Inilah Manusia Paling Kaya Di Dunia Sejak 1400 Tahun Lalu Hingga Kini




Beliau adalah antara salah seorang sahabat Nabi Muhammad SAW yang terawal menerima Islam. Beliau juga antara sepuluh orang العشرة المبشرون yang dijamin masuk syurga oleh Nabi Muhammad SAW.

 

Insan mulia sahabat Nabi Muhammad ﷺ ini merupakan manusia terkaya di dunia hingga ke hari ini dan tiada siapa yang dapat mengatasi kekayaannya walaupun Bill Gates sekalipun. 


Beliau yang dimaksudkan ialah Abd Al-Rahman ibn 'Auf,  memiliki kekayaan bersih yang dihasilkannya melalui strategi perniagaannya yang sederhana namun sangat berkesan. Strategi perniagaan Abd al-Rahman ibn 'Auf mempunyai 3 prinsip asas yang dijelaskan dalam artikel ini di bawah.







Nilai Bersih Harta Abdul Rahman bin Auf

Ketika Abd al-Rahman ibn ‘Auf رضي الله عنه wafat, nilai bersih hartanya adalah bernilai Gold Coins 3.1 bilion dinar Islam.
Dinar Islam = 4.25 gms emas setiap syiling

 

Sekiranya keseluruhan kekayaan ditukar menjadi USD maka pengiraan nilai bersih harta Abd Al-Rahman ibn ‘Auf رضي الله عنه adalah;
4.25 X 3.103.000.000=(13,188 tan Emas) X USD60/1gm= USD 791 bilion 
 


Jeff Bezos adalah orang terkaya di dunia pada Jun 2021 dengan jumlah kekayaan bersihnya adalah $ 177 bilion tetapi harta kekayaan Abd al-Rahman ibn ‘Auf berjumlah $ 791 bilion!

 

Permulaan perniagaan Abdul Rahman Bin Auf
Ketika Abd al-Rahman ibn 'Awf رضي الله عنه tiba di Madinah setelah berhijrah dari Mekah, beliau telah meninggalkan semua harta kekayaannya di Mekah.  Semasa penghijrahannya ke Madinah beliau tidak mempunyai wang sama sekali, jadi beliau mendapatkan hartanya mulai dari awal atau kita boleh mengatakannya dari awal.

 

Pada tahun 622 Masihi, hampir 70 orang Islam berhijrah ke Madinah bersama keluarga.  Setibanya di Madinah, Abdul Rahman (RA) digandingkan dengan Sa’ad Bin Ar-Rabi’ah (رضي الله عنه), salah seorang lelaki Madinah yang kaya raya. 

 

Pada waktu Sa'ad (Radhiyallahu Anhu), dengan sepenuh hati dan ikhlas terhadap saudaranya yang baru, mengatakan kepada Abdul Rahman (Radhiyallahu Anhu), "Saudaraku yang terhormat, saya memiliki paling banyak harta di antara penduduk Madinah. Saya mempunyai dua ladang dan dua isteri. Lihat ladang mana yang anda suka, saya akan mengosongkannya untuk anda, dan saya akan menceraikan seorang isteri daripada dua yang menarik bagi anda."  Ini adalah contoh kasih yang baik yang dimiliki oleh umat Islam antara satu sama lain.


Tawaran daripada Saad ditolaknya dengan lembut dan Abd Al-Rahman ibn ‘Awf رضي الله عنه menjawab:“ Semoga Allah memberkati anda dengan keluarga dan wang anda tetapi tunjukkan kepada saya jalan ke pasar. ” Dia berbicara tentang "Pasar Qainuqa".
 


Abd Al-Rahman ibn ‘Auf memulakan perniagaannya dengan hanya 2 atau 4 Dinar sahaja
Modal permulaan perniagaan Abd al-Rahman ibn ‘Auf رضي الله عنه hanyalah 2 atau 4 dinar sahaja.  Beliau tidak mahu menjadi beban kepada sesiapa pun. Selama kesusahan yang dihadapinya itu, beliau tetap optimis bahawa kejayaan akan datang kepadanya.  Beliau selalu mengikuti prinsip untuk tidak mengambil pinjaman atau hadiah daripada sesiapa pun kerana yakin bahawa Allah (SWT) akan memberikannya dan beliau percaya pada kemampuannya yang beliau akan perolehi hasil perniagaannya di pasar terbuka dengan berusaha mencari peluang terbaik.

 

Setelah memasuki pasar, lalu dari mana perniagaan yang dimulakan oleh Abdul Rahman? Beliau memulakan perdagangannya dengan cara yang sangat sederhana dan tidak mementingkan diri sendiri tetapi dia sangat pintar dan tajam dalam meningkatkan peluang yang dia temukan untuk mengubah kerjayanya menjadi ahli perdagangan yang sangat berjaya. Abdul Rahman telah memulakan perniagaannya dengan menjual beberapa yogurt (dadih kering), minyak dan mentega .

 


Modal awal perniagaannya yang hanya 2 atau 4 dinar, tidak lama kemudian dia dengan cepat telah mendapati bahawa perdagangan kuda mempunyai ruang lingkup yang baik di pasaran. Oleh itu, beliau mula berniaga kuda, tetapi beliau menyedari bahawa nisbah keuntungan dalam perniagaan kuda ini sangat kecil.

 

Abd Al-Rahman ibn ‘Auf kemudian segera mengembangkan perniagaannya, lalu beliau mulai menjual pelana kuda, perniagaan yang lebih menghasilkan wang dibandingkan dengan menjual kuda. Ketika dia membeli dan memperdagangkan komoditi, pelana, dan kuda jumlah pendapatannya semakin meningkat dengan cepat.

 

Masa depan yang lebih cerah berubah menjadi kenyataan apabila terdapat kebersihan dan kesucian di dalam hati, melakukan perdagangan dengan jujur ​​dan amanah.  Sejak hari pertama ketika Abdul Rahman (RA) memulakan perniagaannya sendiri di pasar Qainuqa di Madinah, Allah SWT memberinya pahala melebihi harapannya.

 

Kemudian Abdul Rahman begitu akrab dengan kejayaan perniagaan sehingga dia berkata jika dia mengambil batu, dia mungkin akan menjumpai perhiasan emas atau perak di bawahnya! Kekayaannya terus berkembang dalam beberapa bidang perniagaan. Perdagangan adalah profesionnya tetapi dia juga memiliki dan mengusahakan ladang pertanian selain perniagaannya.

 

Unta adalah sumber utama pengangkutan pada masa itu dimana haiwan ini menjadi keperluan utama sebagai pengangkutan untuk import dan eksport. Pada mulanya, beliau menyewa unta daripada orang lain. Kemudian beliau membeli unta sendiri untuk menjimatkan perbelanjaan pengangkutan, dan tanah pertanian dan ladang yang dimiliki sendiri pula dapat menjadi sumber membekal makanan untanya.

 


Prinsip perniagaan Hazrat Abdul Rahman Bin Auf (RA) sangat mudah
1-Prinsip pertama perniagaannya adalah wang tunai. Abdul Rahman Bin Auf selalu membeli barang secara tunai dan menjual secara tunai. ( tidak ada tawaran kredit)

 

2-Jangan pernah menunggu keuntungan yang lebih tinggi dan tidak pernah menyimpan barang. Abdul Rahman Bin Auf selalu berusaha untuk mengelakkan penyimpanan barang, beliau akan menjual barang perniagaannya walaupun dia ditawarkan dengan satu sen keuntungan. Ini menghasilkan aliran wang yang tinggi, jadi penekanan utama adalah menghasilkan pendapatan dengan meningkatkan keuntungan.

 

3- Abdul Rahman Bin Auf selalu membuat perjanjian yang adil.  Beliau tidak pernah menyembunyikan kesalahan atau kerosakan pada produknya. Sekiranya produknya tidak sampai ke tahap yang sepatutnya atau terdapat sedikit kesalahan pada produknya, beliau akan memberitahunya di hadapan pelanggannya.



Serah harta ke jalan Allah
Abdul Rahman Ibn Auf contoh dan suri teladan yang harus dicontohi kerana sanggup mengorbankan nyawa bahkan seluruh hartanya untuk agama Allah SWT. Sejauh mana kehidupan dan kedudukan kita di sisi Allah SWT dan manusia adalah sebanyak mana kita memberi.

 

Saat Baginda Nabi SAW amat berharap sahabat-sahabat dapat menginfakkan harta ke jalan Allah SWT, Abdul Rahman Ibn Auf adalah salah seorang yang pasti menginfakkan hartanya ke jalan Allah SWT.

 

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh syurga." (Surah at-Taubah, ayat 111). 


Betapa beruntungnya insan mulia bernama Abdul Rahman Ibn Auf, selain kaya di dunia beliau juga kaya di akhirat. [islamreigns.wordpress.com, steemit.com, lifeinsaudiarabia.net]




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2021/06/inilah-manusia-paling-kaya-di-dunia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rupanya Ada Tiga Isteri Lelaki Pukul Isteri Hingga Koma Kini Didakwa

Rupanya Ada Tiga Isteri Lelaki Pukul Isteri Hingga Koma Kini Didakwa

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 174 hits
SELEPAS seminggu ditahan pihak polis seorang peniaga lelaki didakwa di Mahkamah Sesyen Johor Bahru semalam kerana memukul isteri ketiganya sehingga koma pada 4 Mei lalu Menurut laporan Harian Metro Rosmaini Abd Raof 38 mengaku tidak bersala...
Hiburan Anak Arwah Abam Kini Genap 2 Tahun Netizen Doa Nor Hidayah Sentiasa Tabah

Hiburan Anak Arwah Abam Kini Genap 2 Tahun Netizen Doa Nor Hidayah Sentiasa Tabah

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 176 hits
Baru baru ini balu kepada pelawak dah pelakon arwah Abam Bocey Nor Hidayah memuatnaik sebuah hantaran gambar di akaun Instagramnya memberi ucapan buat ulang tahun kelahiran anak tunggalnya yang kini genap 2 tahun iaitu Syed Uthman Hamzah Ad...
Penjanakerjaya Perkeso 2021 Cara Mohon Bantuan Rm1 000 Buat Golongan Belia Berumur 18 Hingga 30 Tahun

Penjanakerjaya Perkeso 2021 Cara Mohon Bantuan Rm1 000 Buat Golongan Belia Berumur 18 Hingga 30 Tahun

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 270 hits
PenjanaKerjaya PERKESO 2021 Mungkin ada yang terlepas pandang atau tidak mengetahui bahawa kerajaan sebelum ini telah menubuhkan Majlis Pekerjaan Negara bagi mengatasi masalah pemberhentian kerja dan pengangguran dalam kalangan masyarakat J...
Anthony Mackie Mahu Mainkan Watak Captain America Untuk 6 Hingga 8 Tahun

Anthony Mackie Mahu Mainkan Watak Captain America Untuk 6 Hingga 8 Tahun

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 205 hits
Pelakon siri Disney Plus Original The Falcon and the Winter Soldier menyatakan yang dia mempunyai kurang sedekad untuk memainkan watak Captain America sebelum memilih untuk bersara daripada watak tersebut Pelakon tersebut pertamakalinya men...
The Penthouse 3 Serta Hyeri Kekal Dipilih K Drama Pelakon Paling Trending Kini

The Penthouse 3 Serta Hyeri Kekal Dipilih K Drama Pelakon Paling Trending Kini

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 245 hits
Seperti yang semua tahu Good Data Corporation akan mengeluarkan ranking drama dan pelakon popular pada saban minggu Duduki tempat pertama pada minggu lalu Hye ri kekal memegang takhta itu untuk minggu ini Malah The Penthouse 3 turut mendudu...
Pr S 039 Pura 44 Tahun Maut Akibat Komplikasi Covid 19 Angka Korban Kini 35

Pr S 039 Pura 44 Tahun Maut Akibat Komplikasi Covid 19 Angka Korban Kini 35

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 219 hits
KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Seorang Penduduk Tetap Singapura berusia 44 tahun meninggal dunia pada Ahad disebabkan oleh komplikasi jangkitan COVID 19 menjadikan angka korban koronavirus di Singapura seramai 35 mangsa Dalam kenya
Indonesia Kembali Dinobatkan Sebagai Negara Paling Dermawan Di Dunia 2021 Ini Penjelasannya

Indonesia Kembali Dinobatkan Sebagai Negara Paling Dermawan Di Dunia 2021 Ini Penjelasannya

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 207 hits
Pemberian predikat ini didasarkan pada laporan tahunan World Giving Index 2021 yang disusun organisasi amal asal Inggris Charities Aid Foundation
Meski Lakonan Terima Komen Pro Kontra Hyeri No 1 Dalam Ranking Pelakon Paling Popular Kini

Meski Lakonan Terima Komen Pro Kontra Hyeri No 1 Dalam Ranking Pelakon Paling Popular Kini

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 227 hits
Seperti yang semua ketahui Korea mempunyai satu syarikat yang sering mengeluarkan senarai drama dan pelakon trending pada saban minggu Untuk minggu ini nampaknya The Penthouse 3 telah mengungguli senarai tersebut sambil diikuti rapat oleh Y...
Kematian Naik Semula Cecah 109 Kes Paling Muda 27 Tahun

Kematian Naik Semula Cecah 109 Kes Paling Muda 27 Tahun

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 240 hits
Oleh Petugas Kementerian Kesihatan Malaysia bersama Petugas Jabatan Kesihatan dan Persekitaran Majlis Bandaraya Shah Alam menguruskan jenazah pesakit Covid 19 untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Seksyen 21 Shah Alam hari ini GAMBAR ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Asan Lembu The Movie

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air