Inilah Wanita Yang Doanya Mampu Tembus Langit Ketujuh Rileks Media


Kisah ini terjadi pada masa kehidupan Nabi Muhammad SAW. Salah seorang wanita dengan tingkat keimanan tinggi datang menemui Manusia kecintaan Allah ini. Ia menghadapi satu kondisi yang mengharuskannya mendapatkan pencerahan.
Namun ternyata, kala itu Nabi belum bisa menjawab karena belum ada wahyu yang diturunkan Allah terkait hal itu. Namun, ini tak lantas membuat si wanita menyerah, Ia berdoa dan memohon kepada Allah agar memberi jalan keluar atas permasalahan hidupnya.
Ternyata doa ini langsung dihijabah Allah. Seketika Nabi menerima Surat Al-Mujadalah sehingga bisa menjawab permasalahan wanita tersebut. Siapa dia sebenarnya? Mengapa doanya dapat menembus langit ke tujuh dengan demikian cepat?
Nama lengkap wanita ini adalah Khaulah binti Tsa’labah bin Ashram bin Farah bin Tsa’labah Ghanam bin ‘Auf. Ia merupakan istri dari Aus bin Shamit bin Qais dan dari pernikahan mereka lahir seorang putra yang diberi nama Rabi’.
Kisah saat doanya yang mampu menembus langit ini bermula ketika terjadi permasalahan antara dirinya dan suaminya. Dalam kondisi marah, sang suami kemudian mengeluarkan kalimat yang membuatnya merasa cemas dan perlu memperjelasnya kepada Nabi.
Kalimat yang dilontarkan suaminya tersebut adalah “Bagiku engkau ini seperti punggung ibuku”. Meski setelah itu suaminya berlalu pergi bersama sahabat-sahabatnya, namun tidak serta merta membuat Khaulah melupakan perkataan tersebut begitu saja.
Baginya perkataan tersebut seperti talak dari sang suami kepada dirinya. Sepulangnya dari berkumpul dari sahabatnya, sang suami kemudian menginginkan hubungan suami istri dengan Khaulah.
Namun, Khaulah menolak karena perasaannya yang begitu tidak bisa menerima atas ucapan Aus sang suami. Khaulah berkata, “Tidak… jangan! Demi yang jiwa Khaulah berada di tangan-Nya, engkau tidak boleh menjamahku karena engkau telah mengatakan sesuatu yang telah engkau ucapkan terhadapku sehingga Allah dan Rasul-Nya lah yang memutuskan hukum tentang peristiwa yang menimpa kita.”
Setelah peristiwa tersebut, Khaulah kemudian menemui Rasulullah SAW. Ia pun menceritakan kejadian yang dialaminya kepada sang Nabi. Ia berharap Nabi memberikan pencerahan terhadap apa yang sudah dialami. Namun, Ia harus kecewa, pasalnya pada masa itu, belum ada kejadian yang dihadapi umat dan baru Khaulah yang mengalaminya. Sehingga belum turun firman Allah yang menjelaskan tentang hal ini.
Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Kami belum pernah mendapatkan perintah berkenaan urusanmu tersebut … aku tidak melihat melainkan engkau sudah haram baginya.”
Ini artinya, hubungan mereka sudah tidak diperbolehkan lagi. Namun, hati kecil Khaulah pun masih bergejolak, mengingat jika Ia berpisah dengan sang suami, maka akan sulit baginya menghidupi diri dan anaknya Rabi’. Namun Rasulullah Shalalahu ‘alaihi wasallam tetap menjawab, “Aku tidak melihat melainkan engkau telah haram baginya.”
Setelah peristiwa ini, wanita tersebut terus berdoa memohon kepada Allah agar memberi petunjuk terkait permasalahannya. Kedua matanya meneteskan air mata dan perasaan menyesal. Tiada henti-hentinya Ia berdoa ini berdo’a yang kemudian dikabulkan Allah.
“Yaa Allah sesungguhnya aku mengadu kepada-Mu tentang peristiwa yang menimpa diriku.”.
Ternyata doa ini dihijabah Allah. Rasulullah SAW seketika pingsan seperti biasa saat menerima wahyu. Kemudian setelah Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasallam sadar kembali, beliau bersabda, “Wahai Khaulah, sungguh Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menurunkan ayat Al-Qur’an tentang dirimu dan suamimu, kemudian beliau membaca firman QS. Al-Mujadalah: 1-4, yang artinya:
“Sesungguhnya Allah telah mendengar perkataan wanita yang mengajukan gugatan kepada kamu tentang suaminya, dan mengadukan (halnya) kepada Allah. Dan Allah mendengar soal jawab antara kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
Orang-orang yang menzhihar (menganggap isterinya sebagai ibunya, atau menyamakan istrinya dengan ibunya sebagaimana ucapan Aus di alinea kedua di atas, Red) isterinya di antara kamu padahal tiadalah isteri mereka itu ibu mereka.
Ibu-ibu mereka tidak lain hanyalah wanita yang melahirkan mereka. Dan sesungguhnya mereka sungguh-sungguh mengucapkan suatu perkataan yang munkar dan dusta. Dan sesungguhnya Allah Maha Pema`af lagi Maha Pengampun.
Orang-orang yang menzhihar isteri mereka, kemudian mereka hendak menarik kembali apa yang mereka ucapkan, maka (wajib atasnya) memerdekakan seorang budak sebelum kedua suami isteri itu bercampur. Demikianlah yang diajarkan kepada kamu, dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
Maka barangsiapa yang tidak mendapatkan (budak), maka (wajib atasnya) berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum keduanya bercampur. Maka siapa yang tidak kuasa (wajiblah atasnya) memberi makan enam puluh orang miskin. Demikianlah supaya kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan itulah hukum-hukum Allah, dan bagi orang-orang kafir ada siksaan yang sangat pedih. (QS. Al-Mujadilah : 1-4)
Setelah turun ayat ini, barulah Rasulullah SAW bisa menjelaskan perihal permasalahan yang dihadapi Khaulah. Baginda Rasulullah SAW kemudian menjelaskan kepada Khaulah tentang kafarat (tebusan) Zhihar:
Nabi SAW: “Perintahkan kepadanya (suami Khaulah) untuk memerdekakan seorang budak!”
Khaulah: “Ya Rasulullah dia tidak memiliki seorang budak yang bisa dia merdekakan.”
Nabi SAW: “Jika demikian perintahkan kepadanya untuk shaum dua bulan berturut-turut.”
Khaulah: “Demi Allah dia adalah laki-laki yang tidak kuat melakukan shaum.”
Nabi SAW: “Perintahkan kepadanya memberi makan dari kurma sebanyak 60 orang miskin.”
Khaulah: “Demi Allah ya Rasulullah dia tidak memilikinya.”
Nabi SAW: “Aku bantu dengan separuhnya.”
Khaulah: “Aku bantu separuhnya yang lain wahai Rasulullah.”
Nabi SAW: “Engkau benar dan baik maka pergilah dan sedekahkanlah kurma itu sebagai kafarat baginya, kemudian bergaullah dengan anak pamanmu itu secara baik.”
Source link
The post Inilah Wanita yang Doanya Mampu Tembus Langit Ketujuh – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/inilah-wanita-yang-doanya-mampu-tembus-langit-ketujuh-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Kelihatan Lebih Cantik Bila Bangun Pagi Jika Buat 7 Perkara Ini Rileks Media

Wanita Kelihatan Lebih Cantik Bila Bangun Pagi Jika Buat 7 Perkara Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 295 hits
Rupanya wanita akan kelihatan lebih cantik bila bangun pagi jika buat 7 perkara ini sebelum tidur Tidur malam merupakan waktu bagi merehatkan diri setelah seharian sibuk menguruskan pelbagai perkara disiang hari Baik perkara di tempat kerja...
Wanita Ini Kongsikan Teknik Langsaikan Hutang Dengan Asmaulhusna Rileks Media

Wanita Ini Kongsikan Teknik Langsaikan Hutang Dengan Asmaulhusna Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 234 hits
Sama ada hutang sesama manusia atau institusi ia wajib dibayar mengikut syarat perjanjian yang telah ditetapkan Tiada alasan untuk tidak membayar hutang Pandai berhutang maka perlu pandai juga untuk membayar hutang Jangan sesekali menggunak...
Wanita Jaga Jaga 9 Sikap Ini Lelaki Cukup Ben Ci Dan Boleh Jadi Sabit Hubungan Retak Seribu Rileks Media

Wanita Jaga Jaga 9 Sikap Ini Lelaki Cukup Ben Ci Dan Boleh Jadi Sabit Hubungan Retak Seribu Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 457 hits
Jangan pandang remeh hati lelaki cukup benci semua perkara ini dan sebenarnya lebih sensitif daripada perempuan Nampak tegas sebagai ketua keluarga tapi jauh di sudut hati mereka juga perlukan belaian mesra dan manja seperti seorang bayi Ke...
Wanita Ramai Masuk Ne Raka Kerana Bermasalah Dengan Suaminya Rileks Media

Wanita Ramai Masuk Ne Raka Kerana Bermasalah Dengan Suaminya Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 297 hits
Aku melihat ke dalam Syurga maka aku melihat kebanyakan penghuninya adalah fuqara dan aku melihat ke dalam Ne raka maka aku menyaksikan kebanyakan penghuninya adalah wanita Kenapakah Rasulullah s a w mengatakan bahawa ramai ahli ne raka ada...
Minum Air Halia Panas 7 Sebab Wanita Berkahwin Perlu Amalkannya Rileks Media

Minum Air Halia Panas 7 Sebab Wanita Berkahwin Perlu Amalkannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 328 hits
Halia memang punya banyak khasiat untuk kaum wanita khususnya bagi yang sudah berkahwin Antaranya membuang angin dalam badan membakar lemak memanaskan tu buh menguatkan sistem pertahanan tubuh dari penya kit dan banyak lagi Jadi buat anda y...
Jamu Homemade Wanita Ni Bukan Hanya Angin Keluar Tapi Berjaya Turunkan Berat Badan Rileks Media

Jamu Homemade Wanita Ni Bukan Hanya Angin Keluar Tapi Berjaya Turunkan Berat Badan Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 387 hits
Amalan makan jamu memang amat disarankan oleh nenek nenek kita pada zaman dahulu Namun membiasakannya dengan masyarakat kita hari ini agak sukar dilakukan oleh wanita zaman sekarang Boleh dikatakan amalan makan jamu hanya diamalkan oleh wan...
Tak Perlu Lama Siap Sidai Kain 15 Minit Semua Mak Mak Mampu Buat Rileks Media

Tak Perlu Lama Siap Sidai Kain 15 Minit Semua Mak Mak Mampu Buat Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 329 hits
Kalau cerita pasal kain setiap hari tak akan pernah habis Dah siap sidai kain berlipat pula belum selesai Sudahnya kain berlonggok dalam bakul macam bukit Itu adalah situasi yang selalu berlaku di rumah bila mak mak sekarang buat banyak ker...
Wanita Ini Kongsi Air Minuman Ajaib Buat Dia Kelihatan Muda 10 Tahun Dari Usia Sebenar Rileks Media

Wanita Ini Kongsi Air Minuman Ajaib Buat Dia Kelihatan Muda 10 Tahun Dari Usia Sebenar Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 431 hits
Dunia tanpa sempadan ini mendekatkan kita dengan pelbagai info tentang apa juga ilmu pengetahuan berguna Seperti juga perkongsian di laman sosial milik ibu muda Deyana Hatazad yang tidak lokek berkongsi rahsia dirinya muda 10 tahun dari usi...
Wanita Jangan Ambil Mudah Adakah Sah Solat Jika Tersujud Di Atas Telekung Sendiri Rileks Media

Wanita Jangan Ambil Mudah Adakah Sah Solat Jika Tersujud Di Atas Telekung Sendiri Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 354 hits
JOM TONTON VIDEO Assalamualaikum ustaz saya nak kepastian tentang hukum wanita sujud atas kain telekung sendiri Adakh sujud dikira sah Mohon pencerahan dari ustaz JAWAPAN 1 Sujud merupakan salah satu dari rukun solat antara syarat sah sujud...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened