Ini Antara Sebab Kenapa Haji Pernah Ditutup Sebanyak 40 Kali Dalam Sejarah Sebelum Ini



Baru-baru ini kita lihat, Kaabah ditutup oleh orang ramai kerana kebimbangan wabak COVID-19 yang melanda dunia. Jadi adakah Haji juga ditutup tahun ini disebabkan wabak ini juga? Mungkin tiada ibadah Haji tahun ini?

Bagi tahun 2020, musim Haji akan bermula sekitar julai. Jadi sekiranya Kaabah akan terus ditutup dan penerbangan memasuki Mekkah ditangguhkan. Adakah ibadah Haji tahun ini juga ditutup? Maka tiadalah amalan rukun Islam ke-5 iaitu menunuaikan Haji pada tahun ini?
Tetapi sebenarnya kejadian ini bukanlah pertama kali berlaku. Sebenarnya Haji pernah ditutup sebanyak 40 kali disebabkan beberapa perkara. Jadi ianya bukanlah perkara baru. Tapi mungkin pada yang tak tahu, pasti terasa akan kejadian ni dimana buat pertama kali tiada orang tawaf di Kaabah, tiada orang di padang Arafah.
Baca Juga : Umat Islam Dilarang Tunai Umrah Kerana COVID-19
Tetapi aku berharap kejadian wabak COVID-19 ini akan segera pulih secepatnya dan sebolehnya sebelum musim Haji. Semoga pengamal perubata diseluruh dunia mampu mencipta vaksin atau penawar kepada wabak ini.
Haji Pernah Ditutup Sebelum Ini. Ikuti Apa Sebabnya Disini
Disenaraikan beberapa peristiwa besar sahaja mengikut tahun dimana, Haji ditutup bagi umat Islam diseluruh dunia.
#1.  Qaramithah Mencuri Hajar Aswad, Tahun 930 Dipimpin oleh Abu Thair Al Qaramithi, pimpinan Qaramithah (salah satu sekte Syiah Ismailiyah) ini mendatangi Mekah bersama pengikutnya pada musim haji.
Membunuh jemaah haji yang sedang beribadah dan mengambil bongkah Hajar Aswad. Kemudian batu mulia ini dikembalikan ke tempatnya setelah 22 tahun disimpan di daerah Hajr (Ahsa)

#2.  Perselisihan Bani Abbas Dan Bani 'Abid, Tahun 983 Dengan peristiwa ini, selama 8 tahun muslimin dari Iraq dilarang melaksanakan ibadah Haji
#3.  Penduduk Hijaz Dilarang Melakukan Haji, Tahun 1257 Pada tahun ini tidak ada satupun jemaah Haji yang berasal dari Hijaz

#4.  Wabak Taun, Tahun 1814 Wabak Taun terjadi sekitar 1814. Dengan kejadian ini sekitar 8000 korban telah meninggal dunia akibat wabak ini terutamanya di wilayah Hijaz.
#5.  Wabak Hindi, Tahun 1831 Pada tahun 1800-an sekali lagi wabak menyerang dunia. pada musim Haji tahun ini terjadi wabak yang dipercayai berasal dari negara India. Katanya, lebih kurang 3/4 jemaah Haji meninggal dunia pada tahun tersebut.

#6.  Epidemik, Tahun 1937 Pada tahun ini, tidak ada ibadah Haji atau Haji ditutup selama 3 tahun berikutan kejadian epidemik atau wabak menyerang dunia.
#7.  Wabak Kolera, Tahun 1846 Sekali lagi, wabak menyerang pada tahun 1846. Pada tahun ini wabak Kolera menyerang sehingga pada jemaah haji dan akhirnya ditutup pada tahun 1850, 1856 dan 1883.

#8.  Penduduk Hijaz Melarikan Diri Ke Mesir, Tahun 1858 Penyebaran epidemik kembalik dan menyebabkan kejadian yang buruk yang menyebabkan juga orang Hijaz (orang Arab Saudi) melarikan diri ke Mesir.
#9.  Epidemik Membunuh Lebih 1000 Jemaah Sehari, Tahun 1864 Kejadia ini sangat parah terutamnya di Madinah. Dilaporkan 1000 jemaah yang meninggal dunia dalam sehari kerana serangan wabak. Akhirnya, terpaksa doktor daripada Mesir datang dan memberi bantuan dan dikuarentin sepenuhnya.

#10.  Kematian Meningkat Kerana Kolera, Tahun 1892 Wabak Kolera terjadi pada musim Haji dimana keadaan bertambah buru setiap hari. Kematian meningkat di Arafah dan paling buruk adalah di Mina.
#11.  Wabak Typus, Tahun 1895 Pandemik yang serupa seperti demam Tifoid katanya datang dari Madinah. Pada tahun ini, sekali lagi Haji ditutup.

#12.  Wabak Miningtis, Tahun 1987 Paling terbaru adalah berlaku pada tahun 198. Disebabkan penyebaran yang cepat, dilaporkan tidak kurang 10,000 jemaah Haji dijangkiti wabak Miningtis pada tahun tersebut.

Tahun 2020, setakat ini hanya arahan Kaabah ditutup dan semua penerbangan masuk ke Mekkah ditangguhkan sahaja sehingga diberitahu. Penduduk sekitar Mekkah masih lagi boleh memasuki Masjidil Haram seperti biasa.
Semoga ibadah Haji pada tahun ini tidak ditutup kerana COVID-19 ini


sumber : www.jejakimani.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aimanabdullah.com/2020/03/dalam-sejarah-haji-pernah-ditutup.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pasok Amunisi Dan Berulang Kali Terlibat Penyerangan Anggota Kkb Papua Diserahkan Ke Jaksa

Pasok Amunisi Dan Berulang Kali Terlibat Penyerangan Anggota Kkb Papua Diserahkan Ke Jaksa

papar berkaitan - pada 9/1/2024 - jumlah : 118 hits
Penyidik Satreskrim Polres Nduga menyerahkan anggota KKB Papua ED alias Altau kepada Kejaksaan Negeri Jayawijaya Papua Pegunungan
Pria Ini Lahir Di Pinggir Kali Rumahnya Digusur Pemda Tanpa Pemberitahuan Namun Kini Jadi Presiden

Pria Ini Lahir Di Pinggir Kali Rumahnya Digusur Pemda Tanpa Pemberitahuan Namun Kini Jadi Presiden

papar berkaitan - pada 9/1/2024 - jumlah : 115 hits
Langkah mereka gontai melihat kenyataan itu mau tak mau pindah ke sepetak tanah di lokasi baru pemberian Pemda Tanpa ganti rugi atas penggusuran tersebut
Pertama Kali Tukar Main Switch Key Fz150i Tapi Tak Menjadi

Pertama Kali Tukar Main Switch Key Fz150i Tapi Tak Menjadi

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 105 hits
Sebelum video ini dibuat berlaku satu kisah mendebarkan semasa aku habis selesai mengisi minyak motor di Stesen Minyak Petronas Serdang Nak dijadikan cerita aku nak tutup tangki minyak tapi pulas punya pulas tak boleh Lubang kunci tangki da...
Family Camping Journey Pengalaman Bercamping 3h2m Di Teratak Tok Alang Batang Kali

Family Camping Journey Pengalaman Bercamping 3h2m Di Teratak Tok Alang Batang Kali

papar berkaitan - pada 11/1/2024 - jumlah : 190 hits
Assalamualaikum Dah masuk tahun 2024 tapi cerita ceriti tahun 2023 tak habis update lagi tau Banyaknya kita nak share dengan korang Kalau setakat pos gambar je boleh la kot buat dalam masa sebulan kan tapi sebabkan nak buat ayat sikit sikit...
Tak Sangka Banyak Kali Bodonya

Tak Sangka Banyak Kali Bodonya

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 114 hits
Ni MP Pasir Mas yang tak faham akta Anti Lompat Parti tu kan Benda yang dah berulang kali jelaskan pun dia tak faham apa lagi isu macam ni Ini gangguang bekalan air berjadual Maknanya dah planned Biasa la semua benda ada maintenancenya maca...
Gunung Marapi Meletus 113 Kali Sejak Awal Desember 2023

Gunung Marapi Meletus 113 Kali Sejak Awal Desember 2023

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 147 hits
Gunung Marapi yang terletak di Kabupaten Agam dan Tanah Datar Sumatera Barat meletus 113 kali sejak awal Desember 2023
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Aneh Lelaki Kahwini Ibu Mentua Selepas Kematian Isteri Dengan Restu Bapa Mentuanya

Weak Bersatu Could Cost Pas Votes If It Stays In Pn

Explaining Bumi Policy Uitmc V C Says 60pc Students In Bottom Income Group Because M40 Now Poorer

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Sijil Penyahsulanan Sirim Diperolehi Oleh Huawei Matepad 11 5 S

Ibu Bapa Sumbang 30 Bekas Pulut Semangat Meriahkan Hari Guru Smk Sri Aman