Ini Langkah Langkah Untuk Menjadi Ghostwriter


Susah Juga Nak Jadi GhostWriter ni | Ini Langkah-Langkah Untuk Menjadi GhostWriter. Seminggu dua ni ramai pula yang berminat dan bercita-cita nak jadi Ghostwriter. Tapi korang tahu tak caranya? Mommy sendiri pun baru tahu tentang Ghostwriter ni. Ingatkan cerita hantu omputih tu. kihkih. Rupanya ini adalah salah satu cara untuk blogger/penulis/ freelance writer buat duit.

Ghostwriter

So, sebelum kita pergi lebih lanjut... GHOSTWRITER adalah orang yang menulis apa sahaja yang diperlukan oleh pihak yang mengupah tetapi tidak diberi kredit atau dikenali untuk usaha tersebut. Kiranya kalau penulisan tu berjaya sekalipun, orang tak tahu pun itu adalah hasil usaha anda. Berbaloi ker? Itu terpulang kepada anda sebab dengarnya upah untuk Ghostwriter sangat lumayan. 
Antara kerja-kerja penulisan yang dilakukan oleh Ghostwriter adalah menulis buku, artikel, web copy, berita, teks ucapan dan banyak lagi. 
Tapi orang yang tak terlibat dengan kerja-kerja online atau penulisan, mesti akan terfikir kenapa nak jadi Ghostwriter? Dah la tak dapat credit. Macam tak berbaloi ja... So, inilah sebab-sebab kenapa orang nak jadi Ghostwriter..

Sebab-sebab Kenapa Hendak Jadi GhostwriterSangat kompetitif (bayaran tinggi) berbanding perkhidmatan penulisan yang lain. Tak perlu promosi hasil kerja. Tak perlu publish atau ping untuk orang baca hasil kerja anda.Kurang penyelidikan sebab bahan telah disediakan oleh pelanggan. Dapat meningkatkan kemhiran komunikasi dan skill interview anda.
Itulah sebabnya geng blogger pakat nak jadi Ghostwriter, tapi bagaimana caranya? Elehhh mommy bukannya ghostwriter pun. Yer tahu tapi mommy just nak kongsi dengan korang hasil pembacaan dan penyelidikan mommy tentang Ghostwriter. Mommy buat semua ni sebab nak tahu pasaran ghostwriter ni tinggi atau tak di Malaysia. Perghhh memang tinggi sebab banyak company memang perlukan Ghostwriter untuk handle blog, website dan juga media sosial mereka. Kenapa tak hire jadi staff jer? Sebab kebanyakkan penulis tak suka masuk office, suka freelance dan buat kerja pada masa dan tempat yang mereka suka. Boleh dapat ilham mencurah-curah gitu



Langkah-Langkah Untuk Menjadi Ghostwriter
1. Mulakan Dengan Freelance Writer. 
Bagaimana? Buat blog atau website untuk tunjukkan bakat anda. Kalau takut tak memenuhi kehendak pelanggan, boleh sediakan contoh penulisan yang dikehendaki oleh pelanggan. Dari sini juga kemahiran untuk memancing pelanggan diperlukan. 

2. Bekerja Sebagai Freelance Editor
Kalau anda dah jadi penulis blog tapi masih lagi tidak boleh menarik minat pelanggan untuk upah anda menjadi Ghostwriter, sila mohon atau berusaha untuk menjadi freelance editor. Ini kerana setiap penulisan memerlukan seorang editor (proofread) untuk memastikan hasil kerja tersebut cantik dan menarik. 
Jadi editor membolehkan korang dikenali sebab kebanyakkan penulis atau syarikat akan masukkan nama editor di dalam karya tersebut.So, korang akan di kenali ramai. 

3. Projek Penulisan 50,000 Patah Perkataan 
Usaha untuk membuat projek penulisan yang mencecah atau lebih 50,000 patah perkataan. Penulisan ini boleh saja menjadi fiksyen, non fiction, technical, kesihatan atau apa saja... Ramai yang tak sanggup sebenarnya sebab penulisan yang panjang boleh menyebabkan sakit kepala. Malah ada yang tidak mendapat modal balik. 
Tapi kalau tak dikeluarkan modal, mana nak dapatkan untungnya balik. 

4. Mulakan Dengan Menulis Buku Atau Menulis Untuk Orang Lain
Kalau tadi dengan membuat projek penulisan 50,000 patah perkataan, kalau dah boleh tulis 50,000 patah perkataan bermakna bolehlah menulis sebuah buku. Wow kan? Tapi kena tahu juga cara dan teknik menulis terutamanya meletakkan diri kita dalam sesuatu watak. Bila dah boleh letak diri kita dalam watak tersebut, maka kita juga boleh meletakkan diri kita dalam diri pelanggan itu. 

5. Jadi Profesional
Setiap orang boleh claim sebagai ghostwriter tapi bagaimana hendak buktikan? Menurut laman web hubpages.com , bila sampai part nak kena buktikan tu ramai yang terdiam sebab tiada benda yang nak ditunjukkan. Oleh itu, mulakan dengan..

Buat website Profesional email. Bukan email yang berakhir dengan gmail atau yahoo.com yer.. Business Card. Aktif di media sosialAnggap kerja kita sebagai business. 
6. Tambah Dan Tingkatkan Pengalaman Anda
Ghostwriter adalah kerja yang kompleks. Pelanggan akan mencari yang lebih berpengalaman dari yang baru nak mencuba. Jadi untuk tambah pengalaman, cuba untuk hantar artikel kepada majalah dan website tertentu. Cuba risik dari majalah yang berada di pasaran Malaysia.. Rasanya mereka memerlukan banyak guest post. 
Dalam pada masa yang sama, pastikan blog anda banyak update tentang ghostwriting termasuklah tentang niche kegemaran. Ini adalah salah satu cara untuk tunjukkan kepakaran anda


7. Show Off Your Potfolio
Jangan malu-malu nak introduce diri sebagai Ghostwriter. Biar orang mula kenali anda sebagai Ghostwriter sebab dengan dikenali walaupun dari kalangan ahli keluarga dan rakan-rakan, anda telah membuka peluang untuk mendapat kerja. Bukan itu sahaja, dengan dikenali sebagai ghostwriter... Anda juga boleh menulis kisah mereka dalam website anda. Lagi banyak cerita, lagi banyak pembaca dan mungkin juga akan menarik pelanggan ke website anda. 

8. Cuba Cara Yang Berbeza
Mungkin dengan meniru atau membuat mimik gaya artis kegemaran dapat membuat anda dikenali. Jadi buatlah dan mungkin anda akan dapat jobs dari situ... 

9. Praktik Kemahiran Dan Gaya Customer Support 
Menjadi Ghostwriter atau freelance writer bukan hanya setakat tahu membina ayat sehingga menjadi sebuah karangan, tapi juga sebagai pemilik perniagaan ataupun usahawan. Ini kerana kerja ini lebih menulis kerja orang termasuklah cara untuk deal dengan pelanggan. 
Walaubagaimanapun, anda perlu untuk berbincang dengan orang yang mengupah anda. Apa yang mereka nak, perlukan serta jumlah bayaran yang dikenakan. Bincang sebelum projek bermula. Takut bila projek dah bermula, pelanggan nak tarik diri ataupun anda tak sanggup nak teruskan. 

10. Sentiasa Jadi Penyelidik
Untuk sentiasa berada dalam pasaran penulisan/ ghostwriter, seseorang penulis perlu sentiasa menjadi penyelidik disamping fokus kepada perniagaan dan kreativiti. 
Untuk perniagaan anda perlu mantapkan diri anda tentang harga, tugas pentadbiran, kontrak dan kewangan perniagaan anda. Barulah pelanggan yakin dengan anda

Untuk kreativiti pula, teruskan menulis dan menonton filem yang menarik. Semakin banyak anda membaca dan menonton filem, semakin bertambah pengetahuan anda berbanding orang lain. 
Jesteru itu, apabila menulis artikel seperti memoir tentang pelanggan anda.. Jangan hanya memberi perhatian kepada situasi mereka, malah mengembangkan suasana yang lengkap. Bercakap mengenai persekitaran fizikal mereka, emosi, pakaian, bahasa tubuh, suara dan fikiran juga, yang mereka ada pada masa itu. Insya Allah anda akan di bergelar penulis profesional. 
Setakat ini saja tentang Ghostwriter sebab mommy tengah cari info lagi bagaimana hendak dapatkan jobs sebagao ghostwriter. Kalau korang tak sabar, sila cari info sendiri ya :D


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.yatizul.com/2019/10/ini-langkah-langkah-untuk-menjadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
8 Langkah Awal Menjadi Youtuber Berjaya

8 Langkah Awal Menjadi Youtuber Berjaya

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 329 hits
Adakah kita suka menonton Youtube di telefon bimbit Pernah
Waspada Gangguan Tidur Ternyata Bisa Berujung Menjadi Kebutaan

Waspada Gangguan Tidur Ternyata Bisa Berujung Menjadi Kebutaan

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 157 hits
Sebuah penelitian di Taiwan menunjukkan bahwa gangguan tidur yang parah merupakan faktor risiko dari munculnya diabetes edema makular Kondisi ini merupakan komplikasi diabetes yang bisa menimbulkan hilangnya pandangan atau kebutaan
Kena Potongan Bunga Utang Merpati Airlines Turun Menjadi Rp 6 Triliun

Kena Potongan Bunga Utang Merpati Airlines Turun Menjadi Rp 6 Triliun

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 192 hits
Direktur Utama PT Merpati Nusantara Airlines Asep Ekanugraha menyampaikan belitan utang yang saat ini ditanggung telah berkurang dari sekitar Rp 10 95 triliun menjadi Rp 6 triliun Sebab pihak pengadilan telah menghapuskan bunga utang sebesa...
Terduga Teroris Yang Ditangkap Pasca Penusukan Wiranto Bertambah Menjadi 40 Orang

Terduga Teroris Yang Ditangkap Pasca Penusukan Wiranto Bertambah Menjadi 40 Orang

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 183 hits
Dari tanggal 10 Oktober sampai 17 Oktober 2019 ada 36 terduga teroris dengan tambahan empat orang diamankan hari ini tutur Dedi
Kebebasa Bersuara Bukan Kebebasan Menjadi Bodoh

Kebebasa Bersuara Bukan Kebebasan Menjadi Bodoh

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 246 hits
1 Setiap orang mempunyai hak untuk bersuara dan menyatakan pandangan Nak protes tak salah tapi tengok pada tempat masa dan keadaan 2 Majlis konvekesyen adalah hari gembira yang sangat bermakna untuk para graduan dan ibu bapanya Merosakkan h...
Peristiwa Buruk Menjadi Rahmat Rupanya

Peristiwa Buruk Menjadi Rahmat Rupanya

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 387 hits
Bersembang lepas solat subuh masing masing bercerita kisah tak sangka Sahabat saya yg pertama bercerita dia kemalangan dalam perjalanan nak pergi makan kenduri di Tanjong Dawai Kereta terbabas masuk ke parit kerana mengelak lembu yg melinta...
Mampukah Anwar Menjadi Perdana Menteri

Mampukah Anwar Menjadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 283 hits
oleh Ab Jalil Backer Semalam ketika membahaskan Belanjawan 2020 DS Anwar Ibrahim meminta Semberong agar tidak mengganggu gugat proses peralihan kuasa antara beliau dengan Dr Mahthir DAP dan PAN mengeluarkan kenyataan akhbar yang mempunyai m...
September 2019 Bps Catat Kinerja Ekspor Melemah Menjadi Usd 14 10 Miliar

September 2019 Bps Catat Kinerja Ekspor Melemah Menjadi Usd 14 10 Miliar

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 161 hits
BPS mencatat nilai ekspor Indonesia pada September 2019 mencapai USD 14 10 miliar Nilai tersebut turun 1 29 persen apabila dibandingkan dengan Agustus 2019 dan turun 5 74 persen dibanding September 2018 Ekspor migas menyumbang sebesar USD 0...
Cik B Menjadi Perhatian Netizen

Cik B Menjadi Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 435 hits
Pergh Biasanya kita tengok anak Datuk Seri Vida Cik B atau nama sebenarnya Edlynn Zamilleen Muhamaad Amin tampil dengan pakaian yang biasa tetapi kali ni luar biasa gais sebab Cik B menjadi penghias muka depan majalah Remaja Yang luar biasa...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Macc Nabs Three Senior Govt Agency Officers In Kelantan

Th Jamin 31 600 Jemaah Haji Berpeluang Ziarah Raudah

Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord