Ini Keinginan Nabi Muhammad Yang Belum Sempat Terlaksana Hingga Wafat


Tidak ada nabi lagi yang diutus ke muka  bumi setelah wafatnya Rasul SAW. Beliau merupakan penutup dari 124.000 ribu nabi.
Beliau merupakan rasul terakhir dari 313 rasul yang diutus ke muka bumi. Nabi Muhammad adalah nabi terakhir dari 25 nabi yang wajib diketahui oleh ummat islam.
Sebagaimana firman Allah SWT. Dalam Surat al-Ahzab ayat 40 berikut ini:
{مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً } [الأحزاب: 40] “Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapak dari seorang laki-laki di antara kamu, tetapi Dia adalah Rasulullah dan penutup nabi-nabi. dan adalah Allah Maha mengetahui segala sesuatu.”
Ketika Rasul SAW menyampaikan wahyu (perintah atau larangan) dapat dipastikan beliau sudah melaksanakannya sebagai pioner kebaikan.
Tidak ditemukan dalam kitab sejarah manapun yang menafikan hal itu.
Namun, ada satu syariat yang belum beliau kerjakan namun tetap berlaku untuk ummatnya.
Namun hal ini bukan karena keengganan beliau dalam meninggalkan amalan tersebut, melainkan karena ajal sudah menjemput Nabi Muhammad Saw terlebih dahulu. Syariat ini adalah berkaitan dengan puasa hari kesembilan Bulan Muharram (tasu’a).
Berkenaan dengan hal ini, ada riwayat dari Abdullah bin Abbas (sepupu nabi dari jalur ayahandanya) bahwa Rasul SAW bersabda,
“Andaikata tahun depan aku masih hidup aku akan puasa di hari kesembilan Bulan Muharrom.” Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab sahihnya ini mengindikasikan bahwa beliau belum melaksanakannya.
Puasa hari kesembilan bulan Muharram ini merupakan keinginan beliau (hammiyah) yang sampai akhir hayatnya belum terlaksana (puasa yang tak sampai, bukan kasih yang tak sampai).
Abdurrahman Ibn Al-Jauzi dalam kitabnya “kasyful Musykil Min Haditsis Shahihain” menjelaskan maksud hadits tersebut bisa dipahami dengan 4 poin.
Puasa tasu’a ini sebagai ganti dari puasa ‘asyura’ agar tidak menyerupai orang yahudi. Puasa di tanggal Sembilan dan sepuluh untuk menghindari menyerupai orang yahudi. Makruhnya puasa satu hari tanpa disambung  dengan hari yang lain sehingga beliau menambah satu hari lagi. Hari Tasu’a itu adalah Hari Asyuro’. Ini madzhab Ibnu Abbas. Mengaca pada keterangan tersebut penulis lebih memilih pada poin kedua. Ini dikarenakan puasa tanggal 10 bulan Muharrom merupakan puasa orang Yahudi yang sudah berlangsung sejak masa Nabi Musa AS.
Pada awalnya beliau hanya menganjurkan pada tanggal 10 Muharrom, namun untuk menghindari keserupaan dengan orang yahudi beliau bermaksud untuk menambahnya sehari sebelum tanggal sepuluh (9 Muharrom).
Sayangnya, Rasul tidak sempat melakukan puasa tersebut karena beliau terlebih dahulu meninggal dunia. Beliau wafat pada bulan Rabiul Awwal Tahun 11 Hijriyah atau Bulan Juni Tahun 633 M.
Dalam ilmu hadis, puasa tanggal 9 Muharrom ini termasuk satu-satunya contoh dari sunnahhammiyah. Sunnah hammiyah termasuk salah satu bagian dari macam-macam sunnah selain sunnah qouliyah, fi’liyah, dan taqririyah.
Hadist hammiyah sendiri memiliki pengertian keinginan (rencana) nabi yang disampaikan pada para sahabat namun tidak terealisasi. Contohnya adalah puasa Tasu’a.
Sedang ketika ditelisik dari kaca mata fiqih, puasa 9 Muharrom dihukumi sunnah menurut kesapakatan empat madzhab (Abu Hanifah, Imam Malik, as-Syafi’i, Ahmad bin Hanbal).
Maka dari itu, sebagai ummat Nabi Muhammad SAW. yang cinta pada beliau, marilah kita lestarikan syariat-syariatnya dengan cara menagamalkan, termasuk puasa 9 Muharrom. Lebih-lebih ummat nabi yang muqim di pesantren. Kalau bukan kita, lantas siapa lagi?
Sumber: islami.co


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/ini-keinginan-nabi-muhammad-yang-belum-sempat-terlaksana-hingga-wafat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Warga Emas Hina Nabi Muhammad Ditahan

Warga Emas Hina Nabi Muhammad Ditahan

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 823 hits
M RIZAL NOR 19 Februari 2019 6 46 PM TEMERLOH Seorang warga emas ditahan selepas berlaku biadab dengan memuat naik status menghina Nabi Muhammad SAW dan isteri Sa
Himpunan Bantah Hina Nabi Muhammad Di Ipoh

Himpunan Bantah Hina Nabi Muhammad Di Ipoh

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 519 hits
https i0 wp com pakdin my wp content uploads 2019 02 20190225 himpunan bantah hina nabi jpeg fit 600 2C400 ssl 1IPOH Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab berhadapan Ibu pejabat Polis Daerah Ipoh di sini terpaksa ditutup kira kira 200 meter ap...
Operator Kilang Didakwa Hina Nabi Muhammad

Operator Kilang Didakwa Hina Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 595 hits
Seorang operator kilang dihadapkan ke Mahkamah Majistret hari ini atas pertuduhan memuat naik satu hantaran yang menghina Nabi Muhammad menggunakan aplikasi Facebook pada minggu lepas A Taneson 22 bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas...
Fb Dr Sanusi Di Sekat Lepas Tegur Peng Hina Nabi Muhammad

Fb Dr Sanusi Di Sekat Lepas Tegur Peng Hina Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 501 hits
13 Jamadilakhir 1440H Isnin Hanya kerana memuat naik hantaran yang menegur tindakan individu bukan Islam menghina Rasulullah laman Facebook Timbalan Pengerusi Majlis Ulama Isma Dr Ahmad Sanusi disekat Sekatan ke atas laman Facebook Dr Ahmad...
Warga Emas Didakwa 2 Tuduhan Muat Naik Karikatur Hina Nabi Muhammad

Warga Emas Didakwa 2 Tuduhan Muat Naik Karikatur Hina Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 401 hits
Wai Foo Sing didakwa di Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur hari ini atas dua tuduhan menghina Nabi Muhammad SAW dan isteri Baginda Saidatina Aishah dengan memuat naik karikatur berunsur penghinaan di laman akaun Facebook miliknya minggu lalu F...
Desak Sally Yen Diisiasat Hina Nabi Muhammad Saw

Desak Sally Yen Diisiasat Hina Nabi Muhammad Saw

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 822 hits
Muhammad Saifullah Ali bersama penyokongnya tampil membuat aduan polis di IPD Pasir Puteh Kelantan hari ini UTUSAN ONLINEPASIR PUTEH 26 Feb Enam laporan polis berhubung penghinaan ke atas Nabi Muhammad SAW dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah...
Tahniah Polis Tangkap Lelaki Didakwa Buat Hantaran Fb Hina Nabi Muhammad

Tahniah Polis Tangkap Lelaki Didakwa Buat Hantaran Fb Hina Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 814 hits
Polis tangkap lelaki didakwa buat hantaran FB hina Nabi Muhammad Seorang lelaki yang didakwa menghina Nabi Muhammad SAW melalui hantaran Facebook telah ditangkap kata Ketua Polis Pahangi Mohd Zakaria Ahmad Menurutnya lelaki berusia 68 tahun...
Kisah Nabi Muhammad Menahan Lapar Dengan Menyelipkan Batu Diperutnya Bikin Nangis

Kisah Nabi Muhammad Menahan Lapar Dengan Menyelipkan Batu Diperutnya Bikin Nangis

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 404 hits
Nabi Muhammad adalah pemimpin umat Islam dan manusia yang paling dimuliakan oleh Allah SWT Meskipun demikian Rasulullah tidak hidup dengan harta yang melimpah melainkan beliau hidup dalam kemiskinan Bukan berarti Rasulullah malas berusaha t...
Spanyol Membuat Film Kartun Nabi Muhammad

Spanyol Membuat Film Kartun Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 690 hits
Spanyol Membuat Film Kartun Nabi Muhammad UN1X PROJECT Umat Islam kembali diusik Belum lagi reda heboh terkait peredaran film anti Islam berjudul Innocence of Muslims dan juga penerbitan karikatur Nabi Muhammad SAW di sebuah majalah Prancis...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing