Innalillah Inilah Insiden Paling Buruk Yang Pernah Saya Lihat Khabib


DUNIA hari ini digemparkan dengan insiden temb4kan rambang di dua masjid di Christchurch, New Zealand yang meng0rbankan 49 nyawa.
Selain menceder4kan 48 yang lain, seorang rakyat Malaysia juga disahkan menjadi m4ngsa kejadian terbabit.
Jutaan penduduk dunia mengec4m tindakan kej4m serta tidak berperikemanusiaan penemb4k berkenaan.

Ia turut mendapat reaksi dari beberapa individu terkenal, antaranya ialah bintang UFC, Khabib Nurmagomedov yang amat terkesan secara emosi dengan insiden tersebut.
Dalam posting terbaharu di akaun Twitter dan Instagramnya, jaguh MMA Rusia itu meluahkan rasa sedih dan kesal dengan tr4gedi yang menimpa umat Islam di bandar itu.

“Innalillahiwainnailaihirojiun. Ini antara video insiden yang paling buruk saya pernah lihat. Allah lebih mengetahui dari kita, kesabaran untuk semua,” tulisnya.
Posting tersebut disertakan gambar seorang mangsa kejadian yang dilihat sedang membuat isyarat jari telunjuk yang bererti ‘Allah Yang Maha Esa’.

Dalam kejadian pada Jumaat itu, seorang saksi berkata, dia melihat seorang lelaki memasuki Masjid Al Noor di tengah Chritchurch kira-kira pukul 1.45 tengah hari waktu tempatan dan mendengar puluhan das temb4kan dilepaskan selepas itu.
Sejurus itu, orang ramai dilihat bertemparan lari keluar dari masjid dalam keadaan ketakutan.
Lelaki bers3njata itu berkulit putih dan memakai topi keledar yang mempunyai alat di atas kepala, seakan-akan seperti anggota milit4ri.
Menurut laporan, kejadian temb4kan kedua pula berlaku di satu lagi masjid di bandar raya itu, iaitu di Masjid Linw0od.
Selain Khabib, beberapa lagi selebriti turut memberi reaksi di media sosial seperti penyanyi John Legend, Yusuf Islam, aktres Melissa Joan Hart, Alyssa Milano, pelakon veteran George Takai, Mark Ruffalo, atlet WWE Mustafa Ali, CEO Apple Tim Cook dan ramai lagi.

Pemimpin dan pertubuhan dunia pula me­ngutuk kegan4san di New Zealand serta fahaman ekstr3m selepas insiden temb4kan rambang di dua buah masjid dekat Chist­church, hari ini meragut banyak nyawa umat Islam.
Lapor NBC, Perdana Menteri Pakistan, Imran Khan menzahirkan rasa terkejut beliau dan dengan lantang mengutuk ser4ngan pengg4nas ke atas dua buah masjid berkenaan.
“Ia hanya mengesahkan apa yang kita tegaskan selama ini iaitu keg4nasan tidak mempu­nyai agama. Doa saya kepada magsa dan keluarga mereka,” katanya.
Menurut Universiti Al-Azhar dalam satu kenyataan, serangan itu jelas menc4buli kesucian rumah Allah.
“Kami memberi amaran ser4ngan ini adalah petunjuk yang berbahaya akan kesan buruk peningkatan ucapan kebencian, antiperk4uman dan penyebaran Islam0f0bia.
Tambahnya, lebih banyak usaha perlu dilakukan untuk mempromosikan kewujudan bersama pelbagai agama dan budaya.
Pemerintah Britain, Ratu Elizabeth II pula amat sedih dengan ser4ngan meng3rikan di Christhurch dan pada ketika ini, ingatan dan doa pemimpin itu adalah bersama kesemua rakyat New Zealand.
“Putera Philip dan saya me­rakamkan ucapan takziah kepada keluarga dan rakan mereka yang terk0rban selain merakamkan penghargaan buat petugas kecemasan serta sukarelawan yang menyediakan sokongan kepada mang5a yang ceder4,” katanya.

Kritikan sama disuarakan Perdana Menteri Australia, Scott Morrison yang berang dengan insiden itu dan mengutuk ser4ngan hari ini oleh penggan4s berhaluan kanan.
“Sera ngan ini mengingatkan kita tentang kej4hatan yang ada sekarang,” katanya.
Menteri Luar Indonesia, Retno Marsudi dengan lantang me­ngu tuk ser4ngan temba kan itu di lokasi beri­badat khasnya ketika solat Jumaat sedang berlangsung.
Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan dengan tegas mengutuk ser4ngan ke atas Masjid al Noor di New Zealand dan umat Islam.
“Semoga Allah merahmati mereka yang terk0rban dan memberikan kesembuhan segera kepada mangsa yang ced3ra,” katanya.
Datuk Bandar New York, Bill de Blasio dalam pada itu berkata, rakyat New Zealand berada dalam ingatan dan hati penduduk New York City berikutan berita menyedihkan dari Christchurch.
“Doa kami adalah bersama mereka yang terjejas dengan serangan kejam di masjid New Zealand,” katanya.
Temb4kan Bermula Sebaik Imam Baca Khutbah – Saksi Rakyat Malaysia
Seorang rakyat Malaysia yang menjadi saksi kejadian tembakan di Masjid Al-N0or di Christchrch menceritakan pengg4nas mula melepaskan temb4kan sebaik sahaja Imam Ghamal Al Banna mahu memulakan khutbah Jumaat.
Noor Hamzah yang berasal dari Tanjong Karang, Selangor menceritakan insiden keg4nasan itu berlaku kira-kira pukul 1.30 petang dan jemaah mendengar bunyi temb4kan kuat dilepaskan di hadapan masjid.
“Saya terus berlari keluar melalui pintu yang berada di sisi tepi dan terus berlari ke perkarangan masjid. Kemudian saya menyembunyikan diri di belakang sebuah kereta.
“T3mbakan berterusan kira-kira 20 minit. Selepas itu pasukan keselamatan datang dan mengawasi kawasan sekitar. Kami diminta berbaring di atas tanah,” cerita Noor Hamzah.
Dalam satu catatan di Facebook, Noor Hamzah memberitahu dia nampak dua lelaki cedera ditemb4k di sekitar tempat dia bersembunyi.
Polis kemudiannya membawa mereka ke hadapan masjid sejurus pasukan perubatan sampai.
“Ketika saya berjalan bersama empat lelaki lain, saya melihat dua m4yat terlantar salah satu daripadanya adalah Sheikh Musa.
“Kemudian saya meninjau ke dalam masjid dan nampak timbunan m4yat di ruang utama sembahyang.
“Di hadapan masjid pula terdapat lima may4t bergelimpangan. Dua lagi may4t terbaring kaku di atas jalan di hadapan masjid,” tulis Noor Hamzah.
Menurutnya, pihak polis kemudian mengambil butiran peribadi mereka dan membawa kami ke Hagley Park yang terletak di hadapan masjid. Dari situ, polis kemudian membawa mereka ke hospital.
Sumber dari Astro Awani
The post “Innalillah. Inilah insiden paling buruk yang pernah saya lihat” – Khabib appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/2019/03/15/innalillah-inilah-insiden-paling-buruk-yang-pernah-saya-lihat-khabib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Aksi Paling Buruk Kami

Ini Aksi Paling Buruk Kami

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 165 hits
PENGURUS sementara Manchester United Ole Gunnar Solskjaer jelas kecewa anak buahnya tewas kepada Wolves Foto Reuters Ini aksi paling buruk kami WOLVERHAMPTON United Kingdom Ole Gunnar Solskjaer mengakui Manchester United menampilkan persemb...
Graduan India Paling Teruk Didiskriminasi Dalam Permohonan Kerja

Graduan India Paling Teruk Didiskriminasi Dalam Permohonan Kerja

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 454 hits
KEADILAN DAILY Lepasan universiti berbangsa India paling teruk didiskriminasikan dalam permohonan kerja di sektor swasta demikian dapatan firma kajian sains sosial dan tingkah laku The Centre for Governance and Political Studies Cent GPS me...
Biola Buruk Terus Digesek

Biola Buruk Terus Digesek

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 215 hits
Roslan SMS Disaat rakyat khususnya umat Melayu Islam meraikan kerjasama PAS dan Umno dua buah parti Melayu Islam terbesar dalam negara masih ada pihak yang menangguk di air keruh dan meneruskan budaya fitnah dan adu domba Perbalahan lebih 6...
Bonceng Belakang Macam Beruk Dihin4 Naik Motor Buruk Dengan Ibu Jawapan Pemuda Ini Meruntun Kalbu

Bonceng Belakang Macam Beruk Dihin4 Naik Motor Buruk Dengan Ibu Jawapan Pemuda Ini Meruntun Kalbu

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 546 hits
Bukan semua daripada kita bertuah dilahirkan dalam keluarga serba cukup Namun situasi yang terjadi baru baru ini ketika seorang pemuda dihin4 apabila membawa ibunya menaiki motor buruk untuk ke sebuah supermarket benar benar menyentuh peras...
Tersalah Setting Buruk Padahnya

Tersalah Setting Buruk Padahnya

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 270 hits
Tersalah Setting Buruk Padahnya Dua minggu ni blog Fiza still under construction Bila dah under construction faham faham jelah Pastinya tangan gatal nak ubah itu dan ini Entah Mungkin Fiza tak perasan ter klik atau macam mana akhirnya Telah...
Sekali Lakukan Perbuatan Buruk Ini Anda Akan Lakukan Perbuatan Buruk Lainnya

Sekali Lakukan Perbuatan Buruk Ini Anda Akan Lakukan Perbuatan Buruk Lainnya

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 158 hits
Adakah perbuatan buruk yang apabila dilakukan sekali akan mengundang seseorang untuk melakukannya kembali Jawabannya adalah ada Perbuatan tersebut biasa dikenal dengan berbohong Sekali saja mengatakan kebohongan maka keterangan selanjutnya ...
Ini Yang Harus Dilakukan Saat Mimpi Baik Atau Buruk

Ini Yang Harus Dilakukan Saat Mimpi Baik Atau Buruk

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 255 hits
Tidak jarang mimpi datang ketika kita tidur Entah berbentuk bunga yang kita sukai atau malah buaya yang kita benci Lalu apa yang diajarkan Rasulullah saw ketika kita mengalami mimpi baik atau buruk Berikut penjelasannya Dari Abi Said Al Khu...
Jangan Bersangka Buruk Dengan Allah Remember That 9237

Jangan Bersangka Buruk Dengan Allah Remember That 9237

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 388 hits
Orang cakap ujian itu rahmat Tapi mana rahmatNya Saya memang tak nampak pun rahmatNya awal awal tu Iyalah diri ini jahil bodoh dan sombong kerana tak nak cari ilmu Ujian dan musibah datang kerana kita LALAI Allah nak kita kembali padaNya La...
Kerjasama Politik Bukan Ancaman Mengapa Perlu Buruk Sangka Soal Prof Teo

Kerjasama Politik Bukan Ancaman Mengapa Perlu Buruk Sangka Soal Prof Teo

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 275 hits
By 9 Mac 2019 Prof Dr Teo Kok SeongKUALA LUMPUR Kenyataan demi kenyataan daripada pemimpin DAP berhubung kerjasama UMNO Pas jelas menunjukkan parti itu bukan sahaja melakukan provokasi memiliki sikap buruk sangka dan ketakutan tidak berasas...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds