Inilah 4 Negeri Yang Dianjurkan Rasulullah Saw Dihuni Pada Akhir Zaman



Akhir Zaman adalah masa terdekat dengan hari yang pasti iaitu hari akhirat. Setiap permulaan pasti ada pengakhiran dan kita sebagai umat manusia perlu percaya akan berlaku kejadian ini sama ada kita masih hidup atau tidak ketika berlakunya kiamat nanti. Dalam rukun Iman yang ke lima iaitu Percaya kepada hari kiamat telah menyatakannya.

Pada hari kiamat berlaku, manusia semua akan menjadi huru hara dan ada yang mula bertaubat tetapi ia sudah terlambat. Setiap amalan ketika itu tidak di kira. Sangat takut kita kita berada di saat itu. Akan tetapi, Rasullah S.A.W pernah menganjurkan 4 Negeri Dihuni untuk Pada Akhir Zaman. Inilah 4 Negeri Yang Dianjurkan Rasulullah SAW Dihuni Pada Akhir Zaman iaitu :


Makkah / MadinahMekah menjadi salah satu negeri yang direkomendasikan Nabi untuk dihuni. Ia kerana kota suci Umat Islam ini akan terbebas dari fitnah Dajjal yang kejam. Berdasarkan hadist Nabi Muhammad SAW, Allah SWT menjamin bahwa ini akan dijaga oleh malaikat dari fitnah Dajjal.

Tiada suatu negeri pun melainkan akan diinjak oleh Dajjal, kecuali hanya Makkah dan Madinah yang tidak. Tiada suatu lorong pun dari lorong-lorong Makkah dan Madinah itu, melainkan di situ ada para malaikat yang berbaris rapat untuk melindunginya. Kemudian Dajjal itu turun lah di suatu tanah yang berpasir ( di luar Madinah ) lalu kota Madinah bergoncanglah sebanyak tiga goncangan dan dari goncangan-goncangan itu Allah akan mengeluarkan setiap orang kafir dan munafik (dari Makkah – Madinah) .(Riwayat Muslim).
          2. Yaman
Allah juga melebihkan negeri Yaman dibanding negeri-negeri lainnya setelah Mekah dan Madinah. Negeri Yaman ini mendapat julukan dari Allah SWT dengan sebutan baldatun thayyibatun wa Rabbun ghafur (Negeri yang aman, dan senantiasa mendapat ampunan Rabb-nya). Selain itu, Nabi Muhammad juga merekomendasikan negeri ini dihuni di akhir zaman. Pada akhir zaman nanti, umat Islam pada akhirnya akan menjadi pasukan perang. Hal ini sudah disabdakan Nabi Muhammad SAW. Dari Abdullah bin Hawalah mengatakan, ” Nabi shallallahu’alaihi wasallam bersabda,
“Pada akhirnya umat Islam akan menjadi pasukan perang, satu pasukan di Syam, satu pasukan di Yaman, dan satu pasukan lagi di Iraq. Hendaklah kalian memilih Syam. Karena ia adalah negeri pilihan Allah. Allah kumpulkan di sana hamba-hamba pilihan-Nya. Jika tak bisa, hendaklah kalian memilih Yaman dan berilah minum (hewan kalian) dari kolam-kolam (di lembahnya). Karena Allah menjamin untukku negeri Syam serta penduduknya.” (HR. Abu Dawud, Imam Ahmad, Al-Hakim, dan Ibnu Hibban. Dinilai shohih oleh Al-Hakim dan Al-Albani)
Dari Abu Hurairah – radhiyallahu ‘anhu – dari Nabi Shallallahu Alaihi Wasallam beliau bersabda: “Penduduk Yaman telah datang kepada kalian, mereka adalah orang-orang yang paling luluh hati, dan paling lembut hati, keimanan ada di Yaman dan hikmah ada di Yaman. (HR: Bukhari – Muslim).
Dari sahabat Tsauban berkata, Rasulullah shalallahu alaihi wa sallam telah bersabda,
“Sesungguhnya kelak aku akan berada di samping telagaku. Kemudian Aku akan menghalangi orang-orang yang akan meminum dari telagaku, agar penduduk Yaman dapat meminumnya terlebih dahulu. Aku memukul dengan tongkatku, sehingga air telaga tersebut mengalir untuk mereka.” (HR. Muslim)Dari Ibnu Umar beliau menyebutkan Nabi shallallahu Alaihi Wasallam pernah berdoa: “Ya Allah berkatilah kami pada Syam dan pada Yaman. (HR: Bukhari)
Lantas adakah doa yang lebih mustajab dibanding Doa Nabi?
Nabi Muhammad SAW bahkan pernah memuji kota ini dalam sabdanya, “Sesungguhnya aku benar-benar mencium harumnya karunia Tuhan yang Maha Pemurah dari Yaman. Berapa banyak mata air kemurahan dan hikmah yang terpancar dari sana.”
Allah SWT juga berfirman dalam Alquran QS. Al-Maidah 54 yang artinya:
“Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintai-Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mu’min, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas [pemberian-Nya] lagi Maha Mengetahui” (QS. Al-Maidah 54)
Pendapat dari ahli tafsir sebagian menyatakan bahwa kaum yang disebutkan di atas adalah kaum Anshor. Namun, pendapat yang lebih kuat mengenai identitas kaum yang disinggung dalam ayat di atas; sebagaimana dijelaskan oleh Imam al Qurtubi dalam tafsirnya, adalah penduduk negeri Yaman; kaumnya sahabat Abu Musa al Asy-‘asy’ari radhiyallahu’anhu.
“Turunnya ayat ini; terang Imam Al Qurtubi, berkenaan dengan kabilah yang bernama al Asy-‘ari. Dalam riwayat disebutkan: setelah ayat ini turun, beberapa rombongan kapal dari kabilah al Asy-‘ari dan kabilah-kabilah lainnya dari negeri Yaman, datang melalui jalur laut. Mereka adalah kaum muslimin yang tertindas di negerinya pada masa Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam masih hidup. Merekalah yang berjasa dalam penaklukan negeri Irak (melalui perang Al Qodisiyyah) pada masa kekhilafahan Umar radhiyallahu’anhu.”
      3. Syam
Negeri syam juga menjadi salah satu negeri yang disebut-sebut Rasullullah dan mendapat keberkahan dari Allah. Negeri ini senantiasa dijaga malaikat sehingga baik dihuni pada akhir zaman nanti.
“Beruntunglah negeri Syam. Sahabat bertanya: mengapa ? Jawab Nabi saw: Malaikat rahmat membentangkan sayapnya di atas negeri Syam.” (HR. Imam Ahmad)

Dijelaskan Nabi bahwa Syam merupakan pusat negeri Islam di akhir zaman. Nantinya disinilah akan menjadi tempat huru-hara dan peperangan dahsyat.
“Pada akhirnya umat Islam akan menjadi pasukan perang: satu pasukan di Syam, satu pasukan di Yaman, dan satu pasukan lagi di Iraq. Ibnu Hawalah bertanya: Wahai Rasulullah, pilihkan untukku jika aku mengalaminya. Nabi saw: Hendaklah kalian memilih Syam, karena ia adalah negeri pilihan Allah, yang Allah kumpulkan di sana hamba-hamba pilihan-Nya, jika tak bisa hendaklah kalian memilih Yaman dan berilah minum (hewan kalian) dari kolam-kolam (di lembahnya), karena Allah menjamin untukku negeri Syam dan penduduknya.” (HR. Imam Ahmad)

“Al-Masih Dajjal akan datang dari arah timur, ia menuju Madinah, hingga berada di balik Uhud, ia disambut oleh malaikat, maka malaikat membelokkan arahnya ke Syam, di sana ia dibinasakan, di sana dibinasakan.” (HR. Imam Ahmad).


Saat ini Negeri Syam merujuk ke sejumlah tempat di Timur Tengah seperti Lebanon, Palestine Dan Syria. Semoga informasi ini bermanfaat kepada anda. 
Sumber diolah dari :https://islamik.rilekslah.my

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://terowonginformasi.blogspot.com/2019/01/inilah-4-negeri-yang-dianjurkan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FYOMDyS+%28%21++++++++++++++++++++++++++++++++++

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cinta Nabi Jalan Keselamatan Di Akhir Zaman Ustaz Nazrul Nasir

Cinta Nabi Jalan Keselamatan Di Akhir Zaman Ustaz Nazrul Nasir

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 127 hits
Semoga kita menjadi umat nabi Muhammad yang berkhidmat kepada Nabi Muhammad kelak Pesanan Ustaz jangan kurang berselawat kepada Baginda Nabi Muhammad sebanyak 300 kali semoga manfaat kepada anda semua
Datangnya Azab Allah Sejak Dulu Lagi Sebagai Peringatan Dan Amaran Kepada Umat Akhir Zaman 8969

Datangnya Azab Allah Sejak Dulu Lagi Sebagai Peringatan Dan Amaran Kepada Umat Akhir Zaman 8969

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 160 hits
Hubungan terlarang bermaksiat zina sesama jenis dan sebagainya Seruan Nabi dan Rasul sezaman tidak dipedulikan Ini antara akibatnya bila Allah datangkan azab buat manusia yang ingkar perintah dan larangan Nya Nauzubillahminzalik Mereka Memb...
Islam Pos Dot Com Kisah Rasulullah Saw 9028

Islam Pos Dot Com Kisah Rasulullah Saw 9028

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 84 hits
Ilustrasi PexelsZaid bin Harits Sudah Ditunggu Bidadari Surga Last updated 11 Januari 2019DIALAH Zaid bin Harits seorang sahabat Rasulullah yang termasuk orang orang yang pertama kali masuk Islam Nama Zaid bin Harits adalah satu satunya sah...
Adakah Wang Matlamat Akhir Ppbm

Adakah Wang Matlamat Akhir Ppbm

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 93 hits
FMT January 2 2019 Melayu perlu lindungi diri sendiri Melayu perlu berdikari tak boleh bergantung bantuan kerajaan selamanya Melayu malas Semua ini antara ungkapan manis yang pernah diucapkan pemimpin pemimpin tertinggi PPBM Antaranya Penge...
5 Pernikahan Selebriti Yang Menjadi Kejutan Manis Di Akhir 2018

5 Pernikahan Selebriti Yang Menjadi Kejutan Manis Di Akhir 2018

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 91 hits
5 Pernikahan selebriti yang menjadi kejutan manis di akhir 2018 Antara lain kabar perkawinan Priyanka Chopra dan Nick Jonas yang membuka bulan Desember Disusul dengan Meghan Trainor dan Daryl Sabara serta Miley Cyrus yang mengikat janji den...
10 Doa Mustajab Selepas Tahiyat Akhir Dan Sebelum Memberi Salam Rileks Media

10 Doa Mustajab Selepas Tahiyat Akhir Dan Sebelum Memberi Salam Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 161 hits
Dari Ibn Masud Nabi SAW bersabda maksudnya Kemudian hendaklah memilih daripada doa doa yang paling dikaguminya Ada beberapa doa yang boleh dibaca selepas tahiyyat akhir sebelum memberi salam dalam solat Ini berdasarkan beberapa hadis sahih ...
Borgol Tahanan Korupsi Dan Masa Akhir Tugas Pimpinan Kpk Jilid Iv

Borgol Tahanan Korupsi Dan Masa Akhir Tugas Pimpinan Kpk Jilid Iv

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 45 hits
Pemborgolan para tahanan tertuang dalam peraturan KPK Nomor 01 Tahun 2012 tentang Perawatan Tahanan pada Rumah Tahanan KPK Hal tersebut dijelaskan dalam Pasal 12 ayat Pasal tersebut berbunyi dalam hal tahanan dibawa ke luar Rumah Tahanan di...
Jelang Akhir Pekan Harga Cabai Masih Tinggi

Jelang Akhir Pekan Harga Cabai Masih Tinggi

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 49 hits
Harga komoditas cabai naik tinggi pekan ini di Pasar Palmerah Kota Jakarta Pusat Kenaikan harga cabai bahkan mencapai Rp 20 ribu per kilogram untuk jenis cabai rawit merah
Naik 5 Kali Lipat Tunaiku Kucurkan Kredit Rp 1 Triliun Hingga Akhir 2018

Naik 5 Kali Lipat Tunaiku Kucurkan Kredit Rp 1 Triliun Hingga Akhir 2018

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 59 hits
Jumlah ini tumbuh 5 kali lipat dibandingkan tahun 2017 yang hanya sebesar Rp 200 miliar Dana tersebut dikucurkan pada 170 ribu masyarakat Indonesia
Asap Seluruh Bumi Dan Peristiwa Ad Dukhan

Kemelut Rumah Tangga Lufya Nafi Suami Gay

Perghh Selepas 5 Tahun Tanduk Di Kepala Lelaki Ini Akhirnya Berjaya Dibuang

Lelaki Cina Susunkan Kasut Jemaah Masjid

Sarapan Pagi Yang Sihat Bantu Kurangkan Berat Badan

Isham Jalil Mana Zuraida Kamaruddin Belajar Mengenai Ekonomi

Kenapa Cik Nor Berhenti Kerja

Travel Backpacker Biarkan Anak Baru Lahir Isteri Tidur Di Lapangan Terbang Ustaz Tampil Cerita Kejadian Sebenar



Biodata Dan Latar Belakang Pelakon Eina Azman

Kisah Hujan Ikan Paus yang Berlaku Pada Tahun 1970

Biodata Jaja Iliyes Pelakon Drama 7 Hari Mencintaiku 2

Pendedahan Senarai Peserta Gegar Vaganza 6 2019 Bermula

Mengapa Kita Berbohong Dan Cara Untuk Mengesan Pembohong Kajian


Apa Salah Kempen Halal

Syarat Utama Doa Dimakbulkan Allah

Waran Tangkap Dr Zakir Naik

Jadwal Seminar Petugas Kesehatan Haji Indonesia Untuk Persiapan 2020

Ant Man 3 Mungkin Dibatalkan Bakal Menjadi Rancangan Terbaru Disney

Memahami Lima Langkah Penting Ahli Jualan Kenapa Enggak