Ini Abu Ubaidah Jadi Hujung Tombak Al Qassam Hamas


 

Sosok Abu Ubaidah, Jubir Al-Qassam Hamas Karismatik yang Jadi Ujung Tombak Perlawanan Palestina
VIVA Dunia – Saat ia berbicara di televisi, semua orang menghentikan aktivitasnya dan mendengarkan. Dialah sosok Abu Ubaidah. Namanya terus diulang-ulang oleh banyak orang Palestina. 
Dilansir dari berbagai sumber, inilah sosok kharismatik tersebut;  "Abu Ubaidah,” adalah juru bicara militer Brigade Al-Qassam, sayap militer kelompok bersenjata gerakan Hamas.
Pria bertopeng (Al-Mulatham dalam bahasa Arab) selalu menempatkan dirinya paling depan saat bertempur dengan Israel, yang menjadikannya pahlawan bagi banyak pendukung Hamas di dunia Arab dan Barat, dan musuh yang dibenci Tel Aviv dan sekutunya.
Nama Abu Ubaidah diambil dari nama Abu Ubaidah bin al-Jarrah yang mana adalah salah satu dari 10 sahabat Nabi Muhammad yang paling setia. Ia adalah Muhajirin dari kaum Quraisy Mekkah dan termasuk yang paling awal untuk memeluk agama Islam. Beliau masuk Islam melalui sayyidina Abu Bakar.  
Abu Ubaidah ini telah muncul di layar televisi dan sosial media sejak 7 Oktober, setelah Mohammad Al-Deif, komandan Al-Qassam, mengumumkan dimulainya operasi Banjir Al-Aqsa. (VIVA.co.id)
Siapa Abu Ubaidah.
Abu Ubaidah sebelumnya memiliki akun di Twitter (saat ini X), dan satu lagi di Facebook, namun kini sudah ditutup. Saat ini, ia mempublikasikan pesan-pesannya di situs resmi Al-Qassam dan menggunakan aplikasi Telegram dan saluran “Al-Aqsa” yang berafiliasi dengan Hamas untuk menyiarkan videonya, yang diterbitkan ulang oleh berbagai saluran satelit dan media. 
Israel mengaku mengetahui identitas sebenarnya juru bicara Hamas tersebut. Juru bicara militer Israel Avichay Adraee mengatakan, "Orang bertopeng tersebut bernama Hudhayfah Kahlout dan bersembunyi di balik keffiyeh dengan nama panggilannya Abu Ubaidah". 
Adraee menerbitkan foto Kahlout, menggambarkannya sebagai “pembohong dan pengecut.”  Baik Hamas maupun Al-Qassam tidak mengomentari informasi tersebut. 
Sebelum perang tahun 2014, Abu Ubaidah  memaparkan tesis masternya di Universitas Islam Fakultas Dasar-Dasar Agama dengan judul “Tanah Suci antara Yudaisme, Kristen, dan Islam”. Saat ini, ia dianggap sebagai ujung tombak “perang psikologis melawan Israel" dan menjadi simbol perlawanan rakyat Palestina.
Intervensinya dilakukan setiap beberapa hari sekali, melalui rekaman pidato, mengenakan seragam tentara kamuflase hijau, dan mengenakan keffiyeh merah, untuk mempresentasikan posisi Al-Qassam dan berbicara tentang perkembangan dalam pertempuran tersebut. 
Sejak dimulainya perang Israel di Jalur Gaza, Abu Ubaidah telah muncul sebelum atau sesudah setiap posisi yang menentukan, dan telah mengelola perang media dengan profesionalisme yang luar biasa di hadapan juru bicara Israel, menurut pendukung Hamas dari Palestina. 
Abu Ubaidah dikenal pertama kali pada tahun 2002 sebagai salah satu petugas lapangan Al-Qassam. Ia berbicara kepada hampir semua media dan konferensi pers, namun tidak pernah memperlihatkan wajahnya, mengikuti contoh mantan pemimpin Al-Qassam, Imad Aqel, yang dibunuh oleh Israel pada tahun 1993.  Setelah penarikan Israel dari Gaza pada tahun 2005, Abu Ubaidah secara resmi ditunjuk sebagai juru bicara Al-Qassam.

Pria tersebut berasal dari kota Naalia di Gaza, yang diduduki Israel pada tahun 1948, dan sekarang tinggal di Jabalia, timur laut Gaza, menurut informasi terbatas yang bersumber dari Israel.  Rumahnya telah dibom beberapa kali, pada tahun 2008, 2012, 2014, dan pada perang saat ini di Gaza. Pada perang tahun 2014, ia mengumumkan penculikan tentara Israel Shaul Aron di tengah konfrontasi darat. Warga Palestina pada saat itu turun ke jalan di Tepi Barat secara spontan, meneriakkan “perlawanan”
Demonstrasi mendukung Palestina.
Komen: Apa sikap parti Islam PAS mengenai Palestin? Presiden PAS, Abdul Hadi Awang.
PAS beri sokongan kepada HAMAS, Hadi hubungi Ismail Haniyeh .(Agenda Daily October 31, 2023)
Tan Sri Tuan Guru Abdul menyatakan sokongan PAS kepada perjuangan HAMAS yang sedang berjuang dalam peperangan di Gaza, Palestine ketika ini.Menurut laman web rasmi pergerakan itu, Ketua Biro Politik HAMAS, Syeikh Ismail Haniyeh dihubungi Presiden PAS itu bagi menyatakan sokongan kepada perjuangan rakyat Palestine dalam melawan penjajahan Israel.
Hadi turut mengesahkan dukungan dan menegaskan solidariti penuh PAS kepada HAMAS dan rakyat Palestin di mana melihat sokongan sama ditunjukkan rakyat Malaysia termasuk negara Islam dan Arab lain.
“Kami berada dalam kedudukan yang sama dengan Palestin. Tua dan muda, lelaki dan wanita. Orang-orang itu (Zionis-Israel) melakukan Holocaust di Gaza,” ujarnya memuji HAMAS dan Al-Qassam telah berada di barisan hadapan negara dan tetap mempunyai pelapis. 
Bagi Syeikh Ismail, beliau sangat menghargai pendirian jelas PAS menyokong Palestin dan penentangannya terhadap Israel serta membawa Malaysia untuk mengangkat sokongan ke pentas sejagat.
Beliau turut memaklumkan kepada Presiden PAS itu sebab-sebab pertempuran, akibatnya dan situasi semasa di Semenanjung Gaza, selain menyatakan keteguhan HAMAS memimpin kebangkitan itu sehingga mencapai kemenangan besar.
Syeikh Ismail turut menyeru pelbagai pihak termasuk media untuk membantu rakyat Palestin di segala peringkat, selain membantu mendedahkan jenayah penjajahan serta menyangkal naratif Zionis. (Silarujuk (Agenda Daily October 31, 2023)


Video16:26TERBARU ! FULL Pidato Abu Ubaidah Dengan Terjemah ...YouTube · Arab Tutor16 minit, 26 saat2 hari yang lalu3:37Pidato Abu Ubaidah Al-Qassam Pesan Penting Ke Semua ...YouTube · ATJEH SEURAMOE3 minit, 37 saat2 hari yang lalu10:55Pidato Abu Ubaidah Terbaru Bahasa Indonesia yang ...YouTube · Membangun Inspirasi10 minit, 55 saatSehari yang lalu9:13PESAN PENTING DARI ABU UBAIDAH UNTUK DUNIA ...YouTube · Tgk A Official9 minit, 13 saatSehari yang lalu
Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.
Sekian.



Kesimpulan:
Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.
Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 
Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.
Sekian. Wassalam. 
Maaf zahir batin, dari rakan Islammu Ibnu Hasyim.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2023/11/ini-abu-ubaidah-jadi-hujung-tombak-al.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Israel Hamas Announce Prisoner Swap Deal

Israel Hamas Announce Prisoner Swap Deal

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 163 hits
The Israeli government and Hamas have agreed to a prisoner exchange deal today After around six hours of debating a deal was approved by the Israeli cabinet under which 50 hostages consisting of children mothers and elderly women held by Ha...
Update Perang Kenyataan Hamas Israel Setuju Genjatan Senjata 4 Hari Bersyarat

Update Perang Kenyataan Hamas Israel Setuju Genjatan Senjata 4 Hari Bersyarat

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 159 hits
KENYATAAN MEDIA HAMAS BERHUBUNG RUNDINGAN PEMBEBASAN TAWANAN ISRAEL PALESTIN DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG Berdasarkan tanggungjawab kita ke atas rakyat kami yang kental dan tabah dan usaha berterusan kami untuk me...
Hamas Bebaskan Kumpulan Kedua Tahanan Israel

Hamas Bebaskan Kumpulan Kedua Tahanan Israel

papar berkaitan - pada 26/11/2023 - jumlah : 113 hits
Hamas bebaskan kumpulan kedua tahanan Israel Dikemas kini 56 minit yang lalu Diterbitkan pada 26 Nov 2023 8 04AM
Ini Mossad Israel Buru Hamas Hingga Ke M Sia Kita Masih Diam

Ini Mossad Israel Buru Hamas Hingga Ke M Sia Kita Masih Diam

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 253 hits
Penculikan warga Palestin dedah ancaman Mossad di Malaysia Oleh Oktober 23 2022 12 30pm Laporan dalam BH Online MALAYSIA adalah antara negara Islam yang lantang menyokong perjuangan bangsa Palestin membebaskan diri daripada cengkaman pengua...
Rahsia Kekuatan Hamas Misteri Wanitanya

Rahsia Kekuatan Hamas Misteri Wanitanya

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 213 hits
Kenali Briged Al Qassam yang digeruni Israel January 25 2021BRIGED Al Qassam adalah sayap kanan arakat al Muq wamah al Isl miyyah yang digeruni oleh askar dan rejim Israel Briged Al Qassam merupakan pasukan pejuang paling digeruni oleh tent...
Hamas Setanyahu Melengahkan Gencatan Senjata Qatar Akan Umumkan Dalam Masa Terdekat

Hamas Setanyahu Melengahkan Gencatan Senjata Qatar Akan Umumkan Dalam Masa Terdekat

papar berkaitan - pada 21/11/2023 - jumlah : 163 hits
Ahli Biro Politik Hamas Izzat Al Rishq semasa wawancara dengan TV Al Arabi Kami semakin hampir untuk mencapai perjanjian gencatan senjata dan kami berharap ia akan berlaku dalam beberapa jam akan datang Al Rishq Sejak kebelakangan ini pihak...
Penipuan Israel Telaga Dikatakan Tunnel Hamas

Penipuan Israel Telaga Dikatakan Tunnel Hamas

papar berkaitan - pada 20/11/2023 - jumlah : 170 hits
Tentera Israel telah menerbitkan rakaman yang menunjukkan apa yang didakwanya sebagai terowong pengganas sepanjang 55 meter yang penting 10 meter di bawah Hospital Shifa Video itu bagaimanapun telah disunting dengan jelas ia bermula dengan ...
Israel Bunuh Pejuang Hamas Di Hospital Al Shifa

Israel Bunuh Pejuang Hamas Di Hospital Al Shifa

papar berkaitan - pada 16/11/2023 - jumlah : 138 hits
BharianonlinePengeboman besar besaran oleh tentera Israel di utara Semenanjung Gaza hari ini Foto AFPGAZA Askar Israel membunuh beberapa pejuang Hamas dalam serbuan di hospital Al Shifa hari ini Ribuan orang awam Palestin termasuk pesakit y...
Angka Kematian Perang Di Gaza Cecah 11 240 Hamas

Angka Kematian Perang Di Gaza Cecah 11 240 Hamas

papar berkaitan - pada 14/11/2023 - jumlah : 107 hits
BharianonlineSEMENANJUNG GAZA Angka kematian rakyat Palestin di Gaza mencecah 11 240 orang semalam selepas lebih lima minggu pertempuran antara Israel dan kumpulan pejuang Hamas Menurut kerajaan Hamas antara yang maut ialah 4 630 kanak kana...
Perlu Hasil Dividen Yang Lebih Baik Dari Bank Alliance

If Anwar Is Bad Najib Was Worse

Biodata Alif Syukri Usahawan Berjaya Dan Terkenal Di Malaysia

Bekas Datuk Bandar Ditahan Disyaki Terima Rasuah Lebih Rm1 Juta

Sarapan Roti Canai Garing Yang Sedap

Politics Should Not Be Game Of Winners And Losers

Hazamacho House By Tatsuya Kawamoto Associates In Japan

Lights Camera Action Attending The Lisbon Motorcycle Film Festival



5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat

Resepi Sotong Masak Hitam Lauk Legend Orang Johor Nostalgia Habis


Lagi M Sia Negara Rasuah Penyelesaian Pas

The Celebrity Legs And Feet In Tights 2024 Pantyhose Queen Poll Quarterly Update 2

Koleksi Contoh Pantun Dan Ucapan Hari Bapa Yang Tercinta

Tengku Zafrul Defends Blackrock S Involvement In Mahb

Bestnya Ada Set Kerusi Rotan Macam Ni Sesuai Untuk Lepak Minum Petang

Aws Mengumumkan Pengecualian Besar Di Thailand Dengan Pelaburan 5 Bilion Pada 2025