Inilah Masalah Islam Jika Majlis Fatua Bisu


ISLAM TAK SAMPAI MANA JIKA BERGURU DENGAN BUKU.DALAM KEADAAN MASYARAKAT ISLAM TERKELIRU DENGAN BERBAGAI PANDANGAN TENTANG HUKUM AGAMA, MAKA MAJLIS FATUA PULA MENJADI BISU.DI MALAYSIA RAMAI PENGIKUT AHLI SUNAH WAL JAMA'AH, SELAIN DARIPADANYA SYI'AH DAN WAHABI. MEREKA MASING-MASING DENGAN PENDIRIAN.MEREKA MASING-MASING BERHAK MENGEMBANGKAN AJARANNYA, SEMENTARA RAKYAT YANG TAK FAHAM HUKUM, AKAN TETAPI TERASA NAK BERCAKAP JUGA, MAKA MEREKA AKAN BERGURU KEPADA BUKU.INILAH ISLAM YANG TERDAPAT DI MALAYSIA.MERDEKAAAA !-Pak Karamu- Isu iftar di Gurdwara: Ikut sunnah nabi bukan tafsiran sendiri - SaifuddinSusan Loone  |  Diterbitkan Hari ini 12:00 tengahari  |  Dikemaskini Hari ini 12:00 tengahari     Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution menggesa umat Islam untuk mengikuti ajaran dan amalan sebenar sunnah Nabi Muhammad SAW dalam aturan isu-isu hubungan antara agama.
Saifuddin yang juga menteri perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna berkata panduan sunnah nabi akan menghalang pihak tertentu daripada "merampas" pemahaman Islam.
"Perkara agama ini kita dipandu oleh sunnah Nabi Muhammad SAW dan amalan para sahabat. Saya sebagai seorang Muslim memberikan pandangan berdasarkan panduan apa yang diamalkan di zaman nabi dan para sahabat.
"Saya tidak mahu memberikan pandangan berasaskan cara orang Melayu Malaysia mahu memahami berdasarkan amalan di sini.
"Jadi ada di kalangan di negara ini, ada pihak mahu memberikan tafsirannya sendiri, itu hak mereka.  "Tetapi saya menggesa orang Islam cuba memahami ajaran sebenar Islam supaya tidak ada orang keliru. Jadi pandangan Islam tidak 'dirampas' oleh mana-mana pihak.
"Kalau kita ikut ajaran sebenar nabi, boleh (hubungan antara agama). Tapi di sini, kumpulan ini kata tak boleh, kumpulan itu kata tak boleh. Jadi kita ada masalah," katanya yang ditemui di Bukit Mertajam selepas majlis berbuka puasa malam tadi. 
Selanjutnya, Saifuddin berkata panduan sunnah nabi dan amalan para sahabat cukup jelas dalam isu ini.
Beliau memberitahu kisah khalifah Umar al-Khatab yang menziarahi gereja ketika pemerintahannya dan meskipun dibenarkan menunaikan solat di rumah ibadat itu, beliau enggan berbuat demikian, sebaliknya bersembahyang di sebelah bangunan itu.
"Beliau tidak mahu wujud salah faham di kemudian hari mengenai hal itu. Bagaimanapun, Umar menunaikan solat di luar gereja dan hari ini sebuah masjid dibina bersebelahan gereja," kata MP Kulim-Bandar Bahru itu.
Menjawab soalan sekiranya orang Islam boleh mengunjungi tempat ibadat agama lain, Saifuddin berkata berdasarkan amalan nabi dan khalifah tiada halangan dalam berbuat demikian: "Jawapannya, ya (boleh).
Terdahulu, beliau dimina mengulas titah terbaru Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar yang menegur MP Johor Bahru Akmal Nasir kerana hadir majlis iftar hubungan antara agama di rumah ibadat Sikh, Gurdwara di negeri itu pada Selasa laluSultan Ibrahim bertitah tindakan itu tidak menjaga sensitiviti umat Islam yang sedang menjalankan ibadah puasa.
Baginda juga bertitah acara seumpama itu di rumah ibadat bukan Islam membuka ruang kepada bukan Islam menyebarkan dakyah mereka.
Mengulas hal ini, Saifuddin memetik seorang sarjana Islam yang menulis sebuah buku bahawa orang bukan Islam memiliki kebebasan beribadat seiring dengan orang Islam, malah boleh melakukan ritual mereka di dalam masjid.
Beliau merujuk buku berjudul The Higher Objective of Humanity oleh Azman Hussin, yang memetik sirah Nabi Muhammad mengenai kunjungan rombongan Kristian dari Najran yang menziarahi Rasulullah SAW di Madinah.
Nabi Muhammad SAW menurut buku itu menyambut rombongan Kristian Najran di masjid, yang mana mereka dibenarkan melakukan ibadat mereka, jelas Saifddin.
"Apa maknanya? Maksudnya (Islam) membenarkan orang Kristian masuk ke dalam masjid. Dalam sirah ini, malahan mereka dibenarkan melakukan ibadat agama mereka.
"Dalam perkara agama sebegini saya tidak mahu dipandu bagaimana orang Melayu di Malaysia faham Islam. 
"Saya mahu dipandu oleh rujukan yang kuat. Rujukan contoh amalan Nabi sangat kuat, rujukan pada khalifah Umar yang hidup pada zaman nabi juga sangat kuat," katanya lagi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://abnnasution.blogspot.com/2019/06/inilah-masalah-islam-jika-majlis-fatua.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Quot Dahlah Mualaf Baru Dahlah Baru Masuk Islam Kenapa Tak Mahu Tunjuk Quot Michael Ang Luah Rasa Kesal

Quot Dahlah Mualaf Baru Dahlah Baru Masuk Islam Kenapa Tak Mahu Tunjuk Quot Michael Ang Luah Rasa Kesal

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 840 hits
Hiburan Pengarah dan penerbit popular Michael Ang mengakui kesal dengan segelintir pihak yang mempertikaikan cara kehidupannya di media sosial Menerusi sepotong video yang dikongsikan oleh Zayan my Michael berkongsi pengalamannya selepas me...
Strategi Bijak Rasulullah Saw Membangunkan Ekonomi Umat Islam Di Madinah

Strategi Bijak Rasulullah Saw Membangunkan Ekonomi Umat Islam Di Madinah

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 525 hits
STRATEGI BERBISNES RASULULLAH S A WOleh Ibn JawiMasyarakat Arab dahulu memang terkenal dengan kebijaksanaan dalam perniagaan Bahkan sehingga kini pun para perniaga pasti berbangga jika dapat berkolaborasi dengan Tok Arab jika berniaga Fuhh ...
Ngo Islam Mappim Sokong Maszlee

Ngo Islam Mappim Sokong Maszlee

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 201 hits
Gabungan Badan Bukan Kerajaan Islam dan Majlis Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia menyokong pendirian Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik mempertahankan isu kuota matrikulasi Ketua Eksekutif MAPPIM Mohd Zai Mustafa berkata keputusan tega...
Ekstremisme Politik Islam Membimbangkan

Ekstremisme Politik Islam Membimbangkan

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 310 hits
MOHD ARIF JUHANI Minggu lalu gempar di media sosial apabila pelaku dalam kes bakar kereta Mufti Perlis dikatakan merupakan anggota jabatan di bawah sebuah parti politik Islam Malaysia Punca perbuatan jenayah itu pula dikatakan rentetan isu ...
Umat Islam Perlu Lebih Memahami Intipati Al Quran Berbanding Ritual Kata Nik Omar

Umat Islam Perlu Lebih Memahami Intipati Al Quran Berbanding Ritual Kata Nik Omar

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 342 hits
Umat Islam perlu sedar tentang pentingnya penghayatan terhadap pesanan yang terkandung dalam al Quran dan sunnah Nabi berbanding melaksanakan ritual keagamaan itu tanpa disertai dengan pemahaman Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysi...
Mahfud Md Aksi 22 Mei Bukan Bela Umat Islam Karena Banyak Preman Jadi Provokator

Mahfud Md Aksi 22 Mei Bukan Bela Umat Islam Karena Banyak Preman Jadi Provokator

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 212 hits
Mahfud berharap para provokator yang ditangkap bisa diadili Serta kasus apapun yang berkaitan dengan kasi kerusuhan itu bisa ditindak sesuai dengan Undang Undang yang berlaku
Apakah Hukum Menggugurkan Kandungan Janin Dalam Islam

Apakah Hukum Menggugurkan Kandungan Janin Dalam Islam

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 391 hits
Jika anak dalam kandungan berusia empat bulan mengalami kecacatan seperti tempurung kepala tidak sempurna adakah dibolehkan menggugurkan kandungan itu Apakah Hukum Menggugurkan Kandungan Janin Dalam IslamCredit Pic Pengguguran bayi dalam ka...
Islam Terancam Jangan Adakan Benda Tak Ada Kata Nik Omar

Islam Terancam Jangan Adakan Benda Tak Ada Kata Nik Omar

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 258 hits
Kata pemimpin Yadim itu isu tersebut diuar uarkan pihak tertentu antara lain untuk menunjukkan mereka kuat dan dapat sokongan ramai
Cristiano Ronaldo Derma Untuk Palest1n Sempena Ramadan Ini Jumlahnya Yang Buat Dunia Islam Respek

Cristiano Ronaldo Derma Untuk Palest1n Sempena Ramadan Ini Jumlahnya Yang Buat Dunia Islam Respek

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 446 hits
Cristiano Ronaldo memang sering mengundang rasa kagum bukan hanya kerana kehebatannya bermain bola sepak tetapi juga sikap pemurah dan suka melakukan kerja kerja amal Cristiano Ronaldo Derma Untuk Palest1n Sempena Ramadan Ini Jumlahnya Yang...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Adik Wanie Feat Adam Zbp Dudo Sengat Jando Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


New Environment

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru