Ini Anak Siapa Curi Duit Rakyat Potong Tangannya



Anak Siapa Sebenarnya yang curi duit rakyat?
Oleh MindaRakyat.

BEKAS perdana menteri Najib Razak membalas kritikan Dr Mahathir Mohamad yang "khuatir dan tertanya-tanya" dengan keputusan mahkamah yang melepas tanpa membebaskan (DNAA) anak tirinya, Riza Aziz dalam kes pengubahan wang haram membabitkan dana 1MDB berjumlah AS$248 juta (RM1.08 bilion).

Dalam satu kenyataan sinis di Facebook, Najib mempertahankan Riza dan membangkitkan beberapa urus niaga melibatkan anak Mahathir.

"Oleh kerana dia keliru, saya taip perlahan-perlahan dengan cara paling ringkas supaya dia faham.

"Riza ada projek filem. Keluarga kerabat Abu Dhabi berminat dan janji kepada Riza untuk labur projek filem dia. (Pihak) yang berjanji masa itu termasuk putera mahkota Abu Dhabi (Sheikh Mohammed Zayed Al Nahyan) serta timbalan perdana menteri UAE yang juga merupakan adik kepada presiden UAE yang juga pemilik kelab Manchester City," kata Najib yang jelas merujuk Sheikh Mansour Zayed Al Nahyan.

"Mereka pun arahkan CEO syarikat Aabar untuk melabur dalam projek filem Riza. Ada perjanjian pelaburan dan sebagainya," katanya lagi.

Menurut Najib, filem-filem yang diterbitkan Riza "agak berjaya".

"Filem pertama Wolf of Wall Street (2013) jana penjualan tiket AS$392 juta (RM1.7 bilion) berbanding kos AS$100 juta (RM430 juta). Filem Dumb and Dumber To (2014) jana penjualan tiket AS$169.8 juta (RM730 juta) dengan kos pengeluaran AS$50 juta (RM215 juta). Filem Daddy's Home (2015) jana penjualan tiket AS$242.8 juta (RM1.04 bilion) dengan kos AS$69 juta (RM297 juta)," menurutnya.

Dalam persetujuan yang dicapai antara pihak Riza dan pendakwaan, beliau dilepas tanpa dibebaskan atas pertuduhan itu dengan syarat memulangkan semula aset dari luar negara dengan nilai anggaran AS$107.3 juta (RM465.3 juta)

Semalam, Mahathir antara lain menyuarakan kekhuatirannya berkenaan persetujuan itu dan mempersoalkan jika pihak yang didakwa atas tuduhan mencuri boleh terlepas daripada tindakan jika memulangkan semula apa yang dicurinya.

"Dia curi berbillion-billion...Dia bagi balik kepada kerajaan. Dia kata kepada kerajaan, 'Nah, duit yang aku curi. Sekarang ini, jangan ambil tindakan terhadap aku.' Kita pun kata, 'Sudah bagi balik duit okey lah'," katanya.

Menjelaskan bahawa beliau tidak mempersoalkan keputusan mahkamah, Mahathir pada masa sama berkata ia menunjukkan undang-undang mungkin perlu dipinda.

Najib menegaskan bahawa ianya bukan bail-out Petronas untuk "syarikat milik anak sulung pihak tertentu ataupun Vincent Tan yang menjual kumpulan hospital Pantai kepada anak kedua tertentu yang berumur 35 tahun masa itu."

"Ini juga bukan konsesi-konsesi Fomema atau kontrak membekal semua hospital kerajaan yang diberi kepada kumpulan Pantai selepas anak tertentu membelinya.

"Ini juga bukan melantik syarikat Petron sebagai syarikat rasmi untuk membekal minyak kepada kerajaan sebaik sahaja PH menang PRU14."

Najib juga membangkitkan projek Pelan Gentian Optik dan Kesalinghubungan Negara (NFCP) bernilai RM21.6 bilion melibatkan Opcom Bhd yang didakwanya "diwujudkan, diluluskan dan dilaksanakan" oleh kerajaan PH kurang setahun yang menyebabkan harga saham syarikat itu melonjak 50 peratus.

"Ketiga-tiga anak pun ada," katanya yang jelas merujuk tiga anak Mahathir, iaitu Mokhzani, Mirzan dan Mukhriz.|

Mengulas lanjut, Najib berkata selepas filem terbitan Riza berjaya, beliau telah mula membayar balik keuntungan dan pelaburan asal kepada pihak Abu Dhabi.

"Perkara ini juga terdedah dalam rakaman audio perbualan telefon saya dengan putera mahkota Abu Dhabi yang didedahkan oleh Latheefa Koya pada masa PH," katanya, sambil secara sinis mengucapkan terima kasih kepada bekas pesuruhjaya SPRM itu kerana mendedahkan rakaman tersebut.

"Kesemua transaksi, akaun bank, penggunaan dana, keuntungan yang dijana dari dana, perjanjian dan saksi-saksi adalah di luar negara terutamanya di Amerika Syarikat. Nak bicara di Malaysia pun susah.

"Pun begitu, DOJ Amerika Syarikat juga tak pernah mendakwa Riza atas kes jenayah. Cuma saman sivil yang sudahpun diselesaikan di sana tahun lepas...Tetapi yang pelik walaupun transaksi Riza tak berlaku di Malaysia, (dia) didakwa dengan kes jenayah di sini," katanya lagi.

MR:  Mahathir bercakap andaian (gosip) Najib bercakap dengan fakta. Tapi macai PH bodoh hancing akan percayai Atuk yang tipu rakyat 22 tahun. Orang tua pasti kenal siapa Atuk

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kalau begitu rakyat cepat-cepatlah sokong dan tolong kempen kepada PAS. Tolak semua fitnah DAP dan musuh Islam supaya kerusi Parlimen PAS bertambah dan PAS berkuasa melaksanakan sistem perundangan Islam. 

Barulah 'pencuri' duit rakyat seperti kes-kes di atas boleh dihukum 'potong tangan' jika jelas terbukti kesalahannya. Tak kira dia anak siapa, berapa banyak wang yang ada.. Yang penting tangannya mesti 'kudung'! Insya Allah..



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/05/ini-anak-siapa-curi-duit-rakyat-potong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Siapa Sebenarnya Yang Curi Duit Rakyat

Anak Siapa Sebenarnya Yang Curi Duit Rakyat

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 407 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak membalas kritikan Dr Mahathir Mohamad yang dengan keputusan mahkamah yang melepas tanpa membebaskan anak tirinya Riza Aziz dalam kes pengubahan wang haram membabitkan dana 1MDB berjumlah AS 248 juta Dalam s...
Ingkar Pkp Rakyat Biasa Ramai Kena Penjara Anak Zahid Hamidi Kena Denda Rm800 Je

Ingkar Pkp Rakyat Biasa Ramai Kena Penjara Anak Zahid Hamidi Kena Denda Rm800 Je

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 873 hits
Anak presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi Nurulhidayah dikenakan hukuman denda sebanyak RM800 selepas didapati bersalah melanggar perintah kawalan pergerakan pada 20 April lalu Suaminya Saiful Nizam Mohd Yusoff turut dikenakan denda sama atas k...
Kes Riza Kalau Curi Pulang Balik Duit Boleh Bebas

Kes Riza Kalau Curi Pulang Balik Duit Boleh Bebas

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 350 hits
Via WhatsApp 1 Kepada rakyat Malaysia khususnya orang Melayu yang celik mahu belajar dan tidak rela ditipu saya merayu tolonglah membaca mengkaji dan berfikir 2 Cuba dalami pertelingkahan di antara bekas Peguam Negara Tommy Thomas dengan Ke...
Lelaki Mati Dipukul Kerana Dituduh Curi Duit Rm70

Lelaki Mati Dipukul Kerana Dituduh Curi Duit Rm70

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 271 hits
Polis mengesahkan kematian seorang lelaki yang ditemui di sebuah rumah kosong di Jalan Pintu Pong di sini semalam berpunca akibat dipukul kerana dituduh mencuri wang RM70 Ketua Polis Daerah Kota Bharu Asisten Komisioner Abdul Rahim Daud ber...
Tun Mahathir Penjenayah Yang Curi Duit Dilepaskan Apabila Dia Pulangkan Balik Duit Yang Dicuri

Tun Mahathir Penjenayah Yang Curi Duit Dilepaskan Apabila Dia Pulangkan Balik Duit Yang Dicuri

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 302 hits
Dr Mahathir Mohamad tidak bersetuju dengan hasil kes pengubahan wang penerbit Hollywood Riza Aziz kerana bimbang ia akan dijadikan rujukan oleh pihak lain yang mencuri wang rakyat Semalam Riza yang juga anak Rosmah Mansor dilepas tanpa dibe...
Anak Cina Curi Curi Berpuasa

Anak Cina Curi Curi Berpuasa

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 257 hits
KOTA BHARU Sebagai anak jantan sudah tentu pantang dicabar dan sedia menyahut cabaran lebih lebih lagi ketika zaman remaja
Pasrah Sahajalah Reaksi Tenang Anak Kucing Yang Diperlukan Seperti Anak Patung Oleh Tuannya Curi Tumpuan Netizen

Pasrah Sahajalah Reaksi Tenang Anak Kucing Yang Diperlukan Seperti Anak Patung Oleh Tuannya Curi Tumpuan Netizen

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 455 hits
Tanpa sebarang usaha pun kucing berjaya menambat hati majoriti daripada kita Tidak pasti pula apa rahsia mereka sehingga sangat disenangi oleh manusia Mungkin kecomelannya Atau telatah mereka yang lucu dan aktif Bahkan jika mereka hanya dud...
Elak Bawa Anak Kecil Ke Pasar Raya Tempat Tumpuan Ramai Haleeda Harap Rakyat Main Peranan Putuskan Rantaian Covid 19

Elak Bawa Anak Kecil Ke Pasar Raya Tempat Tumpuan Ramai Haleeda Harap Rakyat Main Peranan Putuskan Rantaian Covid 19

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 642 hits
Walaupun kerajaan kini memberi sedikit kelonggaran kepada masyarakat apabila melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat di seluruh negara sejak 4 Mei yang lalu namun itu tidak bermakna kita bebas ke mana sahaja Kehidupan norma baru ...
Ramadan Pkpb Tak Halang Jupo Rakyat

Ramadan Pkpb Tak Halang Jupo Rakyat

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 301 hits
Dr Azman menziarahi salah seorang otai Jabi Oleh Hidayah AzlinSETIU 21 Mei Walaupun dalam bulan Ramadan dan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat ia tidak menghalang pemimpin untuk bertemu serta membantu rakyat Pengerusi Jawatankuasa Pertan...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Ulangtahun Kelahiran Nagamanja

How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm