Kerjasama Politik Bukan Ancaman Mengapa Perlu Buruk Sangka Soal Prof Teo


By Ainul Asniera Ahsan
- 9 Mac 2019

Prof Dr. Teo Kok Seong
KUALA LUMPUR – Kenyataan demi kenyataan daripada pemimpin DAP berhubung kerjasama UMNO-Pas jelas menunjukkan parti itu bukan sahaja melakukan provokasi, memiliki sikap buruk sangka dan ketakutan tidak berasas tetapi juga memperlihatkan mereka tidak mempunyai sikap seorang negarawan.

Sedangkan kerjasama politik adalah perkembangan sihat dalam mana-mana parti politik profesional dan perkembangan yang berlaku sekarang bukan luar biasa kerana ia berlaku di seluruh dunia.

Kerjasama itu seharusnya dilihat sebagai strategi politik dan bukannya satu ancaman kepada negara.

Ia juga bukan sesuatu yang luar biasa kerana DAP pun pernah bergabung dengan Pas sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13.

Penganalisis dan pemerhati politik tempatan, Prof Datuk Dr Teo Kok Seong berpandangan, DAP sebenarnya kurang senang dengan kerjasama UMNO-Pas kerana khuatir orang Melayu yang pernah menyokong Pakatan Harapan (PH) semasa Pilihan Raya Umum Ke-14 yang lalu akan beralih ‘angin’.

Katanya, pola pengundi pada PRU-14 menunjukkan bahawa 40 peratus pengundi Melayu mengundi Barisan Nasional (BN), paling jelas adalah kepada UMNO dan 30 peratus lagi adalah undi untuk Pas.

Hanya 30 peratus sahaja orang Melayu mengundi PH (Parti Pribumi Bersatu Malaysia, Parti Amanah Negara dan Parti Keadilan Rakyat).

Kalau melihat pola itu memang ternyata UMNO dan Pas mempunyai kekuatan nyata dalam kalangan orang Melayu, sedangkan PH pula mendapat undi apabila 95 peratus bukan Melayu keluar mengundi.

Tetapi, kata Kok Seong, kesilapan demi kesilapan PH selepas 10 bulan memerintah negara menyebabkan 30 peratus pengundi Melayu yang memilih mereka pada PRU-14 telah mula beransur-ansur menyokong BN.

“Faktor inilah kebimbangan PH, khususnya DAP yang mendominasi kerajaan sekarang. Ditambah pula BN terutama UMNO, walaupun kalah tetapi semakin hari semakin matang menguruskan parti, sedangkan PH yang menjadi kerajaan gagal menguruskan kejayaan mereka.

“Pemimpin asyik menyalahkan penjawat awam, sedangkan sudah jadi kerajaan. Kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan langsung tidak menjaga keharmonian negara yang berbilang kaum. Dasar-dasar yang mahu dilaksanakan memberi kebimbangan kepada penduduk majoriti.

“Contohnya isu Sijil Peperiksaan Bersepadu dan meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD). Isu ICERD paling signifikan apabila orang Melayu bersatu dan berhimpun.

“DAP juga masih mengamalkan racial (berpuak-puak), langsung tidak memperlihatkan perjuangan mereka kepada kesaksamaan pelbagai kaum,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Jelas beliau lagi, komen-komen keras dan kurang senang DAP dengan kerjasama UMNO-Pas turut tidak menonjolkan identiti nasional yang inklusif sebagai salah satu parti dalam kerajaan.

Tindakan dan provokasi oleh DAP ini sebenarnya merugikan DAP kerana secara jelas menunjukkan parti ini tidak mempunyai imbangan yang bijak dalam menguruskan sebuah negara pelbagai kaum.

“Akibatnya sekarang, 30 peratus orang Melayu yang menyokong PH dahulu rasa kesal dan kembali kepada BN. Apabila ini berlaku, DAP ketakutan,” ujarnya.

Kok Seong percaya, kerjasama UMNO-Pas tidak akan mengancam bukan Melayu kerana kedua-duanya adalah parti matang dan bijak menangani isu.

Tidak mustahil katanya, dengan kerjasama yang kini mendapat sokongan MCA memberi kelebihan kepada MCA juga pada jangka sederhana.

“Masyarakat Malaysia amat menghargai keamanan dan MCA lebih berhemah dan rasional berbanding DAP yang agresif dalam menangani isu-isu membabitkan agama, perkauman dan insaniah.

“Kalau MCA bekerja kuat, parti ini juga mendapat sokongan bukan Melayu, kalau bukan jangka pendek tetapi jangka sederhana. Logiknya rakyat tidak mahu parti yang disokong terlalu politiking kerana pada akhirnya pembangunan negara dan rakyat adalah jauh lebih penting,” katanya. 
– MalaysiaGazette

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/03/kerjasama-politik-bukan-ancaman-mengapa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selama 8 Bulan Medsos Produksi 770 Hoaks 181 Konten Soal Politik

Selama 8 Bulan Medsos Produksi 770 Hoaks 181 Konten Soal Politik

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 208 hits
Selama 8 Bulan Medsos Produksi 770 Hoaks 181 Konten soal Politik Sayang kata Rudiantara bukan perkara mudah membendung hoaks Terlebih di tahun politik jelang Pilpres 2019 Meski sudah ada upaya melalui Undang Undang ITE
Tidak Timbol Soal Logo Baru Ini Bukan Soal Penyatuan Tapi Kerjasama Umno Dan Pas Mohamad

Tidak Timbol Soal Logo Baru Ini Bukan Soal Penyatuan Tapi Kerjasama Umno Dan Pas Mohamad

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 253 hits
KUALA LUMPUR 5 Mac 8211 Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan berkata tidak timbul soal logo atau simbol baru kerana mesyuarat antara UMNO dan Pas hari ini bukan soal penyatuan tetapi kerjasama antara dua parti termasuk rakan dala...
Kerjasama Pas Umno Ancaman Utama Ph

Kerjasama Pas Umno Ancaman Utama Ph

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 271 hits
MUHAMMAD ARIF ISMAILKOTA BHARU Kerjasama antara PAS dan Umno dalam barisan pembangkang pada hari ini merupakan satu ancaman utama kepada kerajaan Pakatan Harapan Timbalan Presiden PAS Dato Tuan Ibrahim Tuan Man berkata banyak kenyataan dari...
Pidato Politik Jokowi Kembali Singgung Soal Unicorn

Pidato Politik Jokowi Kembali Singgung Soal Unicorn

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 235 hits
Pidato Politik Jokowi Kembali Singgung Soal Unicorn Soal Unicorn ini ramai dibahas saat Jokowi menanyakan soal Unicorn pada Capres Prabowo Subianto dalam debat Prabowo saat itu menjawab Unicorn itu apa maksud bapak yang online online itu
Kerjasama Politik Umno Pas Terbukti Berkesan Kata Penganalisis Politik

Kerjasama Politik Umno Pas Terbukti Berkesan Kata Penganalisis Politik

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 353 hits
Kemenangan BN dalam PRK Semenyih juga merupakan satu bentuk referendum rakyat terhadap kerajaan negeri dan pusat supaya menunaikan janji pilihan raya dan tidak dilihat mengabaikan kepentingan orang Melayu dan Islam Kerjasama politik Umno PA...
Kerjasama Umno Pas Beri Ancaman Kepada Bukan Islam Khalid Samad

Kerjasama Umno Pas Beri Ancaman Kepada Bukan Islam Khalid Samad

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 292 hits
KUALA LUMPUR Orang bukan Islam merasa terancam dengan kerjasama PAS dan UMNO kerana kedua dua parti itu memberi gambaran seolah olah sedang bersiap siaga untuk berdepan dengan ancaman mereka Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara Khalid Ab...
Menkominfo Sebut Jumlah Berita Hoaks Terus Melonjak Terbanyak Soal Politik

Menkominfo Sebut Jumlah Berita Hoaks Terus Melonjak Terbanyak Soal Politik

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 164 hits
Berdasarkan data dari Kemenkominfo pada bulan Agustus 2018 jumlah hoaks yang teridentifikasi dan sudah divalidasi hanya 25 berita Jumlah tersebut naik 27 pada bulan September Kemudian pada Oktober naik 53 November 63 Desember 75 dan bulan J...
Tkn Soal Ancaman Habib Bahar Dia Dipenjara Karena Kelakuannya Sendiri

Tkn Soal Ancaman Habib Bahar Dia Dipenjara Karena Kelakuannya Sendiri

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 178 hits
Dia menegaskan masalah yang menimpa Bahar bukan karena Jokowi Melainkan karena ulah Bahar sendiri
Kerjasama Pas Umno Akan Diperkukuh Demi Politik Baharu

Kerjasama Pas Umno Akan Diperkukuh Demi Politik Baharu

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 287 hits
By 3 Mac 2019 Timbalan Presiden UMNO yang menjalankan tugas tugas Presiden Datuk Seri Mohamad Hassan bersama bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan barisan Kepimpinan Barisan Nasional menjulang calon BN PRK N 24 Semenyih Zakaria H...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan