Inilah Amalan Yang Lebih Tinggi Nilainya Di Sisi Allah Daripada Mati Syahid



Banyak orang muslim belum mengetahui amalan yang tinggi ini, selama ini mereka hanya mengerjakan hal-hal yang biasa dilakukan turun-temurun dan yang di Ajarkan di dayah atau madrasah, namun melupakan inti saripati Islam Yang Hakiki.
Didalam Hadist yang dicatat pada kitab Sunan At Tirmidzi Hadist ke 30, Abu Sa’id Al Khudri menjelaskan sabda Rasulullah tentang golongan paling utama di sisi Allah. Seorang sahabat pernah bertanya kepada Rasulullah, “Golongan siapakah yang paling utama di sisi Allah pada hari Kiamat nanti?”
Rasulullah saw. menjawab, “Orang-orang yang banyak berzikir kepada Allah.”
Mendengar itu, Abu Sa’id Al Khudri r.a. bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimana dengan para pejuang di jalan Allah?”
Rasulullah saw. menjawab, “Meskipun dia behasil menghujamkan pedangnya kepada orang-orang kafir dan musyrik sehingga mereka terluka dan berlumuran darah, tetap saja orang-orang yang berzikir kepada Allah lebih utama dari dirinya (pejuang di jalan Allah).”
Kemudian Selanjutnya Hadits 31 Memperkuat lagi:
Dalam Sunan Ibnu Majah, Abu Ad Darda` r.a. menjelaskan keutamaan zikir sebagaimana dalam sabda Rasulullah saw., “Maukah aku beri tahu kalian tentang suatu amal paling baik, paling suci dalam pandangan Allah, paling tinggi tingkatannya, bahkan amal itu lebih baik dari sedekah kalian yang berupa emas ataupun perak dan lebih baik daripada saat kalian bertemu dengan musuh hingga kemudian kalian memenggal kepalanya (jihad di jalan Allah)?”
Para sahabat menjawab, “Tentu kami bersedia, wahai Rasulullah.”
Rasulullah saw. melanjutkan, “Amal itu adalah zikir kepada Allah.”
Al Hakim Abu Abdullah dalam kitab Mustadrak mengatakan, “Sanad hadits ini Sahih.”
Ada banyak sekali bentuk dzikir kepada Allah, jadi bagaimana amalan yang dimaksud oleh Rasullullah tersebut? sementara semua orang juga berzikir, zikir serperti apa yang dimaksud?
Untuk menjawab tersebut mari kita baca hadist Rasulullah berikut ini:
“Tiada akan datang Kiamat, kecuali kalau di muka bumi tidak ada lagi orang yang membaca Allah, Allah (Dzikir Allah, Allah jelas dan tegas sebagai penangkal Kiamat jagad ini) (HR Muslim).
Bahkan pada suatu ketika Nabi pernah membai’at dan menalqin kepada diri sahabat Ali bin Abi Thalib, sebagaimana yang diterangkan di dalam Hadits shahih yang muttashil sanadnya, yaitu : “Rasulullah bersabda kepada Ali bin Abi Thalib Karramallahu wajhah : “Hai Ali, pejamkan kedua matamu dan tempelkan sepasang bibirmu serta lipatkan lidahmu pada langit-langitan mulut dengan berdzikir Allah, Allah, Allah di dalam Lathifah dari Lathaif tujuh” (HR Thabrani dan Baihaqi).
Dilain waktu Rasul bersabda : “Dari Ali Karamallahu Wajhah : Aku katakan ya Rasulullah, manakah jalan Metodologi yang sedekat-dekatnya kepada Allah dan semudah-mudahnya atas hamba Allah dan semulia-mulianya di sisi Allah? Maka Jawab Rasul SAW : “Ya Ali penting atas kamu berkenalan/senantiasa berdzikir kepada Allah”. Berkatalah Ali : Tiap orang berdzikir pada Allah. Maka Rasul bersabda : “Ya Ali, tidak ada terjadi kiamat sehingga tiada lagi tinggal di atas permukaan bumi ini, orang yang mengucapkan Allah, Allah”. Maka Sahut Ali, bagaimana caranya aku berdzikir ya Rasul? Maka Sabda Rasul SAW : “Pejamkan kedua matamu dan dengarkanlah dari saya ucapan tiga kali. Kemudian ucapkanlah seperti itu dan aku akan dengarkan”.
Maka sejenak Rasul mengucapkan : “Laa Ilaaha Illallah, tiga kai sedang kedua matanya tertutup. Kemudian Alipun mengucapkan kalimat Laa Ilaaha Illallah seperti demikian. Ajaran tersebut kemudian syayidina Ali ajarkan pula kepada hasan Basri dan dari Hasan Basri diajarkan kepada Al Habib Al Ajay, dari Al Habib diajarkan kepada Daud Athaiy, dari Daud diajarkan kepada Al Makruf Al Karaci dan dari Al Makruf kepada Assuraa, dan kemudian dari Assuraa kepada Al Junaid (HR Thabrani dan Baihaqi).
Teknik berzikir ini sudah lama diamalkan oleh para sufi, para wali dan para ulama pewaris nabi, karena sangat halus dan tingginya zikir ini sehingga tidak semua orang bisa mengamalkannya dengan sempurna apalagi tanpa dibimbing oleh guru yang sah.
Zikir ini dilakukan didalam hati, perhatikan hadist diatas.. “pejamkan mata”, “tempelkan sepasang bibirmu”, “lipatkan lidahmu pada langit-langitan mulut” lalu ucapkan Allah Allah, itu artinya bukan fisik kita yang berzikir namun ruhaniah kitalah yang dituntut untuk berzikir dengan mematikan panca indra. Dan ini memerlukan latihan khusus (suluk) serta bimbingan Guru Mursyid.
Berhubung yang berzikir adalah ruh kita tentu gangguan gaib juga akan banyak muncul, bisa jadi gangguan itu berupa jin yang berupa sangat jelek atau jin yang mengaku wali Allah sehingga jika tidak di bimbing oleh guru yang sah maka bisa jadi kita disesatkan oleh iblis.
Didalam Al-Qur’an Allah memerintahkan kita untuk melakukan zikir didalam hati. Allah SWT berfirman: “Dan berzikirlah kepada Tuhanmu dalam hatimu (nafsika) dengan merendahkan dirimu dan rasa takut dan dengan tidak mengeraskan suara di waktu pagi dan petang dan janganlah kamu termasuk orang yang lalai” (QS 7 : 205)
Pada riwayat yang lainnya disebutkan bahwa Rasulullah saw bersabda : “Zikir diam (khafiy) 70 kali lebih utama daripada zikir yang terdengar oleh para malaikat pencatat amal. “ (Al-Hadits)
Lebih lengkap simak ceramah Aa Gym BErikut ini:

Dengan membaca secara seksama urutan ayat dan hadits diatas tentu kita sudah meyakini benar betapa tingginya amalan zikir sir ini, amalan para wali, amalan para pembawa islam ke Indonesia dan menyebarkan Islam keseluruh Nusantara yang kini mulai disamarkan oleh musuh-musuh Islam baik dari dalam maupun dari luar.
Marilah kita berdoa semoga kita mendapat petunjuk dan menemukan Guru yang bisa membimbing kita secara lahir dan batin menuju Ridha Allah SWT.
Sumber: muslimterbaru.com
The post Inilah Amalan yang Lebih Tinggi Nilainya di Sisi Allah Daripada Mati Syahid appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2021/01/01/inilah-amalan-yang-lebih-tinggi-nilainya-di-sisi-allah-daripada-mati-syahid/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Nafi Kos Vaksin Covid 19 Malaysia Lebih Tinggi Daripada Belgium

Kerajaan Nafi Kos Vaksin Covid 19 Malaysia Lebih Tinggi Daripada Belgium

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 222 hits
Kerajaan membayar RM2 05 bilion bagi perolehan 26 5 juta vaksin COVID 19 untuk diberikan kepada 26 5 juta rakyat KUALA LUMPUR Kerajaan hari ini menafikan bahawa kos vaksin COVID 19 untuk seorang rakyat Malaysia lebih mahal daripada yang dit...
Semua Mati Syahid

Semua Mati Syahid

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 525 hits
Rina HamzahArwah semua ni dulu garang walaupun tak berjawatan Menteri mahupun kroni GLC Andai hidup lagi sudah pasti ratusan ribu rakyat akan brhimpun di Padang Merbok LebihSayangkanJawatanSR
Arab Saudi Akan Mengurangkan Pengeluaran Minyak Lebih Tinggi Berbanding Negara Lain Selama Dua Bulan

Arab Saudi Akan Mengurangkan Pengeluaran Minyak Lebih Tinggi Berbanding Negara Lain Selama Dua Bulan

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 206 hits
Anggota Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum telah mengadakan pertemuan pada Isnin untuk membincangkan pengeluaran untuk bulan Februari yang dicadangkan oleh Rusia untuk ditingkatkan sebanyak 500 000 bpd Walau bagaimanapun kebanyakan ang...
Permintaan Lebih Tinggi Dari Pengeluaran Laptop Dan Pc Dijangka Tidak Akan Dipenuhi Sepenuhnya Sehingga 2022

Permintaan Lebih Tinggi Dari Pengeluaran Laptop Dan Pc Dijangka Tidak Akan Dipenuhi Sepenuhnya Sehingga 2022

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 299 hits
Pada tahun ini ia menyaksikan ramai yang bekerja dan belajar dari rumah disebabkan oleh pandemik sekaligus membawa kepada permintaan yang tinggi untuk desktop dan laptop Menurut Reuters permintaan yang dilihat pada tahun ini adalah pada tah...
Amalan Yang Menjadikan Syekh Abdul Qadir Al Jailani Wali Allah

Amalan Yang Menjadikan Syekh Abdul Qadir Al Jailani Wali Allah

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 285 hits
Setiap orang memiliki jalan spiritual suluk dan cara yang berbeda untuk sampai kepada Allah SWT Tidak setiap orang menempuh ibadah mahdhah untuk sampai ke tingkat makrifatullah Setiap orang memiliki jalannya sendiri Demikian halnya dengan s...
Masya Allah 30 Tahun Dikubur Jasad Kakek Di Banyuwangi Masih Utuh Ternyata Ini Amalan Semasa Hidupnya

Masya Allah 30 Tahun Dikubur Jasad Kakek Di Banyuwangi Masih Utuh Ternyata Ini Amalan Semasa Hidupnya

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 175 hits
Warga Dusun Truko Desa Karangsari Kecamatan Sempu Kabupaten Banyuwangi dibuat takjub dengan keajaiban yang tak biasa Pasalnya jasad seorang kakek yang dikubur di dusun tersebut masih utuh walau telah dimakamkan selama puluhan tahun lamanya ...
Jarang Muncul Bersama Ramai Syok Lihat Sisi Mesra Rain Kim Taehee Disebalik Penggambaran Iklan

Jarang Muncul Bersama Ramai Syok Lihat Sisi Mesra Rain Kim Taehee Disebalik Penggambaran Iklan

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 374 hits
Jarang muncul bersama jadi interaksi antara pasangan Rain dan Kim Tae hee sering menjadi dambaan ramai Dilantik sebagai duta tilam LaCloud rata rata peminat teruja melihat pasangan romantis itu tidak segan untuk bermesra dalam video di seba...
Jepang Buat Mesin Pencuci Tangan Dan Pensteril Ponsel Berteknologi Tinggi

Jepang Buat Mesin Pencuci Tangan Dan Pensteril Ponsel Berteknologi Tinggi

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 184 hits
Jepang Buat Mesin Pencuci Tangan dan Pensteril Ponsel Berteknologi Tinggi WOTA Corp mendirikan 20 mesin WOSH di dekat toko Ginza yang bertujuan mendorong pembeli untuk mencuci tangan guna mencegah penyebaran virus corona
Pemilik Kereta Mewah Berpendapatan Tinggi Antara Menduduki Unit Perumahan Dbkl

Pemilik Kereta Mewah Berpendapatan Tinggi Antara Menduduki Unit Perumahan Dbkl

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 230 hits
Kira kira 20 penghuni Perumahan Awam dan Projek Perumahan Rakyat di Kuala Lumpur hilang kelayakan menduduki perumahan itu KUALA LUMPUR Duduk di unit kos rendah milik kerajaan tetapi memandu kereta mewah dan berpendapatan tinggi Begitulah ga...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan