Inidividu Ini Dedah Maksud Tersirat Gambar Anwar Mengadap Ydp Agong


 
NAMA Datuk Seri Anwar Ibrahim memang cukup popular. Bukan sahaja di Malaysia, malah di beberapa negara lain sama ada mengenai kisah peribadi beliau atau karier politiknya yang tidak pernah suram dengan cerita-cerita sensasi.
Semalam, tanggal 13 Oktober 2020, nama Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu kembali menduduki tangga pertama orang paling popular di Malaysia.
Beliau membawa cerita yang sangat se- nsitif kerana jika benar jalan ceritanya, Malaysia bakal mendapat kerajaan baharu dengan beliau sebagai Perdana Menteri kesembilan.
Namun begitu, gambar rasmi ketika Anwar mengadap YDP Agong juga mmenjadi perhatian ramai. Seorang aktivis pendidikan, Puan Ainon Mohd berkongsi mengenai tatacara dan adab yang betul bila bergambar dengan orang yang statusnya lebih mulia, lebih tinggi, dan lebih besar:
ADAB-ADAB HALUS DALAM TATABUDAYA TINGGI BALAIRONG SERI
Foto ini menunjukkan mesej-mesej yang mata tajam sahaja boleh nampak dengan jelas.
Ada 2 orang besar dalam foto itu.

Pakaian mereka serupa sahaja. Dengan tengok pakaian kita tidak dapat membezakan siapa yang lebih ‘besar’.
Dengan membaca cara dan gaya mereka berdiri, kita boleh tahu siapa yang lebih tinggi statusnya dan lebih besar pangkatnya.
Foto itu foto rasmi. Cara mereka berdua berdiri itu bukan tidak sengaja. Ia adalah sengaja.
Dengan menganalisis foto itu banyak pelajaran yang kita boleh belajar tentang adab-adab halus dalam tatabudaya tinggi balairong seri.
Apabila kita ambil foto bersama dengan orang yang status dan pangkatnya lebih tinggi dan besar daripada status kita, cara kita berdiri tidak boleh menunjukkan gaya seolah-olah kita ‘lebih besar’ daripada orang besar itu.
Beginilah tatabudaya dan adab balairong seri apabila bergambar dengan orang yang statusnya lebih mulia, lebih tinggi, dan lebih besar:
1. Tidak boleh berdiri terlalu tegak.
2. Tidak boleh menaikkan dan meninggikan bahu.
3. Tidak boleh merenggangkan tangan dari badan.
4. Tidak boleh berdiri rapat.
5. Tidak boleh berdiri di sebelah kanan orang besar itu.
6. Tidak boleh angkat dagu.
Senyum Manis, senyum kelatNamun begitu, melalui komen dari netizan, ada yang membandingkan riak muka Tuanku bila bergambar dengan pemimpin lain sebelum ini
“Betul puan, cuma ada beza senyum manis dan senyum kelat. Juga riak suka atau marah” tulis seorang pengguna facebook Ibnu Ariff

Agong tak mudah percaya d@kwaan Anwar – Pakar PerlembagaanKUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, tidak akan sewenang-wenangnya percaya atau menerima sebarang d@kwaan tanpa usul periksa kerana isu hilang kepercayaan kepada Perdana Menteri, bukanlah perkara remeh.
Susulan itu, d@kwaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, sudah memiliki majoriti sokongan Ahli Parlimen dalam Dewan Rakyat seperti dimaklumkan kepada Seri Paduka semalam, diyakini akan diperhalusi baginda yang mempunyai prerogatif mengambil apa sahaja tindakan wajar sebelum memutuskan Perdana Menteri tidak lagi mempunyai kepercayaan.
Pengasas Jurisprudens Watan yang juga Profesor Madya, Fakulti Pengurusan Industri, Universiti Malaysia Pahang, Datuk Dr Wan Ahmad Fauzi Wan Husain, berkata titah baginda supaya Anwar akur dan menghorm@ti proses perundangan bermakna baginda merujuk kepada Perkara 43(4) Perlembagaan Persekutuan.
“Apabila baginda bertitah perlu mengikut proses perundangan, ini bermakna baginda merujuk Perkara 43(4) bahawa ‘apabila seorang Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri, melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong.’
“Apabila Tuanku menasihati sedemikian, maknanya Baginda bertindak sesuai dengan kedudukan sebagai Yang di-Pertuan Agong iaitu pemelihara Perlembagaan Persekutuan dengan berdiri teguh atas pemerintahan yang adil,” katanya ketika dihubungi BH, di sini, hari ini.
Wan Ahmad Fauzi berkata, jelas dalam titah itu, Baginda meletakkan isu keselamatan dan kesihatan rakyat yang dilanda gelombang ketiga COVID-19 sebagai keutamaan berbanding pergelutan politik.
“Dalam keadaan negara dilanda COVID-19, Baginda mempunyai prerogatif untuk meletakkan ketenteraman awam sebagai keutamaan demi melindungi maslahah rakyat selaras sumpah baginda untuk berdiri tetap di atas pemerintahan yang adil dan aman di dalam Negeri.
“Sebelum Baginda membuat keputusan sama ada Perdana Menteri masih mempunyai kepercayaan ahli majoriti Dewan Rakyat atau tidak, Baginda boleh menyampaikan nasihat kepada Ahli Dewan Rakyat untuk menguruskan pertikaian dalam kalangan mereka dengan mengambil kira kepentingan rakyat dan negara secara keseluruhannya,” katanya.
Beliau berkata, titah baginda menunjukkan kebijaksanaan Seri Paduka yang menolak secara baik d@kwaan Anwar.
“Maknanya, Tuanku bertindak secara bijaksana dan tidak mahu mana-mana pihak memanipulasi kononnya ada majoriti kukuh untuk menubuhkan kerajaan baharu.
“Jika diteliti secara harfiah, Tuanku tidak mahu rakyat bimbang dan bermakna kerajaan sekarang masih mendapat sokongan,” katanya.
Netizan mula membandingkan aiir muka YDP Agong dalam dua gambar ini

Istana Negara tangguh sesi mengadap untuk Mat Sabu, Guan EngDalam perkembangan politik semasa,Sesi mengadap Yang di-Pertuan Agong untuk dua pemimpin kanan Pakatan Harapan (PH) yang sepatutnya berlangsung pada hari ini dan 21 Okt ditangguhkan.
Dalam kenyataan bersama dikeluarkan pagi ini Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng memberitahu, hal berkenaan disampaikan pegawai kanan Agong.
Menurut kenyataan itu, sepatutnya Lim dijadual mengadap Agong pada hari ini manakala Mohamad pada minggu depan.
Namun, semalam setiausaha sulit kanan baginda telah memaklumkan kepada kami bahawa kedua-dua sesi menghadap tuanku ditangguhkan.
“Kami menjunjung titah dan mendoakan agar Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong serta seluruh kerabat dikurniakan kesihatan dan kesejahteraan,” kata Mohamad dan Lim.
Perhatian orang ramai kini tertumpu kepada kemungkinan berlaku perubahan kerajaan dalam masa terdekat selepas Presiden PKR Anwar Ibrahim menghadap Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah di Istana Negara semalam.
Anwar mend@kwa dia kini mendapat sokongan lebih 120 ahli parlimen sekali gus meletakkan Muhyiddin Yassin kini tidak lagi memiliki majoriti di parlimen.
Umum memang mengetahui presiden Bersatu itu memang menguasai majoriti tipis semasa dilantik menjadi perdana menteri ekoran jatuhnya kerajaan PH akhir Feb lalu.
Para pemimpin parti politik pula dijadual mengadap Agong dipercayai ada kaitan dengan perkembangan terkini politik dalam negara.

Apa kata anda?Kongsikan bersama kami
kredit: Ainon Mohd
 
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Sinar Viral Kini
Sumber : https://ift.tt/35xeRt7


via Sinar Viral NetworkBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2020/10/inidividu-ini-dedah-maksud-tersirat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ds Anwar Ibrahim Mengadap Ydp Agong Bawa Dokumen Bukti Sokongan Atau Tidak

Ds Anwar Ibrahim Mengadap Ydp Agong Bawa Dokumen Bukti Sokongan Atau Tidak

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 368 hits
MAN TOBA MILO SUAMDS Anwar Ibrahim mengadap YDP Agong bawa dokumen bukti sokongan atau tidak Jawapan Ya beliau ada bawa SD dan Surat Sokongan dari Ketua ketua parti Kalau Anwar datang tangan kosong tak adalah Baginda YDP Agong minta semua k...
Anwar Mengadap Agong Selasa Depan Sedia Persembah Jumlah Majoriti Yang Kukuh Dan Meyakinkan

Anwar Mengadap Agong Selasa Depan Sedia Persembah Jumlah Majoriti Yang Kukuh Dan Meyakinkan

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 286 hits
474 total views 474 views today Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa akan mengadap Yang Di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah pada 13 Oktober ini Dakwanya Seri Paduka Baginda sen...
Menjelang Hari Mengadap Agong Anwar Seru Semua Kekal Tenang

Menjelang Hari Mengadap Agong Anwar Seru Semua Kekal Tenang

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 216 hits
Hari ini Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadakan pertemuan menerusi Zoom dengan ahli Majlis Pimpinan Pusat serta wakil wakil rakyat KEADILAN Presiden menekankan beberapa perkara penting yang perlu diingat untuk KEADILAN terus ...
Takiyuddin Dengki Anwar Berjaya Mengadap Agong

Takiyuddin Dengki Anwar Berjaya Mengadap Agong

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 237 hits
MSO Setiausaha Agong Pas Takiyuddin Hassan menyifatkan Anwar Ibrahim yang kini muncul dengan ageda perulangan untuk menghadap Agong bagi memaklumkan apa yang sedang berlaku dalam kerajaan PN dan juga kedudukan Muhyiddin Yassin apabila belia...
Anwar Tipu Mp Pkr Dengan Mengatakan Serah Senarai Mp Kepada Ydp Agong

Anwar Tipu Mp Pkr Dengan Mengatakan Serah Senarai Mp Kepada Ydp Agong

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 332 hits
TANGGAL 13 OKTOBER 2020 Muhyiddin Yassin masih Perdana Menteri dan Anwar Ibrahim KEKAL bakal Perdana Menteri Untuk meredakan kekecewaan pengikut taksub Anwar PKR minta ahli ahlinya bertenang dan Muhyiddin dengan TENANG mengadakan sidang akh...
Anwar Hanya Tunggu Perkenan Agong Untuk Mengadap Hasrat Bentuk Kerajaan Baharu

Anwar Hanya Tunggu Perkenan Agong Untuk Mengadap Hasrat Bentuk Kerajaan Baharu

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 270 hits
KUALA LUMPUR Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim hanya menunggu perkenan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah untuk menghadap bagi mengemukakan hasrat membentuk kerajaan baharu Ketua Whip PKR Datuk ...
Penyokong Ph Diminta Solat Hajat Menjelang Anwar Mengadap Agong

Penyokong Ph Diminta Solat Hajat Menjelang Anwar Mengadap Agong

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 264 hits
Mantan Presiden kedua Angkatan Belia Islam Malaysia Profesor Ustaz Dr Razali Nawawi menyeru rakyat Malaysia yang bersimpati dan menyokong perjuangan Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim agar melakukan solat hajat zikir dan munajat men...
Keterlaluan Ketika Anwar Hanya Mahu Mengadap Ydp Agon

Keterlaluan Ketika Anwar Hanya Mahu Mengadap Ydp Agon

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 242 hits
BOB KELANANGJANGAN melampau menghalang Anwar pertikaian politik harus diselesaikan secara politik TINDAKAN atas kes apa Pasal buat kenyataan cukup majoriti ker Itu je ker apa ada pasal Rakyat xbimbang apa pun malah bergumbira yang bimbang i...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan