Inilah Wanita Yang Doanya Mampu Tembus Langit Ketujuh Rileks Media


Kisah ini terjadi pada masa kehidupan Nabi Muhammad SAW. Salah seorang wanita dengan tingkat keimanan tinggi datang menemui Manusia kecintaan Allah ini. Ia menghadapi satu kondisi yang mengharuskannya mendapatkan pencerahan.
Namun ternyata, kala itu Nabi belum bisa menjawab karena belum ada wahyu yang diturunkan Allah terkait hal itu. Namun, ini tak lantas membuat si wanita menyerah, Ia berdoa dan memohon kepada Allah agar memberi jalan keluar atas permasalahan hidupnya.
Ternyata doa ini langsung dihijabah Allah. Seketika Nabi menerima Surat Al-Mujadalah sehingga bisa menjawab permasalahan wanita tersebut. Siapa dia sebenarnya? Mengapa doanya dapat menembus langit ke tujuh dengan demikian cepat?
Nama lengkap wanita ini adalah Khaulah binti Tsa’labah bin Ashram bin Farah bin Tsa’labah Ghanam bin ‘Auf. Ia merupakan istri dari Aus bin Shamit bin Qais dan dari pernikahan mereka lahir seorang putra yang diberi nama Rabi’.
Kisah saat doanya yang mampu menembus langit ini bermula ketika terjadi permasalahan antara dirinya dan suaminya. Dalam kondisi marah, sang suami kemudian mengeluarkan kalimat yang membuatnya merasa cemas dan perlu memperjelasnya kepada Nabi.
Kalimat yang dilontarkan suaminya tersebut adalah “Bagiku engkau ini seperti punggung ibuku”. Meski setelah itu suaminya berlalu pergi bersama sahabat-sahabatnya, namun tidak serta merta membuat Khaulah melupakan perkataan tersebut begitu saja.
Baginya perkataan tersebut seperti talak dari sang suami kepada dirinya. Sepulangnya dari berkumpul dari sahabatnya, sang suami kemudian menginginkan hubungan suami istri dengan Khaulah.
Namun, Khaulah menolak karena perasaannya yang begitu tidak bisa menerima atas ucapan Aus sang suami. Khaulah berkata, “Tidak… jangan! Demi yang jiwa Khaulah berada di tangan-Nya, engkau tidak boleh menjamahku karena engkau telah mengatakan sesuatu yang telah engkau ucapkan terhadapku sehingga Allah dan Rasul-Nya lah yang memutuskan hukum tentang peristiwa yang menimpa kita.”
Setelah peristiwa tersebut, Khaulah kemudian menemui Rasulullah SAW. Ia pun menceritakan kejadian yang dialaminya kepada sang Nabi. Ia berharap Nabi memberikan pencerahan terhadap apa yang sudah dialami. Namun, Ia harus kecewa, pasalnya pada masa itu, belum ada kejadian yang dihadapi umat dan baru Khaulah yang mengalaminya. Sehingga belum turun firman Allah yang menjelaskan tentang hal ini.
Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Kami belum pernah mendapatkan perintah berkenaan urusanmu tersebut … aku tidak melihat melainkan engkau sudah haram baginya.”
Ini artinya, hubungan mereka sudah tidak diperbolehkan lagi. Namun, hati kecil Khaulah pun masih bergejolak, mengingat jika Ia berpisah dengan sang suami, maka akan sulit baginya menghidupi diri dan anaknya Rabi’. Namun Rasulullah Shalalahu ‘alaihi wasallam tetap menjawab, “Aku tidak melihat melainkan engkau telah haram baginya.”
Setelah peristiwa ini, wanita tersebut terus berdoa memohon kepada Allah agar memberi petunjuk terkait permasalahannya. Kedua matanya meneteskan air mata dan perasaan menyesal. Tiada henti-hentinya Ia berdoa ini berdo’a yang kemudian dikabulkan Allah.
“Yaa Allah sesungguhnya aku mengadu kepada-Mu tentang peristiwa yang menimpa diriku.”.
Ternyata doa ini dihijabah Allah. Rasulullah SAW seketika pingsan seperti biasa saat menerima wahyu. Kemudian setelah Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasallam sadar kembali, beliau bersabda, “Wahai Khaulah, sungguh Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menurunkan ayat Al-Qur’an tentang dirimu dan suamimu, kemudian beliau membaca firman QS. Al-Mujadalah: 1-4, yang artinya:
“Sesungguhnya Allah telah mendengar perkataan wanita yang mengajukan gugatan kepada kamu tentang suaminya, dan mengadukan (halnya) kepada Allah. Dan Allah mendengar soal jawab antara kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
Orang-orang yang menzhihar (menganggap isterinya sebagai ibunya, atau menyamakan istrinya dengan ibunya sebagaimana ucapan Aus di alinea kedua di atas, Red) isterinya di antara kamu padahal tiadalah isteri mereka itu ibu mereka.
Ibu-ibu mereka tidak lain hanyalah wanita yang melahirkan mereka. Dan sesungguhnya mereka sungguh-sungguh mengucapkan suatu perkataan yang munkar dan dusta. Dan sesungguhnya Allah Maha Pema`af lagi Maha Pengampun.
Orang-orang yang menzhihar isteri mereka, kemudian mereka hendak menarik kembali apa yang mereka ucapkan, maka (wajib atasnya) memerdekakan seorang budak sebelum kedua suami isteri itu bercampur. Demikianlah yang diajarkan kepada kamu, dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
Maka barangsiapa yang tidak mendapatkan (budak), maka (wajib atasnya) berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum keduanya bercampur. Maka siapa yang tidak kuasa (wajiblah atasnya) memberi makan enam puluh orang miskin. Demikianlah supaya kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan itulah hukum-hukum Allah, dan bagi orang-orang kafir ada siksaan yang sangat pedih. (QS. Al-Mujadilah : 1-4)
Setelah turun ayat ini, barulah Rasulullah SAW bisa menjelaskan perihal permasalahan yang dihadapi Khaulah. Baginda Rasulullah SAW kemudian menjelaskan kepada Khaulah tentang kafarat (tebusan) Zhihar:
Nabi SAW: “Perintahkan kepadanya (suami Khaulah) untuk memerdekakan seorang budak!”
Khaulah: “Ya Rasulullah dia tidak memiliki seorang budak yang bisa dia merdekakan.”
Nabi SAW: “Jika demikian perintahkan kepadanya untuk shaum dua bulan berturut-turut.”
Khaulah: “Demi Allah dia adalah laki-laki yang tidak kuat melakukan shaum.”
Nabi SAW: “Perintahkan kepadanya memberi makan dari kurma sebanyak 60 orang miskin.”
Khaulah: “Demi Allah ya Rasulullah dia tidak memilikinya.”
Nabi SAW: “Aku bantu dengan separuhnya.”
Khaulah: “Aku bantu separuhnya yang lain wahai Rasulullah.”
Nabi SAW: “Engkau benar dan baik maka pergilah dan sedekahkanlah kurma itu sebagai kafarat baginya, kemudian bergaullah dengan anak pamanmu itu secara baik.”
Source link
The post Inilah Wanita yang Doanya Mampu Tembus Langit Ketujuh – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/inilah-wanita-yang-doanya-mampu-tembus-langit-ketujuh-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Ini Kongsikan Teknik Langsaikan Hutang Dengan Asmaulhusna Rileks Media

Wanita Ini Kongsikan Teknik Langsaikan Hutang Dengan Asmaulhusna Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 91 hits
Sama ada hutang sesama manusia atau institusi ia wajib dibayar mengikut syarat perjanjian yang telah ditetapkan Tiada alasan untuk tidak membayar hutang Pandai berhutang maka perlu pandai juga untuk membayar hutang Jangan sesekali menggunak...
Wanita Kelihatan Lebih Cantik Bila Bangun Pagi Jika Buat 7 Perkara Ini Rileks Media

Wanita Kelihatan Lebih Cantik Bila Bangun Pagi Jika Buat 7 Perkara Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 100 hits
Rupanya wanita akan kelihatan lebih cantik bila bangun pagi jika buat 7 perkara ini sebelum tidur Tidur malam merupakan waktu bagi merehatkan diri setelah seharian sibuk menguruskan pelbagai perkara disiang hari Baik perkara di tempat kerja...
Wanita Ramai Masuk Ne Raka Kerana Bermasalah Dengan Suaminya Rileks Media

Wanita Ramai Masuk Ne Raka Kerana Bermasalah Dengan Suaminya Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 113 hits
Aku melihat ke dalam Syurga maka aku melihat kebanyakan penghuninya adalah fuqara dan aku melihat ke dalam Ne raka maka aku menyaksikan kebanyakan penghuninya adalah wanita Kenapakah Rasulullah s a w mengatakan bahawa ramai ahli ne raka ada...
Wanita Jaga Jaga 9 Sikap Ini Lelaki Cukup Ben Ci Dan Boleh Jadi Sabit Hubungan Retak Seribu Rileks Media

Wanita Jaga Jaga 9 Sikap Ini Lelaki Cukup Ben Ci Dan Boleh Jadi Sabit Hubungan Retak Seribu Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 129 hits
Jangan pandang remeh hati lelaki cukup benci semua perkara ini dan sebenarnya lebih sensitif daripada perempuan Nampak tegas sebagai ketua keluarga tapi jauh di sudut hati mereka juga perlukan belaian mesra dan manja seperti seorang bayi Ke...
Minum Air Halia Panas 7 Sebab Wanita Berkahwin Perlu Amalkannya Rileks Media

Minum Air Halia Panas 7 Sebab Wanita Berkahwin Perlu Amalkannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 114 hits
Halia memang punya banyak khasiat untuk kaum wanita khususnya bagi yang sudah berkahwin Antaranya membuang angin dalam badan membakar lemak memanaskan tu buh menguatkan sistem pertahanan tubuh dari penya kit dan banyak lagi Jadi buat anda y...
Jamu Homemade Wanita Ni Bukan Hanya Angin Keluar Tapi Berjaya Turunkan Berat Badan Rileks Media

Jamu Homemade Wanita Ni Bukan Hanya Angin Keluar Tapi Berjaya Turunkan Berat Badan Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 142 hits
Amalan makan jamu memang amat disarankan oleh nenek nenek kita pada zaman dahulu Namun membiasakannya dengan masyarakat kita hari ini agak sukar dilakukan oleh wanita zaman sekarang Boleh dikatakan amalan makan jamu hanya diamalkan oleh wan...
Wanita Ini Kongsi Air Minuman Ajaib Buat Dia Kelihatan Muda 10 Tahun Dari Usia Sebenar Rileks Media

Wanita Ini Kongsi Air Minuman Ajaib Buat Dia Kelihatan Muda 10 Tahun Dari Usia Sebenar Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 167 hits
Dunia tanpa sempadan ini mendekatkan kita dengan pelbagai info tentang apa juga ilmu pengetahuan berguna Seperti juga perkongsian di laman sosial milik ibu muda Deyana Hatazad yang tidak lokek berkongsi rahsia dirinya muda 10 tahun dari usi...
Tak Perlu Lama Siap Sidai Kain 15 Minit Semua Mak Mak Mampu Buat Rileks Media

Tak Perlu Lama Siap Sidai Kain 15 Minit Semua Mak Mak Mampu Buat Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 110 hits
Kalau cerita pasal kain setiap hari tak akan pernah habis Dah siap sidai kain berlipat pula belum selesai Sudahnya kain berlonggok dalam bakul macam bukit Itu adalah situasi yang selalu berlaku di rumah bila mak mak sekarang buat banyak ker...
Ne Raka Dekat Dengan 3 Ciri Isteri Ini Wanita Jangan Abaikan Rileks Media

Ne Raka Dekat Dengan 3 Ciri Isteri Ini Wanita Jangan Abaikan Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 75 hits
CIRI CIRI ISTERI YANG DEKAT DENGAN NE RAKA 1 KUFUR TERHADAP SUAMI DAN KEBAIKAN KEBAIKANNYA Kufur disini bermakna seorang isteri Banyak menuntut suami dengan tidak menyadari segala keterbatasan suaminya Tidak mensyukuri pemberian suami Jika ...
Dikecam Kerana Isu Salib Azan Akhirnya Anggun Buka Mulut

Ha Viral Ingat Aku Takut Ka Kamera Pandang Muka Aku

Bro Segera Ajak Kahwin Kalau Jumpa Gadis Dengan Sifat Begini

Resepi Buat Sendiri Minuman Jamu Untuk Kesihatan Tubuh

Ahli Politik Islam Lebih Takut Golongan Kafir

Buat Latihan Kuatkan Otot Mampu Kurangkan Risiko Kena Kencing Manis Kajian Terkini

Gadis Ini Beri Ciuman Sebagai Kempen Berhenti Merokok

Order Of The Illuminati



Biodata Dan Latar Belakang Pengacara Nabil Ahmad

Ippo Hafiz Selamat Bernikah

Biodata Dan Latar Belakang Kumpulan Insomniacks

Sukan Kung Fu Rebahkan Lembu Yang Kian Popular di China

Biodata Dan Latar Belakang Kumpulan K Clique


Pria Depresi Menganggap Boneka Sebagai Anaknya

Umoja Desa Tanpa Pria Di Kenya

Pria Tertua Di Dunia Saat Ini Berasal Dari Indonesia

Mycar Minta Kerajaan Mengkaji Semula Kelulusan Gojek Mengutamakan Barangan Buatan Malaysia

Berjeda

Pengin Mengetahui Panduan Sukses Jago Jualan Ini Penjelasannya