Inkues Adib Lepas Desak Ag Letak Jawatan Ummah Mahu Anjur Solat Hajat


Haspaizi Zain


Selain laporan polis dan penghantaran memorandum, Gerakan Pembela Ummah (Ummah) kini merancang untuk menganjurkan sembahyang hajat seluruh negara bagi menuntut keadilan terhadap kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim.

Semalam Ummah membuat laporan polis terhadap Peguam Negara Tommy Thomas yang didakwa mereka cuba campur tangan dalam inkues berkenaan perkara itu, dan hari ini NGO itu menghantar memorandum ke pejabat peguam negara untuk mendesak peletakan jawatan Thomas.

"Hari ini kita menghantar memorandum mendesak peguam pegara letak jawatan kerana beliau sudah tidak berupaya mengendalikan beberapa isu besar dalam negara sehingga menimbulkan kekeliruan.

"Selepas raya Ummah akan mengadakan solat hajat di seluruh negara agar maklumat yang benar diberikan dalam inkues kematian Muhammad Adib supaya mendapat keadilan yang sewajarnya," kata Timbalan pengerusi Ummah Kamaruzaman Mohamad di pejabat peguam negara di Putrajaya, hari ini.

Beliau yang juga anggota jawatankuasa pusat PAS berkata pihaknya juga akan menghantar memorandum kepada perdana menteri dan Yang di-Pertuan Agong untuk mendesak perkara sama.

"Jika tidak mendapat respons positif kita akan adakan himpunan raksasa menuntut keadilan buat Muhammad Adib," katanya lagi.

Hadir sama ialah pengerusi Ummah yang juga presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Aminuddin Yahya.

Dalam laporan polis semalam, Ummah membangkitkan penarikan diri Syazlin Mansor daripada mewakili Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), selepas 36 hari inkues berlangsung.

Baca: AG senaraikan empat alasan peguam dinasihat tarik diri

Dalam laporan itu, NGO itu menggesa Thomas disiasat di bawah Seksyen 212 Kanun Keseksaan (berkenaan melindungi pesalah), Seksyen 219 Kanun Keseksaan (menggunakan jawatan secara tidak jujur dan berlawanan dengan undang-undang dalam prosiding) dan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (salah guna kedudukan sebagai peguam negara).

Pada 28 Mei lalu, Thomas berkata Syazlin tidak lagi mewakili KPKT dan bomba kerana wujud konflik kepentingan, memandangkan dia pada masa sama mewakili keluarga Muhammad Adib.

Selain itu, Thomas berkata perkembangan itu tidak menjejaskan status saksi pakar Prof Dr Shahrom Abd Wahid, yang sebelum ini mengatakan Adib mengalami kecederaan selepas ditarik keluar daripada kenderaan EMRS dan dipukul.

Sementara itu, Kamaruzaman meluahkan kekecewaannya apabila tidak dapat menyerahkan sendiri memorandum kepada Thomas, sebaliknya hanya disampaikan kepada wakil peguam negara.

"Kita difahamkan peguam negara ada di atas (pejabatnya), tapi tidak mahu jumpa. Hanya beliau saja tahu alasannya," katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/05/inkues-adib-lepas-desak-ag-letak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih 20 000 Tandatangan Desak Tommy Thomas Letak Jawatan

Lebih 20 000 Tandatangan Desak Tommy Thomas Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 386 hits
Adakah wujud konspirasi di peringkat tertinggi untuk lindung pesalah BANGI Sejak dilancarkan Selasa lalu 21 923 rakyat sudah menandatangani petisyen atas talian bagi mendesak Peguam Negara Tommy Thomas meletakkan jawatan Petisyen yang dilan...
Anak Belum Stabil Selepas Bedah Sharnaaz Ahmad Anjur Majlis Solat Hajat

Anak Belum Stabil Selepas Bedah Sharnaaz Ahmad Anjur Majlis Solat Hajat

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 387 hits
Berikutan tahap kesihatan anaknya Jebat Jayden yang masih belum stabil pelakon Sharnaaz Ahmad akan mengadakan majlis solat hajat di Masjid As Syakirin KLCC malam ini Menerusi laman Instagram miliknya Sharnaaz atau nama penuhnya Sharnaaz Ahm...
Cadangan Sekat Peminjam Ptptn Ke Luar Negara Armada Bersatu K Tan Desak Mastura Letak Jawatan

Cadangan Sekat Peminjam Ptptn Ke Luar Negara Armada Bersatu K Tan Desak Mastura Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 304 hits
Mastura Mohd Khalid Pemuda Bersatu Kelantan hari ini mendesak Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Mastura Mohd Khalid untuk meletak jawatan Ini berikutan susulan dengan kenyataannya berhubung cadangan sekata...
Inkues Adib Pakar Forensik Kesal Dimalukan Di Mahkamah

Inkues Adib Pakar Forensik Kesal Dimalukan Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 401 hits
Saksi yang merupakan Pakar Forensik Hospital Kuala Lumpur Dr Ahmad Hafizam Hasmi SHAH ALAM Seorang saksi doktor pakar forensik menyatakan kekesalannya kerana dimalukan di dalam mahkamah ketika memberi keterangan pada inkues kematian anggota...
Lepas Jawatan Presiden Fam Demi Kelangsungan Dan Tingkatkan Mutu Bola Sepak Negara

Lepas Jawatan Presiden Fam Demi Kelangsungan Dan Tingkatkan Mutu Bola Sepak Negara

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 265 hits
Tunku Ismail Sultan Ibrahim foto sumber internetPENGERUSI Liga Bola Sepak Malaysia Tunku Ismail Sultan Ibrahim mendedahkan tindakannya melepaskan jawatan sebagai Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia adalah demi kelangsungan dan meningkatk...
Tidak Wajar Gesa Zahid Lepas Jawatan Tok Mat

Tidak Wajar Gesa Zahid Lepas Jawatan Tok Mat

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 337 hits
Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan menyifatkan gesaan agar Dr Ahmad Zahid Hamidi melepaskan jawatan sebagai presiden parti kurang wajar Dipetik Sinar Harian Mohamad yang kini menggalas tugas presiden berkata ahli ahli parti Umno tidak waj...
Punca Peguam Kes Inkues Adib Tarik Diri Tersebar

Punca Peguam Kes Inkues Adib Tarik Diri Tersebar

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 307 hits
Punca Peguam Kes Inkues Adib Tarik Diri Tersebar Peguam Syazlin Mansor yang mewakili Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan serta Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia menarik diri daripada prosiding inkues kematian anggota bomba Muham...
Inkues Adib Apa Dah Jadi

Inkues Adib Apa Dah Jadi

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 202 hits
27 05 2019Peguam Jabatan bomba tarik diri sudah kes berat Najib Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak desak kerajaan menjelaskan tindakan peguam mewakili Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan menarik diri pada saat akhir prosid...
Inkues Adib Peguam Yang Wakili Kpkt Dan Keluarga Tarik Diri

Inkues Adib Peguam Yang Wakili Kpkt Dan Keluarga Tarik Diri

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 320 hits
SHAH ALAM Episod inkues kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim memasuki cerita baharu selepas peguam yang mewakili Kementerian Perumahan Kerajaan Tempatan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dan ahli keluarga mangsa Syazlin Mans...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan