Inilah Antara 6 Waktu Terbaik Untuk Berdoa


Inilah Antara 6 Waktu Paling Mustajab Untuk Berdoa. Sungguh indah keajaiban doa. Berbisik di lantai tika bersujud, namun dapat didengari sampai ke langit. Kita diberi kelebihan doa sebagai tempat meminta apa yang sering dihajati di dalam hati. Dan sesungguhnya Allah saja apa yang tahu apa yang terkandung di dalam hati kita dan Dia jualah yang menentukan perkara terbaik untuk kita.
BACA: Rupanya 3 Waktu Ini Sangatlah Digalakkan Baca Ayat Al-Kursi!
Inilah Antara 6 Waktu Paling Mustajab Untuk Berdoa Sebagai seorang Muslim, kita perlu percaya dan bersangka baik kepada Allah dengan segala ketentuan dan rezeki yang dilimpahkan. Waktu mustajab yang dikurniakan oleh Allah kepada hamba-hambaNya perlu dimanfaatkan dengan taat agar segala cita-cita yang dihajati termakbul.
1. WAKTU ANTARA AZAN DAN IQAMAH
Apabila terdengar azan berkumandang, segeralah membersihkan diri untuk bersiap menghadap Yang Maha Esa. Allah amat menyenangi hambaNya yang meninggalkan segala hal keduniaan dan mematuhi seruan dariNya sejurus tiba waktu.
Ketika azan berkumandang, pintu langit terbuka dan doa mudah dimakbulkan bagi hamba yang taat. Allah turut mengurniakan waktu istimewa untuk hambaNya yang berdoa pada awal waktu solat iaitu antara azan dan laungan iqamah.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud “Doa di antara azan dan iqamah tidak tertolak” (Hadis Riwayat At Tirmidzi dan Abu Daud).
2. SEMASA HUJAN TURUN

Waktu hujan turun membasahi bumi bukan sahaja dapat menyirami tumbuhan dan menyejukkan bumi yang kering. Waktu ini juga Allah cipta untuk hambaNya berdoa supaya dapat dikabulkan.
Hujan yang turun turut disertai dengan rezeki dan rahmat bagi hambaNya yang taat dan tidak putus-putus berdoa. Satu hadis sahih membuktikan bahawa waktu tersebut doa mudah dimakbulkan. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud “Doa tidak tertolak pada 2 waktu, iaitu ketika azan berkumandang dan ketika hujan turun.” (Hadis Riwayat Al Hakim)
3. 2 WAKTU PADA HARI JUMAAT
Hari Jumaat adalah hari yang istimewa di sisi Allah. Hari yang juga dikenali sebagai ‘Sayyidul Ayyam’ atau penghulu segala hari merupakan hari yang diwajibkan untuk mengerjakan Solat Jumaat bagi lelaki dan amalan sunat seperti membaca Surah Al-Kahfi serta memperbanyakan zikir-zikir lain.
Rasulullah SAW pernah membicarakan tentang hari Jumaat dalam sebuah hadis sahih di mana Baginda bersabda:
“Hari Jumaat ada 12 jam yang mana tiada seorang hamba muslim berdoa padanya kecuali akan diberikan (dimakbulkan), maka carilah ia di hujung waktu selepas Asar.” (Hadis Riwayat Abu Daud)
Selain itu, satu lagi waktu yang patut dianggap mustajab oleh para ulama’ adalah ketika waktu imam duduk di mimbar sehingga solat Jumaat selesai.
Daripada Abu Burdah bin Abu Musa al-Asy ‘ari RA katanya bahawa Abdullah bin Umar RA berkata : Adakah engkau pernah mendengar ayahmu menceritakan tentang Rasulullah SAW melakukan solat Jumaat? Lalu Abu Burdah menjawab, “Ya” aku pernah mendengar ia berkata, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Masa yang paling mustajab itu ialah ketika bermulanya duduk imam di atas mimbar sehinggalah selesai solat Jumaat”.(Hadis Riwayat Muslim)
4. SEPERTIGA TERAKHIR MALAM

Melakukan solat sunat tengah malamdan mengorbankan waktu tidur bukanlah perkara yang mudah dengan komitmen yang dipikul saban hari. Namun, kekuatan doa pada solat tahajud ini adalah ibarat panah yang tepat pada sasaran.
Pada ketika sepertiga terakhir malam, Allah memberkati hamba-hambanya dengan turun ke langit dunia dan mengkabulkan hajat yang terbuku di hati mereka. Junjungan besar Rasulullah s.a.w juga turut mengamalkan serta menggalakkan umat Islam keseluruhannya untuk menggunakan waktu ini sebaik-baiknya untuk beribadat dan berdoa kepada Allah.
Dari Jabir bin ‘Abdillah, Rasulullah SAW bersabda,
“Di malam hari terdapat suatu waktu yang tidaklah seorang muslim memanjatkan doa pada Allah berkaitan dengan dunia dan akhiratnya bertepatan dengan waktu tersebut melainkan Allah akan memberikan apa yang ia minta. Hal ini berlaku setiap malamnya.” (Hadis Riwayat Muslim)
5. HARI ARAFAH PADA MUSIM HAJI
Amat bertuahlah bagi hamba Allah yang berpeluang untuk menjejakkan kaki ke Tanah Suci Makkah Al Mukarramah lebih-lebih lagi pada musim haji.
Pada Hari Arafah, jemaah haji yang berada di Arafah tidak berhenti beristighfar, berdoa dan beribadah sehingga terbenam matahari. Umat Islam yang lainnya juga perlu menggunakan waktu mustajab ini sebaiknya untuk berdoa supaya mendapat keredhaan dan keampunan Allah serta hajat yang lainnya.
Sabda Rasulullah SAW “Doa yang terbaik adalah doa ketika hari Arafah” (Hadis Riwayat At Tirmidzi).
6. KETIKA WAKTU SAHUR DAN BERBUKA PUASA

Ibadah puasa merupakan benteng untuk menahan nafsu serta menjadikan mukmin lebih tawadhuk dengan merasakan keperitan orang yang sering berlapar. Selain kelebihannya pada aspek kesihatan, orang yang berpuasa juga mempunyai kelebihan yang lain seperti dapat dimakbulkan doa yang diminta pada Allah pada dua waktu utama iaitu ketika bersahur dan berbuka.
Sesuai dengan hadis yang dikemukakan tentang keajaiban waktu terakhir sepertiga malam, waktu sahur juga tergolong dalam waktu mustajab itu. Oleh itu banyakkan berdoa dan berzikir sambil bersahur sehingga masuknya waktu solat fardhu Subuh. Setelah penat seharian berpuasa, Allah mengurniakan satu lagi waktu mustajab untuk orang berpuasa memanjatkan doa kepadaNya.
Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud : “Ada tiga doa yang tidak tertolak. Doanya orang yang berpuasa ketika berbuka, doanya pemimpin yang adil dan doanya orang yang dizalimi.” (Hadis Riwayat At Tirmidzi)
JANGAN PERNAH BERPUTUS ASA BERDOA KEPADA ALLAH
Berdoa pada waktu-waktu mustajab merupakan cara kita berusaha untuk mendapatkan keredhaan serta kejayaan dunia dan akhirat dari Ilahi. Di samping itu, rajinlah juga berdoa kepada Allah pada setiap masa, tanpa hanya menunggu waktu-waktu yang disebutkan di atas ini kerana Allah Maha Mendengar dan Maha Mengasihi setiap hambaNya.
Semoga amalan kita yang berterusan dapat diterima di sisi Allah dan dapat mempersiapkan diri kembali bertemu denganNya dengan timbangan amal yang cukup.
The post Inilah Antara 6 Waktu Terbaik Untuk Berdoa appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/inilah-antara-6-waktu-paling-mustajab-untuk-berdoa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Waktu Terbaik Untuk Membaca Surah Al Kahfi Di Hari Jum At

Ini Waktu Terbaik Untuk Membaca Surah Al Kahfi Di Hari Jum At

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 201 hits
Hari Jumat adalah bukan hari biasa bagi umat Islam melainkan hari istimewa yang didalamnya banyak kesunnahan kesunnaan yang dianjurkan khusus untuk hari Jumat Selain memperbanyak dzikir membaca surah Al Kahfi di hari Jumat juga merupakan am...
Luqman Hakim Diiktiraf Antara 60 Bakat Muda Terbaik Dalam Dunia Bola Sepak

Luqman Hakim Diiktiraf Antara 60 Bakat Muda Terbaik Dalam Dunia Bola Sepak

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 477 hits
Beberapa bulan yang lalu arena sukan bola sepak Malaysia dihidangkan dengan aksi menarik yang dipamerkan oleh skuad Bawah 18 Tahun negara Aksi cemerlang para pemain yang komited sering mendapat pujian rata rata masyarakat Malaysia malah seh...
Di Antara Nasi Ayam Terbaik Terengganu Di Restoran Nurul Iman Batu Buruk Memang Terbaik

Di Antara Nasi Ayam Terbaik Terengganu Di Restoran Nurul Iman Batu Buruk Memang Terbaik

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 882 hits
Restoran Nurul Iman yang terletak di hadapan SMA Sultan Zainal Abidin Batu Burukyang juga sekolah Admin dulu adalah antara restoran Nasi Ayam yang terbaik di Terengganu Bayangkan selepas 30 tahun meninggalkan alam persekolahan disini masih ...
Terancam 20 Badai Topan Dalam Setahun Kapan Waktu Terbaik Berkunjung Ke Jepang

Terancam 20 Badai Topan Dalam Setahun Kapan Waktu Terbaik Berkunjung Ke Jepang

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 159 hits
Sebaiknya kamu ke Jepang di bulan bulan ini aja deh biar liburanmu ke Jepang nyaman
Di Lion Air Group Ketepatan Waktu Terbang Batik Air Terbaik Selama Semester I 2019

Di Lion Air Group Ketepatan Waktu Terbang Batik Air Terbaik Selama Semester I 2019

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 165 hits
Lion Air Wings Air Batik Air bagian dari Lion Air Group menyampaikan tentang perkembangan bisnis melalui pengoperasian layanan penerbangan selama 2 kuartal 2019 Sehubungan operasional dan layanan penerbangan pada dua kuartal 2019 Lion Air G...
Sotong Asam Kunyit Resepi Terbaik Dari Nadia

Sotong Asam Kunyit Resepi Terbaik Dari Nadia

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 538 hits
Sotong Asam Kunyit Resepi Terbaik Dari NadiaSotong masak asam kunyit Makan dengan ikan goreng garing
Impian Menunaikan Umrah Dengan Pakej Umrah Terbaik Di Malaysia Dari Tabung Haji Travel

Impian Menunaikan Umrah Dengan Pakej Umrah Terbaik Di Malaysia Dari Tabung Haji Travel

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 644 hits
Impian Menunaikan Umrah Dengan Pakej Umrah Terbaik Di Malaysia Dari Tabung Haji Travel Assalamualaikum wbt Hi korang Hurmm semalam dok sembang dengan kengkawan pasal umrah Ada antara kami dah pernah pergi umrah Seronok je dengar cerita dora...
Senarai Hotel Terbaik Di Melaka

Senarai Hotel Terbaik Di Melaka

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 604 hits
Senarai Hotel Terbaik di Melaka l Assalamualaikum Hujung tahun dah semakin dekat ni Plan nak pergi bercuti ke mana tu Ada yang nak ke bercuti di Melaka dan tercari cari senarai hotel di Melaka Haaa kalau ada korang patut baca senarai hotel ...
Tak Mahu Ada Yang Menyondol Rumah Tangga Ini Doa Terbaik Untuk Diamal Selalu

Tak Mahu Ada Yang Menyondol Rumah Tangga Ini Doa Terbaik Untuk Diamal Selalu

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 895 hits
Rumah tangga mana yang tidak pernah dilanda badai Diuji dengan pelbagai cabaran sehingga ada masanya terjadi pertelingkahan antara pasangan suami isteri Sangat penting buat setiap pasangan untuk mengawal diri dan emosi serta segera mencari ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat