Iq Ahmad Maslan


Kita sudah membaca kenyataan Lim Guan Eng, Khairy Jamaludin dan A Kadir Jasin mengenai kenyataan Ahmad Maslan yang mengulas isu desakan parti Umno untuk mengadakan pilihan raya umum (PRU) dengan membuat perbandingan di antara tukang parut kelapa dengan pemegang ijazah doktor falsafah (PhD).


Kenyataan Ahmad dianggap suatu kesombongan dan menghina pekerja biasa yang menolak idea agar PRU diadakan semasa Covid-19 masih menyerang.

Ahmad ditunjukkan temu bual media dengan seorang pemarut kelapa yang tidak bersetuju PRU diadakan kerana Covid-19.

"Saya dipertontonkan dengan Astro Awani atau TV3, tidak pasti, dia ada temu bual seorang pemarut kelapa. Tak pastilah (individu) itu daftar undi atau tidak. Dia cakap tak boleh lakukan PRU kerana COVID-19.

"Tapi saya jawab kenapa perlu PRU, kerana banyak negara yang sudah lakukan, antaranya di Amerika Syarikat, Singapura dan kita juga dah laksana pilihan raya kecil (PRK) di Chini, Slim dan pilihan raya negeri (PRN) Sabah.

"Sabah itu kes tinggi pun punca mereka kerana orang-orang pulau naik motorbot masuk tanpa saringan dan sebagainya. Itu antara punca saya difahamkan, dan ia merebak di pulau sekitar itu.

"Kita perlukan PRU kerana kerajaan ini juga merupakan kerajaan yang paling tipis (majoriti) di dunia. Kerusi parlimen ada 222, kalau nak jadi kerajaan kena ada 111 campur satu (kerusi) lagi minima. Haa, dan itu yang kerajaan Malaysia ada sekarang.

"Rasanya yang parut kelapa tadi itu dia tidak perasan, yang ditemu bual sebagai suara akar umbi (rakyat) itu tidak tahulah hanya lepasan sekolah tinggi kot. Kalau dari UIA (Universiti Islam Malaysia) atau ada PhD, saya rasa dia boleh ulas dengan lebih tepat."

Begitu kata-kata Ahmad Maslan. Program TV dianjurkan oleh Umno Tanjung Malim.

Ucapan Ahmad terus dibidas ramai pengguna media sosial secara lantang dan terbuka.

Kerajaan Penyamun

Sebelum itu, Ahmad Maslan mendakwa salah satu sebab utama Umno tidak berpuas hati dengan kerajaan PN sebab langkah gabungan itu meneruskan kes mahkamah. Kes untuk Umno dan para pemimpinnya.

Ahmad Maslan menekankan faktor itu mengatasi faktor tidak puas hati ahli UMNO terhadap pengagihan jawatan yang sudah terasa, memperlihatkan kes-kes tersebut merupakan kezaliman zaman PH.

Kes diteruskan di mahkamah maka kata Ahmad Maslan, PRU perlu diadakan untuk memilih kerajaan baru supaya tiada lagi pendakwaan.

Khairy Jamaluddin juga mengkritik kenyataan Ahmad Maslan dan menggesanya tidak menggambarkan Umno kecewa dengan kerajaan PN kerana isu mahkamah.

Khairy berkata kenyataan itu memberi gambaran Umno ingin melihat berlaku campur tangan pihak eksekutif dalam proses kehakiman yang tidak sepatutnya berlaku.

Tokoh wartawan negara, Datuk A Kadir Jasin juga mengatakan Ahmad tidak berfikiran 'pisang goreng' namun lebih sesuai kalau dikatakan 'pecal basi'.

Menurut A Kadir, pisang goreng sangat digemari ramai dan sudah menjadi hidangan ikonik Nusantara, berbanding dengan pecal basi jika dimakan sakit perut.

"Kalau Khairy sifatkan pemikiran Ahmad Maslan sebagai pecal basi lain ceritalah. Pecal sangat sedap. Tapi kalau basi amat mengecewakan orang yang meminatinya dan boleh menyebabkan cirit-birit," kata Kadir menerusi tulisan di dalam Facebook.

"Kita kena faham pasal apa otak YB Pontian lulusan Victoria University, Wellington, New Zealand ini jadi macam pecal basi. Harapan dia kalau PRU diadakan awal dan Umno/BN menang lepaslah dia daripada tuduhan."

New Zealand 'Negara Islam' Terbaik

Bagi Kadir, Ahmad Maslan ini mengaji saja di New Zealand tapi nampaknya dia tak belajar apa-apa yang baik daripada negara itu.

Di New Zealand, menteri dan ahli politik buat salah sikit pun mereka cepat-cepat minta maaf dan letak jawatan.

Tapi mereka bukan Melayu-Islam macam Ahmad Maslan. Bukan Melayu dan bukan orang Islam.

Sesungguhnya Malaysia dan New Zealand adalah dua negara berbeda dalam segala hal, termasuk dari segi politik.

Ahli politik di sana lebih berkredibiliti dan dipercayai daripada hampir semua kepimpinan politik di Malaysia.

Namun di New Zealand, ragbi dianggap sukan utama yang lebih dahsyat dari politik dan dianggap sebagai agama.

Orang New Zealand tidak bersolat, berpuasa, berzakat, naik haji tetapi selain itu, tindakan dan perbuatan mereka lebih kepada amalan orang Islam.

Semua itu menjadi ukuran bagaimana kita harus melakukan pembaharuan sewajarnya untuk memastikan perubahan politik selepas 2020 di mana orang tua terus memimpin.

Kita mahukan orang baru untuk memimpin Malaysia dan mungkin parti baru yang tiada isu korupsi dan rasuah.

Sebagai wahana untuk melakukan reformasi secara damai dan membawa perubahan yang bermakna untuk rakyat Malaysia tidak bergantung kepada parti, namun kita masih dengan parti lama untuk sekian kali.

Kita tidak nampak perubahan menjelang PRU 15 ini dan dengan wabak Covid-19 terus mengancam negara, orang politik terus sibuk berpolitik untuk melepaskan diri dari mahkamah.

Sehingga itu, New Zealand, tetap menduduki tempat tertinggi sebagai 'negara Islam no 1 di dunia'!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Pantun Untuk Ahmad Maslan, Jika Ditakdirkan Masuk Penjara8 Ciri-ciri Negara Kleptokrasi, Perbezaan Negara Yang Dipengaruhi Dan Dikuasai Rasuah
sumber: malaysiakini



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2021/01/ahmad-maslan-iq.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kadir Tegur Kj Ahmad Maslan Pecal Basi Bukan Pisang Goreng

Kadir Tegur Kj Ahmad Maslan Pecal Basi Bukan Pisang Goreng

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 255 hits
Tokoh wartawan negara Datuk A Kadir Jasin tidak setuju Setiausaha Agung Umno berfikiran pisang goreng tetapi lebih sesuai kalau dikatakan pecal basi Ini kerana pisang goreng sangat digemari ramai dan sudah menjadi hidangan ikonik Nusantara ...
Yb Ahmad Maslan Bukan Pisang Goreng Tetapi Pecal Basi

Yb Ahmad Maslan Bukan Pisang Goreng Tetapi Pecal Basi

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 308 hits
MALAYSIA DATELINETokoh wartawan negara Datuk A Kadir Jasin tidak setuju Setiausaha Agung Umno berfikiran pisang goreng tetapi lebih sesuai kalau dikatakan pecal basi Ini kerana pisang goreng sangat digemari ramai dan sudah menjadi hidangan ...
Pandangan Kj Adalah Atas Kapasiti Menteri Yang Mempertahankan Kerajaan Yang Dikecam Oleh Najib Dan Ahmad Maslan

Pandangan Kj Adalah Atas Kapasiti Menteri Yang Mempertahankan Kerajaan Yang Dikecam Oleh Najib Dan Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 349 hits
Sebagai MP yang menyokong PN Najib dan Ahmad Maslan mempunyai saluran untuk menyatakan pandangan dan BUKANNYA biadab secara TERBUKA mengecam kerajaan Kj sebagai Menteri mempunyai peranan dan tanggungjawab Jika teguran Menteri tidak dapat di...
Apa Juga Keputusan Pemimpin Umno Keluar Kerajaan Pn Perlu Dimuktamadkan Mkt Kata Ahmad Maslan

Apa Juga Keputusan Pemimpin Umno Keluar Kerajaan Pn Perlu Dimuktamadkan Mkt Kata Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 286 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR Sebarang keputusan mengenai Ahli Parlimen UMNO diarah melepaskan jawatan dalam kerajaan dan agensi berkaitan kerajaan sebelum bulan depan akan dimuktamadkan Majlis Kerja Tertinggi parti itu terlebih dahulu kata Set...
Ke Kedai Pasar Raya Restoran Beratur Tiap Hari Mengundi 1 Hari Tak Boleh Soal Ahmad Maslan

Ke Kedai Pasar Raya Restoran Beratur Tiap Hari Mengundi 1 Hari Tak Boleh Soal Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 230 hits
Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan mempertahankan cadangan parti itu supaya pilihan raya umum ke 15 diadakan ketika ini namun hanya selepas banjir dan vaksinasi Covid 19 mula dilaksanakan Jika boleh ke kedai pasar raya restoran beratur seti...
Kes Mahkamah Zalim Antara Punca Umno Tak Puas Hati Dengan Pn Dedah Ahmad Maslan

Kes Mahkamah Zalim Antara Punca Umno Tak Puas Hati Dengan Pn Dedah Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 241 hits
by on 1 06 2021 03 51 00 PmSalah satu sebab utama Umno tidak puas hati dengan kerajaan Perikatan Nasional adalah kerana langkah PN untuk meneruskan kes mahkamah terhadap parti tersebut dan para pemimpinnya dedah Setiausaha Agung Umno Ahmad ...
Let Ahmad Maslan Speak For Himself Over His Cruel Remark

Let Ahmad Maslan Speak For Himself Over His Cruel Remark

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 247 hits
Clement Stanley FMT Former prime minister Najib Razak can make some sensible statements at times However his attempt at damage control over Ahmad Maslan s statement about cruel court cases against some Umno leaders is not only senseless but...
Ahmad Maslan Tidak Mahu Bergaduh Dengan Khairy Jamaluddin

Ahmad Maslan Tidak Mahu Bergaduh Dengan Khairy Jamaluddin

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 255 hits
1 695 total views 1 695 views today Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan berkata beliau tidak mahu bergaduh dengan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin Abu Bakar Menerusi satu ciapan di twitternya Ahmad Maslan memi...
Kenyataan Ahmad Maslan Menghina Kata Guan Eng

Kenyataan Ahmad Maslan Menghina Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 341 hits
January 9 2021 Lim Guan Eng menyelar Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan kerana mengulas isu desakan parti itu untuk mengadakan pilihan raya umum dengan membuat perbandingan di antara tukang parut kelapa dengan pemegang ijazah doktor falsafa...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

7 Petunjuk Tentukan Kemenangan Prk Kuala Kubu Bharu



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

K Speed Strikes Again With A Menacing Honda Dax Caf Racer