Inilah 5 Pasukan Khas Polis Dan Tentera Malaysia Yang Diiktiraf Sebagai Antara Terbaik Di Dunia


Tahukah korang bahawa pasukan polis dan tentera di Malaysia di bukan calang-calang pasuka. Pasukan yang hebat dan dunia pun mengiktiraf kehebatan tersebut. Maka tidak hairan andai ada negara luar sanggup mendapatkan khidmat pasukan polis dan tentera Malaysia di negara masing-masing. Pasukan Khas ini Ada yang ditubuhkan sejak zaman komunis lagi dan masih kekal sampai sekarang. Malah ada pasukan yang terkenal di seluruh dunia dengan skill gerila
Jadi jom kita layan pasukan-pasukan khas yang ada kat Malaysia. Untuk senarai ni, kami telah gabungkan pihak polis dan juga tentera dari semua cawangan. Cawangan baru macam ESSCOMM tak masuk sebab ia bukan pasukan khas tapi lebih kepada gabungan kuasa untuk sektor pertahanan.
1. Grup Gerak Khas (GGK) Grup Gerak Khas (GGK) merupakan antara pasukan khas yang paling famous kat negara ni. Pasukan ni mula ditubuhkan pada tahun 1965 sewaktu Konfr0ntasi Indonesia-Malaysia. Time tu kita bukan lawan Indonesia je, malah parti komunis. Jadi British telah menghantar Special Air Service (SAS) dan Royal Marine Commando untuk membantu tentera Malaysia menubuhkan satu pasukan khas iaitu Malaysian Special Service Unit.

Kehebatan pasukan ni telah mengagumkan Menteri Pertahanan time tu sampaikan pihak kerajaan telah mengeluarkan arahan supaya pasukan ni diterap masuk ke dalam tentera Malaysia dan akhirnya terlahirlah GGK. Ia merangkumi tiga rejimen iaitu Rejimen 21, Rejimen 22, dan terakhir sekali iaitu Rejimen 11 (Rejimen Counter Terr0rist). Kalau nak join Rejimen 11, korang kena ada sekurang-kurangnya pengalaman 8 tahun dengan Rejimen 21 atau 22.
GGK mempunyai kepakaran dalam bidang sabotaj, counter-terrorist, pengintipan jarak jauh, perang gerila, mengumpul maklumat, pertempuran terbuka, dan juga pentempuran hutan (yang ni satu dunia tau kita pakar). Selain dari tu, ahli GGK kena belajar ilmu kedoktoran tapi takde lah sampai boleh bedah cancer. Mereka punya training semuanya berkaitan dengan perang, jadi ilmu medic tu sebenarnya lebih kepada kecedaraan sewaktu pertempuran.
Selain dari tu, GGK juga belajar taktik Escape & Evasion, di mana mereka akan belajar jadi halimunan. Macam korang boleh tengok kat dalam video atas ni, nak join GGK ni bukanlah satu benda yang mudah. Fizikal, mental, dan juga semangat kena kuat. Kalau korang jenis tengok lipas pun teriak, jangan harap la nak apply internship sekalipun.
Antara misi GGK yang famous pernah buat adalah Konfrontasi Indonesia-Malaysia, menyelamatkan tentera Amerika kat Mogadishu pada tahun 1993, dan insiden Lahad Datu. GGK ni juga antara yang rajin pergi oversea untuk tolong Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dalam misi pengaman. Kalau korang nak tau mission dorang yang lain
2. PASKAL aka KD Panglima Hitam Pada tahun 1975, Tentera Laut DiRaja Malaysia telah mengambil keputusan untuk buat satu pasukan khas untuk menjaga semua pangkalan tentera laut di negara ni. Batch pertama telah pergi berguru dengan tentera Indonesia dan 5 tahun kemudian, PASKAL secara rasminya telah ditubuhkan.
Apa yang bermula sebagai bodyguard untuk pangkalan tentera laut telah berubah menjadi salah satu pasukan elit terhebat kat Malaysia. Tanggungjawab PASKAL juga telah jadi lebih berat sebab mereka sekarang ni sudah berkemahiran dalam bidang counter-terrorism, menyelamatkan tebusan, perang gerila, pertempuran hutan, dan banyak lagi.

Orang kata kalau nak jadi hebat kena berguru dengan orang yang paling power, itulah apa yang PASKAL telah buat. Selepas dapat training dari Indonesia, PASKAL telah dihantar untuk belajar dengan US NAVY Seals dan juga Royal Marine Commando. Ini secara tidak langsung telah menjadikan PASKAL antara yang terbaik. Hubungan PASKAL dan Navy Seals tak berhenti kat situ je, setiap tahun PASKAL akan hantar pegawai junior ke luar negara untuk berlatih dengan Navy SEALS.
Antara misi PASKAL yang selalu disebut-sebut adalah bila mereka berjaya buat operasi dua biji kapal milik Malaysia di Somalia. Fuh macam movie siut!!
Tahun 2009, PASKAL telah tukar nama jadi KD Panglima Hitam yang telah ditauliahkan oleh Agong time tu (Sultan Mizan). Nama Panglima Hitam bersempena nama pahlawan Melayu terkenal sewaktu zaman Kesultanan Melaka.
 
(VIDEO) DOKUMENTARi KEHEBATAN PASKAL

3. PASKAU Apa yang membuat pasukan khas udara ni ganas adalah mereka mendapat latihan awal dari GGK. Kemudian mereka dilatih oleh pasukan khas dari Amerika Syarikat, Australia, New Zealand, dan juga British.
PASKAU atau nama awal dia Handau ni dilahirkan sama sebab macam PASKAL, iaitu menjaga keselamatan pangkalan, macam aset tentera udara yang penting seperti radar dan lain-lain
Lama-kelamaan, tanggungjawab mereka semakin berkembang. Masa aman, PASKAU lebih mengutamakan operasi mencari dan menyelamat manakala time perang pula mereka mampu buat operasi menyelamat dibelakang kawasan musuh. Tapi bukan tu je…

Memandangkan PASKAU ni semakin versatile, mereka telah dipecahkan kepada dua cawangan iaitu penjagaan aset dan juga Skuadron Sayap Tempur di mana yang kemudiannya tu lebih offensive seperti merampas semula kapal terbang yang kena hijack dan juga sera ngan hendap.
Sering dikenali sebagai cawangan tentera yang paling lambat ada pasukan khas sendiri, tak bermaksud tentera udara senang-senang tarik semua orang jadi PASKAU. Tahun lepas, hanya 11 daripada 49 calon je yang lulus untuk join manakala tahun ni hanya 21 daripada 89 yang lulus. Punyalah memilih PASKAU ni mengalahkan bakal mak mertua.
PASKAU ni pun rajin join PBB, salah satu yang famous adalah pada tahun 2007 di mana mereka telah berganding bahu dengan GGK dan juga 10 Brigade di Lebanon untuk misi pengaman. Kat Malaysia pula, PASKAU sering terlibat dengan misi mencari dan menyelamat, dari kapal terbang awam sampailah ke helikopter tentera. Kalau hilang, mereka akan cari.
4. Pasukan Gerakan Khas (PGK) Kepada yang taktau, Pasukan Gerakan Khas (PGK) merupakan gabungan dari Unit Tindakan Khas (UTK) dan juga Very Able Troops 69 (VAT69) yang telah diletakkan bawah satu bumbung. Memandangkan kedua-dua unit ni berkhidmat untuk Polis DiRaja Malaysia, PDRM telah mengambil keputusan untuk satukan mereka.
Penubuhan VAT 69 ni merupakan salah satu inisiatif Tun Dr Ismail dalam menangani masalah komunis. VAT 69 telah mendapat latihan dari British SAS pada tahun penubuhan mereka (1969) dan kemudian oleh New Zealand SAS sebelum menghasilkan pelatih mereka sendiri. Sepanjang pengalaman mereka berperang dengan komunis, kelebihan VAT 69 terbukti lebih kepada serangan guerrilla dan juga dalam hutan.

Tapi kalau serangan pengganas kat bandar pula macam mana? Tu lah apa yang terjadi pada tahun 1975 apabila bangunan AIA di Kuala Lumpur kena ambil alih oleh pengganas Jepun. Selepas insiden tu, kerajaan telah mengambil keputusan untuk buat satu pasukan kecil ala-ala SWAT. Maka terlahirlah UTK, tanggungjawab mereka juga telah dikembangkan untuk menjaga orang kenamaan dan VVIP.
Bagai pinang dibelah dua, ‘perkahwinan‘ ni telah dirasmikan oleh PM Mahathir pada tahun 1997. Gabungan ni membantu pihak polis untuk membanteras pengganas di luar dan juga di dalam bandar. Dan disebabkan itu, PGK menjadi lebih rapat dengan tentera berbanding polis.
Malah PGK dan GGK selalu buat latihan sama-sama, bukan takat tu je time operasi pun juga, contoh yang terbaik adalah sewaktu insiden Lahad Datu. Memandangkan Malaysia ni tak suka cari gaduh dengan negara lain, operasi PGK lagi banyak kalau nak dibandingkan dengan askar (tu apa yang kami tau, mana la tau mereka ada operasi rahsia).
Anggota VAT 69 yang bertugas semasa pencerob0han Lahad Datu Macam kami kata tadi, PGK pernah terlibat dengan insiden Lahad Datu, menumpaskan geng M-16, tolong jatuhkan Mat Kommando, pertempuran dengan pengganas Al-Ma’unah, merampas semula kapal milik Malaysia yang telah dicuri oleh pengganas dan banyak lagi. Apa yang menarik pasal PGK ni, mereka telah dilatih macam GGK untuk jadi spy. Jadi mereka juga boleh terlibat dengan operasi kumpul maklumat. So mereka ni ibarat super bodyguard sebenarnya..
5. 10 Brigade Para Atau lebih dikenali sebagai 10 Para macam US Marines kat Amerika. Lain daripada pasukan khas yang ada kat dalam list ni, 10 Para terdiri dari 14 unit tentera darat termasuk tiga battalion infantri yang ditemani dengan beberapa rejimen dari cawangan tentera lain seperti kereta kebal, kapal, artillery, unit GGK, dan juga sokongan udara.
Dengan motto Tindak Pantas, 10 Para tak berperang macam pasukan lain dalam list ni. Dengan muka yang garang, mereka akan payung terjun masuk ke medan perang sambil menembak dan ditemani dengan kereta kebal kat belakang dan helicopter berterbangan. Haa tu gaya 10 Para.

Kelahiran 10 Para ni terhasil apabila kerajaan rasa bersalah sebab tak dapat nak tolong Kepulauan Maldives dari diserang oleh pengganas Tamil. Time tu kita tak boleh nak kerahkan askar kita dengan cepat dan untuk menjawab isu maka terjadilah 10 Para, tapi masa nak tubuhkan ni ada beberapa orang kerajaan tak setuju sebab mereka takut ni akan provoke negara jiran terutama sekali Singapura. Tapi last-last buat juga.
Selain menjadi briged payung terjun yang elit mereka juga menggunakan senjata yang berbeza dari unit infantri yang lain, so ini memudahkan 10 briged para untuk serbu dan maintain kawasan tu sampai unit tentera utama sampai. Apa yang membuatkan mereka extra istimewa adalah tradisi yang dipegang oleh briged ni. Salah satu tradisi mereka adalah berlari dari satu bangunan ke bangunan lain. Ini menunjukkan mereka sentiasa bersedia untuk dihantar ke medan perang walaupun waktu aman.

Lagi satu yang memberi mereka status elit adalah 10 Para ni selalu buat latihan perang, dari pegawai tertinggi sampailah ke pangkat kecil. Ustaz ke, jurulatih ke, doktor ke, semua kena buat. Nasib baik kucing markas tak kena. Latihan yang banyak ni penting sebab 10 Para selalu pergi perang sebenarnya. Well… takdelah perang betul-betul tapi mereka banyak join misi pengaman PBB.
Beberapa misi yang mereka pernah join adalah di Pakistan, Acheh (Indonesia), dan juga Lebanon. Yang tu semua misi kemanusiaan tapi macam kat Lahad Datu, Timor Leste, dan Ops Pasir (Sabah) pula lebih kepada misi pengaman. So nak jadi 10 Para ni bukanlah senang, dah lah banyak latihan pastu selalu ‘turun padang’ pula tu, jadi kalau nak join make sure korang fit!
Sumber : SosCili
The post Inilah 5 Pasukan Khas Polis Dan Tentera Malaysia Yang Diiktiraf Sebagai Antara Terbaik Di Dunia appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/inilah-5-pasukan-khas-polis-dan-tentera-malaysia-yang-diiktiraf-sebagai-antara-terbaik-di-dunia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
50 Pengurus Terbaik Dunia Diiktiraf Sir Alex Ferguson Berada Di Tangga Kedua

50 Pengurus Terbaik Dunia Diiktiraf Sir Alex Ferguson Berada Di Tangga Kedua

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 261 hits
50 pengurus terbaik dunia diiktiraf Sir Alex Ferguson berada di tangga keduaFerguson memenangi 13 kejuaraan Liga Perdana MAJALAH bola sepak Perancis mengiktiraf 50 pengurus pasukan terbaik sepanjang zaman namun legenda Sir Alex Ferguson dar...
Lafee Nursing Bra Shapee Antara Bra Menyusu Terbaik Di Pasaran Malaysia

Lafee Nursing Bra Shapee Antara Bra Menyusu Terbaik Di Pasaran Malaysia

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 401 hits
Lafee Nursing Bra Shapee Antara Bra Menyusu Terbaik Di Pasaran Malaysia Tak dinafikan bra menyusu dan bra biasa hampir kelihatan sama Yang membezakan bra menyusu dan bra biasa adalah pada aksesnya yang mudah untuk menyusukan anak sama ada d...
Pulau Pinang Disenaraikan Cnn Sebagai Salah Satu Destinasi Pelancongan Terbaik Di Dunia

Pulau Pinang Disenaraikan Cnn Sebagai Salah Satu Destinasi Pelancongan Terbaik Di Dunia

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 323 hits
Sebut saja Pulau Pinang pastinya ramai akan fikir syurga makanan dengan kepelbagaian makanan yang ada antaranya kopi kaw aunty Avelin dan banyak lagi Kini Pulau Pinang tersenarai di tempat ke 15 daripada 19 destinasi perlancongan terbaik ta...
Malaysia Bakal Bangkit Sebagai Harimau Asia Dalam 3 Tahun

Malaysia Bakal Bangkit Sebagai Harimau Asia Dalam 3 Tahun

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 281 hits
Malaysia akan kembali kepada statusnya sebagai Harimau Asia dalam masa tiga tahun kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng Beliau berkata lonjakan 48 peratus dalam pelaburan langsung asing kepada RM80 5 bilion pada 2018 berbanding RM54 4 bilion p...
Tentera Bawang Malaysia Dengan Tagline Mak Kau Hijau Makin Di Kenali Hingga Luar Negara

Tentera Bawang Malaysia Dengan Tagline Mak Kau Hijau Makin Di Kenali Hingga Luar Negara

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 711 hits
Hari ni kita up cerita tak berilmiah santai santai sikit yer Bukan apa kalau serius manjang pun hidup macam tak ada warna warninya Kadang kadang kita kena release tension dengan baca kisah kisah santai Terutama orang macam den ni kan Kanan ...
Piala Fa Kdm Malaysia 2019 Pusingan 16 Terbaik

Piala Fa Kdm Malaysia 2019 Pusingan 16 Terbaik

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 290 hits
PIALA FA KDM MALAYSIA 2019 PUSINGAN 16 TERBAIKSaingan Piala FA KDM Malaysia sudah sampai ke pusingan 16 terbaik kalah mati Di mana terdapat dua perlawanan Home Away bagi setiap pasukan Perlawanan pusingan pertama akan berlangsung pada 23 da...
Penjualan Tanah Membina Kem Tentera Vs Penubuhan Mahkamah Khas Rasuah

Penjualan Tanah Membina Kem Tentera Vs Penubuhan Mahkamah Khas Rasuah

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 280 hits
Putrajaya akan menubuhkan satu mahkamah khas rasuah supaya kes kes berkaitan salah laku tersebut dapat dipercepatkan kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad Dr Mahathir berkata cadangan itu selaras dengan inisiatif pelan antirasuah nasiona...
Begini Potret Pendidikan Finlandia Waktu Belajar Hanya 3 Jam Tak Ada Pr Dan Ujian Dan Jadi Terbaik Di Dunia

Begini Potret Pendidikan Finlandia Waktu Belajar Hanya 3 Jam Tak Ada Pr Dan Ujian Dan Jadi Terbaik Di Dunia

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 314 hits
Jika berbicara tentang sistem pendidikan Finlandiaseperti tidak bisa disepelekan begitu saja Bagaimana hubungan guru dan murid di negara yang terletak di kawasan Skandinavia itu berapa waktu yang diperlukan para murid untuk belajar sekitar ...
Anugerah Guru Pendidikan Khas Terbaik Asia 2019 Milik Razhiyah

Anugerah Guru Pendidikan Khas Terbaik Asia 2019 Milik Razhiyah

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 507 hits
KOTA BHARU Tugas mendidik pelajar di sekolah pendidikan khas bukan dianggap cabaran sebaliknya satu kelebihan kepada dirinya selepas menerima Anugerah Guru Pendidikan Khas Terbaik Asia 2019 Guru cemerlang dari Sekolah Menengah Kebangsaan Pa...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Deja Vu For Ringgit As It Heads Towards Dreaded 4 80 Level

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Cara Kongsi Duit Raya Melalui Touch N Go Ewallet

Kepedulian Seorang Pemimpin

Laporan Produksi Yufid Bulan Maret 2024

Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy