Inilah Perempuan Lemah Dan Tua Renta Tapi Syahidah Pertama Sepanjang Sejarah Islam



Kisah perjuangan dan keberanian para shahabat Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam (SAW) dalam menegakan panji-panji Islam di seluruh dunia, sudah sangat populer.
Ada Umar bin Khattab yang dikenal sebagai sang singa padang pasir, Hamzah bin Abdul Muthalib sang panglima Syuhada, Khalid bin Walid, sang panglima perang dan banyak lainnya.
Tetapi siapa yang mengira bila ternyata orang yang pertama kali syahid dalam Islam justru seorang perempuan tua yang lemah, yang tetap teguh memperjuangkan agama Allah di tengah ancaman kaum kafir Makkah.
Dialah Sumayyah binti Khubath. Shahabiyat Rasulullah SAWyang dikenal penyabar dan teguh pada pendirian imannya.
Dikutip dari kitab “Nisa Mubasyarat Bil Jannah” dijelaskan bahwa Sumayyah binti Khubath adalah seorang budak dari Abu Hudaifah Sn Mughirah Al Makhaumi. Ia, sama sekali tidak dikenal sebagai Makkah.



Kala itu, usianya sudah sangat senja, namun pikirannya masih jernih, dan masih memancarkan cahaya dan semangat keimanan yang tinggi.
Di masa permulaan Islam, hanya segelintir shahabat saja yang berani menampakkan keimanannya, di antaranya Abu Bakar, Bilal, Khobab, Suhaib, Yasir, Sumayyah dan Amar bin Yasir.
Adz-Dzahabi rahimahullah menyebutkan, “Ia (Summayah) adalah seorang yang termasuk di antara tokoh shahabiyatatau shahabat Rasulullah SAW “. Summayah tercatat sebagai tokoh yang dikenang karena kesabaran dan jihadnya, maka nama Summayah berada di urutan paling atas.
Sumayyah merupakan budak dari Hudzaifah bin Mughiroh bin Abdullah bin Umar bin Makhzum, paman dari Abu Jahal. Sumayyah juga merupakan istri dari Yasir bin Amir al Kannani, seorang pendatang dari Yaman yang pindah ke kota Mekah.
Perjumpaannya dengan Yasir tidak terlepas dari peran tuannya, Hudzaifah. Dalam kebiasaan Arab, seorang pendatang harus memiliki perjanjian dengan penduduk asli negeri tersebut agar ia bisa mendapatkan perlindungan. Maka, Yasir pun berlindung kepada Hudzaifah yang merupakan salah satu tokoh terkemuka di Makkah.



Karena kebaikan Yasir, Hudzaifah pun akhirnya menikahkan Yasir dengan budaknya, Sumayyah. Dari keduanya lahirlah seorang putra yang bernama Amar. Setelah melahirkan Amar, Hudzaifah akhirnya memerdekakan Sumayyah. Tak lama kemudian, Hudzaifah pun wafat.
Suatu hari, Amar pulang ke rumah dengan membawa kabar gembira, ia membacakan ayat-ayat Al-Qur’an dan mengajak kedua orangtuanya untuk beriman kepada Allah dan Rasul-Nya. Tawaran itu disambut baik oleh keduanya, mereka bertiga pun akhirnya masuk Islam secara sembunyi-sembunyi.
Di masa permulaan Islam, hanya segelintir sahabat saja yang berani menampakkan keimanannya, di antaranya Abu Bakar, Bilal, Khobab, Suhaib, Yasir, Sumayyah dan Amar bin Yasir.
Jika orang muslim itu adalah tokoh terkemuka di Mekkah, mereka akan mencacinya. Namun jika berasal dari golongan biasa, maka para kafir Makkah tak segan-segan untuk menyiksa dan memaksa mereka untuk kembali ke ajaran nenek moyang mereka.
Sahabat-sahabat lainnya dilindungi oleh kaumnya, namun keluarga Sumayyah tak memiliki perlindungan. Berkali-kali mereka disiksa oleh Kafir Quraish Makkah, namun mereka tak pernah goyah untuk tetap berada di agama Allah.
Suatu hari di saat panas matahari begitu terik, Sumayyah, Yasir dan Ammar dibawa ke tengah lapang yang panas, mereka dipaksa untuk memakai baju besi dan dibiarkan terpanggang matahari tanpa diberi minum sedikitpun. Jika mereka sudah melemah, kaum kafir akan melepaskan mereka dan mengembalikan mereka ke rumah, kemudian mereka akan disiksa lagi keesokan harinya.
Hari-hari berlalu dengan berbagai penyiksaan, namun keimanan mereka bukan melemah, justru semakin bertambah kuat. Hingga suatu hari, Sumayyah bersama suami dan anaknya diseret ke tanah lapang oleh kaum Kafir Quraish yang dipimpin Abu Jahal, mereka diikat di tiang-tiang di bawah terik matahari.



Abu Jahal memaksa mereka untuk kembali ke ajaran nenek moyang mereka. Namun keluarga itu tak berpaling sedikitpun. Abu Jahal pun geram, kemudian ia menusukkan tombak pendek ke tepat jantungnya Sumayyah, dengan seketika tubuh Sumayyah pun roboh, darah mulai keluar bercucuran disusul dengan keluarnya ruh yang mulai meninggalkan tubuhnya. Sumayyah pun akhirnya syahid demi mempertahankan keimanannya.
Gugur Sebagai Syahidah Pertama
Sumayyah binti Khubath tercatat sebagai orang Islam pertama yang syahid , kemudian disusul oleh suaminya, Yasir yang juga dibunuh oleh Kafir Quraish. Sedangkan putra Sumayyah, Amar bin Yasir, selamat karena berpura-pura murtad. Peristiwa itu terjadi di tahun ketujuh sebelum hijrah.
Banyak pelajaran yang bisa diambil dari kisah syahidnya. Ia rela mati di jalan Allah, syahidah sejati yang mengajarkan arti kesabaran kepada generasi-generasi setelahnya. Ibnu Jauzi rahimahullah mengatakan: “Summayah adalah syahidah pertama dalam Islam. Semoga Allah meridhainnya”.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :
إِنَّ ٱللَّهَ ٱشْتَرَىٰ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَٰلَهُم بِأَنَّ لَهُمُ ٱلْجَنَّةَ ۚ يُقَٰتِلُونَ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِى ٱلتَّوْرَىٰةِ وَٱلْإِنجِيلِ وَٱلْقُرْءَانِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِۦ مِنَ ٱللَّهِ ۚ فَٱسْتَبْشِرُوا۟ بِبَيْعِكُمُ ٱلَّذِى بَايَعْتُم بِهِۦ ۚ وَذَٰلِكَ هُوَ ٱلْفَوْزُ ٱلْعَظِيمُ



“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh.
(Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.” (QS At-Taubah : 111)
Summayah binti Khubath terhitung wanita generasi pertama yang memeluk Islam dan termasuk wanita yang berlomba-lomba meraih janji Allah. Sehingga ia meraih sebaik-baiknya kabar gembira yakni memperoleh surga.
Hadis yang berbicara tentang ini diriwayatkan oleh Salim bin Abu Ja’d dari Ustman radhiyallahu’anha bahwa Rasulullah SAW bersabda,”Bersabarlah wahai kleuarga Yasir. Sungguh, tempat yang telah dijanjikan untuk kalian adalah surga”.
Sumber: sindonews.com
The post Inilah Perempuan Lemah dan Tua Renta Tapi Syahidah Pertama Sepanjang Sejarah Islam appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2020/07/03/inilah-perempuan-lemah-dan-tua-renta-tapi-syahidah-pertama-sepanjang-sejarah-islam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Raziyya Al Din Sultan Wanita Pertama India Dalam Sejarah Islam

Raziyya Al Din Sultan Wanita Pertama India Dalam Sejarah Islam

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 281 hits
Satu lagi sosok seorang perempuan muslimah yang menginspirasi dunia Ia dikenal sebagai seorang pemimpin dalam sebuah kerajaan Islam yang diangkat menjadi seorang sultan Dialah Raziyya Al Din atau lebih dikenal dengan nama Razia Sultana Ia a...
Pertama Dalam Sejarah Pm Serah Usul Singkir Speaker Ariff Timbalan Nga

Pertama Dalam Sejarah Pm Serah Usul Singkir Speaker Ariff Timbalan Nga

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 449 hits
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin telah mengemukakan usul untuk menggantikan Speaker Dewan Rakyat Mohamad Ariff Mohd Yusof dan timbalannya Nga Kor Ming Seorang lagi timbalan speaker Ahli Parlimen Batu Pahat Rashid Hasnon kelihatan tidak terj...
Aneh Tapi Nyata Bayi Lahir Tanpa Kedua Tangan Dan Kedua Kaki Dokter Bingung Pertama Kali Terjadi

Aneh Tapi Nyata Bayi Lahir Tanpa Kedua Tangan Dan Kedua Kaki Dokter Bingung Pertama Kali Terjadi

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 309 hits
Peristiwa aneh tapi benar benar nyata terjadi di India di tengah wabah Virus Corona yang terus meningkat Kasus Virus Corona di India saat ini telah mencapai 529 577 kasus dan jumlah kematian 16 103 orang India berada di urutan keempat sebag...
Pandang Pertama Honor 9a Sekadar Cukup Untuk Penggunaan Harian Tapi Harga

Pandang Pertama Honor 9a Sekadar Cukup Untuk Penggunaan Harian Tapi Harga

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 352 hits
Bercakap mengenai Honor perkara pertama yang akan terpacul keluar daripada mulut para pengguna adalah berkaitan Google Mobile Services Sedia maklum peranti terkini daripada Honor tidak lagi menyokong perkhidmatan GMS Mereka hadir dengan alt...
Bukti Ilmiah Penemu Benua Amerika Bukan Colombus Tapi Orang Islam

Bukti Ilmiah Penemu Benua Amerika Bukan Colombus Tapi Orang Islam

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 183 hits
Sejak 1031 kekhalifahan yang berpusat di Cordoba jatuh Wilayah Muslim di Andalusia terpecah menjadi kerajaan kerajaan kecil Pada 2 Januari 1492 Ratu Isabella I dari Castilla dan suaminya Raja Ferdinand II dari Aragon mengambil alih Granada ...
Pasangan Usdcad Menghampiri Tahap Sokongan Pertama Bersedia Untuk Lantunan Berpotensi

Pasangan Usdcad Menghampiri Tahap Sokongan Pertama Bersedia Untuk Lantunan Berpotensi

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 211 hits
Cadangan PerdaganganKemasukan 1 3618Alasan untuk Kemasukan Penarikan semula sokongan mendatarAmbil Keuntungan 1 3742Alasan untuk Ambil Keuntungan Pertindihan mendatarStop Loss 1 3496Alasan untuk Stop loss Ayunan rendah sokongan mendatarThe ...
Laporan Bon Mata Wang Malaysia Meningkat Kepada Rm1 5 Trilion Pada Suku Pertama 2020

Laporan Bon Mata Wang Malaysia Meningkat Kepada Rm1 5 Trilion Pada Suku Pertama 2020

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 310 hits
KUALA LUMPUR Pasaran bon mata wang tempatan Malaysia berkembang 2 9 suku ke suku pada suku pertama 2020 kepada RM1 5 trilion apabila kedua dua bon kerajaan dan korporat meningkat di tengah tengah penularan pandemik Covid 19 kata Bank Pemban...
Si Bijak Ainul Sebut Perkataan Pertama Jelas Dengar Perkataan Mama

Si Bijak Ainul Sebut Perkataan Pertama Jelas Dengar Perkataan Mama

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 285 hits
Setiap hari ada saja perkembangan terbaharu Ainul Mardhiah Ahmad Safiuddin yang boleh dibanggakan Sudah mampu bergerak aktif dan sebagainya kini buah hati kesayangan rakyat Malaysia ini dikatakan sudah mengungkapkan perkataan pertamanya Men...
Pandang Pertama Acer Swift 5 2020 Komputer Riba Pertama Dengan Cip Pemprosesan Grafik Intel Xe

Pandang Pertama Acer Swift 5 2020 Komputer Riba Pertama Dengan Cip Pemprosesan Grafik Intel Xe

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 290 hits
Beberapa hari lalu kami berkesempatan untuk melawat pejabat Acer Malaysia untuk melihat sendiri beberapa peranti yang bakal diumumkan di acara Acer Global Press Conference semalam Diantara peranti yang sempat kami lihat ialah Acer Swift 5 d...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan