Ini Yang Korang Perlu Buat Bila Alami Skin Breakout


Ini Yang Korang Perlu Buat Bila Alami 'Skin Breakout'. Assalamualaikum wbt & hi korang! Lately ni jarang boh gambar CH dalam mana-mana socmed sebab kulit muka CH alami skin breakout. Teruk sampai suami tegur...  'awat muka awak teruk sangat''? Huhu. Yelah sepanjang kenal dan hidup bersama dah 13 tahun ni hanya jerawat sebiji 2 yang timbul sebulan sekali. Tup tup ni naik jerawat sampai penuh muka. Besar-besar pula tu.  Maunya dia tak tegur.. So, nak tahu apa yang CH buat bila alami skin breakout ni? Kena baca sampai habis tau!


Muka tika jerawat tengah rancak naik.. huhu
Muka sebelum tukar skincare.. ada la jerawat seketoi dua.. 


Kenapa alami skin breakout? Silap CH sendiri. Tukar skincare yang kononnya sangat baik ( mungkin pada orang lain ya, bukan pada CH). Yelah bila tengok kawan-kawan dan adik beradik guna,. kulit mereka semakin baik dan cantik, CH pun teruja la nak guna. 


So, laburlah sedikit untuk jadi ahli dan beli complete set skin care tu. Memula guna, memang nampak macam okay sebab hanya ada sebijik dua saja jerawat yang naik. Ingatkan perkara biasalah bila tukar skincare... Healing process la katakan. 


Masuk bulan kedua, jerawat semakin banyak dan besar-besar ( macam jerawat batu). Tudung terkena pada jerawat pun dah rasa sakit. Huhu... Baru tau macam mana perasaan orang yang ada jerawat. CH punya skin breakout bukan yang teruk lagi tapi kalau biarkan mungkin akan jadi teruk. Yang sikit ni pun CH dah rasa stress. 


Ini Yang Korang Perlu Buat Bila Alami 'Skin Breakout'

So, ini yang CH buat bila alami skin breakout....


#1 Berhenti Guna Skincare 

Ini perkara pertama yang CH buat bila alami skin breakout. Jangan tunggu sampai teruk baru nak berhenti. Jangan percaya pada mitos yang skin breakout tu adalah healing process. Mungkin ada yang okay tapi kalau semakin teruk, korang tanggunglah sendiri akibatnya. 


Bagi CH lebih baik berhenti dan buat langkah kedua ini.


#2 Dapatkan Nasihat Dan Rawatan Dari Doktor Pakar Kulit

Langkah nombor 2 ni buat serentak dengan langkah nombor 1. Mula-mula Ch ingat nak tukar skincare saja tapi disebabkan takut jadi lagi teruk, terus google cara rawatan skin breakout. Macam-macam petua jumpa tapi the best dan reasonable adalah dengan jumpa doktor pakar kulit untuk nasihat dan rawatan. 


Disebabkan CH tinggal di Kulim, so pakar kulit yang CH jumpa adalah di Poliklinik Kempas Indah.  Doktor wanita. So tak seganlah nak cerita tentang masalah kulit. 


#3 Guna Skincare Yang Dicadangkan Oleh Doktor Pakar Kulit

Selalunya bila dah pergi jumpa doktor ni, doktor akan beri skincare yang sesuai dengan masalah kulit kita. Tak perlu nak cari di drug store. 


Ini yang CH dapat bila jumpa pakar kulit:-



Pencuci mukaMoisturiserKrim Jerawat 2 kali Sehari (siang saja)Krim Jerawat 3 hari sekali ( Malam saja)Ubat Jerawat (doxymycin)
Pencuci, moisturiser dan krim jerawat


Alhamdulillah, selama 2 minggu menggunakan skincare dan ubat dari doktor pakar kulit, breakout muka CH dah semakin berkurang. Dah takde jerawat baru yang naik.. Yang lama pun makin mengecut.. Sis is happy sekarang. Tinggal nak lega sepenuhnya dan hilangkan parut. 


Menurut Doktor, masalah skin breakout ( bergantung pada tahap individu) akan baik dalam tempoh 3 hingga 6 bulan. Jadi kena istiqomah dan bersabar jika nak kulit cantik balik. Baik doktor!


Kenapa Perlu Jumpa Doktor Pakar Kulit

Kalau ada yang tanya kenapa perlu jumpa doktor pakar kulit? Ini jawapannya. Ubat Jerawat (doxymycin) tu tidak dijual di farmasi. Hanya boleh diperolehi dengan nasihat doktor. Macam CH untuk 2 minggu makan 1 biji siang dan 1 biji malam ketika perut penuh. Dan hari ini selepas 2 minggu, hanya perlu makan 1 biji pada waktu malam saja. 


Ubat Jerawat ( doxymycin)


Ubat jerawat di wajib di ambil kerana ia boleh merawat masalah jerawat dari dalam dengan mematikan akar jerawat. Sebab itulah bila CH makan selama 2 minggu ni, jerawat baru dah tak naik. Alhamdulillah. 


Lagi satu, hanya doktor yang tahu pencuci dan krim yang sesuai dengan masalah kulit kita. Memang ada jual di farmasi tapi pharmacist bukan pakar kulit ya. 


Berapa kos jumpa doktor pakar kulit? Bergantung pada doktor dan tahap masalah kulit korang. Macam CH, untuk consultation, ubat, krim, moisturiser dan pencuci berkos RM 250... Bila follow up, hanya tambah ubat makan, kosnya hanya RM30. 


So, korang yang ada masalah jerawat atau skin breakout bolehlah pergi ke Poliklinik Kempas Indah ( sebelah JnT ) untuk mendapat nasihat dan rawatan. Confirm korang rasa sangat berbaloi. In Sya Allah. 


Jerawat dah kecut dan tinggal parut jerawat..


Tak lama lagi, CH bolehlah cakap goodbye kat Miss J. Hahaha... 


Nanti CH update lagi sebab perjalanan nak dapat balik kulit yang dulu masih jauh lagi.. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.yatizul.com/2020/11/ini-yang-korang-perlu-buat-bila-alami.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Dipercayai Alami Gangguan Mental Maut Digilis Lori Sampah

Lelaki Dipercayai Alami Gangguan Mental Maut Digilis Lori Sampah

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 271 hits
Lelaki dipercayai alami gangguan mental maut digilis lori sampahSeorang lelaki yang dipercayai mengalami masalah mental maut digilis lori sampah di Jalan Sri Cemerlang tengah hari Selasa 10 November 2020 Dalam kejadian yang berlaku pada jam...
Kembali Selepas Setahun Menyepi Azhar Osman Dedah Alami Penyakit Gerd

Kembali Selepas Setahun Menyepi Azhar Osman Dedah Alami Penyakit Gerd

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 226 hits
Sepanjang tahun berlawan dengan penyakit GERD bukanlah sesuatu yang mudah namun keadaan saya semakin baik dan masih lagi proses untuk pulih Paling kecewa bila hilangn nikmat makan kata penyanyi dan pelakon Azhar Osman yang akhirnya muncul k...
Bursa Alami Dagangan Tidak Menentu Indeks Utama Kekal Di Atas 1 500

Bursa Alami Dagangan Tidak Menentu Indeks Utama Kekal Di Atas 1 500

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 224 hits
KUALA LUMPUR 10 NOV Bursa Malaysia mencatatkan dagangan tidak menentu semasa dibuka hari ini namun indeks utama kekal di atas paras 1 500 berikutan sentimen dipengaruhi oleh pasaran serantau yang positif dalam keadaan pengambilan keuntungan...
7 Cara Diet Alami Minim Effort Yang Nggak Ngoyo Tanpa Terasa Bobotmu Sudah Turun Dua Kilo

7 Cara Diet Alami Minim Effort Yang Nggak Ngoyo Tanpa Terasa Bobotmu Sudah Turun Dua Kilo

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 139 hits
Nggak usah pakai diet keto diet mayo atau diet diet lainnya Cukup tertib lakukan ini aja
Penyanyi M Daud Kilau Dikejarkan Ke Hospital Selepas Alami Sesak Nafas

Penyanyi M Daud Kilau Dikejarkan Ke Hospital Selepas Alami Sesak Nafas

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 230 hits
KUALA LUMPUR Penyanyi veteran Datuk M Daud Kilau dikejarkan ke Hospital Teluk Intan pada Khamis selepas mengalami sesak nafas Memetik laporan portal Utusan Online anak lelakinya Ahmad Zaini berkata bapanya dimasukkan ke hospital pada pukul ...
Hiburan Alami Sesak Nafas Datuk M Daud Kilau Kini Dimasukkan Ke Hospital

Hiburan Alami Sesak Nafas Datuk M Daud Kilau Kini Dimasukkan Ke Hospital

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 272 hits
Mengalami sesak nafas dipercayai berkaitan dengan masalah jantung penyanyi veteran Datuk M Daud Kilau dimasukkan ke Hospital Teluk Intan Perak semalam Menurut laporan Gempak isteri Datin Rohani Awang Ngah memaklumkan beliau mula mengalami s...
Tumpahan Minyak 34 200 Akaun Di Sik Kuala Muda Alami Gangguan Bekalan Air

Tumpahan Minyak 34 200 Akaun Di Sik Kuala Muda Alami Gangguan Bekalan Air

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 405 hits
ALOR SETAR Sebanyak 34 200 akaun Syarikat Air Darul Aman di Sik dan Kuala Muda mengalami gangguan berikutan penghentian sementara operasi tiga loji rawatan air yang menyalurkan bekalan air di dua daerah itu Ketua Pegawai Eksekutif SADA Mohd...
Dr Halina Alami Pra Eklampsia Bakal Lahirkan Kembar Pada Usia 34 Minggu Sheikh Muszaphar Mohon Semua Doakan

Dr Halina Alami Pra Eklampsia Bakal Lahirkan Kembar Pada Usia 34 Minggu Sheikh Muszaphar Mohon Semua Doakan

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 425 hits
Angkasawan Negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar memaklumkan isterinya Datin Dr Halina Mohd Yunos perlu menjalani pembedahan bagi melahirkan bayi kembar mereka yang kini berusia 34 minggu Berita yang dikongsikan oleh Dr Sheikh Muszaphar menerusi...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord